Ett dygn att minnas

1

Det går inte att komma från att vädret spelar roll en sådan här dag. Vad glada vi blev av att solen visade sig på sitt bästa humör. Fast först svepte det in morgondimma från havet.
Symboliken i fotot gillar jag. Vägarna. Vägval som väntar till hösten. Pusselbitar som ska samlas in till drömmen. ❤

2

3

Dessa två bilder tog Jennifer tillsammans med sin kompis Hanna på stranden dagen innan.

4

Jennifer berättade efteråt att hon aldrig varit så lycklig under en dag, som denna studentdag. Då handlar det ändå om en mycket positiv och mestadels glad tjej.

5

Dags för tidig ”champagnefrukost”.

6

Medan ”liten” hade roligt var det dags för mamma och pappa att följa sitt schema på hemmaplan. Ommöblering, städning m.m. var fixat sedan tidigare under veckan. Nu var det ballongblåsning, flaggor, skyltsnickring och de sista små detaljerna som skulle funka. 9.00. Hämta blommor. 10.00. Tårtorna på Lurblåsaren. 11.00 Maten på Stinas Skafferi.

7

Det största problemet var att vi höll på att missa ”Utspringet” 14.15. Till slut blev jag desperat i jakten på en enda parkeringsplats och chansade på att polisen såg mellan fingrarna denna speciella dag. Eller var upptagna med annat.

8

Mums! Mössorna smakade väldigt gott.

9

Alla i klassen fick en text på en papperstallrik. Jag tycker att Jennifer ska vara stolt över dessa ord, som var välmenande. På min hade det stått en helt annan text. 😉  Vad hade stått på DIN om du fått en efter avklarad student?

10

11

Det ser ut som vi bor i en ljuvlig blomsteraffär. Fortfarande är många av buketterna fina. Jennifer passade på att torka några rosor från en bukett som hon tyckte stack ut extra. Detta gjorde hon innan hon åkte iväg till Sicilien med sina tre bästisar.
Tack till alla gäster som gjorde Jennifers dag till ett minne för livet. ❤

83 thoughts on “Ett dygn att minnas

  1. Underbar söt dotter ni har!
    Jag misstänker att det stått; ”Smart, men lat!” I alla fall om lärarna hade fått bestämma. Var duktig i plugget, men hatade ”överhet” och var det inte något ämne som intresserade mig extra så brydde jag mig inte om att ens försöka plugga in det. Men lite fastnade ändå, så det ordnade sig…..
    FÖRSIKTIG KRAM
    Susie

  2. Stort Grattis till allra bästa Jennifer! Hon ska absolut vara stolt över sin prestation och nu ska hon bara njuta av semesterresan med bästisarna!
    Härliga minnesbilder från hennes stora dag!
    Hm… vad det skulle stått på min tallrik…Latmask… bättre kan du!
    Kram

  3. Ja det lyser ☀️ om Jennifer på bilderna. Studentdagseufori, presenter, fest och glädje – och lättnaden när det är klart! Så härligt att nu få sommarlov och vara med kompisar! Hoppas hon får en trevlig resa!
    Detta att växa upp i trygghet med familj och vänner, få gå i skolan och skaffa sig en utbildning, det är något man verkligen skulle önska att alla fick uppleva.

    Är det blå iris i rosenbuketten på en av bilderna? Jag gissar att ni går omkring i ett rus nu när det doftar så gott hos er. Solveig 🌺 och Lizette 🌸 har ju också fått sommarlov, hoppas de slåss om att laga maten och befria frukostnisse från vardagsplikterna – kanske bära in brickan till sängen? Ovana som de är vid att ha så många extra timmar att ”slå ihjäl”. För du går väl inte på i samma gamla ullstrumpor 😧 när frun är ”tillbaka” i huset?
    Nä, jag spår att det blir många picknickar med bad och att ni alla får njuta av ljumma vindar och sand 😺 mellan tårna.
    Önskar förresten er alla en härlig midsommar där nere i Ystad!

    • På tallriken skulle nog inte stått nånting alls, vad skulle de skriva med och på vad? Men om det funnits papptallrikar och märkpennor på stenåldern, så skulle det nog stått: Bättre kan du!

    • Härligt att dagen/dygnet blev nästan helt som hon drömt om i flera månader. Vi har fått positiva rapporter och fina bilder från deras resa. Igår hade de vandrat på Etna och tagit många fina bilder. Idag skulle de gå på marknad. Tänk att du och hon har gemensamma minnen av samma skola. 🙂
      Nej, säger Solveig. Det är visst en blomma som de färgat blå. Tyvärr har det gått åtta dagar och det finns inte många blommor kvar. Jennifer torkade några för att ha som minne.
      Solveig tyckte det var ett väldigt dåligt förslag. 🙂 Hon har längtat efter att bli bortskämd med väl tilltagna frukostar. Jag tycker det är skönt att slippa gå på i samma ullstrumpor som under terminerna. Sommarloven är pärlor. Fulla av möjligheter. Ändå går det inte att komma från att vädret har ett finger med i spelet. Det går att byta aktiviteter men i ska det vara så varje dag blir det ”tjeligt” som vi sa i Halmstad.
      Jag såg att du hade kalasväder igår.

  4. Ja, det är en vacker studentska som så klart var väldigt lycklig! Min man jobbar på Österportskolan men inte som lärare längre men han har kontakt med eleverna. Jag ska visa bilderna på Jennifer…
    Mitt barnbarn Sara, på Öland, fullkomligt sprutade glädje o lycka i fredags. Kan jag tanka ner en bit av den goda tårtan? Inte? Jaså den är för gammal nu…
    Kreativ o full av liv —- så kanske eller så är det önsketänk. Jag hoppade av gymnasiet o läste in det på KomVux i 25-årsåldern…

    • Tack Agneta! Jennifer har varit på Ystad Djurpark ca två dagar i veckan under långa perioder och det har varit gott om nyttig och intressanta praktikperioder under hennes tre år. Världen är liten. Kanske har deras vägar korsats. Vad heter din man?
      Kul att det var samma sak för din Sara och roligt att ni kunde åka dit. Vädret har betydelse en sådan här speciell dag.
      Tårtan med choklad i var min favorit. Det lät som en fin text på din tallrik. Jag hade ett par klasskompisar som hoppade av och tog igen det med bravur på KomVux senare där de fick riktigt höga betyg. Jennifer ska också läsa på KomVux till hösten eftersom de inte lyckades hålla vad de lovat med att pussla in de kurser som behövdes under de tre gymnasieåren. Där anser jag att ”JAG” blev blåst som var lovad både i telefon, film, broschyrer och öga mot öga. 😦 Detta insåg jag redan under första terminen så jag är van vid tanken.

      • Synd att kursen inte höll vad de lovat. Oftast betor det på att elever väljer extrakurser, säger min man som tidigare var matte- o idrottslärare men han hade ingenting med NB att göra. Han kände inte igen J heller men sa spontant att det var en söt flicka! Skolan är ju stor o det är lätt att gå där utan att träffa alla människor.
        Ha det bra i sommaren!

      • Jag vill egentligen inte dra det här på bloggen i detalj. 🙂 De insåg sina fel och har ändrat om på film och i information för kommande elever. Nu nämns det inte med ett ord att man kan ”bli veterinär”, med hjälp av att komplettera under studietiden. Dessutom hade de tänkt lägga ner hela linjen (nya intagningar) efter J gått där ett år, men ändrade sig. Studierektorn och ansvariga lärare som vi pratade med INNAN skolan började, lovade att ”skräddarsy” utbildningen och få med kurser som saknades för att få direkt behörighet för universitetet. Det var tomma ord insåg jag, när jag förstod att det är svårt att vara i två klassrum samtidigt, med det upplägget. 🙂 J valde INTE några extrakurser för skojs skull, som de flesta andra valde.
        Det är en stor skola med många kullar som passerat revy genom åren. En och annan kändis har gått i korridorerna. 🙂

  5. Grattis!! Nu har vi nybakade studentskor både ni och jag 🙂 Vad härligt att få åka till Sicilien. Min studentska har börjat jobba nu.
    På min papptallrik hade det stått ”Klassens fnisslisa” 😀 Ha en underbar midsommar! Kram! ❤

    • Grattis till oss båda. Dessutom hade din dotter tur som fick ett jobb så snabbt. Hoppas det går jättebra för henne. 🙂
      Det behövs en fnisslisa och en clown i varje klass för att gruppen ska vara harmonisk och trivas.
      Hoppas du inte är helt slut efter ditt besök i metropolen Ullared.
      Kram

      • Du har helt rätt, båda dessa pajaser behövs 🙂 Än så länge går det bra för henne, hon är inne på andra veckan av utbildningen, 2 veckor till sen är hon en fullärd kundtjänstmedarbetare. Jag blev inte helt utslagen av trippen till Ullared! Mycket p g a att det inte var så mycket folk där tror jag. Och jag är såååå glad för det 🙂 Kram igen! ♥

      • Du är en fighter. Jag blir glad när jag läser på din blogg och på FB att du varit utomlands och ger dig på andra utmaningar. Jag trivs också på Gekås när inte ”alla” andra är där. Det gäller att välja rätt dagar och tider. Då kommer man åt de där riktiga fynden och får behålla hälsenorna. 😉 Kram

  6. Jag förstår att du är stolt över din vackra dotter, att hon har ”tagit studenten”. Jag önskar henne lycka till i det stundande vuxenlivet.

    Kram/Gilla

  7. Stort grattis till Jennifer på studentdagen och tänk nu väntar alla vägar på henne Bilderna på Jennifer visar tydligt att det är en lycklig dag. En vacker dotter och en vacker student. Förstår att ni gläds tillsammans med Jennifer.
    Mycket slit att få ihop pusslet , ni lyckades jättebra det blev en lyckad dag för er alla.
    Vilken god idé att skriva något passande på tallrikarna.
    Jag kan tänka mig att det på min ev. talltik stått: ” hon ger inte upp”.
    Önskar Jennifer en härlig resa till Sicilien och all lycka i fortsättningen och till er skickar jag lyckokramar.

    • Tack Ditte! Efter en avkopplande semester och sommar är det dags att kavla upp skjortärmarna. Högsta målet är fortfarande att nå staden där du har barn och barnbarn. Helst till hösten 2016.
      Jag gillar också tallriksvarianten och har själv praktiserat den i ett annat utbildningssammanhang. Det var en bra text på din tallrik.
      Kram

    • Minns du också din kristallklart? Jag minns det mesta av min. Hon var verkligen så glad och lycklig som det ser ut på bilderna.
      Tack Gunnar! Hoppas du hade bättre sommarväder än i hade. Kortet du lagt in på FB var fint men jag såg mörka moln. Om det var från igår hade vi liknande väder.

  8. Men åh så roligt med student!!!
    Det är allt lite att fixa inför det dock, denna minnesvärda dag måste ju bli just minnesvärd. Det låter dock som att ni hade läget under kontroll.
    Stort grattis till den vackra dottern!
    På tallriken hade det inte stått klassens pluggis vad mig anbelangar, kanske klassens gladis.

  9. En underbar söt dotter. Detta är ju minnen för hela livet.
    Många fina bilder.
    Jag skulle inte ha nåt i mot att bo i en blomsteraffär . Det som är negativt kan ju vara att man blir lite berusad av alla goda dofter man sniffar in.
    Hmm…..ja vad skulle det stå på min tallrik??.
    Kan lova dig att inte skulle det stå klassens pluggis inte. Tror det skulle stå……..bra kämpat.
    Nä nu är jag så trött art ögonen rullar på mig.
    Även en semesterfirare kan ju bli trött att göra ingenting.

    Semesterkram.

    • Tack TantGlad! En del dofter kan bli för starka. Vi lät en blomma få flytta ut på balkongen. Det var kanske tvärtom. Blomman som var berusad. När den nyktrat till fick den snällt flytta in igen och hålla sig enbart till vatten. 🙂
      Bra kämpat är en bra text.
      Kram

  10. Vilken underbart glad och härlig tjej studentskan verkar vara! 😛

    På min tallrik hade det nog stått: Klassens djuping eller Toffel-Filosofen

    Allt gott till er! 😛

  11. Underbara foton på en underbar dotter! Studenten är något visst och det är väl därefter som vuxenlivet börjar…! Vilket inte betyder tråkigt! 🙂
    Ja, vad hade det stått på min tallrik…klassens ordningskvinna, eller klassens underhållare, eller ”där ser du att du också kan!” 🙂
    Kram, Gunilla

    • Tack Gunilla! Det är både spännande och lite läbbigt att veta att vuxenlivet väntar runt sommarlovsslutet. Planerna för närmaste året är klara som tur är. Det har varit en del turer och felinformation under våren.
      Tre bra texter.
      Kram

  12. Verkligen, som alla säger, en mycket vacker dotter! Hjärtliga gratulationer till Jennifer!

    Jag kommer mycket väl ihåg känslan när jag tog studenten. En dubbel känsla av både glädje och en aning oro över framtiden. Roliga fester, men sen försvinner alla åt olika håll.

    På min tallrik hade det nog stått: Klassens språkis/gympis (fast rätt dålig i andra ämnen).

  13. Ja du, tänk vad tiden rinner iväg… studentfirande har vi också haft nu. Görans son Hannes, han har precis åkt med sin kärlek till Split i Kroatien för att fira på tu man hand. Olika vägars val var en bra symbolik precis som själva livet. På Hannes tallrikstext från kamraterna stod det klassens wannabe hunk…
    På min skulle det nog stå Klassens gladaste skratt! 😀

  14. Jag blir alldeles tårögd av känlan jag får. Det är en underbar dag att ta studenten. Klassens pluggis är ett bra föredöme i dagens klasser. Bravo!
    /P

  15. Hej 🙂 Ännu en milstolpe i livet. Häftigt val att ta kort med vägvalet 🙂 Så fin dotter ni har. Och så tur med vädret. Det är inget man kan påverka. Vad roligt att få börja sommaren med en resa med sina kompisar. Önskar er dotter lycka till på sin väg framåt i livet. Och er önskar jag en riktigt glad midsommar. Uppskattar att du tittar in på min blogg och kommenterar. Kram Katarina 🙂

    • Tack Katarina! Det var när bilden var tagen som tanken om vägvalet blev tydlig. Innan dess var det bara en slump. 🙂
      Eftersom Jennifer läser min blogg kommer hon att bli glad av dina ord.
      Det är trevligt att komma på besök på din blogg. Hoppas du och din familj har en trevlig midsommarhelg. Kram Bosse

  16. Oj vad det strålar och glänser om denna vackra tösabit. Förstår att hon är lycklig! Hoppas resten av kvällen blev lika lyckad som dagen 🙂

    Trevlig och Glad Midsommar till er!

    Kramar

    Ps: på min talrik hade det säkerligen stått ” Du var här, men vad gjorde du” 😀

    • Hon var lika glad hela dygnet. Avslutning skedde på en tillställning som höll på till tretiden. Tur att hon körde bil dit så vi slapp hämta.
      Tack. Det har varit en regnig, solig och kylig helg, men tillbringad i trevligt sällskap. Hoppas du haft det bra.
      Vilken text. 🙂
      Kram

  17. Jag blir varm ända in hjärteroten när jag läser ditt inlägg och ser bilderna! Det är något speciellt när ens barn tar studenten och man ser hur glädjen lyser om dem. Inte skulle de ha stått klassens ”pluggis” på min papptallrik, möjligen hon som höll ordning på allt och alla!
    Jag gick i en klass med få tjejer och jag hade hand om klasspärmen i tre år! Det fanns inte en enda pluggis i vår klass, men mycket glädje och bus! Stackars lärare är min tanke just nu!
    Önskar dig och de dina en Glad Midsommar!
    Kram M.E

    • Tusen tack &M.E! 🙂 Det är viktigt att det finns någon i klassen som håller reda på saker och ting. Annars blir det kaos.
      Få tjejer känner Jennifer väl till. När vi flyttade till ett nytt ställe fanns det bara en tjej i klassen. Jag hade nog trivts i din klass. Glädje och bus lät lockande. 🙂 Sedan är det skillnad på bus och bus. Din lärare log kanske i smyg.
      Tack. Den blev kyligare och blötare än vad jag hoppats på.
      Kram

  18. Vilka fina foton och vilken fin dotter. Vad roligt att dom också hade tur med vädret. Här var det ganska kallt och emellanåt lite regn på studentdagen.
    Kramis

  19. Vi har oxå firat en student nu i vår. Visst är det härligt och visst kommer man ihåg hur kul det var när man själv tog studenten för en evighet sedan. Ha en trevlig midsommar

    • Jag tänkte på det du skrev när jag stod i trängseln. Vi hade tur och slapp bli duschade. Men Solveig minns hur hon fick sin studentmössa förstörd av en skvättare. 😦
      Vissa dagar och högtider hänger sig kvar resten av livet. Studentdagen är en sådan. Min var regnig. Hur var din?
      Tack.

  20. Man kan verkligen se hur lycklig Jennifer är. Hon är sååå vacker. Förstår att ni är stolta över henne. Nu ska här firas midsommar. Solen skiner från en klarblå himmel.
    Helt magiskt
    .En stor midsommar kram till dig och din fina familj.

  21. Ååååå, så härligt och vilken dag! Och vilken vacker studentska! Och duktig. Jag vill nog påstå att det var den lyckligaste dagen i mitt liv också när jag tog studenten, det var fullkomligt sorglöst och allt var liksom tillåtet, det var en så total frihetskänsla……nu drömmer jag mig iväg, jag blir alldeles mild när jag tänker på det……..
    Och vad hade det stått på min tallrik, kanske den ”totalt bekymmerslösa” eller ”alltid glad” eller ”sluta fika, börja plugga”………
    Jaaa, vilka tider!
    Glad Midsommar på hela familjen!
    Kramar

    • Tack Aggie! 🙂 Vad härligt det låter. Så kommer det säkert att kännas för Jennifer också i all framtid. Ha ha! Den där sista texten skulle jag behövt höra många gånger under min långa studietid. Men det gick utmärkt att kombinera fika och plugga. 🙂
      Tack.
      Kram

  22. Grattis Jennifer!!! Vilket fint minne hon har nu att bära med sig i livsbagaget. Studentfirande och lyckliga dagar! 🙂
    Söt är hon också! Det riktigt strålar om henne!

    Ha det fint! Kram

  23. Oj vad jag minns tillbaka till mina barns studentfirande. 😀 Härliga bilder! Men det känns som om jag missat din blogg ett tag 😞 Fick ju skrolla massor tills jag kände igen mig och att det var där jag slutade 😀 Nu e jag emellertid tbx.., 😊

  24. Vissa minnen och högtider sätter sig fast starkare än andra. Roligast naturligtvis när allt gått bra.
    Tack. 🙂
    Du menade att du inte kände igen dig i allt kräk? 😉 Du är så välkommen när som helst. Hoppas du har en fin sommar trots saknad av värme och stabilitet i vädret.

  25. Inser att jag missat mycket på din blogg. Hinner inte riktigt med … :S

    Att jag hamnade här var att jag sökte inlägg på din Jennifer. I YouTube-klippet jag la in i mitt senaste inlägg – med Lalehs musik – finns det en flicka som direkt fick mig att tänka på din dotter … Fick för mig att det kanske var hon …
    Men … nä … det var nog inte hon 🙂 Flickan var söt, men din dotter är ännu sötare 😉

    Detta inlägg passar i just denna tid när studenterna nyligen sprungit ut. Jättefina bilder på Jennifer, och man ser verkligen hur glad hon var den dagen.

    Studenter får mig alltid gråtmild. Det är så rörande att se dem, fulla av liv och framtid …

    Kram

    • Jag undrade själv vad det var för inlägg som du kommenterat i. 🙂 Snabbt skrev jag in titeln däruppe till höger och hamnade här.
      Det går inte att hänga med i allt som händer. Ibland kan jag bli stressad av det. Till och med få dåligt samvete för något som jag inte borde ha dåligt samvete för.

      Nu blev jag nyfiken. Jag får försöka komma ihåg att kolla efter.

      Jennifer var verkligen supernöjd med allt. Hoppas det går lika bra nästa gång när det är Lizettes tur att ta studenten. Det gör hon i Simrishamn så det får bli ett annat upplägg.

      Jag dras också med i känslor och tankar. Mest av allt önskar jag alla ungdomar en ljus framtid. ❤ Det finns så mycket mörker, elände, ondska och faror som kan ta död på det motsatta.
      Helgkram Bosse

      • Har du hunnit kolla på min blogg, klippet med Laleh och sången ”Goliat”? Förstår du vem av dem som får mig att tänka på din dotter? 🙂

Kommentera

