Bo till Botaniska

Ett

Vi vädrade Jojokorten och åkte till Lund en dag i förra veckan. Givetvis gick vi in en sväng i den mäktiga domkyrkan från 1100-talet. Kanske den mest besökta kyrkan i Sverige.

Två

Nu går vi ner i kryptan.

Tre

Där står, enligt legenden, jätten Finn och klamrar sig fast vid en pelare, just som han blev förstenad. Andra menar att det är Bibelns Simson.

Fyra

Det astronomiska uret kan dateras till 1422-25, då drottning Filippa var riksföreståndare i Sverige, Danmark och Norge. När uret spelar klockan 12.00 resp. klockan 15.00 (måndag-lördag) kan man höra ”In dulci jubilo” från kyrkans minsta orgel. Nuvarande urtavla räcker till år 2123, sedan måste den uppdateras. Mina barnbarnsbarnsbarn får se till att det sköts ordentligt. Själv sitter jag och molnbloggar i himlen. 🙂

Fem

Den välskötta och fina Botaniska trädgården firar 150 år, 2015. Grundare var Jakob Georg Agardh.

Sex

I Medelhavshuset verkar växterna från länder runt Medelhavet trivas. Men det gällde att se upp så man inte trampade på de söta vaktelungarna som sprang omkring på marken som yra höns. Tur att jag kunde sticka iväg med en grön båt när deras mamma blev en aning sur på mig. 😉

Sju

Guldax kommer ursprungligen från Peru.

Åtta

Hibiskus var min mammas favoritblomma inomhus. Jag är också mycket förtjust i de kortlivade vackra, stora blommorna.

Nio

Kattsvansarna är tuffa.

DSC_36070207

Näckrosor har jag alltid varit svag för. Helst de röda vi kunde se vid Tiveden när vi bodde i Hjo.

Reserv

Dags att fika.

Tio

Jag lekte med kameran, när jag satt vid ett bord på Café Botan och väntade på min morotskaka med nyttiga blåbär på.

Elva

Detta var Solveigs favoritbild under denna tripp.

Tolv

I denna affär skulle jag gärna velat gå in.

Tretton

Hur kunde Solveig komma in när de hade semesterstängt? 😉

Fjorton

Kurre! Kan du vara snäll och köra hem oss till Ystad. Håll dig på spåret och undvik stickspår! 😀

Vad trevligt det var att uppleva andra saker än död och cancer, som jag lätt förknippar staden Lund med, av familjära skäl. Jag har ju lagt in ett seriöst kåseri här på bloggen, om min pappas sista dag och jag minns med vemod när jag var chaufför till min mammas cellgiftsbehandlingar.

Extra: Idag har vi också haft riktigt trevligt och haft tur med tågtider och väder när vi lämnade vårt land. Imorgon väntar ett läkarbesök som jag inte alls ser fram emot. Egentligen skulle jag behöva få hjälp med en helt annan sak. Min friska axel börjar nämligen göra ont även på dagarna (nätterna har varit tuffa i två-tre månader) Det har gått några veckor sedan jag kunde ta på mig en jacka eller skjorta själv. När Solveig börjar jobba får jag välja mellan att gå inne med jacka på under dagen eller åka iväg utan jacka om jag ska iväg någonstans. 😉
Detta är varken en sjukblogg eller dagbok, men ibland får jag göra undantag.
Kram: Bosse Axel Öm-man som håller sig till en glad gubbe vid eventuella kommentarer efter detta inlägg. ❤

 

58 thoughts on “Bo till Botaniska

  1. Berörande och härlig berättelse du bjuder på. Vilken unik kyrka och alla foton som är så vackra. Har aldrig varit till Lund men den hamnar helt klart på min ”vill åka till” lista. Klart du får göra undantag, så ledsen höra om din onda axel. Lycka till med läkarbesöket och hoppas din axel blir bättre. Krya på dig kramar/Gunilla

  2. Några orter i södra landet som jag alltid förknippat som tråkiga är Klippan, Perstorp och Lund. Vägrat åka till dessa orter som vuxen. Nu inser jag att jag hade fel. Åtminstone då det gäller Lund.
    Lycka till med ditt läkarbesök i morgon.
    Vad har hänt med axeln? Muskelsträckning? Sånt kan ju göra ont som fasen. Krya på dig Axel (Ö)man
    Kram

  3. Så roligt att du fick uppleva lite trevliga saker iLund och inte bara tråksaker.
    Vilken fin kyrka. Det ser spännande ut där inne. Stort och pampigt. Tack för att du skriver lite fakta om den. Spännande att läsa.
    Åh…..botaniska trädgården. Åh där skulle jag vilja gå omkring. Men tack Bosse att du delar med dig lite blomster och några vackra bilder, för då får ju jag åxo vara med och uppleva lite vackert.
    Som vanligt. Underbara och mysiga inlägg.
    Förstår att du och Solveig haft en trevlig och mysig dag.
    En morgonkram till dig.

  4. Fina bilder och så mysigt det ser ut, kul att höra lite historia också. Hoppas det går bra med läkarbesöket och att axeln blir bättre.
    Ha en skön dag. Kram på dig.

  5. Så fina bilder från utflykten Botaniska trädgården ser ut att vara en vacker plats.
    Så trist att du har så ont. Det är jobbigt när man har ständig värk.
    Lycka till vid dagens läkarbesök!
    Kram, Ingrid

  6. Ibland måste man ju få skriva om sånt som är viktigt för en precis just då, din axelsmärta t.ex.! 😯 Själv har jag i min ”trädgårdsblogg” utan hämningar skrivit om min canceroperation och alla problem efter den. Och igår började jag med cellgiftsbehandlingen, så nu lär den väl handla om den ett tag. Men ”skit samma”, vill man inte läsa om vad som händer så är det bara att ge 17 att gå in på min blogg! :wink
    Är inte ett dugg religös men jag gillar faktiskt dom vackra byggnader som religionen lämnar efter sig. Här på Gotland har vi massor, vi är visst det kyrkotätaste området i Sverige. Så det händer att vi besöker en del av dom, helst dom mindre och/eller dom förfallna. 😆
    KRAM
    Susie

  7. Så skönt att höra att dina Lund minnen inte bara är sorgliga utan även fylls med positiva upplevelser. Tack för din fina berättelse och vackra bilder som gör mig sugen på ett besök. Botaniska lockar!! Lycka till med läkarbesöket och den onda armen. Varma kramar

  8. Jag har gjort en BOSSE! Det kan du fundera på vad det är!
    Hoppas läkarbesök mm blir avklarade utan alltför stort obehag! Må axeln blli bättre o att ni kan fortsätta med era trevliga utflykter och fina rapporter med bra illustrationer som så många läser med nöje!
    Att hänga kvar vid gamla obehagliga minnen är fullständigt nedbrytande. Lämna dem! Bitterhet verkar inte vara din livsfilosofi i alla fall! Din bloggvän Agneta

  9. Jätte fina bilder. Utflykter är ett bra alternativ när det inte är så fint väder. Är det 30 grader så orkar man ju inte med några utflykter. Min gubbe håller på att spika staket och hade det varit för varmt hade han ju inte orkat det men visst nu skulle det sitta bra med lite värme ändå,.

  10. Vi försöker få till ett besök i Botan varje år. Det tröttnar vi aldrig på. Och det finns som ju framgår av dina bilder mycket annat fint i Lund att titta på. Visste inte att klockspelet så småningom måste utvecklas

  11. Tack vare dig har jag varit till Skåne flera gånger denna sommar! Njuter verkligen av bilderna, det är som ett helt annat land. Ett till önskemål, ni har så många fina hästar där, kan du provrida några åt mig så jag kan köpa den rätta? En som vill köpa en häst skulle ha bott i Skåne!! Och Krya på dig.

  12. Ajaj! Tråkigt med bråkande kroppsdelar. Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dig. Sjukgymnaster är inte så dumt… eller naprapat/kiroraktor. Jag har testat dem alla med den dumma ryggen jag har… och blivit absolut hjälpt…. även om det inte blir riktigt bra. Men åldern tar ju ut sin rätt.
    Lund är positivt för mig. Äldsta dottern bodde där och studerade i sex år. Två karnevaler hann hon med på det sättet. Kom in på en beteendevetarlinje först, men fortsatte söka psykologprogrammet och kom in där…. så det blev sex år istället för fem. Vi var ju nere några gånger per termin… och besökte förstås domkyrkan ett antal gånger. lilla dottern började också läsa i Lund och bodde på Smålands nation ( trots att hon är västgöte) ett tag. Ett riktigt ruffigt ställe, tyckte modern. Dottern flyttade ganska så snart till Malmö.. och där är hon kvar… har nog bott där 11-12 år nu. På ett antal olika adresser… När vi åker till Malmö, så ser man alltid Lunds stadsbild, sjukhuset och tre kyrktorn…. Det kniper alltid till i magen… när man ofta besökte Lund, då var man fortfarande bara medelålders ( och inte synnerligen gravt medelålders) och på något sätt fanns det så mycket hopp kvar… eller också är allt en chimär. Men Lund, den staden gillar jag… och har faktiskt varit där ett par gånger sedan dotera blev klar med sina studier… för ( hu) nio år sedan. Nu ska jag läsa ditt kåseri. Ha det så bra du kan! Anna-Lena

  13. Så trevligt att se bilder från domkyrkan i Lund.Den har jag faktiskt besökt för nåt år sen.
    Du och din fru gör såna mysiga utflykter!
    Men vad är det med din axel? Inflammation i muskelfästen kanske?

  14. Ännu en trevlig utflyktsdag! Jag minns att jag blev så förvånad över hur liten ”jätten Finn” var! Hoppas det ordnar till sig med axeln.

    Kram

  15. Va roligt att få följa med dig till Lund! Har nog bara åkt igenom den fina staden någon gång, inte sett domkyrkan alls, så tack för alla fina bilder! Lund förknippas för mej om de hjärtsjuka barnen som föds hos oss och sen ska transporteras ner till Lund för operation, de är duktiga på just de operationerna där 🙂
    Krya på dig i axeln!!!!

  16. Vilka mysiga utflykter ni beger er ut på! Låter himla trevligt och sen är det ju fint för oss att få läsa om 🙂

    Tråkigt att din hälsa krånglar bara… Hoppas att det vänder snart och att du känner dig frisk som en nötkärna. Märkligt uttryck frisk som en nötkärna, men visst är det så man brukar säga 🙂

    Ha det nu så toppenfint och fortsätt att njuta av livet 🙂
    Kram

  17. Finns det ingen Gillaknapp på din blogg? Det är enklare än att skriva en kommentar, men fina bilder tar ni!
    Sköt om Axel Öm-man. Krya-på-kram

  18. Lund har vi passerat ett antal gånger då vi har varit på Skånesemestrar, men det får det allt bli ändring på! Vill allt besöka den mäktiga kyrkan, Botaniska trädgården och Medelhavshuset! Fina bilder! Det känns svindlande att tänka på hur världen ser ut år 2123? Ja, om 108 år hoppas jag att vi sitter där på ett moln…kanske nära varandra Bosse och så pratar vi om hur det var förr! 🙂 Allt var ju bättre då inte sant!? Ja, minnen kan vara sorgliga och soliga…kanske det efter det sista besöket, blev aningen soligare för dig Bosse!
    Kry-på-sig-hälsning!
    Gunilla

  19. Vad trevligt med ett besök i Lund! Jättefina bilder som gör att jag tycker mig vara med både i domkyrkan och i den väldigt vackra botaniska trädgården.
    Jag skulle gärna personligen titta på båda och en hel del annat i Lund. Jag har ett personligt minne från just Lund och det är att min blindtarm opererades bort där för 47 år sedan. Och det gjordes bra.
    Vad gälleer din axel är det inte alls bra. Kan möjligen mer sjukgymnastik hjälpa. Min opererade vänsterarm är på väg att bli i skick som ny efter flera besök hos sjukgymnast (fysioterapeut heter det numer…) och träning hemma. Men en bit är kvar, ja av träningen alltså.
    Hoppas att ditt läkarbesök trots allt löpt bra, jag har hållt tummarna.
    Och tack för att du delar med dig så frikostigt av era utflykter. Kanske skulle Skånes turistråd börja avlöna er….
    Kram från mig.

  20. Härliga blommor och underbart fin kyrka! Men det där med Solveig inne i win- och diverseaffären under semesterstängningen var riktigt skumt…

    Trist med ond axel. Tyvärr kan det bero på diabetesen, men kolla upp!

  21. Nostalgi bilder på Domkyrkan som jag besökt många gånger unde uppväxten i Staffanstorp. Botaniska trädgården har jag inget minne av men har troligen besökt den också. Det är så roligt med dina små utfärder på kända och okända platser. Hoppas du får hjälp med värken det är inte roligt för det syns inte och då förstår inte en del att man inte mår bra , Kram och lycka till

  22. Små mysiga utflykter är också vår melodi 🙂 Lund är en vacker stad och kyrkan är ju enormt fin. När jag äntrar en kyrka så kan jag stå länge och bara insupa alla detaljer och tänka tillbaka på en svunnen tid. Ha det fint!

  23. Nu reste jag i tiden, till de gånger jag besökte en vän i Lund.. numera bor hon i Thailand och jag har inte träffat henne på snart tre år men snart är hon hemma. Men oavsett var hon finns i världen så kommer jag alltid förknippa Lund med henne.. och det finns en jättefin bild på oss från just botaniska trädgården. Kramar från Liv

Kommentera

