Äntligen gjorde vi Öresund rundt

Nej! Vi skulle inte gå in på Tivoli i Köpenhamn.

Äntligen kunde vi skriva datum på de två biljetterna som vi skulle använt på vår förlovningsdag. Då nöjde vi oss med en hotellnatt i Helsingborg. Därefter har regn, rusk, biljetter och danska pengar som rymt iväg, fördröjt trippen.

Vi siktade in oss på tre städer på H. Istället för att göra en omöjlig omväg till Hamburg, Helsingfors och Haparanda fick det bli stopp i Humlebaek, Helsingör och Helsingborg.
I Humlebaek finns berömda Louisiana Museum of Modern Art.

Museet invigdes 1958 och ligger fint i en härlig stor park vid stranden mot Öresund. Jean Arp (1866-1966) är en av de kända konstnärerna och skulptörerna.

Konst kan vara mycket och smaken är som sn … som  baken.
Spanjoren Joan Miro´s (1893-1983) ”Personage” från 1970.

I bakgrunden ser du den svenska kusten.
Museet är byggt på en tomt där det redan stod en villa med namnet Louisiana. Villan finns fortfarande kvar. Den uppfördes av hovjägmästare Alexander Brun 1855 och han var gift med tre kvinnor (inte samtidigt) som alla hette Louise. Han döpte villan efter en av dem.

Det är en tuff backe uppåt.

Desto mer spännande och rullande neråt. Tänk om jag fick … Bäst att jag lämnar ifrån mig ryggsäck, kamera, pass och går och tittar på tavlor istället för att göra egna. 🙂

En fin restaurang och en utsikt som inte går av för hackor.

Som vanligt gillar jag att utforska områden en liten bit från centrumets kärna. (Nu när jag inte fick rulla i backen för Solveig.)

Det såg skönt ut. Maka på dig lite. Här kommer farbror Bosse.

Vi hann med ett återbesök på Fahlmans konditori i Helsingborg.

Från Öresundståget hann jag se en glimt av en dröm som finns kvar.
Jag rekommenderar er verkligen att köpa denna biljett som gäller två dagar. Enda kravet är att man åker över Öresundsbron det ena hållet och tar färjan åt andra hållet mellan grannländerna. ❤

48 thoughts on “Äntligen gjorde vi Öresund rundt

• Tack!
      När tågtiderna stämmer är det riktigt trevligt att åka tåg. Vi hade tur hela dagen. Både med det och vädret. Men nästa gång kommer vi att göra som vi tänkte först. Ta turen på två dagar och sova över någonstans. Det var en storm och regnoväder som ändrade planerna för oss i slutet av maj. Eftersom vi inte fyllt i datum kunde vi spara våra betalda biljetter. Danmark är väldigt fint på många ställen.

1. Tack för ett bra tips! Detta ska utnyttjas vid tillfälle. Alltså båt en väg och tåg tillbaka…
    Visserligen har vi ganska långt till Skåne men vid tillfälle så…
    Ett verkligt inspirerande inlägg och jättefina bilder. Louisiana har jag besökt vid flera tillfällen och jag återkommer gärna, men inte har jag kommit på tanken att rulla i backen. Men nu finns den med…
    Fahlmans konditori i Helsingborg ser också ut att få ett besök av mig.
    Kram och tack för bra inspiration.

• Jag blev inspirerad av tågresan från Köpenhamn till Helsingör trots att den inte följer kustlinjen speciellt mycket. Arkitekturen på deras hus tilltalar mig. Det finns både likheter och olikheter mellan Sverige och Danmark som är intressanta. Nästa gång vill jag åka vidare till Nordsjälland.
      Tänk om man haft kvar den energin. Det var några grabbar som både kutade upp och kutade ner för den branta backen. (utan att ramla)
      Fahlmans är en klassiker. De köpte en stor kartong med kaffekoppar av oss. Undra om de serverat ur dem eller haft dem som dekoration. Jag är för blyg för att fråga. 🙂
      Kram

2. Helt underbart! Vilken fantastisk idé att hålla er till bokstaven H. Såna där galna, fantastiska och roliga upptåg älskar jag.
    Jag har alltid reagerat negativt på gräs. Ett år blev det extra besvärligt då jag som barn var hos en avlägsen släkting och vi barn skulle rulla ner för en brant gräsbacke för att se vem som snabbast ner. Slutade inte så bra, dessvärre. Inte vann jag heller. Var det samma orsak till att du inte fick rulla ner?
    Tack för alla (även den med snopp-) foton du bjuder oss på.
    Kram
    PS Vilken bokstav blir det härnäst? Eller varför inte, alla åsarna?

• Ha ha! Det var bara slumpen. Något som jag kom på när jag skulle lägga in bilderna. Tågen går ganska ofta och man får hoppa av överallt, men det skulle bli för splittrat med den taktiken och stationerna ligger inte alltid i centrum. Köpenhamn har jag gjort många gånger (älskar staden) så den hoppade vi denna gången.
      Stackars dig. Jag har en nära kompis som är gräsallergiker. Värst var kanske att du inte vann tävlingen. 😉 Nej. Solveig svamlade på något om att jag var för gammal och sedan stängde jag av hörseln. 🙂
      Du tyckte kanske den bilden var bäst. 🙂 Sitter den inte lite snett? Joan Miro är en riktig kändis.
      Har du någon favoritbokstav? Alla åsarna skulle varit trevligt att göra. Igår var vi på ett häftigt ställe. Det är suveränt med Jojo sommarkort. Bara tågen är i tid. För att sitta på perronger och lyssna på röster som tjatar om förseningar är ingen höjdare. Inte heller att åka kräkersättningsbussar, bastu på fyra hjul. 😦
      Trevlig helg önskar jag dig. Här regnar det och blir inomhusaktiviteter
      Bossekramar

3. Självklart skulle du ha rullat i backen. Det kunde ha blivit en konstinstallation. Louisiana är alltid trevligt att besöka. Jag åker bara halva Öresund runt, p.g.a. bekvämlighet. Färja Helsingör-Helsingborg och sen tåg direkt till Köpenhamn är något som jag gör många gånger per år.

4. Kul att ni kom iväg. Ni fick nog en trevlig tur med bra väger ser det ut som:-)
    Jag tackar för senast, god lunch och gott fika. Framförallt kul att träffa er alla fyra. Åkte förbi Söderåsen en snabbis på vägen hem. Det gick bra att köra hem. Hamnade dock i ett skyfall strax efter Nyköping men det varade inte så länge.

• Vädret var kanon. Precis lagom varmt. Det var en mycket trevlig utflykt som smakar mer. Jag har alltid varit förtjust i Danmark.
      Kul att träffa dig igen. Skyfall kan vara lurigt när de dyker upp snabbt. Vattenplaning är inte att leka med. Du får ha en bra fortsättning på sommaren.

5. Vilken härlig utflykt ni gjort. Jag har varit på Louisiana en gång för något år sen då jag gick på Tomelilla folkhögskola. Där var väldigt fint. De hade tavlor som vi inte ens fick fotografera eller komma för nära. Väldigt kända tavlor. Fint var där i allafall.

6. Vilken mysig tur! Och tänk, Louisiana, som jag trots allt åkt förbi ganska många gånger (mannen mins farmor var tysk och bodde i norra Tyskland och så länge hon levde åkte vi ofta dit), och aldrig varit där och tittat. Det är nästan så man skäms lite. Väldigt fina och härliga bilder!
    Kramar

• Brukade ni ta er tid och åka strandvägen? Eller åkte ni alltid snabbaste vägen till Tyskland? Det är riktigt fint längs med kusten. Små charmiga fiskelägen. Egentligen ska man cykla i Danmark. Köpenhamn är en mycket cykel vänlig storstad.
      Kram

• Vi tog alltid kustvägen! Jag ville det. Men stanna fanns det aldrig tid till. Så vi gick halva vägen var kan man säga! Kram

• Alltid något. 🙂 Jag känner igen det ”dilemmat”. Man har en tid att passa på slutmålet. Det finns inte luckor för att stanna och njuta, under den långa transportsträckan. Det är lite sorgligt när man tänker på det. Kram

• Det kan jag varmt rekommendera. Alla danska öar, både små och de medelstora har en speciell charm. De har både likheter och olikheter med varandra. Danmark saknar heller inte helt skog som många tycks tro. Vi åkte stundtals genom en skog.

7. Härligt att få följa med på era resor. Jag blir mer och mer målinriktad……nästa sommar ska jag bara ha en bättre bil med ställ till cykeln….så jag vågar mej ända ner till Skåne för att turfa och se mej omkring. Det finns så mycket att se…..precis överallt! 🙂
    Ha en bra fortsättning på helgen! Kram!

• Det är spännande att vara spontan också. 🙂 Visst är det en suverän kombination att kunna ta cykeln på bilen. Men vi skulle behöva ett nytt ställ snart. Helst ska farbror polis kunna se siffror och bokstäver framför/bakom cykeln.
      Skåne finns kvar till dig även 2016.
      Kram Bosse

8. Det är en trevlig rundtur! Vi har gjort den några gånger o tycker det är väl värda slantar! Louisiana är ett favorit ställe men vi rullar ALLTID nerför den där sluttningen! Det blir fina fläckar på de vita sommar kläderna!
    Däremot är det du visar genom tågfönsret inte så bra som man kan tro.
    Ligger i Hängmattan o skriver i sol och vind!
    Hängmattshälsningar/ a

• Fy vad fuskigt Agnetha! Jag ska omedelbart berätta för Solveig att vissa faktiskt får. 😉 Efteråt kan klädseln vara med i en egen nisch i konstutställningen.

Vi var där igår. Tipset fick jag via ett blogginlägg för ett par år sedan. Jag blev fascinerad av arkitekturen och tänkte att dit måste vi åka någon gång. Sedan av en slump råkade jag se de färgglada husen igenom fönstret när vi åkte från Helsingborg i maj och tänkte att det måste vara de husen jag sett på bloggen.
      Jag har googlat och förstår lite av vad du menar. Tänk vad det pratats om detta mellan personer som bor på orten under flera år. Grundtanken måste varit både spännande och ”god”. Utan att veta något ”utifrån” såg vi nackdelar och svagheter under den timme som vi promenerade runt. Jag ska givetvis inte fördjupa mig i det, i mitt ”lilla” blogginlägg och kommer säkert bara att ta med fina bilder. Vädret var toppen, men vi var där tidigt och skuggan busade tyvärr med flera av korten, eftersom solen inte nådde ner mellan de höga husen och de djupa skuggorna.
      Det låter härligt. Vi fick äta frukost vid köksbordet eftersom det fortfarande var grått och regnade i morse. Om en stund ska vi ta oss till matmarknaden. Det är sista dagen och de skulle sälja ut blommor billigt.
      Kram

9. Tyckte också att det var en kul idé med att tänka ut städer på en viss bokstav. Kankse en yrkesskada du vet…Sedan tycker jag det var en annan kul idé ni hade om att åka sex mil och se vad som fanns att upptäcka där. Som alltid finns det intressanta platser lite vid sidan av massornas ström. Har nog inte direkt fått lust att rulla nerför en backe, men däremot får jag alltid lust att lägga mig ner i härligt grönt gräs vilket jag också gör, strunt samma var.
    Ha en fortsatt härlig helg!
    Kram / RosMarie

• Städerna skulle vi ändå till. När jag noterade att det var samma begynnelsebokstav kunde jag inte låta bli att skoja till det. Men att åka ”Sex mil hemifrån” är planerat sedan Solveig kom på det i våras. 🙂
      Det är skönt att ligga på rygg i gräset och titta upp på moln eller studera humlor och fjärilar på nära håll. Vara ett med naturen. Bara vara för en stund.
      Det samma.
      Kram Bosse

10. Ännu en härlig utflykt! Och vilken cool uggleskulptur, den gillade jag, finns den på Lousiana eller var hittade ni den?
    Ha det toppen! Kram Christina

• Den hittade jag i ett träd som jag klättrade i. 🙂 Skojar bara. Det ligger otroligt vackert och finns så många möjligheter att få ex. skulpturerna att smälta in och harmonisera med miljön och de olika elementen. För dig borde det vara rena julafton att besöka L, som jag gissar du besökt flera gånger förr.
      Kram Bosse

11. Tack för fina bilder och informativ text … 🙂 För något år sen så åkte vi färja från Helsingborg till Helsingör. Sedan tåg till Köpenhamn och därifrån så småningom tåg bitvis ”under vatten” till Helsingborg igen. Jag har nästan glömt hur det var … men inte det goda fikat i Helsingör! I Köpenhamn var det så rökigt där vi skulle äta så vi frågade om dom hade ett rökfritt rum och då fick vi deras ”fina rum” för stora sällskap. Vi var sex stycken … 🙂 God mat i alla fall!

12. Kul att denna resform fortfarande finns kvar. Vi har åkt varvet flera gånger och besökt ungefär samma ställen som er. Vi älskar Louisianamuseet. Kul och mycket nostalgi att de dina bilder!

• Det har alltså funnits länge. Nästa gång har vi planer på att förlänga rutten och ta resten av kusten från Helsingör. Hoppa av i Hornbaeck och Dronningmölle för att se den danska Rivieran. Det blir säkert även en paus i fiskebyn Gilleleje. De där tuffa badhytterna i Tisvildeleje lockar också. Vejby Strand ska ha dramatiska branter och milsvid utsikt. Eller så gör vi det med bil istället och cyklarna därbak. 🙂

13. Louisiana! Helt underbart! 1992 var jag där! Utställningen var om Aborriginer … Jag hade nyss börjat fatta tycke för utställningar, konst och just här är det ett utmärkt tillfälla att börja. Var har jag de bilderna tro?

Humlbaek kram, bilden av rotig slänt är helt underbar också!