Sveriges minsta bibliotek

1
Nu var det dags igen. Eftersom vi ändå skulle hämta en dotter i Brantevik passade vi på att lämna Solbo Förlags andra bok.

2

För tio månader sedan var vi här senast.

3

Hoppas att boken verkligen kommer att cirkulera omkring och inte blir liggande på första stället.
4

Den här gången var inte Bertil Torekull i trädgården.

7

Givetvis hade jag skyltat om vår bil innan vi åkte hemifrån. 😉

5

6

Vi njöt av en promenad i Norra Promenaden och kvarteren runtomkring också under kvällen, innan klockan bryskt väckte oss tidigt. Det var dags att skicka iväg Lizette och kompis.

8

Tripp. Trapp. Trull. Hade jag också fått följa med till Berlin hade jag haft Trullväskan. 🙂 Jag minns att Solveig blev konfunderad första gången vi åkte på en gemensam utlandsresa och hon såg berget av saker som jag ville ha med. 😉
Om en stund ska vi vinka av Jennifer vid tågstationen. Fyra glada studenter ska flyga till Sicilien. Solveig jobbar vidare på sin skola och jag får nöja mig med att resa inombords.

 

46 thoughts on “Sveriges minsta bibliotek

  1. Vår äldsta dotter är just nu på Sicilien men kommer hem i morgon. Även jag och Husse har varit på denna underbara ö så om ni vill resa mer än i tankarna kan jag varmt rekommendera den 🙂

    Kram

  2. Kul med det lilla biblioteket! Resor till italien är aldrig fel! Hoppas att dom får en fin resa. Sicilien är ett ställe som vi inte har varit på men jag har bara hört positiva omdömen.

  3. Vilken jättekul grej! Nåt liknande finns i en telefonkiosk i Sigtuna, har jag hört…

    Ha ha ha, Bertil Torekull! 😛 Han gav min pappa en kåserispalt en gång i födelsedagspresent, tror jag. Pappas spalt hette Hurtigrutten och publicerades i den lokala blaskan vid vilken pappa var journalist sen många år. Spalten hade pappa kvar även efter pensionen.

    Kram pårej Bosse Solstråle! 😛

    • Vad bra när man kan använda de gamla telefonkioskerna.

      Vilken ovanlig och häftig födelsedagspresent. En egen kåserispalt hade varit kanon. Hurtigrutten låter som ett spännande namn. Bertil har varit med om mycket spännande i sitt långa liv. Han skriver i Ystad Allehanda då och då.

      Kram och Glad Midsommar.

  4. När vi är på semester utomlands fungerar det på samma sätt på hotellen. Man kan ta böcker och helst lämna nån också. Böckerna kommer ofta från resenärer, som har åkt hem och lämnat lite, så det inte blir så tungt handbagage. Så gör jag också.

    Kram/Gilla

  5. Tänk om det blir slagsmål om boken nu då ryktet sprids om att den finns där i lilla biblioteket. Vad härligt för tjejerna att få resa iväg på en liten tripp. Men det är inte fel att resa inombords heller. Väldigt billigt blir det i allafall. Ha det så bra som du bara kan.
    Kramen.

    • Wow! Det hade jag gillat att läsa om. En stor bild på min söndertrasade bok och två ilskna personer som slet från var sitt håll. Vilken dagdröm. 😀
      Vi har fått hem BerlinLizette. SicilienJennifer verkar trivas enligt Messengerkontakten. Om vädret kunde bli en aning stabilare och varmare kommer mitt res begär att öka. Nu har jag det bra inomhus.
      Kram

    • Helst vill jag att det är sommarboende som lånar och sedan pratar positivt om boken med sina grannar. Fällorna är många. Lätt hänt att boken bara hamnar i händerna på en person som sätter in den i sin bokhylla.
      Tiden går fort. Snart är det dina sessors tur. Undra vad de har för resdrömmar.

  6. Kanske man skulle starta ett litet bibliotek..
    Fina foton av vackra blommor och resenärer. Skönt att inte behöva resa någonstans! 😀
    Kram

  7. Aha……världens minsta bibliotek. Men du…….funderar över en sak. Hur många ord ryms det där i biblioteket? Eller ska vi säga bokstäver??
    Har ju hört att man ska prata med ….små bokstäver. Man brukar säga det till mig då jag blir lite högljudd.
    Nu får du prata med små bokstäver.
    Äre såna bokstäver som finns där i det lilla biblioteket?

    Nä nu Äre bara svammel här ikväll.
    Men en sak till när jag ändå har dig på tråden.
    Skrattar åt ditt berg av saker hihi.
    Känner lite igen mig där . Det är samma här. Man ska ha med sig en massa saker då man reser någon stans. Hmm…..

    Ha nu en fin kväll.

    Svammelkram från TantBus

    • Nästa gång vi kör förbi ska jag tvärnita och kolla läget. Räkna varje ord och varje bokstav. Ha en specialtävling mellan bokstäverna. Vilken tror du är vanligast? Inte Y eller Z. Vilket trevligt sommarjobb. Vad brun jag kommer att bli. Kommer du förbi med din nya bil och servar mig med någon dricka ibland? Man kan bli jättetörstig av att räkna bokstäver. 😉
      Det brukade min mamma också säga till mig när jag kommit i gasen. ”Bosse! Du måste prata med små bokstäver”.
      Det är dumt att sakna något när man åkt långt bort. Vad det sved när jag tvingades plocka bort något viktigt för att få igen väskan eller få ner det till 20 kg.
      Glad Midsommarkram

  8. Fin fint bibliotek både som prydnad men framför allt med tanke på innehållet och tanken är helt suverän. Undrar hur grannarnas reaktion skulle bli om ett sånt prydde mitt staket. Själv tycker jag det skulle vara perfekt och roligt. Finns det fler sådana små bibliotek i vårt land?
    Glad sommar! Hoppas du får möjlighet att njuta av den. Kram Maria

  9. Härligt inlägg! Världens minsta bibliotek… oj vad det låter trevligt och lockande 🙂
    Hoppas flickorna får en fin resa.
    Det där med att nöja sig med att resa inombords låter bra. Det ska jag göra någon dag. Inte säga att jag är trött och vill vila och ha lugn och ro. Jag ska göra en resa. Inombords. Tack för det!
    kram

  10. Vilken bra idé! Den ska jag härma, sätta upp ett litet bibliotek utanför den lilla sittplatsen på andra sidan vägen mitt emot Ölands minsta kyrka. Jag lovar att styrelsen i hembygdsgården skulle gilla den idén. Fortsättning följer!

    Härligt att få resa. Just nu så reser jag med hjälp av mina foto. Lätt att bli sittande, sent sent sent blir klockan. Men ikväll blir det sängen tidigt, dag jobb vänta i morgon. Det är nattarbetarens värsta mardröm. Men det är bara tillfälligt, typ en dag, sedan är det natten som gäller igen.

    ha det gott!

    Kram

  11. Jätteroligt idé. Gulligt också. Fick inspiration att försöka ordna något liknande här där jag bor. Roligt för tjejerna med sin resa. Italien har jag varit en gång, närmre bestämt Toscana. Det var fint men där fanns många riktigt stora fulingar (dvs spindlar) så jag tror inte jag vill åka dit igen.
    Kramis

  12. Gulligt bibliotek! Det finns små gratis bokbytarställen lite här o där. På Novakliniken i Rydsgård och i gamla skolan i Västra Nöbbelöv till exempel. Trevlig känsla och vettig dessutom. Hoppas era böcker blir lästa!
    Jag packar alltid lätt packning och min man blev positivt överraskad över hur snabbt jag packade och hur liten väska jag hade! Så lite som möjligt utan att behöva vända underkläderna ut och in är min paroll…

  13. Det var ett litet bibliotek!!……………Ägaren det är hon som har ordnat med att killarna kommer dit Själv så hjälper hon till med det mesta Delar ut fika när de är på utflykt Spelar med i orkestern på keyboard . Hon är läkare och tar hand om allt som behövs! Jag tror jag ska sätta upp mej på kölista!! Kram!

  14. 🙂 det där var verkligen ett pyttelitet men charmigt bibliotek!
    Vackra rosor, så långt de har kommit i sin blomning. Våra har ännu inte slagit ut.
    Men du reser väl inte bara inombords? utan även i cyberspaces fantastiska bloggvärld.

    Ha det gott! Kram

    • Du som är så kreativ och konstnärligt lagd borde kunna göra ett liknande bibliotek. Kunde bli din sommarsyssla.
      Bäst är att göra en kombination. Idag när det regnar passar det bra att göra bloggresor. Nästa vecka vill jag ha stabilare väder så vi kan göra små utflykter.
      Kram

  15. Kommer ihåg det lilla biblioteket från förra året. Kul idé.

    Sicilien? Ja där är varmare, kan jag säga. Härligt. Var där för två somrar sen på semester. Mycket var fint, annat inte lika fint (vi såg en del fattigdom och det klassiskt italienska med sopor liggande, överfulla sopcontainers utan att någon orkade hämta). Italiensk mat är gott och lokala vinet likaså. Fina havsbad.

    • En av mina gamla bloggföljare med gott minne. Jag fick leta i arkivet för att spika rätt månad.

      Messengerrapporterna verkar lockande. Fina bilder vi får. Det är nyttigt att åka utomlands för att skapa/skaffa sig både positiva och negativa uppfattningar. Bra att uppskatta vårt eget land när man kommer hem. Ser det med ”nya” ögon.

    • Jag trodde alla drömmar gick till Rom. 🙂 Bäst är en mix. Jag gillar både ”för och efterarbete” med resor. Syftar inte på smutstvätten. 😉 Planera inför resor. Efteråt njuta av gemensamma minnen, se på kort. Kanske köpt någon pryl som påminner om ett land eller ort.

  16. Jag bara älskar dessa små bibliotek… Tänk om man hade kunnat ha några sådana i Mitt Malmö… 😕 långsökt jag vet… Väldigt långsökt… Men tanken är svindlande…
    Ha det fint!

Kommentera

