Hansastaden växer långsamt

1

Den här vyn såg jag i en blogg för ett par år sedan och blev genast nyfiken. När jag for förbi med tåget från Helsingborg, på vår förlovningsresa i slutet av maj, kände jag igen husen. Dit måste jag åka någon gång, tänkte jag.

2

En solig dag i förra veckan blev resan av. 😀
Det påminner till en viss del om Visby. I det här fallet med en röd ”stadsmur” som skyddar mot buller och damm från stambanan.

3

Detta är entrén till affärsgatan i Jakriborg. Det omtalade bostadsområdet som började byggas 1998 och som bröderna Jan och Krister Berggren ligger bakom. En del säger att det är en filmkuliss. Andra korpar kraxar om att det redan håller på att bli en spökstad. Området är ritat av arkitekterna Robin Manger och Marcus Axelsson. Husen är byggda i hansastil, en sorts efterlikning i modern tid (pastisch) av medeltida bebyggelser i äldre Hansastäder. (Text från Wikipedia)

4

Det verkar som företag och butiker kommit och gått på affärsgatan under dessa sexton år. Det är inget som jag tänkt varken bena eller kamma ut. 😉 Jag har för lite kött på benen för det. Däremot hoppas jag det ska gå bra för Bageriet och caféet som öppnade i förra månaden. Den två dagar långa irländska musikfestivalen som ordnades för fjärde gången i juni hade jag gärna besökt. Kanske åker jag hit och går på julmarknaden som anordnas varje år. Bilderna därifrån lockar.

5

Här är entrén till affärsgatan från andra sidan, den mot det öppna fältet. Tempo ligger ytterst och har generösa öppettider.

6

Det finns olika typer av lägenhetshus. Höga och låga. En del blev jag riktigt förtjust i. ❤

7

Detta blev vi minst förtjusta i. Kanske är det populärast? Tyvärr hade inte solen letat sig ner mellan de trånga och mysiga gränderna under den timmen vi strosade omkring. Därför var det fullt med skugga på flera av mina foton. Nästa gång ska jag åka dit en eftermiddag istället.

8

Området byggs i långsam takt av olika orsaker. Det finns mark inköpt som räcker till ca 3 500 lägenheter. 2007 var 400 lägenheter färdiga och uthyrda. Året efter avskaffades bostadskön. Istället läggs lediga lägenheter ut på Jakri AB:s webbsida. Bolaget vill ha en ”blandad” befolkning enligt hemsidan.

9

Söt vattenskål för katter.

10

Anvisningar för hundägare.

11

Det är inte så trevligt att trampa i hundbajs, men vi saknade en skylt till. Gissa vilken? Synskadade personer skulle kunna råka illa ut. Det låg stora och små leksaker överallt på gatorna, andra allmänna områden och trånga gränder, som blivit kvar sedan gårdagens lek. Några barn såg vi inte till under en hel förmiddagstimme.

12

Vackert utanför. ❤ Kommer det att ligga hus här snart? Läget är perfekt. Det tar inte många minuter till Lund. På mindre än en kvart når man Malmö. De som jobbar i Köpenhamn skulle lätt kunna bo här. Blir du sugen på att flytta hit? Själva tog vi Pågatåget hem till Ystad. Borta bra – men hemma bäst. Fast i Skåne säger man ”himma”. 😉

Fotnot: Detta är mitt inlägg nummer åttahundra.

 

66 thoughts on “Hansastaden växer långsamt

  1. Jag besökte Jakriborg för några år sedan. Det är en annorlunda plats, som jag verkligen hoppas får stanna kvar. Lite underligt är det att man sällan ser annonser eller reportage om den här platsen. Det skulle kunna bli så mycket mer av den än vad det är idag. Vi har också funderat på julmarknaden i år. Kram

  2. Jag har också varit där några gånger. Kjell är ju från Lund och har nära släkt boende i närheten. När vi var där kändes det övergivet, tomt på folk, men väldigt vackert. Precis som Gunnel undrar jag varför det inte har gjorts mer reklam för stället. Konstigt.

    800 inlägg? Fantastiskt. Inom mig sjunger jag med samma melodi som: ”800 grader, du kan lita på mig, du kan lita på mig”. 🙂

  3. Underbara bilder från en härlig plats 😀 Ser verkligen mysigt, dit måste jag åka nån gång, tack för tipset och för ett trevligt inlägg… och grattis till inlägg nr 800 😀

      • Vilken är den magiska gränsen? …om det är att nå tusen inlägg, så har jag lååångt kvar 😀 Jag är bara uppe i 121 inlägg, men det är ju en bit på väg iaf 🙂

      • Att nå hundra inlägg tyckte jag var den allra första magiska gränsen. Då har du passerat den. 🙂 Jag minns hur glad jag var över den första kommentaren från en okänd person. Mina första inlägg hade inte många visningar. Det var trevligt redan från början att ge sig ut på Bloggpromenader, men det hände ibland att jag kände mig ensam som man.

  4. Ja du Bosse, himma är väl bäst ändå. Men när jag såg dina bilder så kom mitt minne igång. Jag kommer ihåg att min make tog mig dit ut när vi var nykära. Vi fantiserade om att bosätta oss där. Vi hamnade mitt i smeten i Mitt Malmö… Tror att jag ska gå in på deras hemsida och kolla lite… Kanske kan jag kan få maken med på mina planer… Hmmm… Han är inte så mkt för det här med att flytta… Men vem är det egentligen, så mkt som man samlar på sig under åren. Jag gillar dock området och att det är så många olika stilar på husen. Ha det fint! 🌞 😊

  5. Detta ska bokas in, julmarknaden menar jag. Har trots mitt svenska ursprung och alla resor till Skåne inte hört namnet på staden förut. Tur att man bloggar med människor som kan lära en lite om svensk geografi måste jag säga. 😉 Fortsätt gärna med det och fina bilder du tagit. Kram!

    • Det är inte lätt att hålla reda på alla nya stadsdelar som dyker upp. För mig var det helt nytt när jag råkade snubba över fina bilder i en blogg för två år sedan. Det ligger verkligen bra till med en egen station så nära till Lund.
      Tack ska du.
      Kram

  6. Det såg ut att vara ett spännande ställe att besöka. Jag tror jag hört om det för ganska längesedan. Konstigt att man inte hört mer om det…känns det som. Fast Ystad är säkert väl så bra…:-)

    • Känslan vi fick var att det skulle gå att göra mycket på området. Samtidigt är det ett bostadsområde där man ska sova på nätterna. 😉 och där de boende kanske inte vill trängas med tusentals andra personer som plötsligt kan dyka upp överallt. Affärslokaler får ex. aldrig stå tomma för länge. Det ser inte bra ut.
      Kram

  7. Jag blev tvungen att googla om Jakriborg, för jag hade ingen aning om namnet ens. Så nu vet jag att det är ett område i Hjärup om man räknar med att det ligger intill Hjärups järnvägsstation.

    Festlig bild med kammen. Den påminner mig om en resa till Naxos. Vi hade blivit bekanta med ett danskt par och han gick varje dag till frisören och blev rakad och iordninggjord. Vi råkade gå förbi och frisören var snabb att plocka fram en bautastor kam, som han låtsades kamma vännen med. Han var ju nästan skallig. Det blev en kul bild.

    Så var det husen där. De ser ju ut att vara i gammal still allihop. Passade utmärkt ihop.

    Jag gillar vackra blommor och bilderna med stockrosorna, pelargonerna och den vackra blomstrande ängen blev favoriter.

    Kram/Gilla

  8. En väldigt vacker plats….kanske det får bli ett besök på någon ”turfresa” i framtiden. Men bor kvar här gör jag nog…….. säger precis som dej ”borta bra, men hemma bäst”! 🙂
    Hoppas jag inte gav dej mardrömmar med mitt senaste inlägg….kram!

  9. Så roligt att få se hur det ser ut där nu! Var där på studiebesök när det var precis i början av sin tillkomst! Dina fina foton lockar till ett återbesök.
    Kram M.E

    • Synd jag inte la in bilderna i våras. För då kunde du visat dem för dina arbetskamrater. Jag har varit på väg dit flera gånger. Hade tänkt ta det med bil. Men tåg var mycket bättre med tanke på stationen precis utanför valvet och muren.

  10. Så trevligt att läsa om och se bilder från Jakriborg. Har sett de här husen från tåget och tyckt att ser så idylliskt ut… Julmarknad här verkar inte fel…

  11. Gratis till 800 inlägg 🌹
    Vilken spännande plats som jag aldrig hört talas om. Ser ut som ett mysigt ställe att bo på och julmarknaden lockar. Superfina bilder också. Ha en fin torsdag och kramen ☺️

  12. Tackar för denna guidade tur, ett område som var helt nytt för mig. Som tur är så har vi ju dig som visar oss runt och på bästa sätt både berättar, beskriver och visar bilder.

    Ha en bra torsdag, hoppas på mycket sol och ljumna vindar!

    Kramen

  13. 8oo är en fin siffra och tänk på innehållet du! Gillar denne bebyggelsen, särskilt det där med blandad folk! Två bröderssjälar ligger bakom. Bo -värt …
    kram

  14. Grattis till 800 inlägg! Vi har varit i Jakriborg, eller Ankeborg, som elaka tungor kallar det. Jag är själv väldigt kluven. Å ena sidan är det ett spännande projekt å andra sidan känns det faktiskt som en kuliss ibland.

    • Tack Gunnar. 🙂 Du hade ett namn till på det. 😉 Som jag skrev vet jag väldigt lite om vad som hänt på alla dessa år. Men vårt timslånga besök fick oss att resonera bakom fasaden. Det skulle vara intressant att både se en bostad inifrån och få höra hur de boende upplever klimatet. Läget om man jobbar i Lund, Malmö eller Köpenhamn är bra.

  15. Vilken vacker plats och jag hoppas att känsla när man är där inte är att det är enbart en kuliss.. för det ser ut som en vacker plats och jag hoppas den kommer blomstra med människor som trivs gott där. Tack för att du tog med mig dit. Kramen

  16. Bosse Bosse ……..Vilka smultronställen du hittar. Ser ju jättefint ut där med alla spännande hus uppradade.
    Dendär kattskålen ser spännande ut.
    Hmm…..kunde du inte smuggla den åt TantGlad.
    Hon har fyra törstiga jägare här hemma. Skulle varit gulligt med en såndär skål.
    Ser myyyystiskt ut med leksakerna. Äru säker att det inte fanns några barn där??
    Jo….nu vet jag. Det var säkert några vuxna som lekte med leksakerna.
    Du skulle ha gömt dig bakom nån husknuten vetja.
    Spanat och kollat. Det är roligt att vara spanare ibland hehe.

    En kram från en tokbusig TantGlad

    • Där är du ju. Jag var rädd för att du flytt iväg låååångt bort från Blogglandia och aldrig skulle hitta tillbaka.
      Ha ha! Mjau på dig. 😉 Jag. Jag letade precis överallt. På husen. Under husen. Till och med i en postlåda. Det tyckte Solveig var så BARN-sligt så hon sa att jag fick välja på att antingen sluta leta barn eller göra.. göra något annat. Umgås på ett vanligt sätt. Annars fick jag gå där själv. Alltså gjorde jag precis som … 🙂
      Tänk om jag vetat om det innan. Så är det naturligtvis. Att jag inte kom på det själv med min hönshjärna.
      Spanare har jag nog varit i alla mina 26 + år. 🙂
      Helgkram Bosse

  17. Fina bilder, Bosse!!! Jag ville till Jakriborg men blev besviken när jag kom dit. Det kändes som om det var ont om människor. Har varit där ett par gånger och varje gång känns det dött och stillastående. En kuliss har man sagt, precis som du skriver. Vad finns då innanför de där tunga väggarna? Varför fortsätter inte bygget?
    Visby är en Hansastad och vackert, levande och med riktigt blandad bebyggelse med gammalt från olika epoker och en och annan modernitet. Levande…
    Ha en bra fredag!/A

    • Tack Agneta. 🙂 Det var ont om människor när vi var där också. Berodde säkert delvis på vår tidiga ankomst. Från att inte vetat något om detta har jag blivit riktigt nyfiken på hela projektet och skulle gärna tittat in i bostäder och hört vad de tycker som bor där – eller flyttat därifrån.
      Visby finns med bland mina fem favoritstäder i Sverige.
      Helgkram Bosse

  18. det ser allt mysigt ut i Jakriborg! jag har inte varit där, men det tycks vara delade meningar om det är mysigt eller ej!? Kanske det är en ”sovstad” som slumrar mest…det tycks behövas lite mer liv o rörelse! Hursomhelst…jag gillar idén med de fina husen…resten får ta sin tid! Tack för trevliga bilder!
    Kram Gunilla

  19. Jakriborg har jag inte hört talas om tidigare. Vill till att jag läser på och lär mig mer.
    Området verkar spännande och intressant. Jättefina bilder som väcker nyfikenhet.
    Grattis till dina 800 inlägg. Bra jobbat och väldigt trevlig läsning!
    Kram från mig.

  20. Så fina bilder och tack för turen, härligt att följa med. Det ser ju mysigt ut med husen där, och kul att höra lite om dom också. Kram på dig.

  21. Oj! Jag ser att det finns många spännande platser att besöka i vårt avlånga land, och jag gruvar mig storligen över att vi missade Jakriborg förra året. Ärligt talat visste jag inte att stället fanns … 😦
    Jag blev tvungen att googla det, nu när jag läste detta hos dig … och hänfördes ännu mer …
    Tack för detta Bosse! Du har vidgat mina vyer, och med det mina drömmar om platser att se …
    Kramis

    • Det går fler tåg. 🙂 Tåg är faktiskt bästa sättet att ta sig dit. Helt suveränt att ha en station precis vid porten/valvet till bostadsområdet.
      Direkt när jag såg de fina bilderna i en blogg för ett par år sedan väcktes min nyfikenhet. Jag frågade bloggägaren var platsen låg och antecknade det i ett block där jag har framtidsplaner. När jag av en slump såg husfasaderna, när vi åkte en omväg till Helsingborg i maj, hajade jag till. Det MÅSTE vara den platsen.
      Min nyfikenhet har växt sedan besöket. Så många frågor jag undrar över. Dessutom fick jag en hel del idéer. Jag kommer definitivt att göra ett återbesök om några år för att jämföra.
      Söndagskram.
      Ps. Nu ska jag finputsa månadens seriösa kåseri som ska läggas in imorgon. Egentligen skulle jag vilja prata med min mamma om ämnet igen. Tyvärr är det omöjligt. 🙂 Hoppas hon hade gillat texten.

  22. Det påminde om Visby men ändå inte. Det är för många hus av samma sort, typ. Jag har inte satt en fot i ”stan” på hela sommaren. ”Orka” med alla turister!!😉
    /P

    • Hade jag varit fast boende på Gotland skulle jag tänkt likadant. Längtat efter lugnet och ”vardagen” igen på ön. Det är skillnad om man jobbar med något där man är beroende av turister/besök för att klara sig ekonomiskt resten av året. 🙂

  23. Du har tagit väldigt fina bilder man jag skulle inte vilja bo där men åka dit och titta skulle vara roligt. Det blir inte samma känsla när dom bygger nytt som skall se gammalt ut.

    Ha det bra

Kommentera

