Jag säger aldrig nej

före 1

När Solveig kommer med förslaget att vi ska ta en sen kvällstur med en fikakorg till Ale Stenar på Österlen, tvekar jag aldrig. Bäst är det att komma efter lämmeltåget passerat revy. Då finns det parkeringsplatser lediga vid den gamla fiskehamnen. Vid hamnstråket håller konstnärer, hantverkare, souvenirbutiker och Sjöräddningsmuseet till. De ligger sida vid sida med restauranger, fiskrökeri och kiosker.

1

Det är en mäktig upplevelse som når oss på Kåsehuvud, där havet möter himlen och naturen kommer så nära. En balsam för själen.

2
32 meter över havet ligger Sveriges största skeppssättning. 59 kvartssandstenar. 67 meter lång och 19 meter bred med en utsikt över havet mot Bornholm. Eftersom varje sten väger 5 ton orkade jag bara lyfta på 3 stycken. Jag hade vissa problem med att sätta tillbaka dem på exakt samma ställe. 😉

4

Tyvärr gömde sig solen och det blev kyligare i vinden. Därför valde vi att fika på nervägen, där solen fanns och kullarna gav lä.

5

Vallmo är jag alltid svag för. ❤

6

Tänk att få(r) gå där och beta.

7

En sida av mig vill inte bryta upp. En annan sida tycker att man ska ”lämna” en plats när det är som bäst. Vad tycker du?

62 thoughts on “Jag säger aldrig nej

    • Där är fint. Jag hittade din kommentar för en stund sedan i skräpposten. 🙂 Så egentligen skulle du varit först. Jag tänker på dig varje gång vi åker förbi de gamla häftiga husen strax utanför Lund. Någon gång ska vi hoppa av tåget och gå där en timme och njuta och fota.

  1. Såna platser är magiska. Man känner magin darra i luften. Är svag för såna platser. Skulle vilja åka till Stonehenge någon gång. Har varit där i Kåseberga en gång men dina bilder är mycket finare än vad mina blev. Dina bilder är jättefina! Jag tycker man skall stanna kvar på en sån plats så länge som möjligt 🙂 Lägga sig där i gräset och bara suga in alla magi.
    Nu har jag problem med att kommentera här igen… Vet inte vad som hänt. Gör nu ett nytt försök och hoppas att det funkar. Kram på dig! ❤

  2. Jag har så många tomma fläckar på den svenska kartan. Möjligen har jag varit där som barn, men det minns jag ju inte. Det ser så vansinnigt vackert ut! Tänk vad många fina platser vi har i vårt land! Mysigt med en fru som gör en fikakorg, jag har för jämnan den ambitionen, men det vill sig inte riktigt…..men jag tänker på det, mycket!
    Kram

    • Jag har tomma fläckar i min hjärna och en massa bomull och sågspån som samsas om utrymmet. 🙂 Det är jättefint vid Ale Stenar. Du som ofta är och går på höjder skulle säkert gilla att ”promenixa” där.
      Det är en bra början att tänka på det.
      Kram

  3. Jag vill bara vara kvar och vara kvar och återvända till det jag vet är fint, men samtidigt vet jag att det är viktigt att se nya saker, våga vara nyfiken kan man kanske säj. Jag förstår inte hur jag ska hinna???

  4. Fina bilder, jag förstår att du inte säger nej!
    Jag har bara varit vid Ale stenar en gång och då började det regna rätt rejält när vi var längst upp. Då hade jag inga problem med att bryta upp, men det var förskräckligt långt ner till parkeringen!

  5. När jag läser din fråga på slutet så är det inte utan att jag undrar; Har ni tänkt flytta!? Eller är det bara jag som blandar ihop och missförstår?
    Har både varit vid Ale Stenar som ligger fantastiskt vackert, Stonehenge i England med alla berättelser man läst om det och det gamla klostret San Juan Capistrano i Calif – men av alla ställen som berört mig mest är nog det minst anslående; Uggarderoj, ett stort röse här på Gotland. Anledningen är nog att där var det inte en enda människa (bara några kvigor) och man fick verkligen känslan av forntid. PÅ dom andra ställena fick man ju nästan tränga sig fram….. 😦
    Här går det inget vidare, jag läcker fortfarande massor – trots att läkaren idag sa att det såg bättre ut – och varje dag innebär timmar av bilkörande och omläggningar. Inte riktigt hur man hade tänkt sig att spendera sommaren. Poolens vintertäckning har inte tagits bort i år!

    KRAM
    Susie

    • Jag syftade på Ale Stenar stunden. Men Solveig såg att det fanns hela fyra stycken sådana jobb på Gotland, som hon vill ha när hon är klar med sin utbildning. Tyvärr har hon ett år kvar. 🙂
      Stonehenge står på min önskelista. Uggarderoj måste vi bese vid nästa besök på din ö.
      Trist. Nu i den här värmen måste det bli svårare. Måtte de få bukt med det snart. Alla dina olikfärgade ankor som väntar på sin matte. Kram Bosse

  6. Där har vi varit flera gånger och visst är det fint där.En gång när vi var där så kom det ett gäng skärmflygare som flög precis över våra huvuden. Undrar om de får göra så ? Kändes lite farligt.

  7. Det är vackert där, en lisa för kropp och knopp. Vissa ställen vill man helt enkelt inte lämna. Så var det för mig idag på min utflykt, jag ville stanna längre, men mer om det när jag fixat med dagens bildskörd. Kram åse

  8. Men så vackert, otroligt. Fina bilder du har tagit.
    Visste inte att du var så stark, men det är nog bäst att sätta stenarna tillbaka på samma plats. Ett måste.
    Vallmo är en mycket vacker blomma, jag gillar den skarpt men nu är det länge sedan som jag såg en sådan, så tack.
    Jag vill gärna vara kvar och njuta så länge som möjligt om jag hittar en fin plats där jag trivs. Det magiska kanske inte infinner sig på samma sätt nästa gång.
    Kram!

  9. Vilket härligt inlägg om Ales stenar! Dem skulle jag gärna se, men är rädd för att det är för långt för mitt älskade gamla bilskrälle att rulla!!
    Jag har ett par platser jag alltid återkommer till, de andra njuter jag av till jag fått nog och sen beger jag mej gärna av till nya ställen. Har en utflykt planerade till långledigheten nästa vecka och det ska bli trevligt! 🙂
    Ha det fint!

  10. Ale stenar är så häftigt, men vallmor trivs bäst där de står. 😉

    Uppbrott är svårt. Gå på magkänslan från fall till fall! Om jag får råda…

    Hare gott! 😛

  11. Det är alltid svårt att lämna något som fångat ens intresse. Det är lättare ifall man vet att det finns möjlighet att återkomma. Då måste du ha rejäl träningsvärk idag efter dina tyngdlyftarbravader. Kram

    • Där satte du fingret på dilemmat. Exakt så tycker jag det är. Annars vill man suga ut lite, lite till av stunden.
      Jag känner det mest på höger långfinger när jag skulle briljera för några tyska turister och snurrade med en sten som lite olyckligt damp ner på deras … jag vill helst inte ”prata” om det här i offentliga sociala sammanhang. Fast jag är 26 + kan jag fortfarande vara en aning impulsiv. 😉
      Kram Bosse

  12. Tänk! Jag har faktiskt bott i Helsingborg ända sen 1953 och har fortfarande inte sett Ale Stenar, trots att vi har pratat om den många gånger. Så jag tackar för de fina bilderna därifrån.

    Kram/Gilla

    • Min tanke var den jag hade just då på kvällen. En tanke jag känt många gånger i livet. ”kommer jag hit igen någon gång i livet?”, ”Kan livet bli bättre än just nu?”, ”Tänk om det gick att stanna tiden just nu?” Behagliga, stilla tankar, med stänk av både vemod och lycka.
      Det är en vacker plats. Men jag tror att du skulle trivas ännu bättre där vi var några dagar senare. Kommer i nästa blogginlägg.

  13. Det är magiskt vackert där, älskar det! Vilka vackra bilder du bjuder på sen 🙂 Härligt att höra att du också är lika kär nu som då ❤
    Kram
    Ingela

  14. Har varit så mycket i den änden av landet, men tydligen missat den här platsen. Kul att få titta på alla de fina fotona från platsen.
    Angående din fråga,………är det flytt på gång?
    Kramis

    • Vilka platser har du hållit till i? Det var likadant för mig i många år. När det gällde Skåne var det Båstad, Helsingborg och en port till mitt favoritland Danmark som gällde. Det andra var mest vita fläckar. Utom när jag tävlade. Fast då såg jag mest arenor och söta tjejer. 😉
      Kram
      Ps. Jag syftade på när man befinner sig på en underbar plats och inte kan bestämma sig om man ska stanna kvar en liten, liten stund till. Svårast när det handlar om ett avsked. När man är medveten om att man aldrig kommer att få uppleva just den känslan igen. Fast frågan kunde även ha gällt relationer, flyttningar. 😉

  15. Visst är Sverige fantastiskt! Och särskilt nu när sommaren kommit. Jag tänker alltid så när jag kommer tillbaka till Stockholm.
    Tack för resan till Ale Stenar med härliga bilder och fin text. Jag kände mig närvarande, en bit bakom er, när jag läste.
    Så fint att packa en kaffekorg och ge sig ut. Havet drar mig alltid till sig som en magnet och det helt oavsett om jag är i Sverige eller utomlands.
    Ale Stenar besökte jag en gång under en resa till Skåne på 1990 talet, men det regnade den dagen…
    Tusen tack för utflykten.
    Kram!

    • Undra om du är tillbaks igen. Jag har haft fullt upp sista dagarna och inte tillbringat mycket tid framför skärmen.
      Havet lockar ständigt. Igår kändes det som om det var vårt eget hav när vi satt på en filt och fikade på vår cykeltur. Det är en av fördelarna med en cykel. Det går att ta sig ner på fler ställen, där inte ”alla” andra befinner sig.
      Då har du också ett ”sämre” minne av platsen. Hoppas du får uppleva en solnedgång nästa gång. Det är ”konstigt” det där när man bara har varit en gång på ett ställe. Då kopplar man ofta ihop det med vädret. Jag har exempelvis bara varit i Karlstad en gång. Som det regnade den gången i solstaden. Därför är det Regna i Karlsta för mig. 😉
      Kram

  16. Jag tror att man ska lämna när det är som bäst! Son med sambo var där i förrgår och nog är det en mycket intressant och vacker plats att besöka!

    Kram

  17. Vallmo är Värkligen spröda och vackra blommor som även jag är svag för.
    Vilken fin utflykt.
    Är du så stark bosse?? Orka lyfta stenar som Pippi.
    Hmm………din sista fråga.
    Tror jag lämnar platsen när det är som bäst. Jag har ju det fina minnet kvar.

    Solig lördagskram.

    • Jäpp! Jag är Bosse Stålmannen. 🙂 Egentligen busade jag och satte inte tillbaka en sten på samma ställe. Tänk när forskarna märker detta. Hur ska de analysera detta med sina kloka huvuden. Det tycker jag är STENkul. 🙂
      Kram Bosse

  18. Magiskt smultronställe för mig. Får sån längtan när jag läser ditt inlägg och ser de vackra bilderna. Ha det så gott. Sommarkram

  19. Så fint du beskriver Kåseberga i ord och vackra foton. Härlig plats för alla sinnen och vilka fotomotiv!!!!!!!! Ha en skön helg och varma sommarkramar 😎

  20. En sen kvällstur med en fikakorg är aldrig fel… Göran och jag cyklade ner till västrastranden här om kvällen och hade en flaska vin med oss. Riktigt mysigt!
    Och ja man ska nog lämna platsen när det är som bäst… det blir fina minnen! 😀

Kommentera

