Hårda frestelser

Lucy DillonMannheimerPeKå Englund

Listan över saker som ska göras innan studenten är lång, men bockas av allt eftersom. Helst gör jag utomhussysslor med tanke på att både värmen och solen kommit på trevligt besök. Lika trevligt är inte värken i min friska axel som tär på min redan dåliga nattsömn. Jag är trött på att grimasera när jag tar på och av tröjor och jackor. Visst är jag en fighter, men idag fick jag tjata mig till ett läkarbesök i nästa vecka.

Gårdagens skörd från bibblan innehåller ingen spänningsroman. Ovanligt för mig. Redan i natt började jag skratta åt Anna Mannheimers humor som är besläktad med min. Förordet i ”Mitt liv som gift” ger mig andra känslor, av det mer djupa slaget.
När boken är nästan klar dör Annas mamma Karin Mannheimer. Sorgen efter sin älskade mamma känns rakt igenom de skrivna raderna i förordet. ❤

Sent igår kväll gjorde vi en bilresa längs med kusten på Österlen. Vi stannade till i Skillinge och njöt av det mångfärgade havet och stillheten. Endast små krusningar i vattnet, när en ensam svan tog sig fram. Allt kändes magiskt. Jag kände då en stor tacksamhet över livet. Ofattbart att vi redan är inne i den ljusaste perioden på året. Kanske kommer någon bild i nästa inlägg. Om de blev bra. 😉
Dags för nästa studentprojekt.

40 thoughts on “Hårda frestelser

  1. Hoppas dina smärtor ochl hälsan har förstånd att vara MED dig nu i samband med studenten! Själv åker jag till Kalmar o Öland för att fira barnbarnet Saras student! Ha det nu så gott!

      • Det är ju så vi vuxna som skaffat oss livserfarenhet ofta tänker. Vi är tacksamma när det går bra. Det är kul att få uppleva ungdomlig glädje och vistas bland trevliga människor och njuta av god mat och ha tur med vädret. Sedan är det skönt att få ta steget tillbaka. Samla tankar och intryck. Varva ner. Njuta av tystnad. Bearbeta de nya minnena i en lagom takt. Finna den inre harmonin och ladda batterierna.

  2. Mycket att göra inför student men det är ju kul också, och som du säger man får pricka av vartefter. Ja det är sant att man ska vara tacksam över livet,
    Ha en skön dag. Kram.

  3. Krya på dig och hoppas att du får hjälp med axeln. Dubbelt jobbigt då det är mycket att fixa och dona till studentexamen.
    Anna Mannheimer gillar jag, hennes humor är underbar. Saknar hennes program på söndagsmorgnarna.
    Kram!

  4. Jag hoppas verkligen att du slipper smärtorna i axeln. Kan det vara artros? Jag har det i höfterna och i ena knäet.

    Jag har läst flera böcker av Lucy Dillon, men inte just den här. Men jag har en annan, som väntar på genomläsning. Min ”Gubbes” dotter läser mängder av böcker och skickar vidare till mig. Just nu står det en full ICAkasse på golvet och väntar på att jag ska börja läsa böckerna i den. Det är i den, som Dilons bok ligger. Jag har fått tre böcker av henne, som Louise Boije af Gennäs har skrivit. Två av dem är ur en trilogi. Men de är tjocka, så det tar sin lilla tid att läsa igenom dem.

    Kram/Gilla

    • Det kan vara mycket. Bäst vore det om jag kunde få axeln röntgad denna gång. Innan man sätter in åtgärder. Jag har nämligen skadat den vid ett fall också.

      Din ”gubbes” dotter låter som en avlägsen släkting till mig. 🙂 Jag har alltid gillat att läsa och knäckte koden ganska långt innan jag började skolan. Tjocka böcker är otympliga i sängen.
      Kram

  5. Såg Peter Apelgren på i Profeten i Västra Götaland på Göteborgs stadsteater innan han tog slut och hamnade i utbrändhet. Tror inte han har hämtat sig riktigt än. Pjäsen minns jag inte mycket av men Peter A. är en festlig kille.

  6. Jag förstår att ni har bråda dagar inför studenten, men fint att ta en tur och koppla av och rensa huvudet och få lite nya intryck. Så summan av intrycken är kanske konstant.
    Anna Mannheimers bok är jag sugen på att läsa. Har lyssnat en hel del på redioprogram som hon haft och hennes humor och klurigheter passsar mig också. De andra böckerna du lånat har jag också noterat och jag har inte hört talas om dem. (Jo, nu då…)
    Önskar att doktorn kan trolla bort det onda fråm din axel och om han inte kan det så kanske cortison kan göra det…
    kram!

    • Idag känns allt overkligt, men minnena är ljusa. Vädret blev perfekt i fredags. Bra både för studenterna och för kalasen efteråt.
      Både Anna och hennes man Peter verkar vara härliga och speciella. Boken är jag snart klar med.
      Cortisonsprutor hjälpte bra mot min Frozen shoulder förra året, när det gällde smärtorna. Den här gången vill jag gärna ha rätt diagnos först innan åtgärderna. Den tror jag bara nås via en röntgen. Hönan och ägget. 🙂
      Kram

  7. Härligt att ni kan ta till vara allt det vackra vi har omkring oss mitt i allt studentbestyr, hoppas du snabbt kryar på dig. Kram

    • Vilken lyckad fredag det blev. Enda gången det var kris under dagen, var när jag jagade parkeringsplats och tiden började bli knapp. Det slutade med att jag chansade en liten bit från din bostad. 🙂 Annars hade vi missat utsläppet.
      Kram

  8. Hej Bosse! Stackars dig som har värk..hoppas doktorn kan hjälpa dig och att du kryar på dig! Fina lästips du ger här, tack! Jag har nu börjat läsa din fina bok ”Mina fotsteg..” och tycker så mycket om den att den är på min blogg just nu. Hoppas studenten blir en trevlig och att ni får sol och värme! Tröstekram från mig.

    • Nätterna har varit tuffa i flera veckor. På dagarna glömmer jag bort det under långa stunder.
      Jag blir glad av att läsa att du gillar inledningen av ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. :)Hoppas att du tycker att den håller ända till slutet. Jag ska ”tjuvkika” i din blogg imorgon när jag återkommer som bloggvandrare.
      Det blev en hellyckad studentdag där allt klaffade som det skulle. Vilket fint väder vi fick.
      Kram

  9. Lycka till med studentfirande och vädret! några regnstänk kanske skänker lycka…men bara några!
    Nu är jag inte någon doktor på riktigt…:), men nog har du nämnt en ond skuldra? Samma sida? Överansträngning…muskler runtom försöker kompensera!
    Hursomhelst…krya-på-dig-kram!
    Gunilla

    • Det kom inte en droppe regn. Vilken tur ”vi” hade. Bra både för studenterna och för firandet på hemmaplan. Allt blir trevligare och enklare.
      Jag har Frozen shoulder i höger axel. Den är inte riktigt ”klar”. Det finns lite olika saker att välja på när det gäller den vänstra. Jag har ”ramlat” vilket försvårar orsaken ”i mina tankar”. 25 år med diabetes ett kan ha med ett finger i spelet = Diabetesaxel.
      Kram Bosse

    • Vilken tur vi hade. Vi är så nöjda med allt. Nu gäller det bara att ha krafter kvar till allt skjutsande de närmaste dagarna. I natt var vi iväg med en som skulle till Berlin. Snart ska vi hämta hem en som ska dra upp oss vid tresnåret lite senare i veckan.
      Det är den sista Dillonboken.

    • Om nålstickaren kan sina saker kan det ge resultat. En gång kunde jag inte lyfta armen efter en behandling. Sjukgymnasten vågade inte sticka mig fler gånger. Det hade hon inte fått heller. 🙂 De där snabbkurserna är inte jämförbara med de med flera års utbildning.
      Kram

  10. Dillon har jag precis läst och den påminner om hennes andra men har en liten allvarligare underton. Fast tyst, nu får jag inte avslöja mer 😉

    Hoppas att du får hjälp med din axel!

    Kram

    • Annas humor är snarlik min. Dillon är mer en kvinnobok. Kan förstå att du stoppar där. Annars finns det några typiska ”kvinnoförfattare” som jag gärna läser som omväxling och har behållning av. Jag fick en god vana när jag jobbade som bibliotekarie och behövde vara påläst.

  11. Jag har haft ett (påtvingat) blogguppehåll på några veckor så jag vet inte vad som hänt med din axel. Hoppas att det ger sig snart.

    Född på en söndag ska vara väldigt bra. Har hans lektör sagt. Du får berätta om det är sant.

    Jaså, du valsar du? I tid och otid, mest otid verkar det som. Pekfingervalsar alltså 🙂 Välkommen till den moderna världen 🙂

    Kram

    • Jag har också haft uppehåll på sociala medier sista tiden. Hoppas du gjorde något trevligt under tiden.

      Kan man verkligen lita på att lektören var helt neutral? 😉

      Ha ha! När jag tröttnat på pikarna brukar jag upplysa om att jag var med mobil redan på nittiotalet och absolut inte ångrade mitt årsuppehåll. 🙂
      Kram

  12. Jag hoppas värken ger med sig för få saker är så tröttsamt som just värk. Boktips, det lägger jag på minnet för kommande behov. Hälsar då på i på Bosses blogg för att spana titlar, sedan till biblioteket och Magnus ser mig mest med huvudet i en bok ett tag. 🙂 Lycka till med axeln och NJUT av att sommaren har kommit! Allt gott!

    • Nattvärken sliter sedan flera veckor. Kanske får jag lite hjälp på tisdag.
      Jag vet inte ännu om det var några bra boktips. Ibland chansar jag när jag gör mina bokbeställningar på bibblan. En del tips kommer från andra bloggare. Sedan har jag åtskilliga favoritförfattare. Inte konstigt efter alla läsår. Hur gammal är jag tro? 🙂
      Tack ska du ha. Vi har haft en härlig helg och studentdagen blev ett minne för livet. Hoppas du kunnat njuta av allt vackert i naturen. Kram

    • Du har helt rätt taktik. Fortsätt med det Lena. 🙂 Jag har sedan flera år använt mig av den metoden trots sjukdomar och mörka skuggor. Vissa erfarenheter som man inte bett om kan vändas till något annat håll. Mitt skrivande och mina två böcker är kanske två bevis på det. 🙂
      Tack ska du ha. Hoppas sommaren är på besök i Wales.

    • Vi ska vara Skåne trogna de flesta av sommarens dagar. Åtskilliga är planerna. Måtte vädret och hälsan vara med oss. Hoppas du får en fin sommar och hinner med mycket annat än att jobba. Vilken viktig uppgift du och dina arbetskompisar har. 🙂
      Kram

  13. Tumme upp för båda mannheimerdamerna! Hon och Thomas Tängby i radioen följde jag ofta — Anna alltså. Modern satte huvet på spiken hon också.
    Tyvärr som du vet så läser jag inte böcker på samma sätt som förr — men vet/förstår att tipsen är bra!
    krm

Kommentera

