Med jojo-korten till Kristianstad

Två

Den här dagen blev det en tur till Kristianstad. Solveig skulle lämna böcker och försöka hitta böckerna till första kursen i höst, på Högskolans bibliotek. I väntan på bussen gjorde vi ett snabbt besök i Heliga Trefaldighetskyrkan, som ligger mitt emot stationen.

Tvåochen halv

Vad häftigt tänkt! Dopdroppen. Varje barn som döps i kyrkan får en egen personlig droppe med sitt namn på. Så här skriver Per Einarsson och Magnus Nilsson som designat och tillverkat dem. ”Det är vår önskan att vårt arbete genom denna dopdroppe får vara en del av Guds rikes växt i Kristianstad”.

Tre

Kan det vara en student som var extra sugen på sommarlov? Högskolan Kristianstad som heter Kristianstad University internationellt, håller till i Norra skånska regementet P6 gamla kasernområde. Det går 14 000 studenter där och man kan läsa till ex gastronom om man hungrar för det. 348 lärare håller i trådarna.

Fem

Solveig hade tur och hittade alla böckerna till första kursen. Jag vågade inte röra mig hur som helst mellan alla bokhyllor. Vakthunden såg skrämmande ut. En Chihuahua av skulptören Hanna Beling. Vi åt en god lunch på Metropol innan vi tog en buss tillbaka till centrum.

Sex

En liten bit från stationen ligger Tivoliparken med anor från tidigt 1800-tal. Då var det en promenadpark, nu är det en stadspark med rum för både kultur och aktiviteter. En riktig pärla mitt i stadens centrum som avgränsas av Helge Å.

Sju

Åtta

Stadsteatern invigdes 1906. Stilen går i vacker jugendbarock. Arkitektens namn klingar bekant, Axel Anderberg. Mannen som också har ritat bl.a. Operan och Oscarsteatern i Stockholm.

Nio

I parken finns många träd och blommor. Jag ska skona er och endast ta med en ros denna gång. 🙂

Tio

Pepparkakshuset heter Fornstugan. Byggmästare var Svante Svensson. Huset är en av landets äldsta museibyggnader.

Elva

Tolv

Tretton

I Tivoliparken finns många statyer. Här är tre av dem.

Fjorton

Den fjärde började röra på sig när jag skulle knäppa bilden.

Femton

Helge Å är Skånes största å. Vattenståndet varierar med ca 1.5 meter. Under sommaren rinner det ibland upp saltvatten från havet. Fiskare kan då få torsk i näten.

Sexton

Arton

Det finns vattenlås och kärlekslås liksom ringar på vattnet och polkagrisringar som hänger klara för att slängas från bron om kärleken blir för intensiv.

Nitton

Utställningen på Naturum får vi ta nästa gång. Tåget väntar inte på oss.

 

 

52 thoughts on “Med jojo-korten till Kristianstad

  1. Kristianstad är en trivsam stad, tycker jag! Jag har nog aldrig varit där längre än ett par timmar åt gången men har promenerat på lite olika ställen så en del av det du visar har jag sett. Tack för trevlig repris och bra information! Naturum vid Helge å blev jag nyfiken på!

    • Då har du säkert andra ”braiga” tips att dela med dig till mig. Framför allt finns det mycket att se på runt den vattenrika/vattentäta staden. Jag blev också nyfiken på Naturum men fick vända när jag såg vad klockan var. Nästa gång är det troligt att det blir ett besök där.

    • Jag har hört mycket gott om staden genom åren. Minns överskottet på ”snygga tjejer” som gick olika utbildningar. Då tyckte jag det var en aning bökigt att ta sig dit. Nu har jag ett bra skäl till att åka dit någon gång då och då.
      Vilket härligt väder vi äntligen fått. När du skickar en positiv rapport kommer jag/vi att göra oss redo för den härliga stranden i Falsterbo. Kram

  2. Har bara åkt igenom Kristianstad några gånger. Väl värt ett besök ser jag. Gillade speciellt konstverket som föreställde moder med sina två barn. Mycket vackert. Kramar från Ethel som latar sig på lantstället. Fast jag har förstås sprungit 8 km i dag :-). Solen sken faktiskt.

  3. Dopdroppegrunkan var ju jättefin! 😛 Å vilken go tanke bakom den.

    Men du den däringa chihuahuan… *ryser* Blommor och vatten älskar jag, men tuppar får gärna vara för min del.

    Finfina bilder – som vanligt, Bosse! 😛

    Kram!

  4. Jag har bara varit i Kristianstad en enda gång och såg ingenting av det du visar här. Det är ju tur på nåt sätt, för då blev ju ditt inlägg intressantare. 😀

    Kram/Gilla

    • Jag har heller inte sett så mycket ännu. Det är många år sedan jag vandrade runt i ”hela” staden. Jag gillar att blanda mellan att planera ”stopp” och att improvisera på plats. Hoppas du trivs i sommarvädret. Jag har knappt någon tid över till att sitta inne längre.
      Kram Bosse

  5. Hi hi hi . . . ‘den fjärde statyn började röra på sig’, *fniss* tur det bara var en tupp . . . .
    Dottern Madelen bodde fyra år i Kristianstad, sen blev det Ängelholm.
    Under de fyra åren hann även vi lära känna staden en hel del, och vi tyckte mkt om Kristianstad och dess närområden. Känner igen mig på många platser, tack för de fina bilderna med text.
    Vi tyckte inte alls att staden är trist, det gäller att titta och hitta de rätta platserna, hi hi . . . .

    Ha de så bra/ Eva

    • Det kunde varit värre om den fula lilla hunden började bita mig. 🙂
      Nu blev jag nyfiken på om Madelen tyckte hon bytte upp sig eller om det är jämnt skägg mellan städerna. Jag gillar Ängelholm och känner väl till den efter våra år på Bjärehalvön. En mycket trevlig, lagom stor stad vid havet.
      Kram Bosse

  6. Härligt att se sin vackra hemstad genom någon annans ögon!!
    Nästa gång rekommenderar jag absolut ett besök på Naturrum, en promenad längs Linnerundan, ett besök i Kulturkvarteret och såklart en storhandling på Maxi 😉
    Kram

    • Tack för tipsen Maria. Helst det sistnämnda. Jag bara älskar storhandling i varuhus. Eller not. 🙂 Kunde jag inte få sitta bredvid dig i kassan medan Solveig springer runt mellan gångarna? Kulturkvarteret lät lockande. Naturum blir det nästa gång.
      Kram. Ps. Vad duktig du blivit på att springa och gå långt. 🙂

  7. Dopdroppen var verkligt vacker!
    Ni får ta en tur till Knivsta kommun om ni vill se gamla museibyggnader. Här finns nämligen den äldsta, enligt vad som sägs, Mora stenar. Det går dock tämligen fort att beskåda det som erbjuds så bäst gör man i att planera in ytterligare äventyr i samband. Men det verkar ni duktiga på.

  8. Aldrig varit där… men nu har jag ju nästan det. Den där hunden tyckte jag såg riktigt läskig ut. Ser ut som att han tagit de röda bären från drinken och tryckt in i ögat. Trodde han att det var linser? Gillar stadsteatern…vacker byggnad. Nu ska jag ta och tvätta upp all packning jag drog med mig till Turkiet. Då jag tog med mig både sol och värme hem så är det ju ett perfekt torkväder.
    Ha det gott så här mitt i sommaren .Kramen på dig.

  9. Jag bodde i Kristianstad när jag gick min utbildning. Det är en mysig stad, men tyvärr väldigt länge sedan jag besökte den. Kul att få återuppleva lite minnen. Kram

  10. Vilka härliga bilder. Dopdroppen har jag aldrig hört talas om men vilken fin sak. Det är ju det jag säger hela tiden, Varför ska alla åka utomlands när vi har det så fint i Sverige???? I allafall en bra sommar.

  11. Hej du Bosse, kära svärmor bor i Kristianstad så där har jag varit mkt. Heliga trefaldighetskyrkans idé med dopdropparna tyckte jag var väldigt intressant och härligt… Kristianstad är en lagom mysig stad, fast maken delar inte riktigt det med mig… Han är född och uppvuxen där men flyttade tidigt till Luleå men sen ner till Skåne igen. Tur för mig att han hamnade här igen 😀

  12. Åh…..tivoliparken ett sånt vackert hus. Likaså pepparkakshuset. Jättefina.
    Det ser jättefint ut på Helge Å …ååååxo. Men jag skulle tro att jag skulle torska dit, om jag reste dit. Kanske miljön bidrar till att jag får lust att fiska.
    Hoppas jag bara inte får nån ful torsk. Gillar inte fula fiskar.
    Nejdå……..blir nog inget fiske för en djurvän som mig. Mitt hjärta blöder av att se dom dras upp hjärtlöst i fiskekroken.
    Nämen…..Tror jag hamnade ute i skogen nu. Jag går vilse Bosse.
    Näpp….nu måste jag leta mig hem och upp till Norrland.

    Busiga kramen från……….TantBus😄

  13. Vi har varit där flera gånger och visst är det en trevlig stad. Jag gillar våtmarkerna med utsiktstorn där man kan se intressanta fåglar och annat. Tror att det finns en web-kamera nånstans där också

  14. Dopdroppen tyckte jag väldigt mycket om och alla de små dropparna inuti den stora. Väldigt vackert!
    Tack för turen och rundturen i Kristianstad. Här har jag ännu inte varit så det var trevligt att via dig och Solveig få komma med hit.
    Vackra bilder som förstärker din text gör turen om möjligt ännu trevligare.
    Tacksamma kramar

    • Det var en positiv tanke i min stil. Vackra droppar och trevliga minnen för barnen och deras föräldrar.
      Vi har mest varit i skånska städer som ligger vid kusterna. Jag har en känsla av att vi missat saker.
      Kram. Undra om du är kvar i den extrema värmen i Spanien. Bosse tänker högt.

Kommentera

