Från Bohemian Rhapsody till spegelblankt hav

lizette

Ett läsår på gymnasiet går fort. Vår yngsta dotter Lizette och hennes klasskamrater visade i måndags kväll upp lite av vad de lärt sig under läsåret på Nova Performing Arts. Ett Gymnasieprogram som drivs i kommunal regi och ligger i Simrishamn.

gamla damen

Föreställningen bestod av tre delar; Teater, solosång och ”Bohemian Rhapsody” som en mycket pampig avslutning. Teaterframträdandena byggde på drömimprovisation. Min personliga favorit var tjejen som spelade en gammal tant som stod i den långa kassakön och letade efter ”gömda” mynt i sin handväska. Allt med en frustrerande kö bakom sig. När huvudpersonen som drömde äntligen kom fram först i kön, blev kassörskan avlöst av ingen mindre än Zlatan.

Rapsody

Queen och Freddy Mercurys klassiker från 1975 från deras fjärde LP ”A night at the Opera” finns givetvis med i min vinylsamling. En svart rund klassiker som snurrat otaliga gånger på skivtallriken. Kanske finns någon ny världsstjärna bland dessa duktiga ungdomar. Jag önskar dem alla stort LYCKA TILL. 🙂
1 Klockan var sent när vi körde iväg från Simrishamn. Jag kunde inte låta bli att ta den längre vägen längs med kusten. I Skillinge stannade vi till och gick ur bilen. Man måste passa på att njuta av dessa ljuvliga junikvällar, när det är som ljusast på året. I denna stund blev jag nästan ett med havet och ville inte bryta mötet. Samtidigt är det när det är som bäst och finast man ska ta farväl. Kapsla in minnet och plocka fram det när det som bäst behövs. I mitt fall under mörka blåsiga höstkvällar i november.

2

Jag ska inte lägga in alla havsbilder här och trötta ut dig. Istället bjuder jag kanske på några till i Facebook-gruppen. ”Vi som älskar havet.” ❤

 

ss

48 thoughts on “Från Bohemian Rhapsody till spegelblankt hav

  1. Vad skoj att se ungdomarna uppträda, kan tänka mej att salongen var full av fans! 🙂
    Och bilderna från havet….hade nog kunnat sett några till utan att bli trött.
    Ha det bra!

  2. Vilka duktiga ungdomar och vem vet vart vägarna bär! Tur att ni tog er tid och stannade till en stund där vid havet. Så vacker skymning…

    • Lärarna har ett brett kontaktnät så gästföreläsarna är populära och har mycket att dela med sig av.
      Jag tycker om att kombinera och utnyttja möjligheterna. Vackert väder och kameran var med. Det var en helt annan skymning när vi lekte taxi igår kväll. Då var havet mer grått.

  3. Havet runt Gotland är sällan så stilla.
    Vilket härligt Gymnasiumgäng. Min minsta ska (hoppas) komma in på Sam- musik. Musiken kommer i tvåan så hon får stå ut tills dess. Men hon har ju Kulturskolan där hon spelar och sjunger.
    /P

  4. Vilket härligt inlägg och så glad Lizette ser ut. Det var så klart jätteroligt att få vara där bland publiken. Havsbilderna är underbara!
    Nu har du väl skött dig, Bosse och gjort alla förberedelser ordentligt för studentfesten och terminsslutet🎈🎈🎈 så att dina damer är nöjda – för då är väl du också nöjd…
    Här kommer lite blommor till studentskan Jennifer💐.
    Hoppas ni får en toppenhelg där nere i Ystad och en skön början på sommarlovet! ☀️

    • Hon verkade trivas den kvällen tillsammans med sina kurskamrater. Jag trivdes bättre skyddad i publikhavet.
      Vi fick ihop schemat och hann bocka av allt på schemat. Mycket stressigt när det var dags för att åka ner till utsläppet. Fanns ingen p-plats. Till slut körde jag in bland gatuhusen och ställde bilen precis innan en vändplats. Det hade inte varit kul att missa Jennifers utsläpp.
      Tack för blommorna. Just nu håller Jennifer på att fotografera alla blombuketter med sin nya kamera hon fick av oss. Vädret var helt perfekt. Vilken tur ”vi” hade.

  5. Förstår att det var en underbar föreställning, duktiga ungdomar och härlig musik. Vilka vackra bilder du bjuder på. Färgerna helt otroliga. Inte lätt att slita sig från den synen. Fina minnen att gotta sig åt i höstmörkret. Men nu ser vi fram emot sommaren och alla fina minnen vi kan samla på oss. Ha en fin torsdag och kram/Gunilla 🙂

  6. Det låter ju trevligt med sådan undervisning. Det var minsann andra visor på min tid. Visserligen både sjöng jag i skolkören och spelade fiol både i skolorkestern och i Arboga Konsertförening eller vad den hette. Men undervisningen gick verkligen inte ut på att hjälpa några att bli artister. Men min rektor i Musikskolan ville att jag skulle utbilda min röst och även fortsätta spela fiol. Det var då det.

    Så vackra bilder från havet du visade också.

    Kram/Gilla

    • Det var första gången vi fick se vad de sysslat med under läsåret. Dagens ungdomar har ett helt annat smörgåsbord att välja från. Jag hade gärna gått ett friidrottsprogram. Du hade säkert trivts under konserten i Simrishamn.

      Tack. Ändå är det ännu finare på plats. Så underbart rofyllt.
      Kram

  7. Vilka otroliga färger på havsbilderna!

    Och det måste vara en otrolig (upprepning jag vet) känsla att se sin dotter på scen. Härligt.

    • De var läckra. Det där skenet var magiskt. Ett helt annat sken och andra färger när vi åkte och hämtade Lizette i Brantevik igår kväll. Då lät jag kameran vila.

      Våra tjejer började tidigt. Vi förstod inte att de vågade sjunga och spela när de var så små. Under vissa skolavslutningar och julspel har jag inte sett Jennifer. Bara hört hennes stämma i de fullsatta kyrkorna. Häftigt att se hur besökare sträckte på sig och undrade vem sjutton det var som sjöng solo. 🙂 Lizette har en häftig röst som jag tyvärr inte kan bidra med här på bloggen. Ibland har jag nämnt att systrarna ska göra något ihop. Deras stämmor matchar varandra. Det hjälper inte med tjat. 🙂 Kram

  8. Vilken rolig, varierande och givande upplevelse att få se denna föreställning. Det här med gömda, glömda mynt i handväskan tycker jag mig då och då uppleva här i Spanien. Det vill till att som en i kön ha gott om tid. Och det har jag ju…Här förbereder man inte med att ens ta fram plånboken innan man packat klart i kassarna. Ingen stress!
    Freddy Mercurie är en favorit hos mig, men tyvärr finns inte hams LP skivor kvar i min ägo.
    Men jag lyssnar gärna på. Jag önskar också alla ungdomar lycka till.
    Vad gäller ”Havets vänner” så vill jag ansluta mig, men har tyvärr inte någon ”ansiktsbok”. Men jag njuter av de foton du visar på bloggen.
    Havskramar från mig.

    • Det behövs en dos av tid, tålamod, humor och förståelse. Det sistnämna har jag fått mer och mer i takt med åldern och erfarenhet. Sedan finns det gränser när ”alla” får nog av någon som ”aldrig” blir klar. Kan bero på sjukdom av något slag. Jag har en förmåga att välja ”fel” kassakö.
      Queen var en av många favoritgrupper på sjuttiotalet. Synd att jag inte kan spela någon LP eller singel längre. Funderar på att köpa en grunka på Kjell & Co. Vet inte om de duger.
      Du verkar möta många ansikte mot ansikte istället. Undra vad du skulle gilla eller inte gilla med FB om du gick med på prov till ex. hösten. ”Vi som älskar havet” och ”Ystad är en vacker stad” är två av mina favoritgrupper jag är med i. Där är heller inget bråk.
      Tack för havskramarna.

  9. Å, vad fint! Så kul med kreativa ungdomar, framträdande och Queen 🙂
    Havet, ja vad vore livet utan havet… Torrt 😉

    Ha det fint och trevlig helg!
    Christina

  10. Åh, så fint foto på din dotter! Härlig energi…förstår att kvällen blev lyckad och så havet Bosse! Fin avslutning…så underbart att ni stannade och tog er tid till att njuta lite extra.
    Kramar, Gunilla

    • Tack Gunilla! 🙂 Där fick jag en härlig dos av lite av varje. Perfekt start på en intensiv junivecka för oss. Ljuset på Österlen är speciellt och påminner om det i Skagen. Därför det lockar dit konstnärer. Synd att jag inte kan teckna och måla.
      Kram Bosse

  11. Efter mina skrivelser angående den parkerade bilen vid min utfart, har jag blivit hotad av två av mina grannar, och därför känt mig nödgad att pausa med skrivandet. Vill inte äventyra familjen eller mig själv, men skall försöka ordna juridisk hjälp och även myndigheternas utlåtande. Därför kommare jag att endadt svara eventuella kommentarer med en 😕 Ha det gott så länge.

  12. Läckra bilder, och visst är det så att man tröttnar på panchisarna i kassakön. Det tar sådan tid att plocka rätt på alla kronor och ören. Fast jag är en panchis utan kontanter – här går det undan.

Kommentera

