Dödsfällor & Kärleksmedel

1

Om du aldrig varit vid Glimmingehus kan jag varmt rekommendera ett besök och gärna en guidad visning. Under denna guidning får du reda på mycket spännande och intressant om Nordens bäst bevarade medeltidsborg.

7

På det vackra natursköna området bjuds på många aktiviteter för skolklasser och andra grupper som kommer hit.
Vi har själva varit vid Glimmingehus många gånger. De första gångerna långt innan vi flyttade till Ystad. Solveig har tagit med sig elever hit på uppskattade klassresor.
Den här majsöndagen var familjen Lidén här först och främst för att äta lunch.
Stalk

1499 påbörjades det stora bygget som skulle bli en praktfull bostad åt den danske riddaren Jens Holgersen Ulfstand och hans familj. På den tiden tillhörde Skåne Danmark. Nu ägs borgen av staten.
Borgen innehöll många listiga dödsfällor för att skydda sig mot bondeuppror. Bröstvärn, falska dörrar och blindgångar, hål att hälla kokande tjära från, vallgravar m.m.
Hushållet på Glimmingehus var mycket exklusivt och omfattade flera av de dyraste föremål som fanns att köpa i Europa på 1500-talets början; venetianska glas, motivpressat glas från Ruhrområdet och spansk keramik för att nämna tre saker. Andra tecken på familjens rikedom var varmluftskanaler i väggarna och bänkar i fönsternischerna. Forskarna menar att det var ett uttryck för riddarromantik.
2

Undra om inte Måns Zelmerlöws förfäder har haft ett finger med i Medeltidsspelet. 😉 Jag såg denna tavla ungefär tolv timmar efter Måns seger i Wien.
4

Våra tjejer hade hällt upp Seven Up i sina glas innan de fick in sin beställda mat.
5

Min mage kurrade. Jag var orolig för att jag skulle vara tvungen att fixa fisken själv och såg några läbbiga dagdrömmar på näthinnan, samtidigt som jag tittade ut genom fönstret och tyckte att fiskarna hade för lite vatten att röra sig i. Då kom vattnet på närmare håll 
3

Vilka reflexer jag har. Solveig var impad av att de gamla takterna från min ungdom fanns kvar. När servitrisen satte ner Jennifers tallrik råkade hon stöta till glaset och en vit flod rann mot just mig såklart … jag hann undan. Oj vad hon skämdes och bad om ursäkt. Jag höll nästan på att skoja om att det var bara trevligt.
6

Jag brukar aldrig hinna ta kort till bloggen på mat vi äter ”ute”. Hemma är det fotoförbud till Facebook och blogg vid matdags.
Slutord om ämnet mat: Var inte rädda. Maten var superb på restaurangen på Slottsgården. Vänta med att hälla upp drycken tills ni fått maten på bordet eller ha på er regnställ som en gardering. 😉

10

Jag vet inte om det var roligare förr. Om jag fick chansen att välja på huvudlöss och huvudlös skulle mitt svar komma rekordsnabbt. ”Ett s tack!”

9

Området kring Glimmingehus rymmer mer än man tror vid första ögonkastet. Efter den goda lunchen och den nya daimglassen med choklad (mums) till efterrätt, var det skönt att få röra på sig. Vi följde vallgraven och hamnade vid den vackra örtagården. Denna örtagård används i den pedagogiska verksamhet man bedriver och är fylld till brädden av örter från vilka medeltidens bruk sätts i fokus. Här får du som är kvar i texten sju av dem med en kort text:
Humle
Är den enda av våra kulturväxter som varit lagstadgad. Fram till 1860 skulle humlegårdar underhållas. Humlets innehåll av olika alkaloider har gjort att den använts som stoppning i sömngivande s.k. humlekuddar. Under första världskriget användes humlekuddar som sömngivande medel på fältlasaretten.
Johannesört
Enligt en medeltida legend ska växten sprungit fram ur de bloddroppar som fallit till marken från Johannes döparens avhuggna huvud. Örten kallas också för mansblod eller mannablod från det röda färgämne som de nyutsprungna blommorna avger när man gnuggar dem mellan fingrarna. Örten användes som blodstillande medel och mot sinnessjukdom. Brännvin på örten ansågs i små kvantiteter göra sinnet lugnt och glatt.
Kvanne
Ett helt okänt växtnamn för mig. Den har visst odlats sedan forntid i Norden. Roten och stjälken används som grönsak och sötsak. Den ansågs vara änglasänd mot pest och magsjuka.
Malört
En intressant växt tycker jag. Den var en viktig medicinalväxt, kärleks- samt trolldomsört. Den ströddes förr på golv eller lades i skåp som insektsmedel. Under medeltiden slog man malört i bläcket så att mössen inte skulle gnaga sig genom böckerna. Malört innehåller bitterämnet absintin. En kvist i brännvinsflaskan ger innehållet Beska Droppar. Malört är oanvändbar i matlagning.
Ringblomma
Ansågs ha läkande egenskaper på sår och hudutslag. Av blommans olja gjordes salva som användes förr mot gulsot, svulster och eksem. Ringblomman ansågs värdefull för hyn och har under medeltiden använts som kärleksmedel. Den kan även användas som smaksättare i sallader och soppor.
Salvia
Har en lång tradition som medicinalväxt. Det latinska ordet salvus betyder frisk, sund, räddad. Salvia var ett universalmedel mot sjukdomar, både utvärtes och invärtes. Den har också använts som trolldomsört och som älskogsmedel.
Stockros
Ansågs hjälpa mot invärtes sår. Drack man rotsaften skulle man inte drabbas av någon sjukdom.
Det borde inte finnas någon sjuk person i Ystad på somrarna. Snilleblixt. 😉
Om jag skulle öppna en gårdsbutik på Rotfruktsgatan och sälja Stockrossaft och andra nyttigheter. Givetvis skulle jag ha två rejäla högar böcker på ett bord. ❤

Solveigs förslagFacebook

Bäst att besökarna betalar böckerna innan de provsmakar ”Bosses Stockrossaft”. Man vet aldrig om all kunskap på Medeltiden går att lita på. Säkrast att jag har en reservplan och nycklar till ett hemligt hus vid Medelhavet. 😉

 

74 thoughts on “Dödsfällor & Kärleksmedel

  1. Jag har aldrig varit vid Glimminge hus. Får lägga det tills listan av platser att besöka … 🙂

    Är det nya bilder allihop? Så där somrigt har vi det inte här uppe. Här lockar det inte att gå i T-shirt ännu. Det är mycket svårt att tro att vi kommit in juni. Det blåser och är kallt, regn och sol om vartannat.

    Kramis

    • Allt jag skrev till dig försvann när jag trillade ur. 😦 Detta händer alltför många gånger varje dag. Jag är inte nöjd med det nya vi ”tvingades” ansluta till.

      Glimmingehus är helt klart värt ett besök. 🙂 Helst om man får en bra guide.

      Jäpp. Vi var där söndagen den 24 maj. Jag lekte med tanken att ta med en bild jag haft med här tidigare, där rapsfältet blommade vackert framför borgen.
      igår vid fyratiden på eftermiddagen kom värmen till min lilla stad. Härligt. Allra helst vill jag ha den här hela nästa fredag. I kombination med sol.
      Helgkram Bosse. Ps. Sorgligt med konstnärens alltför tidiga död.

      • Det är så oerhört enerverande när man tappar det man skrivit. Tråkigt att du fick göra om det, men jag är glad att du gjorde det.
        Vad är det för något som du ”tvingats” ansluta till?

        Nu vet jag lite mer om orsaken till Mettes bortgång. Brusten aorta, var det tydligen. Hon hade inte en chans … 😦
        Konstigt hur något som är så oacceptabelt och orättvist, ändå gör det lättare att ta in … även fast det är utan tröst … Jag hoppas att familjen tar sig igenom det här …

        Helgkram tillbaka …

      • Det är ett lokalt företag som tagit mycket ”mark” häromkring. Jag har inte ens en egen mailbox längre. Den försvann för några dagar sedan. Tur att S också har Solbo Förlags adress så vi kan sköta alla tusen bokleveranser varje vecka. 😉

        Jag vill också ha reda på orsaken för att kunna ”tänka” rätt och bearbeta om något hemskt händer någon jag känner.
        Dramatisk och snabb död. Om man är jättegammal skulle det kunna vara välkommet jämfört med lidande i många år. Nu är det bara sorgligt och tragiskt för alla runt omkring henne. Jag känner till två ”kärnfriska” vältränade personer som råkat ut för det. I båda fallen var det under ett motionspass i skogen.

  2. Får nog boka in Glimmingehus på någon turfresa, verkar vara ett spännande ställe att besöka! Bra väder verkar där vara också! 🙂

  3. Jag har aldrig varit vid Glimmingehus – kanske dags att ändra på det. Låter ju onekligen som om det är värt ett besök!
    Kram

  4. Jag skäms nästan nu. Men nej, jag har aldrig varit där… Så det var spännande att läsa din berättelse. Maten såg ju god ut! Tur du har en ung mans reflexer 😉

  5. Håller väldigt mycket med dig om det här med antal s. Om de kommer, lössen alltså måste det ju finnas någonstans för dom att slå bo. Fast jag krigar mot sådana varelser. Hårt! Glimmingehus, jag har nog faktiskt aldrig varit där men vad många platser det finns i vårt land som är värda både ett och två besök. Fick sommargåva av chefen idag. En mycke bra sådan. Boken ”Upplev det bästa i Sverige”. Här finns ingen tid att ligga på latsidan om man ska hinna se allt sevärt i vårt land. =)

    • Slå BO lät kul. Inte driva med ett namnsdagsbarn. 🙂
      Det lät för mig som en utmärkt sommargåva. I den finns det säkert många lockelser. Sverige är fantastiskt på många sätt. Du/ni får ta det i lagom stora portioner. Jag älskar att lägga upp rutter och läsa på. Samtidigt är jag hela tiden öppen för spontana förslag eller ser ställen som dyker upp längs den slingrande vägen. Alla sinnen ska vara med. Stress ska man inte packa med i utflyktskorgen.
      Jag önskar dig en fin helg.

  6. Om bara inte avståndet till de fina platser som du skriver om, så skulle jag säkert infinna mig per omgående. Bilderna gör att man egentligen borde packa bilen och dra iväg. Skippa jobbet, bry sig inte om pengar, bara åk. Men först skall jag ändå till jobbet i morgon och vänta på semestern. 😉

    • Du har ny bil som längtar efter att få visa vad den duger för. 🙂 Vilka bra spontana idéer som dyker upp hos dig. 🙂 Kanske är det bäst och tryggast att du håller dig till plan B. Ordningen jobb, sedan semester med eventuell roadtrip.
      Jag önskar dig en fin junihelg.

  7. Konstigt nog, så har jag aldrig varit på Glimmingehus. Vi brukar ju göra små bilutflykter, men så långt som dit har vi inte hunnit. Får se vad sommaren kan ha med sig.

    Kram/Gilla

  8. Spännande ställe det där! Får se till att ha lite tid på oss nästa gång det bär av söderut.
    Och så dessa örter. Den där iden om Stockrossaftförsäljning låter lysande!
    Något för de överbelastade sjukhusen att satsa på……

  9. Jag var cirka tre år senast jag var på Glimminge hus. Utan att gå in på närmare detaljer så kan jag konstatera att det kanske börjar bli dags för ett återbesök. Du är en god sevärdhetspålysare!
    Vad gäller saft och försäljning: Go for it!

    • Hela sjutton år sedan du var där sist. 😉 Då är det på tiden. Jag tror att dina söner hade gillat ett besök på Glimmingehus. Viktigt att det är en bra guide.
      Tack Hanna. 🙂
      Det verkar som du och jag kommer att bli konkurrenter. Hm! Måste erkänna att jag tror du är överlägsen mig på det området. Hoppas det går jättebra för dig i helgen med dina hemmalagade produkter. Vilken av de tre tror du blir populärast?

  10. Ja, där har jag också varit med elever. Det verkar så mysigt i er familj, ni GÖR saker tillsammans!
    Det där med Nordens bäst bevarade medeltidsborg hade vi i skallen en gång när vi guidade två unga kvinnor från Tjeckien i Skåne. De var måttligt imponerade och gillade mycket bättre fisken vi åt i Brantevik och de små rara fiskebyarna gillade de också.
    Slotten i Skåne gjorde inte så stora intryck de heller. Vi borde ha begripit det, Tjeckien är fullt av borgar och slott o deras historia!
    Det blir måhända en tur till fina Glimmingehus i sommar -om vi tar en dag ledigt från semestern ( min man har sån) som vi ska ägna till ett stort projekt här hemma.
    Tack för trevlig läsning o ha en skön onsdag!

    • Det kan jag tänka mig att du varit genom åren.
      Vi har det mysigt som familj, men töserna är precis som man ska i den åldern – mer och mer frigående sedan vi flyttade hit. Jag och Solveig har återgått till vårt ”gamla” gemensamma liv och det går hur bra som helst. 🙂 Största molnet är som alltid mina ”skavanker”. Min kropp gör sällan/inte alltid som jag vill.
      Det är både skönt och nyttigt att ta break och lämna hemmet då och då. Vad kan det vara för stort och spännande projekt ni ska hålla på med. Jag hoppas det är utomhus i trädgården. Jag hoppas även att du är fullt frisk igen.
      Helgkram Bosse

  11. Har aldrig varit där och upptäcker efter några år i bloggvärlden att jag faktiskt inte sett alls mycket av Sverige, dags att göra något åt detta….
    Skrattade åt huvudlöss eller huvudlös, jag hade valt huvudlös…. (Det man inte har det saknar man inte) he he….

    Kram på dig Bosse!

    • En av de riktigt positiva sakerna med bloggvärlden. Jag gillar att få tips och se bilder. Lova att du kedjar fast din resväska om du åker iväg. 🙂
      Det händer att jag har huvudet under armen. 😉
      Fredagskram Bosse. Ps. Hoppas du fått en släng av värmen hos dig.

  12. Där har jag inte varit, men skulle gärna vilja göra ett besök, verkar intressant. Tack för din fina guidning.
    Talande bilder och vackra. Men hur hann du? Både att fota vattnet som rann och att springa undan.
    Ni verkar också haft uppehållsväder och lite sol.
    Roligt detta med bilden av ”Måns”.
    Kram!

    • Det är vackert på hela Österlen från april-oktober de soliga dagarna. Ett speciellt ljus.
      Först hann jag väck. Sedan blev jag sugen på att ta ett snabbt kort. Det trodde jag att jag skulle hinna göra innan kvinnan dök upp med en trasa och en ny dryck till Jennifer. Tyvärr gjorde jag inte det. Därför blev det pinsamt för både henne och mig. Mitt skäl var bara att jag skulle skoja. Hon trodde kanske att jag skulle skriva något elakt in någon tidning.
      Det fanns vissa likheter med Måns.
      Kram. Ps. Jag har tänkt en hel del på dig sedan jag läste om ditt ungdomsminne efter du läst min bok ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Dina ord berörde mig djupt. Stackars den unga Wiolettan. ❤

  13. Mycket intressant!
    Härlig historiebeskrivning av Glimmingehus. Inte var allt bättre förr!
    Intressant också om växterna!
    Tusen tack för inlägget! Min kunskapsbank har utvidgats!

    • Där var jag nästan lika duktig som den där blonda svenska kvinnan som flyttade utomlands och som driver en härlig och populär blogg. Minns inte hennes namn. Vänta lite. Var det inte samma förnamn som flickan i min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Om jag minns rätt hette inte denna kvinna Sanders. Mitt minne är som en guldfisks. 😉

  14. Det finns så mycket intressant att se i Skåne och Glimmingehus är inget undantag! Tack för trevliga bilder från er tur 🙂

    Kram

  15. Har varit vid Glimmingehus i min barndom. Min familj bodde i Malmö under ca 4 år. Dags att åka dit igen… till Glimmingehus alltså. Tack för intressant information om både medeltidsborgen och örterna! Kram Ethel

  16. Tack för tips och historielektion! Det lär bli fler Skåneturer – Glimmingehus blir kanske en ny pärla!
    Hujedamej för stupstocken…då är det bra mycket trevligare att lyssna till Jennifers sång! 🙂
    Kram, Gunilla

    • Varsågod. Vilka fina bilder du tog från er resa till våra trakter. Nu är här varmare och rapsfälten håller på att gå från gult till grönt.
      Den var läbbig när man tänker på allvaret. Kul att du tog dig tid att lyssna på Jennifer.
      Kram Bosse

  17. Glimmingehus är jättespännande! Jag har bara varit där en gång och nu är det ju lite långt härifrån där jag bor, men… nästa gång, så…

    Fotoförbud tycks breda ut sig. Kanske var det rätt och riktigt att sätta Bosse i stupstocken en stund. Skönt att huvudet klarade sig från att lossna, i alla fall!

    Kram!

  18. Jodå, jag har varit på Glimmingehus. Fast det var länge sedan, så det skulle inte göra ont med ett besök där igen. Vi har också ett välbevarat medeltidsslott/fästning i vår lilla kommun. Torpa Stenhus. Klart värt ett besök.God mat, lagad av närproducerade råvaror finns på resturangen bredvid.Ännu godare mat kan mat få i Hofsnäs herrgård, en av Birgit Sparres ”Gårdarna runt sjön”,Gillar att läsa om medicinalväxter. Har ett antal, varav några är värsta ogräset, i trädgården. Blir ju aldrig av att man använder dem på annat sätt än att njuta av… eller kriga mot. Kul läsning var det iaf! Anna-lena

    • Du får göra ett återbesök någon gång. Torpa Stenhus är en vit karta för mig. Tack för tipset. Vänta. Var det där du var i julas? Det såg fint ut på bilderna.
      En del av ”mina tanter” från BOKEN KOMMER älskade den serien. ”Gårdarna runt sjön”. S pratade om det för några dagar sedan, åka runt och titta i de krokarna. En del krig kan man vara utan.
      Tack. Trevlig helg.

  19. Har varit där några gånger under årens lopp och visst är det lite extra att stå där och känna historiens vingslag. Vi har besökt tornerspelen också för många år sedan, riktigt roligt då dottern var i lämplig ålder för detta – sisådär 6-7 år kanske. Oj, då var det många år sedan!

    Nej, man kanske inte kan lita på alla gamla recept;)

    Ha det fint!
    Kram
    Suz

  20. Glimmingehus har jag besökt en gång på 1990 -talet, men inte minns jag så mycket därifrån annat än själva slottet och lite av omgivningarna. Din guidning var helt i min smak med blandning av både historia, mat med oväntade upplevelser, örtskola och underbara bilder.
    Tack för att du tar mig med genom Skåne och håller mig uppdaterad och fyller på mitt kunskaps och upplevelseförråd.
    Kram!

    • Tur jag kunde roa dig. Ni kanske köper ett ställe på Österlen och skaffar er en tredje bas. Det kan jag rekommendera. 🙂 Jag står inte svars för det i november. 😉
      Helgkram. Härligt att det äntligen är både soligt och varmt.

  21. Fina bilder, verkar vara ett vackert ställe 🙂 Jag slog ner min dotters glas häromdan, hennes mobil låg på bordet intill, men som gammal målvakt man är. kastade jag mig och hann lyfta den innan drickan rann dit 🙂

    • Kul att få reda på. 🙂 En gammal målvakt. I vilken fotbollsklubb lirade du? Då förstår jag att du har reflexer kvar. Med tanke på att det var du som rev ner glaset var det extra bra att du fixade skivan själv. 1-1 i matchen. 🙂

      • Ofta är det tabbarna man minns. De blir roliga i efterhand. Om det var division fyra slipper du ifrån att det fanns en stor publik som aldrig glömmer det självmålet. Hade det varit nu hade du hamnat på YouTube och blivit en kändis. 🙂 Själv älskade jag att stå i mål när vi spelade på ”hemmaplan”. I klubblaget spelade jag på andra positioner. Min ringa längd skulle i alla fall gett mig problem för att freda reviret. 🙂

  22. Glimmimgehus har jag besökt flera gånger och gått den guidade turen. Mycket intressant med din bonusinfo om byggnaden – och alla örter. Undrar om jag inte skulle föredra två s framför ett s 😉 Maten såg verkligen god ut och den utspillda drycken gjorde ju hela upplevelsen lite mer spännande – men jag tycker synd om servitrisen.
    Varm kram!

    • Det menar du väl inte på allvar Gigi? 🙂 Jag tror det är bättre att det kliar ett par dagar.
      Jag tyckte också synd om servitrisen och hade inte räknat med att hon var så snabb. Det var en ganska lång sträcka till köket och jag trodde att jag hann ta ett foto och skoja till det lite. Just du kom hon … tur jag avdramatiserade och berättade att jag kom från en välkänd matguide som bedömde … och tyvärr där rök chansen till att … nej. Så elak var jag inte.
      Helgkram Bosse, som är så glad för att vi fått värme till vår del av Sverige. Hoppas du också har det hos dig.

  23. Du är härlig du. En riktig buse…….busfrö menar jag .
    En gång för länge länge sedan , så satt det en blond liten flicka blyg som bara den vid skolbänken. Kan du gissa vem det var Bosse….just det. Det var jag.
    Jag fattade inte då varför man skulle behöva lära sig historia i skolan. Det var väl inte bakåt, utan framåt vi skulle. Varför ägna tid till dåtid….hmm….Tänkte jag då rå.
    Men …….i dag tycker jag historia är superintressant. Viktigt att lära sig för att bevara dåtid i minnet. Att lära och berätta för nästa generation.
    Tack för ett superintressant inlägg om lite av varje.
    Tack för en bossebusbild. FLER SÅNA tack.
    Tack för fina bilder.
    Tack för att just du är du Bosse.
    Du har snälla energier om jag säger så. Man blir glad.

    Tack för mig, för nu tassar jag tillbaka till mitt blogghem.

    Buskramen.

    • Det stämmer bra. Jag är ett litet busfrö. Ett snällt sådant tror jag. Ibland. 😉
      Tänk att du varit en FlickaBlyg. Jag gillar också en bra mix av dåtid-nutid-framtid. Jag tycker om att höra både muntligt och skriftligt när äldre människor berättar om när de var barn och unga. Det finns många intressanta livsöden som behöver leva vidare.
      Vilken snäll mening. ”Tack för att just du är du Bosse”. Vänta lite. Menade du mig eller Bosse Spindel eller alla hundar som heter Boss av alla namn. En av våra grannars pudel heter Bosse.
      Hoppas du har det bra i ditt blogghem. Trevlig helg. Snart har du sommarlov.
      Buskram tillbaka.

  24. Jag har varit på Glimminge hus för lääänge sen!! Håller med om att det liknar Måns Z………………………SV:Jag känner mej trygg när han är där! Kram!

  25. Jag har varit på många vackra natursköna området där det bjuds på många aktiviteter för skolklasser. Glimmingehus har jag dock aldrig varit på tror jag…. om detta inte förekommit under mina mycket tidiga år.. kan vara mycket möjligt innan 10 årsålder då jag var skåning. Minns inte! Jag har däremot varit med på flera andra kulturhistoriska platser med olika skolklasser som lärare. Vi hade även en liten vikangaby i Nossebro när jag bodde där .. dock inte så välbevarad som denna tjusiga Glimmingehus. Läckö slott är dock en fantastisk plats att återvända till om och om igen. kram 😀

  26. Galonbyxor får det bli om jag ska besöka den restaurangen. Men kan mycket väl tänka mig att besöka Glimmingehus. Kommer ihåg att man läste om det i skolan. Men det måste väl vara en släkting till Måns som hängde där inom ram såå likt😀 Fina bilder på dig Bosse och är glad att du väljer huvudlöss. Kul även med informationen om de örter som fanns i örtagården.
    Ha nu en fin Fredag och helg. Kramen

    • Har inte jag sett dig i ett par galonbyxor på en bloggbild? Bergis en släkting till Måns. Aj. Nu började det klia i hårbotten. Riv riv. Tur. Det var bara fyra myror och en tiger som bråkade om bästa hårstråplatsen.
      Tack Annika. Kram

  27. Vi var där i somras, väldigt uppskattat av både stora och små. Guiden var lite tråkig men det uppvägdes av glass, skampålen och att man kunde prova på att skjuta med armborst :).

Kommentera

