Ibland blir det bra ändå

A

Ibland blir livet inte som man tänkt sig. Med rätt inställning kan det bli bra ändå. Det var inte speciellt lockande när jag vaknade på natten förra lördagen och hörde ösregnet. Dessutom hade jag läst om vädret på Text-tv kvällen innan. Ett oväder över Danmark och kulingvarning som inte tog hänsyn till vårt firande av förlovningsdag och ”Mina fotsteg i ditt hjärta” som fyllde två år. Vilken tur att vi inte hade skrivit datum på våra Öresund rundt biljetter. Nu tar vi det en solig dag istället och skippar att släpa på hotellväskorna. Danmark och Själland ligger snällt kvar och väntar på oss. Däremot hade vi inte betalt avbeställningsskydd till det fina hotellet i Helsingborg, som vi planerat komma till sent på lördagskvällen. Därefter tog vi tåget direkt dit. När vi sänkt kraven blev det lika roligt som det brukar när vi umgås och åker iväg på äventyr. Ibland tittade solen fram. Då flanerade vi runt. När det plötsligt började regna tog vi skydd i nästa affär i Helsingborg. Vi åt god mat på hotellet och på Emporia dagen efteråt. Fikade ute och tittade på lite av varje. Efter att levt utan mobil i över ett år slog jag till. Det blev en vit Samsung Galaxy som gav mig ont i höger pekfinger efter tre dagar. 😦
”Pappa! Hur kan du få ont i ett pekfinger när man skriver med tummarna?”
Samma dotter undrade vad jag ville när jag ”råkade” ringa till henne när hon var på en date med en ny bekantskap. Solveig har undrat tre gånger vad jag vill när jag ”råkat” ringa henne på jobbet. Hur sjutton har jag hunnit ringa dem? Jag har haft fullt upp med att försöka skriva rätt lösenord på leksakstangentbordet. Livet var mycket lugnare innan tror jag att de tänker. På Snapchat kan allt numera hända. 😉
Bäst att bjuda på Bossebilder istället.

Ryggen emot

Vilken tuff grabb jag blivit. Endast första gången stod jag med ryggen emot när vi åkte upp med glashissen till fjärde våningen. Flyt att vi kunde få hotellrummet så tidigt på dagen. 🙂

Brudpar

Vi var tydligen inte de enda som firade på hotellet.

Jodå

”Solveig! Är du riktigt säker på att den inte är till oss? Vi firar ju både idag och imorgon!” 😉

Yes

Hemlighus tycker jag låter både träffsäkert och gulligt.

Finast

Jag gillar att tanka energi både till kroppen och själen. Efter xx antal affärer uppskattade jag att gå in i Mariakyrkan och njuta av stillheten och de fina glasmålningarna. Givetvis tog jag ett bibelord som låg ihoprullat med gummiband i en korg. Fortfarande har jag kvar ett i min plånbok, som jag tog i Skara domkyrka för några år sedan.

Lockande

En svart frestelse som är svår att motstå.

Frestelser

Vågar jag gå in? 😉

Slutet

Hjälp! Vem knyckte ljuset?

 

Detta

Ebba

Bäst att varva ner på ett fik. Vilket ska vi ta? Två klassiker vi besökt flera gånger. Vilket hade du tagit?

Kan

Vilken tur det finns kompisar att fråga. ”Kan du … vända dig mot mig?”

Ursäkta

”Ursäkta!”
Ja

”Vad söt du är. Är det du som vaktar Dunkers?”

Utomhus

Utomhusfik lockar inte alls.

Sarah

Här är en bild på vad jag tog till fikat på Fahlmans.

Sovhotellet

Det fanns en tid då jag sov på bänkar, mörka nattimmar i denna gamla tågstation, efter äventyr i Helsingör och andra nöjesställen i Helsingborg. Gamla hederliga SJ-tiden.

DSC_29770069

Nu tar vi istället och utforskar vårt natthärbärge och ser vilka möjligheter vi har där. ❤

Emporia

Nästa dag åt vi en ny god lunch på Jensen´s Böfhus på Emporia innan vi åkte hem. När vi kom hem togs vi emot med chokladtårta och röda rosor.

DSC_30080003

 

 

 

Text

48 thoughts on “Ibland blir det bra ändå

  1. Ja, det verkar det verkligen ha blivit….bra ändå, menar jag! 🙂
    Så många roliga bilder du bjuder på…..undrar också över att ”ta sej ett bibelord”……har aldrig hört talas om att kyrkorna har sånt?!
    Ha en bra fortsättning på Nationaldagen!

    • Nu har det glidit iväg två veckor och jag har inte haft tid att vara aktiv på bloggen. Idag har det varit finare väder än Helsingborgshelgen.
      Jag har stött på ”korgar” med bibelord då och då i vissa kyrkor. Ihoprullade papper i olika färger med gummiband om. Ett trevligt sätt att dela med sig av visdomsord.
      Har du tittat på bröllop idag? 🙂

  2. Vilken härlig tripp det blev och även om det inte blev som planerat så hade ni en lycka tur. Dina bilder och texterna får mig att le många gånger och att tänka till.
    Tänk också vad mycket man kan hinna med och utan att jäkta och på kort tid. Dessutom ha roligt under tiden.
    Tack för härlig läsning med lika härliga bilder som gav en extra dimesion åt era upplevelser.
    Stor kram och grattis från mig.

    • Varsågod. 🙂 Det borde vara du som är guiden. Den där laktristbutiken i Ramlösa är jag sugen på att besöka någon gång. Antagligen bäst att ta med bil istället. Jag vet inte exakt var den ligger. Såg ett härligt blogginlägg från den en gång och tänkte att DIT ska jag åka någon gång.

  3. Jag kan inte heller skriva med tummarna. De är helt odugliga, så det blir pekfingervalsen på mobilen.
    Härliga bilder du bjuder på och när jag ser de där bakelserna tänker jag på ”Lunkans Specialitét”, en helt otroligt god liten kaka på café Lunkan i Visby, salig i åminnelse.
    Kram, Ingrid

  4. Du borde bli guide över Helsingborg. För du har fått med det mesta av stan. Jag har bott här i 62 år nu och känner alltså rätt bra till stan. Både Ebbas Fik och Fahlmans är bra att besöka. Kan rekommendera båda. Toan vid hamnen är rätt kul ju, för om man är osäker på om läppstiftet sitter rätt på, så kan man ju spegla sig där.

    Men det är ett elände, att man tänker flytta på Färjestationen tvärs över torget och bygga hotell och konferenslokaler så de skymmer havsutsikten. Man tänker börja med det nästa år. Jag brukar säga att politikerna bygger monument över sin egen dumhet. Man lyssnar inte på folk, som bor här och vill inte heller ha en folkomröstning om saken. Grrrr!

    Kram/Gilla

    • Hade varit bättre väder skulle vi åkt upp till Sofiero. I kombination med att det var vägarbete och vi inte hade någon lust att åka omväg med bussen avstod vi denna gång.
      Tur jag slipper oroa mig om läppstiftet sitter rätt. 🙂
      Vad trist. Politikerna är rädda för att förlora i en omröstning. 😦
      Kram

  5. Fniss, förutom allt det andra,….försäkringsmänniska som jag är måste jag kommentera:
    Har du bokat resa/evenemang och betalat med bankkort? Kolla din försäkring via bankkortet!
    Inte via bankkort? Kolla din hemförsäkring!
    Kramis

    • Du menar att kolla hemförsäkring mot dåligt väder? 🙂 Tågkorten gäller det datum man skrivet på dem. Det var tur att vi inte skrivit på dem när vi köpte dem utan avvaktade. Nu kan vi använda dem en solig dag i sommar istället. Solveig betalade till hotellet via kort i förskott. Vi snålade in på avbetalningskostnaden. Annars brukar det vara 24 timmar som gäller och annars brukar vi alltid betala på plats. Det var ovanligt att betala i förskott.
      Helgkram Bosse

  6. Oj oj oj 25 års friande – jag menar firande … det placerar jag rakt in i det som kallas kärlek av den mer varaktiga typen 🙂 Två bilder blev min favorit – den näst sista – med huskropparnas dal mellan sig!!! – och den på Ebbas fik – men jag önskar där en manlig utgåva! Enbotanter på utflykt behöver också ögongodis, mörka byxor med vitt förkläde och bar överkropp, tusen tack! Skön söndag. Ne,j jag är inte klar — det där med nya telefoner och tumme eller pekfinger löste jag med en sån där pinne med något mjukt på toppen som en kan punkta bokstäverna med. Är i inlärningsfas 2 att ringa med den! kram!! Nu har du ju också mobil så vem vet …

    • Om man väntar på något trevligt … vet inte om jag fixat att fria i 25 år.
      Jag ska leta runt när vi är ute och fikar och hoppas jag kan hitta dina små krav. 🙂 Det är klart att du också ska ha något dejligt att titta på.
      Din metod borde jag kanske prova. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Du får sikta att nå fas tre under sommaren. Jag får dagliga pikar om min mobil som jag glömmer att ha med. Mitt sommarmål är att tänka på detta. Helst när jag åker iväg själv på egna äventyr.

  7. Härligt att få uppleva era utflykter. Gillar det också. Gratulerar till 25 års förlovning!

    Vi gjorde en igår. Fast liten. Från vårt lantställe i nordöstra Bohuslän tog vi oss till Grebbestad. Det regnade förstås. Vi gick in på den lokala fiskaffären och köpte räkor (till kvällens måltid). Undrade under några sekunder om det var tillåtet att köpa räkor. Men bara under några sekunder. Färden gick sen vidare till Tanums Handelsträdgård. Så mysigt och fantastiskt att gå omkring bland allt grönt och kulört, välja plantor samtidigt som man andas in det sköna friska dofterna.

    • Tack Ethel. 25 år går fort.

      Grebbestad lät som en mycket trevlig utflykt. 🙂 Regn och kylig blåst kan vi klara oss utan. 😦 Vad menar du med tillåtet? Att det var extrem lokal försäljning och att ni var utbölingar som inte borde få färska räkor? Sedan vi flyttade hit har vi ofta besökt handelsträdgårdar trots att vi numera har endast en liten egen trädgård. Förr när vi hade stor trädgård hade vi inte tid med sköta den inre trädgården. Då satsade vi mest på det som syntes ut mot vägen och eventuella besökare till vårt museum. Det är även trevligt på flera ställen att fika i handelsträdgårdar. Sitta bland klättrande vinrankor.

      • Vad gäller räkor, så sägs det på teves nyheter ibland att räkor är rödlistade. Konstigt. Är vi lurade :-)? Ett sent aprilskämt?

        Jag gillar också att fika på handelsträdgårdar. Väldigt speciellt. Får nog säga till till Tanums handelsträdgård att fixa ett fik. Det fanns ju inget :-(.

      • Det får du ändra på. 🙂 Upplys du Tanums handelsträdgård om det. Det verkar fungera utmärkt på många ställen. Jag gillar när de kombinerar och använder sig av sina trädgårdars bär och tillgångar till bakningen. Försäljning av egen saft, dryck eller annat närproducerat. Barkåkra som jag ”tjatat” om här på bloggen är vår favorit än så länge.

    • Nu har det sprungit iväg två veckor sedan den resan och vi är mest tacksamma för att vi fick kanonväder på studentdagen i fredags. Just nu regnar det utanför fönstret. Hoppas på stabilare sommarväder. Jag gissar på att du kunnat njuta de sista dagarna.

  8. Haha….underbara bossebus som bjuder oss på roliga fina å trevliga bilder med underhållande text till.
    Vet du……Jag nickade inte till en endaste gång då jag läste ditt inlägg. Inte en enda gäspning heller. Det du!
    Men jag har fått lite gympa och ont i mina skrattmuskler, och det är ditt fel Bosse.
    Fortsätter du på dette vise , så måste du införa ”skrattvarning” i din blogg.

    Trevlig härlig söndag till dig/er.

    Kram från TantBusHelaDagenLång

    • Tänk att jag lyckades med att hålla dig gäspfri och att du inte somnade en enda gång. Du får stretcha ansiktet efteråt. .Tänk nu har du sommarlov igen. Din lyckost. Hoppas du får en underbar sommar. 🙂
      Jag har inte fortsatt … utan haft massor att göra på hemmaplan. Bloggen har inte kommit ens i sjuttonde hand. 🙂
      Tack. Det stämmer också. Det är söndag idag. Oj, vad veckorna går fort.
      Kram Bosse

  9. Tack för att jag fick hänga med på en liten tur. Men visst är det så att ibland gör slumpen att man hittar helt andra saker än det man tänkt sig. Man måste gå vilse för att hitta nya vägar. Stängs en dörr öppnas det en annan. Gäller väl bara att ha ett öppet och positivt sinne. Funkade inte plan A kanske plan B är lika bra och ibland rent av bättre. Härligt att fira och sätta lite guldkant på vardagen.
    Och det där med mobiler…Friherren har precis ärvt en Iphone…ordet är TÅLAMOD! Och då snackar vi om MITT!
    Ha en fin söndag!
    Kram / RosMarie

    • Jag gillar dina ord. ”Man måste gå vilse för att hitta nya vägar”. Stängs en dörr öppnas en annan”. 🙂
      Stackars friherre. Hoppas ditt tålamod räcker över minst sommaren. Här muttrar jag också till höger och vänster. Är jag ensam muttrar och trycker jag om vartannat. 🙂
      Kram

  10. Visst blir det oftast bra ändå även när man måste ändra sina planer. Att bara vara är nog vad vi människor behöver ibland, utan att planera alltför mycket.
    Kram

    • Där skrev du otroligt kloka ord. ”Att bara vara är nog vad vi människor behöver ibland”. Det tror jag i dagens Sverige/samhälle är en extremt viktig kärnpunkt. Tyvärr är det svårt att hitta andningshålen av olika skäl. Har man inte både lyssnat och gjort något åt varningssignalerna tröttnar kroppen och säger ifrån på riktigt allvar. Den berömda väggen vet jag alltför mycket om. 😦
      Kram

  11. Trevlig vistelse, god fika, mysiga butiker, fina foton, roliga foton och text och firande! Det är mysigt det…grattis förresten…snart är ni ikapp oss! 🙂
    Skriva med tummarna…det hör nog ungdomarna till…här är det också pekfingervalsen!
    Söndagskram, Gunilla

    • Vi hade en mysig och rolig helg för två veckor sedan. Vad fort tiden går. Nu är vi tacksamma för att allt gick så bra med studentfirandet i fredags.
      Vi kommer aldrig ikapp er. 🙂 Det hoppas jag verkligen inte.
      Våra tummar får roa sig med annat. Men lifta struntar vi väl i? 🙂
      Söndagskram stämmer bra. Hoppas du haft en bra helg.

    • Hoppas du haft kul är. Jag har väldigt många ungdomsminnen från den staden och alla turer med färjorna till Helsingör.

      Sakta men säkert sätter sig alla tekniska finesser.
      Jag tänkte på ditt blogginlägg när vi var på ”utspringet” i fredags. Vi hade tur som klarade oss från färg och vätskor i trängseln.

  12. Härligt mysig och romantisk berättelse. Hoppas du vänjer dig vid nya mobilen. Dottern ringde mig häromdagen och frågade, vad jag ville. Va?? Jag ville ingenting. ”Men du har ringt mig på mobilen” sa hon uppfordrande. Nää, va? Tydliogen hade jag kommit åt telefonnumret, när jag sms:ade – men inte har väl jag så breda fingrar?? 😉
    Kram,
    Gigi

    • Tack Gigi. 🙂 Jag har haft så mycket att göra sista veckan så jag har nästan helt glömt bort min nya kompis. Den fyllde visst två veckor igår och det var väl därför den tjurade och var stendöd. 🙂
      Då sitter vi lite i samma båt. 🙂 Det är klart att vi är oskyldiga. 🙂
      Kram

  13. Smart gjort tycker jag! Helsingborg är fint i alla väder också tycker jag.
    Jag skriver också med pekfinger och fattar inte hur jag skulle få det att funka med tummen. Men jag ser ju att de unga gör så. Ett sätt att skriva på mobilen med samma hand som man håller den i.. Vi ska kanske träna på det?

    • Det finns även mycket fint runtomkring Helsingborg, men då krävs det nästan att man har bilen med sig för att det ska bli smidigt.
      Bra idé Gunnar. 🙂 Om du hittar någon sommarkurs för oss gamla rävar på ett trevligt ställe kanske vi skulle söka kursen. Säkrast att vi skriver anmälan med pekfingret. 😉

  14. Här är en till som använder pekfingret. Har verkligen försökt med tummen då barnbarnen ser på men….Vilka mysiga dagar det blev trots allt. Dessutom fick ju vi vara med på ett hörn oxå. Grattis till er båda och till två åringen.
    Kramen

  15. Tack för en fin guidning och alla talande bilder. Kakan till kaffet, ser så god ut, riktigt frestande.
    Jag har inte varit så mycket i de där trakterna så det var intressant att få vara med på ett litet hörn.
    Kram och trevlig eftermiddag önskar jag dig.

  16. Gratulerar till firande av förlovning!
    Och vilken härlig tur med så läckra bilder! Det finns så mycket fint att titta på söderöver. Jag vill ofta åka till Skåneland, men mannen min har ingen större lust – han gick i skola där och säger att hon är klar med Skåne. Men jag kan åka själv! Egentligen!
    Kram

    • Tack Aggie! 🙂 Vad hände egentligen under hans studietid? Jag tycker det är hög tid att han ger Skåne en ny chans. Med distans till den tiden kommer han förhoppningsvis se det i ett nytt sken. Annars får du och din kamera göra en egen resa och dagligen skicka hem fina bilder. Då tar han säkert Öresundståget direkt ner till Malmö. 🙂
      Kram

  17. Vilket härligt firande och Grattis!
    Vi firar också 25 snart. Nästa tisdag! Gud så tråkigt att fira på en tisdag, går liksom inte. Får nog bli helgen efter i stället. Men vi firar inte förlovning utan vi firar att vi gick till kyrkan. Konstigt, fyllde ju nyss 30. Får liksom inte ihop ekvationen.
    /P

    • Tack Pernilla! Stort GRATTIS får jag skriva i efterhand. Hoppas ni hade det extra trevligt förra helgen. Vi firar i höst att vi gick till kyrkan. Det gick snabbt för oss mellan förlovning och bröllop. Matte är mysko. Jag får heller inte ihop ekvationen. 😉

  18. Nä ibland blir inte livet som man tänkt sig… Det får gå ändå… Bara man tänker positivt och det tror både du och jag gör… Man lär sig att se saker på ett annat sätt. även om vissa saker skulle varit skönast att vara utan. Ännu en gång charmiga härliga kort. 😀

Kommentera

