Månadens tävling: Jag söker tre ord

Bloggtävling

Denna glasflaska är min. Den är ett gammalt minne som jag inte velat slänga.
Vilka tre ord står bokstäverna D S B för?                        

Regler: Den som först skriver EXAKT rätt stavade ord vinner en lott och blir junimästare 2015.
Du får som vanligt bara lämna en kommentar och en gissning. När jag har tid under dagen kommer jag att svara varje person och berätta hur många rätt den tävlande har (inte vilket/vilka ord som är rätt) Skulle ingen ha tre rätt klockan 22.00 kommer jag att hjälpa till med att berätta vad som står längre ner på etiketten och som förhoppningsvis ger de tre rätta ledtrådarna. Tävlingen kan som längst pågå tills jag lägger in ett nytt blogginlägg.

Jag vet att det är min namnsdag idag. Hoppas alla flaggar för Bosse. 😉 Men ni vill väl inte att jag ska vinna månadens lott? Jag är fullt nöjd med att vara majmästare.
LYCKA TILL! Det kostar inget att gissa. Lite hjälp. Detta är inte rätta svaret:
Den Snälla Bosse.

41 thoughts on “Månadens tävling: Jag söker tre ord

  1. Beror på om du ska om ska ha det officiella, Dansk Statsbaner, Danmarks statliga järnvägstrafikbolag eller vad det betyder här, Den Som Bestämmer.

    Grattis Bo och försenat grattis till Solvieg!

  2. ”Den snälla Bosse, passar bra. Grattis på namnsdagen.
    Min man säger att det betyder Danske Statsbaner.
    De fanns förr i l:a klass sovvagnarna för den som ville raka sig, utan blodvite. Innehöll alun.
    Trevlig kväll och kram till dig.

  3. DSB är för mig Danske StatsBaner. Minns från min första utlandsresa 1953, hur min far på färjan Gedser-Travemünde bad mig, sin 11-årige son, att gå och köpa två pilsner i kiosken på däcket ovanför, medan han höll sittplatser. Fast på vägen ner halkade jag på lejdaren, men höll de danske ølerne högt, så de klarade sig. Dock fick jag ordentliga blåmärken på ändan. Eftersom bokstäverna DSB var ingjutna i trappstegen, kan du tänka dig vad det gick att läsa på mitt ryggslut dagen därefter. DSB – fast spegelvänt. Glömmer det aldrig.

Kommentera

