Månadens tävling: Tio gåtor

EttTvå

Tre

Här kommer juli månads tävling:

  1. Vem har semester 364 dagar om året?
  2. När gråter du utan att vara ledsen?
  3. Vad får man från en nervös ko?
  4. Vilket djur i djungeln går sämst?
  5. Vilken krydda är kryddhyllans elektriker?
  6. Vilken är elefanternas favoritbokstav?
  7. Vem får sin lön utan att jobba en enda dag?
  8. Vad är det som är ditt men används mest av andra?
  9. Vilket slags tyg kan inte tvättas?
  10. Vem rör inte en fena under semestern?

Regler: Den som får flest rätt först vinner en Skrapkryss-lott.
Tävlingen pågår i 24 timmar.
Jag stänger klockan 22.00, tisdagen den 21 juli. (Ser jag att någon har tio rätt kan det ske tidigare.)
Som vanligt får du bara lämna en kommentar.
Stort LYCKA TILL! 😀
Om jag är hemma och har möjlighet att kika in, kommer jag att skriva antal rätt i en svarskommentar och berätta vem som leder, (inte vilka gåtor som är rätt).  Var inte rädd för att gissa vilt. Vill du ställa till med glasskalas kan jag inte hindra dig. 😉

26 thoughts on “Månadens tävling: Tio gåtor

  1. 1. Jultomten
    2. När jag skär lök
    3. Milkshake
    4. Gorilla
    5. Kanel
    6. snabel a @
    7. Nattvakten
    8. Mitt namn
    9. Rackartyg
    10. Fiskhandlaren

    Det var mina förslag!

    • Jag tycker det låter som tio utmärkta förslag. 😀 Exakt samma sak står det på mina tio glasspinnar som jag har framför mig. Jag lyfter på hatten. Stort GRATTIS! 🙂
      22 minuter. Måste vara nytt snabbhetsrekord när det gäller mina månadstävlingar under 2015.

  2. 1. Jultomten
    2. När jag skär lök
    3. Milkshake
    4. Gorilla
    5. Kanel
    6. snabel a @
    7. Nattvakten
    8. Mitt namn
    9. verktyg
    10. Fiskhandlaren

    😀

  3. 1 Tomten
    2 Glädjetårar
    3 Milkshake
    4 Sengångaren
    5 Kanel
    6 @
    7 Nattvakten
    8 Mitt namn
    9 Sattyget
    10 Fiskaren

    Mina förslag, men det finns andra alternativ också. Antar att du är enväldig domare. 😉

  4. 1 jultomten
    2 lökhackning
    3 Vispgrädde
    4 gorillan
    5 kanel
    6 @
    7 nattarbetaren
    8 namnet ( eller telefonnummer)
    9 sattyget (otyg)
    10 fiskaren

    Så svårt det var från mobilen, att scrolla upp o ner hela tiden!

  5. 1. Tomtefar.
    2.När jag blir rörd.
    3. Smör.
    4. En orm.
    5. Kanel.
    6. @
    7. Namnet.
    8. Den som har nattskift.
    9. Otyget.
    10. Fiskarna.

    Ja, bättre kan det inte bli den här gången.

    Kram/Gilla

  6. Sent omsider … efter grubblande och när andra redan skrivit det jag skulle skriva …
    1. Jultomten
    2. När jag skalar lök
    3. Milkshake
    4. Gorilla
    5. Kanel
    6. @
    7. Nattarbetaren
    8. Mitt namn
    9. Rackartyg
    10.Fiskaren

    Kul var det!

  7. Det gick inte att besvara ditt mail, så jag gör en kommentar till, så jag kan se alla kommenterena
    i din roliga tävling. 🙂

  8. 1. Jultomten
    2. När jag hackar lök
    3. Milkshake (var tvungen att tjuvkika på övriga kommentarer här)
    4. Gorilla
    5. Kanel
    6. @
    7. Den som jobbar nattskift
    8. Mitt namn
    9. Rackartyg
    10. Fiskaren

  9. Ja så går det när man inte är online 😦 Jag älskar ju gåtor och alla sorters ordlekar.
    Jag blir glad för att du gillar mina bilder, men jag tycker dina är minst lika bra!
    Hoppas du får en härlig dag!
    Regnkram Pia

    • Du gjorde säkert något roligare istället.
      Det var snällt skrivit, 🙂 men jag är bara en glad fotoamatör.
      Inte nu på sommaren då jag har ständigt sällskap, men annars. Gärna trista regniga höstdagar gillar jag att bloggvandra omkring hos de bloggfavoriter som är superduktiga på att ta kort. Då brukar jag inte lägga ner tid på att kommentera. Istället njuter av underbara bilder och gräver mig tillbaka i inläggstiden. Du är en av de bloggstationer som jag gärna återvänder till under dessa tillfällen. Då har jag sköna stunder som ger mig energi. Tack för det.
      Jag hoppas det stämmer att regnet ska upphöra här i söder mitt på dagen. Vi tänkte göra etapp tre i ”Sex mil hemifrån”.
      Men just nu får du regnkramar tillbaka.

Kommentera

