Två vänstergummistövlar

0010001En mörkare himmel

En av mina sommaraktiviteter är givetvis att läsa böcker. Detta är mina två senaste beställningar från bibblan. Jag kommer att börja med Henning Mankells fristående fortsättning på ”Italienska skor”. Så här står det överst på baksidan:
En höstnatt vaknar den pensionerade läkaren Fredrik Welin av att det brinner våldsamt. Han hinner precis ta sig ut innan det är för sent. Allt han lyckas få med sig är två vänstergummistövlar. Morgonen därpå finns endast aska kvar av hans älskade skärgårdshus….
Mari Jungstedt tycks ha lämnat både Gotland och sin man bakom sig. istället blir det en ny serie från ett annat semesterparadis, Gran Canaria. Nu provar hon på ett tajt samarbete med Ruben Eliassen. Det ska bli spännande att se hur denna privata mix funkar skriftligt.

På tal om ett annat spår:
Imorgon ska jag resa tillbaka till Hansatiden. Det har jag sett fram emot länge.
Jag får heller inte glömma bort att snart lägga in en Julitävling. Vem ska bli Julimästare och vinna en titel och en lott? Jag vann själv i en bloggtävling och fick presenter i onsdags. Det bästa var att jag vann på lotten. Tack än en gång Maria Bromander. 🙂 Månadens kåseri är mycket seriöst (läggs in 27/7) och skrivit en natt på balkongen då jag inte kunde sova. Vilken vacker himmel det var och underbart ljummet i luften. Nästan en tropisk natt, om jag får lov att överdriva ett par grader. ❤

22 thoughts on “Två vänstergummistövlar

  1. Ja, läsa är en bra sommarsysselsättning! Deckare är väl inte min favoritgenre precis men… Henning Mankell har jag läst och den bästa boken, tycker jag, som han har skrivit heter Eldens hemlighet och är egentligen skriven för yngre läsare! Gripande och vackert skriven med jätteviktigt innehåll. Jag nämner den i ett gammalt blogginlägg Att komma hem. Utifall att du har för lite att läsa!
    Har inte haft ro att läsa på ett par veckor men ska nu ta tag i bokklubbens val denna gång: Marguerite Duras En fördämning mot Stilla Havet. Har börjat och känt lite av miljön och stämningen i boken… Det är ett äventyr att läsa sådant som skickar iväg en till andra kulturer och miljöer i en annan tid.
    Min man gjorde så att vår nya gungställning kan funka för hängmattan också…
    Ha en fin fredag!/A

    • Henning Mankells senaste bok är ingen deckare. Den mannen är bra på mycket. ”Eldens hemlighet” är en av hans bästa böcker. I år är det tjugo år sedan ungdomsboken kom ut. Precis som du skriver är den otroligt gripande.
      En bra författare kan få mig att äta ur handen. Då är det precis som jag är med i handlingen. 🙂
      Vilken fiffig man du har. Låter suveränt.
      Tack. Vi har precis kommit hem från en tågresa. Perfekt utflyktsväder och äntligen kom jag till ett ställe jag längtat efter ett par år.
      Kram.

  2. Läsa är mysigt. Två vänsterstövlar lät kul haha.
    Ska du ha tävling Bosse?? Få jag vara med och leka?
    Även om jag inte vinner…….Så är det ju huvudsaken att man är med och kämpar.

    Fredagskram från mig.😁

    • Stackars gubbe som bara fick med sig de två sakerna ut från det brinnande huset mitt i natten. Han bor på en liten egen ö i skärgården.
      Det är klart du får. 🙂 Helt rätt inställning. 🙂
      Hoppas du har lika fint sommarväder som jag har just nu.
      Kram

    • Egentligen borde jag ha läst om ”Italienska skor” först. På nio år hinner jag glömma mycket. Visserligen är denna bok fristående, men jag gillar att se samband.
      Du hinner väl inte läsa längre. 🙂 Snart kommer du att bli ett riktigt golfproffs. 🙂

  3. I all hast läste jag: ”svenska gummor i stövlar” som titel på den ena boken, det skulle säkert vara en intressant bok.. 🙂 Men den handlar troligen om något helt annat!
    Sommarkram

  4. Henning Mankell är en av mina absoluta favoriter. Gummistövlar är ett hett ämne i sommar. Jag får nog skaffa hem den där boken. Kram

  5. Älskar att läsa det är så avkopplande Mari Jungsted har jag läst och den var riktigt bra. Jag har läst många av hennes tidigare böcker.
    Mankell gillar jag men har inte läst Italienska Skor och Svenska gummistövlar. Men det skall jag göra till hösten.
    Anki och Minton

  6. Tack för bra boktips. Boken ”Italienska Skor” har jag läst och nu bör det bli dags för ”Svenska gummistövlar”. Marie Jungstedt bodde i närheten och henne såg jag då och då här på Söder. Men spännande om Gotland nu bytts mot Gran Canaria. Öar som öar, kan bli spännand eläsning den också.
    Får hålla utkik efter julitävlingen för jag är bra på att missa dina tävlingar.
    Och grattis till din vinst i bloggtävlingen!
    Ha det gott!
    Kram!

    • Jag ångar att jag inte läste om ”Italienska skor” först. På tio år hinner jag glömma mycket och det hade varit intressant att se vilka kopplingar som Mankell gjort.
      Har Marie flyttat väster ut eller söder ut? Öar gillar jag oftast att läsa om.
      Jag har förberett tävlingen och ställt ovanliga krav till våra döttrar. 😉 ”Ni måste äta x lite fortare så att jag … ”.
      Tack. Hoppas du får en fin helg.
      Kram

Kommentera

