En oas för oss själva

Ett

Det är en speciell känsla att stiga upp tidigt en sommarmorgon. Plocka fyra sorters egna röda bär och stoppa i filen till frukost. Mums för hallon, jordgubbar, smultron och vinbär. Allt smakar mycket bättre utomhus.
Inte en enda människa delar vår stund. Vi är ett med det vackra. ❤

Två

Fem njutbara vägval. Vi valde naturligtvis alla, men ni bjuds bara med till två i detta inlägg.

tre

fyra

Rosengården. När vi var här i juli förra året för att leta omslagsbild till ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” fanns det inte en ros av klass. Värmen och torkan hade knäckt dem. Så olika det kan vara från säsong till säsong.
Låt oss krypa närmare.

fem

sex

sju

Måste vara en släkting till Linné som sitter på bänken. Inte värt att störa honom. Vi vandrar vidare till Pionträdgården.

åtta

nio

Innan vi cyklade hem hälsade vi på den trevliga munken vid Sladdergatan. Han berättade att det varit en lugn natt.

tio

Det vi inte visste var att några timmar senare gick 1 300 passagerare över landgången när kryssningsfartyget Birka lade till i Ystads hamn. Vilken tur att vi slapp ljudet av 2 600 fötter, säkert lika många händer och alla ord som skulle störa friden.

42 thoughts on “En oas för oss själva

  1. Tänk om det fanns doft dator…eller en app som man kunde ladda hem. Men då jag har bra fantasi så blundar jag och känner doften från både Rosor och Pioner. Tack för underbara bilder. Men du Bosse…det är nåt bekant över den där mannen på bänken hmm..
    Ha det gott. Sommar kramen.

  2. Underbara bilder på vackra rosor. Ja nog för denna sommar med sig en härlig prakt bland blommor och blad alltid. Jag tror han där på bänken är släkt med tjuren Ferdinand och vill bara sitta där och lukta på blommorna…
    Kram / RosMarie

  3. Mmm…….dendär mannen på bänken ser lite lurig ut. Lite full i 17 liksom. Kanske han smider några planer kanske.
    Jag tror inte det är någon släkting till Linné.
    Jag tror mer på att det är en bossedagdröm. Denhär Bosse han vill nog sitta sådär och dagdrömma bakom alla underbara, berusande förtjusande rosdofter. Mm…..tänker han då.
    Här kan jag sitta som tjuren Ferdinand och lukta på blommorna heeeela dagarna på bänken.
    Nä, nu börjar kommentaren bli lång. Flera flera mil sådär. Skärpning TantGlad. Bosse vill ha fler kommentarer än din. * blink blink* *ler*

    Supervackra rosor. Fina bilder. Jag njuter.

    Kramelikram från ……..VitaRosen

  4. Fina bilder igen. Men en tanke störde mig. Små gröna män, finns de. Var han inom galler , eller var han utlåst av galler. Hade även frugan som beundrade bilderna över min axel. Ha det gott.

  5. Underbara…ljuvliga bilder och jag känner dofterna! Älskar den platsen och vi var ju där ganska nyligen… i ljuvliga maj månad! Vilken tur att ni gick upp så tidigt och fick ha hela oasen för er själva!
    Kram, Gunilla

  6. Fantastiska rosor, och vädret ser ok ut hos er i Ystad. Nu blir jag pepp på en utflykt Ystads rosenträdgård…även om jag har varit där innan… ska kolla vad som visas på er konsthall – kanske det blir en liten Ystadtur… om det blir bättre väder.
    Tjusig bilder 🙂
    Kram Christina

    • Det där var i söndags. Idag var det ett reportage om rosenträdgården i YA. Jag läste på ”väggen” idag, men mitt minne är som en guldfisks. Det MÅSTE bli bättre och framför allt stabilare väder. Det är tungt att bära på en massa kläder på tågen eller på cyklarna.
      Tack Christina.
      Kram

  7. I år är det tydligen ett otroligt rosår. 🙂 Tänkte faktiskt gå ut och plocka in en enda för att lägga i en vacker skål. Tipset kom från Mammi, men det tilltatalade mig väldigt mycket. Jag har svårt för att klippa ner en massa blommor i trädgården och ta in och sen se dom vissna! 😦
    Det där med fyra sorters bär lät gott, även om min favorit är hallon. Och då helst hösthallon som är så otroligt goda. Hade aldrig ätit såna innan vi flyttade hit faktiskt. 🙂 🙂
    Men…igår hittade jag ett ovanligt recept på jordgubbsmarmelad med svartpeppar och maltvinäger – och det bara MÅSTE man ju testa. Men – typiskt mig – jag glömde köpa jordgubbar så det får vi göra i morgon….. *fniss*
    Och du har helt rätt, jag börjar återfå orken och lusten, men nästa vecka ska jag börja med ett milt cellgift trots att såren FORTFARANDE inte är läkta. Men det är ju så viktigt att få bukt med cancern så det får gå före dom vätskande såren….. 😦
    KRAM och trevlig helg
    Susie

    • Jag har märkt det. Den får gärna hålla på till mitten av november. Blir det ingen frost brukar vi ha rosor även då.
      Det är vackert att ha bara en i en lämplig skål. Jag tror du har tillräckligt därute så det inte märks om du ”lånar” in lite då och då. 😉
      Vi glömde också köpa gubbar idag. Smittas det genom bloggen? 😉
      Bra att det finns alternativ så fortsättningsbehandlingen kan starta. De glömde väl inget verktyg när de ”lekte” i din mage som ligger där och rostar?
      Kram

  8. Så härlig blomsterprakt! Ni i södra Sverige bor i ett helt annat land vad gäller klimat och växtlighet än vi norrlänningar.

      • Du menar till ”Fotspår i rosenträdgården”? 😉 Det retade oss i början att vi inte kunde använda oss av den slingrande grusvägen mitt i rapsfältet. Lätt att vara efterklok. Hade jag inte slängt den stora originalbilden… Jag var ju så övertygad om att vi skulle ha en stämningsfull bild på Ale Stenar.
        i fortsättningen ska jag samla på mig favoritfoton och planera långt i förväg. Inte var det lättare med snön som aldrig försvann 2013. 😦 Den gången var planen att ta hundratals bilder i Steninge och bo i närheten några helgdagar. I mitten av mars gav jag upp och började tänka om.

  9. Ljuvliga bilder och jag kunde här i huvudstaden känna doften av dem. Och du, tänk om jag vartit en av de 2600 fötter som klampade iland i Ystad…Men jag hade inte gått i samma takt som de andras fötter utan troligen varit först. Vet du varför? Troligen!
    Så mycket att se ioch upptäcka och kanske en glimt av dig.
    Men nu var jag inte med Birka.
    Hoppas ändå komma till Skåne i sommar, men det passar mig nog bättre att inte ha så många fötter i släptåg.
    Kramar!

    • Du kunde lurat iväg skocken. Det fanns plats på bänken. 🙂
      Om jag vetat om att Birka skulle komma hade jag tagit med kamera till hamnen och fotat. Jag hade också gärna gått ombord och utforskat lite här och där.
      Jag har prövat på båda varianterna otaliga gånger, men måste säga att jag numera föredrar att vistas i lugnare vatten. En stor orsak är utbrändheten som tog över taktpinnen och fortfarande har åsikter som jag inte alltid vill lyssna på. 🙂
      Kram.

  10. Sitt i bilen och läser högt visar snabbt några bilder för chauffören Rolf.
    Jisses vilka underbara bilder i Ystad !
    Ja inte vara de utan fler utav dina inlägg på eran ‘rese rutt’. Vad trevligt ni måste ha haft det, sådana roliga spontana turer gillar vi.
    Tack för alla fina tips på utflykter.
    Kram/ Eva

  11. ”Vi är ett med det vackra.” Tack för hjälpen med att sätta ord på något jag försökt beskriva men inte hittat ord till. 🙂 Låter självklart och enkelt men här var det stopp. Vilka fina tips på resmål du delar. Kram!

  12. Jag älskar dina blomsterbilder. Speciellt de på rosorna. Vi borde försöka ta en tur till Ystad. Det är bra längesen vi var där.

    Kram/Gilla

    • Rosorna har varit extra fina i år. 🙂 Verkar vara samma sak på andra ställen i vårt land. Förhoppningsvis kommer jag att åka färja denna vecka till din stad. Det har gått ”troll” i den resan. Vädrets makter går heller inte att göra något åt. Jag har Köpenhamn och Danmarks väderkartor som favoritsidor sedan några veckor tillbaka.
      Kram Bosse

  13. Ja, där hade ni tur som slapp alla de där tusen människorna! Pioner är ju så fina, rosor också men pioner är min favorit. Jag som inte har trädgård köper dem i affären och sätter i vas 🙂 Den där släktingen till Linné som sitter där på bänken ser hemskt lurig ut, precis som han är i färd med att hitta på nåt bus…. 😉
    Ha en fin vecka! Kram! ❤

    • Det hade varit svårt att ta en bild utan att få med en mänsklig kroppsdel från en av Birka-resenärerna.
      Pioner är läckra. Jag kan se några riktigt stora röda från mitt fönster på vår lilla plätt.
      Den snubben ska du akta dig för om du ser honom någonstans. 😉 Han ser lite bättre ut idag för hans snälla fru klippte honom igår. Helt gratis. Båda mina öron klarade sig denna gången.
      Tack. Jag önskar dig detsamma. ❤

Kommentera

