En cykeletapp närmare Paris

1

Vad mycket mer man ser längs med vägarna när man tar sig fram med cykel istället för bil. I Beddingestrand träffade vi på dessa träkompisar i en trädgård. Även deras ägare kom ut för en pratstund.

2
Om man åker iväg tidigt på morgonen går det utmärkt att få en egen strand för en stund. Vi träffade bara på en hundägare under vår njutbara paus.

3

Det är en ovanlig sommar eftersom Solveig har ett vad med sig själv. I det ingår inga wienerbröd. Mitt blodsocker var däremot som vanligt stabilt under hela färden, efter att jag grundat med denna feta och söta läckerbit. Tack Håkan Wickberg (ishockeyspelare i Tre Kronor/Brynäs på 1970-talet) för tipset.

4

Nästa etapp avklarad. Det finns utmärkta cykelvägar hela vägen från Ystad.

5

Här skulle jag kunna tänka mig att bo på sommaren.

6

Denna skylt skulle en humorlös kunna tolka på sitt sätt.

7

Nu går det inte att komma längre söderut i Sverige.

8

Perfekt väder. Varken för varmt eller för kallt. Lagom mycket vind. Aldrig en tuff motvind. Självförtroendet på topp. Asch! Jag har alltid trivts i Paris. Inte så långt kvar. Lite drygt 100 mil. Eller ska jag vänta till våren?

9

Vi tar en vilopaus på den nyinköpta picknickfilten och njuter en stund av livet och den svenska sommaren. Cyklarna uppskattade också initiativet.

10

Efter en nyttig sallad gick jag upp och köpte två glassar.

11

Eftersom vi hade med många saker trots att systemkameran fick stanna hemma, fick vi dela på oss när vi besökte de spännande affärerna.

12

Jag kunde inte motstå att köpa en tavla. Jag är svag för fyrar och vatten. Annars var äppeltavlorna tuffa.

13

På hemvägen köpte Solveig husgerådssaker i en affär, medan jag tog mig ett snack med en pratglad jättestor gubbe. En del av sakerna han raljerade om tror jag att han hittade på för att skrämma mig.

14

En gatuskylt som stack ut mer än Vårtbitarevägen. För där skulle jag inte vilja bo.

 

 

44 thoughts on “En cykeletapp närmare Paris

  1. Haha, trodde först att du hängt på Team Rynkeby 🙂 Men din tur är ju också fin och nog så värd att skriva om!
    Ni verkar ha haft en härlig dag, och du, det där wienerbrödet hade inte jag heller kunnat motstå 😉
    Stora onsdagkramar
    Pia

  2. Dit åker vi minst en gång varje sommar och i år ska det inte bli något undantag! Vi brukar passa på att njuta av en räkmacka eller något annat gott 🙂

    Kram

  3. Hahahaha……..underbart roligt och spännande inlägg.
    Men du……vilka träskallar. Tänk så mycket man får uppleva genom att cykla.
    Skylten var kul åxo.

    Lämnar ditt inlägg med en STOR bred mun.
    Får så mycket ansiktsgympa här inne hos dig, att jag slipper nog rynkorna om ett par år.
    Fortsätt roa oss du.

    Buskram från TantTräskalle

    • Är man bara vaken när man cyklar kan man se mycket. Samtidigt gäller det att se upp för flygande trästickor. 😉
      Jag kan ställa upp som strykpojke om du mot all förmodan skulle få några rynkor om tjugo år. 🙂
      Kram från Bosse Regndroppe.

      • Jag är skåning och har bott i Småland sedan 98. Tar en tur ibland till Österlen och sydkusten som är underbar. Så roligt att se lite bilder från Skåne. Anki.

      • 17 år är en lång tid. Fast landskapen är grannar skiljer det en hel del mellan dem. Det gör det ju inom landskapen också. Jag kan förstå att du längtar. Tur att du kan göra återbesök då och då. Det fanns en tid då jag trodde att jag skulle bo i Småland. Om jag fick bo vid en sjö skulle jag klara det. Annars har jag ett mycket stort behov av att ha nära till havet och skulle känna mig instängd om jag bara såg skog omkring mig. Tur att vi människor är olika. Osis bara att husen precis intill havet är så dyra. 🙂

  4. Visst är det fint att ta sig fram per cykel. Både nöje, nytta och motion…
    Och mycket hinner man se om man inte kör i racerfart förstår.
    Tack för många härliga skratt! Jag gillar verkligen din humor. Vad gäller fyrar och vatten så är jag helt på din sida. Ev. kan en båt också passera…
    Härliga bilder som vanligt! Tacl för turen!
    Kram!

    • Vi kör inte i racerfart längre. Den tiden är förbi. 🙂
      Jag både glad och tacksam för att du gillar min humor. Det är klart att en vacker båt får bara med på tavlan.
      Kram från ett regnigt, blåsigt och kallt Ystad. Långbyxor och strumpor är på. Jackan behöver jag ha hjälp med att få på mig.
      Kram

  5. Jag skulle behöva vara yngre, för att klara av en sån cykelfärd. Men jag sålde min cykel för ett par år sen, så jag kan ändå inte cykla.

    Skåne är fint och det visar du genom dina fina bilder.

    Jag har faktiskt varit i Paris några gånger, men då har det varit per tåg eller flyg. Paris är en underbar stad också.

    Kram/Gilla

    • Jag skulle vilja vara trettio år yngre, men framför allt kärnfrisk igen. 🙂
      Allt har sin tid. Det går lika bra att promenera eller göra något annat. Man måste anpassa sig och acceptera livet. Sedan kan man sakna vissa saker ibland. Det händer att jag gör, när jag gräver i skafferiet. Mest skojar jag/vi åt det ”nya” långsammare livet och undrar hur det kommer att bli i framtiden. ingen idé att ta ut sorgerna i förskott. Då får man uppleva dem flera gånger. 🙂
      Trevligt att du uppskattar mina Skånebilder. 😀
      Paris är en av mina favorithuvudstäder i Europa. (den enda världsdel jag varit i) Tåg eller flyg är okej. En gång åkte jag buss dit. Det vill jag inte göra om. Får bli ett kåseri någon gång om den strapatsen.
      Kram

  6. Helt underbara bilder !!
    Vilken cykeltur !! Förstår att du behövde ett wienerbröd.. En liten vila behövdes också såg jag.
    Det är så fint längs kusten o alltid hittar man något roligt ..
    😀 natti natt

    • Nu har vi nästan nått din stad. Wila och Wienerbröd börjar på samma Wälgörande bokstav. 😉
      Vi hade tur med vädret den dagen. Idag skulle jag inte trivts på en sadel på den sträckan. 😦
      Tre minuter kvar till midnatt när du skickade kommentaren. Jag tycker det är svårt att komma i säng på sommaren. Men ikväll var det mörkt inomhus tidigt så vi tände belysningen.
      Kram

  7. Blev så sugen på en omväg till Visby idag. Visserligen brukar vi ta en liten ”innerväg” nu när turisterna är här och alla åker kustvägen, men det vore kul att få se något annat. Man börjar liksom tröttna…..
    Dom där tavlorna med äpplen var fina, men jag som älskar glas – och djur – skulle inte ha något emot en gäng kattor! Dom var så fantastiskt fina…..
    Nu ska jag själv roa mig med att göra ett ”konstverk”. Ja, det är i alla fall en konstig sak. En boll som jag håller på att måla och som sen ska upp i ett CD-ställ!
    KRAM
    Susie

    • Vi brukar också undvika vissa stråk och tider på sommaren. Samtidigt vill jag alltid ha variation och saknar vissa rutter så jag förstår din inställning.
      Du får ta en längre tur till ”kattaffären” när du blivit helt frisk igen.
      Det låter som något roligt. Jag blir glad av att läsa att du är mer aktiv igen.
      Kram

  8. Kul och lite annorlunda reseskildring. Tycker absolut du ska cykla till Paris. Jag har faktiskt ”gått” till Luxemburg för något år sedan. Jag tog det i småetapper och sov över här hemma. Det blev billigare än att ta in på hotel. Cykla lugnt. Kram

      • Jag håller mig alltid till sanningen, det vet du väl. Jag kanske broderar ut den lite, men jag har faktiskt gått den sträckan som det är mellan Granvägen i Åstorp och Rue d ´Oradour i Luxemburg, fast jag gick på svensk mark…med stegräknare på armen. Kram

      • Aha! Vad det så det gick till. Grattis! 🙂 Vad skönt att sova i en egen säng hela tiden. Jag visste inte att det fanns en stegräknare som man kan ha på armen. Måste man inte göra tydliga pendelrörelser med armen/armarna för att den ska registrera? Idag har vi gått Skurup runt.
        Kram

  9. Kärringtand är en blomma va? Namnet blir inte så konstigt då, eller jo, det är konstigt att kalla en blomma för Kärringtand också.
    Det är trevligt att följa med på era utflykter. Tack!
    /P

  10. Även här där jag bor hade vi en frisör som gjorde massa figurer som han hade i sin trädgård.
    Många besökare kom… i mitt tycke blev det för mycket på en sådan lien yta. Idag är de borta det enda som finns kvar är kungen som står och fiskar i ån som går mellan Maren och havet.
    Härlig cykeltur som ni gjorde och du vinerbrödet ser gott ut:):).
    Ha en fortsatt fin vecka.
    gun

    • Jag kom att tänka på Dödahultaren som vi besökte under en semester i min barndom. Var det han du menar?
      Lagom är oftast bäst när det gäller det mesta.
      Cykla har jag alltid gillat. Förr gick det snabbare, men kanske ser jag mer numera.
      Det var smaskigt.
      Tack ska du.
      Hoppas du har det bra på din kust.
      Kram Bosse

      • Nej det var inte Döderhultaren utan den jag tänkte på hette Sellberg var frisör här i byn.
        Förstår inte varför det gick att cykla snabbare förr:)?!?
        Dåligt väder är det vid min kust men förhoppningsvis blir det bättre.
        gun

      • Axel Pettersson klippte väl inte, utan täljde mest.
        Det måste ha berott på att vi hade snabbare cyklar förr. 🙂
        Vi hann göra många inomhusprojekt igår eftersom vi inte hade någon större lust att sticka ut näsan.
        Den stygga vinden förstörde en del. Sådant tycker jag inte om att upptäcka. 😦

  11. Smygehamn är så mysigt, jag åker dit för att buffra energi….. så jag antar att du och Solveig har buffrat energi i massor nu 😉 Min dotter och jag var där för några dagar sedan och det var så gott… Hoppas nu bara att det vackra vädret återvänder 🙂
    Ha det fint! Kram

    • Det finns en del häftiga gatunamn i Ystad. Jag har tagit foto på skyltarna men inte lagt in dem ännu.
      Trevligt att jag får dig att längta till Skåneland. 🙂 Hade du varit här igår skulle du blivit grymt besviken. 😦 Kallt, ruggigt och regnigt. Men vi fick en del inomhusprojekt fixade och min morot var att ta pauser för att läsa klart den spännande upplösningen på ”Mr Mercedes”. Stephen Kings första renodlade thriller. Det ska visst bli en trilogi. Jag kan ge honom en fyra i betyg i en skala från ett till fem. Jag upplevde det som lite pladdrigt vid vissa partier.

  12. Vilka underbara bilder och det var som om man fick följa med på färden. De där trägubbarna fångade mig… minns en av grannarna som gjorde träskulpturer och det fanns i hela hans trädgård. Jag älskade att titta på alla dem som barn.. det är så fantastiskt vad människor skapar med sina händer som ger så mycket glädje. Hoppas ni får många fler härliga turer och tack för att jag fick följa med på färden. Kramen Liv

    • Vilken talang vissa har. Egentligen tror jag att vi alla har talang och fallenhet för olika saker. Ibland behöver man hjälp av andra för att inse vissa saker. Ofta är vi bättre på att klaga och kritisera istället för berömma och pusha på i rätt riktning. Det borde vara tvärtom i den bästa av världar. Jag förstår att du älskade att titta på dem som barn. 🙂
      Tack. I rätt väder är det mycket trevligt att cykla. Eftersom jag älskar havet vill jag gärna ha kontakt med kusten.
      Kram

Kommentera

