Sex mil hemifrån; etapp tre

Ett

Vi väntade in app-vädret och lämnade ett regnigt och kallt Ystad. När vi stannade mitt i skogen, en bit från S:t Olof på Österlen, en halvtimme senare, var det som att kliva in i en ny värld. Vindstilla, varmt, underbart vilsamt och fullt av skogsljud.
Thomas ”Drejare” Alexandersson på Ateljé Brännorna är en trevlig person.

Två

I butikslokalen finns massor av trevliga saker att välja och titta på inom keramik, måleri, mosaikrelief och teckning. Det sistnämnda verkar frun Lena Viredius stå för.

Tre

Förra gången fick ett svart hjärta följa med hem. I hjärtat brukar jag lägga lappar när en bloggvinnare ska utses i mina tävlingar. Vad vi köpte idag kan du se på bild tjugo. 😉

FyraFem

Detta härliga gårdskafé läste vi om i Ystads Allehanda förra veckan.
Mikael Palm & Anna Lindholm har lyckats med sin nya dröm – ”En ko till kaffet”. Paret är konditorer i botten och ska satsa på ekologiskt så mycket som möjligt. Platsen ligger på väg 11 mellan Lunnarp och Smedstorp. Är ni i närheten så passa på innan de stänger d. 2 augusti. Öppet alla dagar, 11-16.30.

Sex

Man kan fika på en bänk bland de nitton kossorna om man vill. ”Korna är nyfikna men så fort man sträcker sig för att klappa dem så springer de åt andra hållet”, säger Anna.

Sju

Vi valde en plats på andra sidan staketet för våra kaffefyllda ”mormors rosor” koppar och rödbetskakan.

Åtta

Det fanns olika sittmöjligheter i trädgården, inomhus eller utomhus. Det trevliga paret hade satsat på massor av häftiga matchade loppisfynd och de hade verkligen tänkt till.

Nio

Det tredje av de sex stoppen som vi gjorde var hos ”Leif Handlare” i Smedstorp. Vilket häftigt ställe. Här tror jag nästan alla skulle trivas och hitta något intressant. 🙂

Tio

Denna kombinerade närbutik, kiosk, museum med en kulturhistorisk återblick, ska helst ses på plats.

Elva

Det är lätt att fastna i gamla minnen bland bilar, affischer och burkar av olika slag som minner om barndomens kök. När Solveig stod i kön framför disken drömde jag mig bakåt i tiden och fick lust att börja leka med bilarna och låta som dem. Sedan kom jag på att jag inte var fem år längre. En dyster upptäckt. 😉

Tolv

Vår tanke var att köpa kaffe på Kafferosteriet på Österlen.

Tretton

Kön fick oss att ändra planen. Vi får göra ett nytt besök i Örum, när turisterna lekt färdigt på Österlen. 🙂

Fjorton

Sitter mannen i skön vila eller är han superstressad av att hans fika, mat, kaffe aldrig dyker upp på bordet? Drog de lott om vem som skulle stå i kö och vem som skulle tinga ett bord? Mina frågor kommer att bli obesvarade. Istället kör vi vidare till något annat runt.

Femton

Skånes enda kvarvarande rundkyrka ligger i Valleberga. En kalkstensbyggd kyrka som byggdes på 1100-talet.
Det var en stor upplevelse att göra ”The big four” på Bornholm förra sommaren. https://bosseliden.wordpress.com/2014/07/12/the-big-four/

Sexton

Denna gång kom vi in i kyrkan. Rundkyrkan var som en kyrka i själva kyrkan. Rofyllt. En stor kontrast till förra stoppets alla röster. Som en extra krydda …

Sjutton

…på tal om kryddor. Sista stoppet blev Österlen kryddor. Där fanns många väldoftande produkter som lockade bland hyllorna. Det var svårt att välja för …

Tjugo

… mina ögon längtade ut till något som jag älskar väldigt mycket. Förutom Solveig då. Hon följde ju med ut på köpet. ❤

Arton

Lavendel kan jag aldrig få nog av. Både att titta på och sticka ner näsan och dofta i. Tur att jag har möjlighet att göra det på hemmaplan också.

Nitton

Här är då inköpet från första stoppet som fick en hedersplats i hallen.
Det blev sex trevliga stopp under denna tredje etapp av ”Sex mil hemifrån”. Jag tog över tvåhundra bilder så egentligen skulle varje ställe kunnat få ett eget blogginlägg. 😉 Dessutom lyckades jag ta några läckra bilder från andra spontana stopp, som jag alltid gör när jag är chaufför. Stopp som genom åren ventilerats från alla håll i bilen, när passagerarna helst ville åka raken vägen hem och tyckte vägen bara är en transportsträcka till alla måsten och tider. Då mina busiga händer vred på ratten och undrade vad som fanns bakom nästa krön. Min nyfikenhet har inte mättats med åren. Möjligtvis har den ändrat karaktär och djup.
Jag önskar dig en trevlig helg och hoppas många bloggtittare/läsare kommer tillbaka i nästa vecka då ”Månadens kåseri” ligger överst bland blogginläggen.

Fast text: Solveig kom på en idé i våras som jag snabbt nappade på. Vi bestämde oss för att nollställa trippmätaren och åka iväg sex mil hemifrån. Några önskemål har vi förberett, andra får dyka upp spontant längs med de skånska vägarna. När vi nått sex mil vänder vi bilen och gör stopp längs med hemvägen. Du som läsare får jättegärna ”låna” min nya kategori. Det hade varit intressant att se vad du upplever sex mil hemifrån dig.

2

88 thoughts on “Sex mil hemifrån; etapp tre

  1. Den där lavendeln alltså – helt underbar. På cafeet, fick man sitta mitt bland korna menar du?
    För väldigt länge sen gjorde min dåvarande pojkvän (nuvarande make) och jag en utflykt på en äng. Just som vi satt där och hade tagit fram kaffet kommer en skock med kor emot oss. Det visade sig att vi hamnat mitt i en kohage.
    Fort tog vi oss ur den med korna efter….ingen kul upplevelse, fast jag kan ju skratta åt det efteråt. Så sitta och fika bland en massa kor frivilligt – nejtack. Men fikat såg gott ut och ni satt utanför va?
    Trevligt med den här 6 mils idén!

  2. Åh så underbara bilder, särskilt den med den grå dörren och så lavendeln. Har i flera år pratat med Friherren om att vi borde åka till Österleen, men det blir liksom aldrig av. Är många år sedan vi var där. Dina bilder får mig att på nytt plocka upp tankarna om att besöka platser där nere. Vi hamnar alltid annars på bästkusten (västkusten) och sist det var på tapeten blev det Öland istället. Vem vet…när paniken i början av augusti sprider sig kanske vi åker för att skingra mina tankar som brukar hanldla om att livet är slut och då är det ju egentligen att min fria tid är slut…
    Ha en go helg!
    Kram / RosMarie

    • Friherren måste lyssna bättre. 🙂 Visst är Bästkusten bra. Annars hade jag inte stannat kvar där i över trettio år. 🙂 men Skåne är fantastiskt.
      Här är en till i hushållet som räknar ner dagarna på sitt ”sommarlov”.
      Kram Bosse

  3. Å jag vill ha ett blått hjärta…kan man skicka efter tror du? Annars får jag se till att få med mej karln på ett nytt besök till Österlen. Det där med sex mil, ska jag oxå försöka införa här på västkusten, det borde ju kunna bli rätt bra :-).
    Lavendel är min favvo oxå, efter rosor.

    • Blå är min favoritfärg, men den gången fick jag inte bestämma. 🙂
      Ni kvinnor är bra på att ”lirka”. Du ska säkert fixa det.
      Det hade varit kul om du infört ”Sex mil hemifrån” på västkusten. Där finns också mycket fint att se och göra.
      Lavendel och rosor är härligt. Det var i Falkenberg som min kärlek till Lavendel uppstod.

  4. Njuter som vanligt av en härlig berättelse och vackra bilder. Tänk vad mycket spännande det finns bara 6 mil hemifrån. Älskar kor så jag hade gärna fikat i kohagen. Så trevligt med gammeldags lanthandel och mysiga keramik- och kryddaffärer. Får komma ihåg detta när det blir Skåneresa nästa gång. Ha en fin helg och kramen ☺️

    • Kossor är mysiga. Tjurar har jag inte samma kontaktbehov av. 😉 Du får åka dit och ta dig över trappan de byggt så kan du sitta där i hagen. Blir säkert jättemysigt. Du ser att jag gör allt för att locka er bloggläsare till Österlen. Men du vet ju redan att där är fint. Helgkram Bosse

  5. Ser så härligt ut! Rundkyrkan kommer jag ihåg från ett av dina kåserier förra året. Charmig kyrka.

    Igår besökte vi en gårdsbutik med café en bit härifrån och där hade de också rödbetskaka. Är det nya efter morotskaka, månne?

    Idag har vi gjort en utflykt till vildmarksområdet som heter Flötemarken och Kynnefjäll. Mycket vackert, men är mer enbart en naturupplevelse än på utflykter på Österlen. Inte ett café någonstans, men som sagt desto mer vild natur och naturreservat.

    • Den gången blev jag glad över att min tanke stämde. Att det fanns en gömd rundkyrka, som jag inte tänkt på när vi åkt förbi på ”stora vägen”. Den här gången var där öppet. Mysigt att få komma in och se interiören. 🙂

      Kul att de variera och vågar testa nya ingredienser.

      Jag gillar att ta med egen fikakorg också. Det hade passat på ”ditt” ställe. Naturupplevelser går jag igång på. Helst med en vidunderlig utsikt som en belöning efter en lång klättring.

  6. Här är fantastiskt fint nere. Bor själv i Falkenberg men är uppvuxen i Tomelilla och kommer ner och tillbringar tid då och då med släkt och vänner. Jag har också varit på en Ko till kaffet. Rödbetskakan var helt ljuvligt mjuk och len.

    • Välkommen till min blogg. 🙂 Vilket sammanträffande. Vi har bott i Falkenbergs kommun i flera år. Både på landsbygden och inne i centrum i den fina västkuststaden.
      En ko till kaffet var en mycket trevlig upplevelse. Dit kommer vi att återvända.
      Trevlig helg

    • Hade det varit klart och fint väder under förmiddagen hade det blivit en annan start. Då hade vi börjat med en ånglokstur med utsikt över Hanöbukten. Den turen ska göras i fint väder. Vi gjorde den på en semester 1997. Då i dimma. Eller var det loket som rök så mycket? 😉
      Vasen var fin. Det är ett trevligt ställe med många njutbara saker man vill ta med sig hem.
      Lördagskram

  7. Tack för en fantastisk resa och så mycket jag fått se och uppleva tillsammans med dig och Solveig och i trakter där jag inte varit.
    Fantastiska bilder som så fint illustrrerar texten. Lavendeln är heöt ljuvlig där den stor så vackert i blom.
    Vasen ni köpte är verkligen fin och helt i min smak. Att se den varje gång man kliver in i hallen på sin duk och med blommor i är en ynnest i sig.
    Tacksamma kramar från mig. Och du, ni hade ju tur med vädret.

    • Det var när vi bodde i Falkenberg på ett nytt område där husen var byggda i gammal stil som jag fick upp ögonen för Lavendel. På det gemensamma gårdsområdet fanns Lavendel på båda sidorna om de slingrande grusgångarna. Den doften man kunde känna sena sommarkvällar var ljuvlig. Färgen är bedårande.
      Lördagskram Bosse

  8. Åh, lavendelfält på så nära håll! Jag trodde man var tvungen att åka till Toscana för att uppleva det! För ni råkade inte cykla liiite längre än sex mil? 😉

    • Det är bara när vi ska köpa olikfärgade makaroner som vi cyklar ner till stövellandet en sväng. 😉 Undra om det finns makaroner med lavendelsmak. Skulle inte förvåna mig. Fortfarande har vi inte testat chokladen som vi köpte i chokladfabriken. Där valde jag en pralin med lavendel i.
      Nästa gång måste jag ta med en karta så jag kan undvika att vara ute och cykla. 😉
      Det har hänt några gånger i sommar att min mobil har fått följa med ut på resa. Men den har jag mest för att lyssna på musik på tågen när S pluggar eller leker med andra. 😉 0-3 snart? Eller 1-2?

      • Osvuret är ju oftast bäst, men med en del insiderinfo kombinerat med vad min spådoms-tå ( som förtäljer allt möjligt från hur vädret ska bli till vilka som vinner kommande EM – och framförallt, var det senaste illasinnade stolsbenet befann sig) berättar, vågar jag luta rejält åt ett rättvist 1-2-resultat! 🙂

  9. Vilken härlig resa, och många underbara bilder 😀 Jag gillar idén med ”att nollställa trippmätaren och åka iväg sex mil hemifrån”, inte omöjligt utan att jag lånar den nån gång. Tack för ett trevligt inlägg 🙂

    • Tack för de snälla orden. 🙂 Ju fler som ”lånar” idén desto fler trevliga nya och nygamla platser får jag se när jag bloggvandrar. Det största problemet är att välja ut bilder. Som vanligt gick jag över gränsen och visade för många. Men själv tycker jag det var för få. 😉 Tänk förr när man funderade på om man skulle köpa en rulle med 12 eller 36 kort i. Jag visste att filmen gulnade om rullen låg i för länge i kameran. Allt var inte bättre förr. 😀

      • Visst är det spännande med allt man får uppleva via andras bloggar 🙂 och dessutom får man många tips och mycket inspiration! Och visst är det svårt att välja ut bilder, jag brukar också alltid visa för många, och ändå är det bara en bråkdel 😀 …men det är såå roligt!

  10. Mysiga ställen. Fina foton. En av de stora fördelarna med Skåne är att man minsann inte alls behöver åka många mil, förrän man är på ett helt annat ställe, med annat väder och andra vyer.

    • Tack! 🙂 Du har helt rätt. De korta avstånden och att det kan skilja så mycket i väder om man lämnar eller kommer till kusten. Oftast är det en fördel, men det har även hänt att det ställt till det. Nu kom jag att tänka på när vi bodde vid havet i Ängalag. Då hade vi 9 km till Båstad. Ofta hände det att vi kom ”felklädda” till affären. På tok för mycket kläder på oss.
      Kram

  11. Det var en härlig 6-milaresa ni gjorde. Så många härliga bilder du visar. Nu är klockan så pass mycket, att jag inte har fantasi nog, att skriva så mycket. Jag ska kika in igen och läsa en gång till.

    Kram/Gilla

    • Det var svårt att välja ut bilder eftersom jag tog över 200 bilder. Jag är lite överraskad över hur många ställen man kan ”snubbla” över bara genom att åka ”Sex mil hemifrån”. När jag ser på kartan inser jag att vi kan göra många sådana här resor till.
      Lördagskram Bosse

  12. Tack, den här turen bjuder på flera ställen där jag inte har varit! Jag läste också om paret som hade ”En ko till kaffet” och blev sugen på att åka dit. Tänk så mycket jobb för några korta veckor…kanske blir det en tur i dina spår eller i alla fall nästan!
    Mina känslor går igång på den slitna dörren in i ladugården (eller vad det nu är)! Underbart vacker!
    Skön helg, Bosse!/A

    • En tripp dit innan de stänger sin korta säsong kan jag rekommendera, om du väljer ett lämpligt väder. Jag tror paret tänker i olika steg. De verkar mycket kreativa och har redan erfarenhet av många saker och allt är möjligt när man är ung, bara man får vara frisk.
      Den bilden blev en favorit för mig med. ❤
      Vilken blåsig lördagsmorgon. Jag har inte ens hämtat in YA. Gula löv singlar omkring i luften och jag har får en tidig höstkänsla. Glöm inte att ta på säkerhetsbälte om du ska ligga och läsa i den där härliga "hängmattan".
      Lördagskram Bosse

  13. Jag måste ju säga att jag är glad för alla fotostopp dina stackars medpassagerare fick stå ut med!
    Så mycket fina bilder…gillar särskilt den med den öppna dörren.
    Ha en riktigt fin helg!

    • Tack Cissi! Den här gången gick det ingen nöd på sällskapet. 🙂 Det var värre förr när jag inte ville åka raka vägen hem när vi hämtat tjejerna på olika aktiviteter.
      När jag såg dörren på glänt blev jag på gränsen till salig. Då glömde jag bort att kaffe kan kallna om det går för lång tid innan man intar den svarta vätskan. 🙂
      Tack! Hoppas du har bättre turfväder än vi har här. Just nu har jag höstkänsla när jag tittar ut genom fönstret. Höstkram

  14. Det är så roligt att följa era upplevelser genom dina berättelser och bilder. Jag älskar att titta på bilder och leva mig in i det jag ser. Lavendeln är underbar, och doften, mmmmm….jag har faktiskt också Lavendel hemma här som jag brukar dofta på och njuta. Men inte i den mångfalden..**
    Kramar♥

  15. Ni gör så mysiga turer och så mycket fint ni får se! Det är ett förunderligt land vi lever i, det liksom blommar upp som tokigt vid den här tiden. Jag babblade ju om att vi skulle försöka göra något liknande, men det verkar som om alla andra tänkt så, så dom har kommit hit i stället och det är ju trevligt.
    Det är så kul att se sådana här reportage, för sedan om man blir färdig till att åka iväg, då kan man gå in på sina bloggkompisars bloggar och leta tips!
    Lavendel är ju så fint och jag hade ingen aning om att det finns så fina fält i vårt land!
    När jag var barn och vi åkte på semester ville alltid min mamma in hos ALLA keramiker och vi hade hela bilen full med urnor och vaser! Det är roligt med vackra saker!
    Ha det fint, kramar

    • Du kan få låna några tusen turister till om du vill. Varför inte ta upp dem på berget. Tänk med fina saker du skulle kunna visa dem. 🙂
      Jag har haft nytta av saker som jag läst eller sett på mina Bloggvandringar. Andra saker har jag skrivit upp, inför framtiden.
      Lavendel är mycket fin.
      Då gissar jag på att du har någon form av hatkärlek till sådana ställen.
      Kram

  16. Ännu en av dina härliga turer i Skåne. Så mysiga ställen du hittat med hantverk och fika.
    Älskar dörren till ladan.
    Kram Anki o Minton

  17. Så mångatrevligheter ni upplevde på tur 3! Så roligt att få följa med, tack! Valleberga kyrka har jag besökt för många år sedan – men den lär ju inte ha ändrat sig så mycoet sedan dess:) Bornholms ”the big four” har vi klarat av i två etapper – men det gills väl ändå?
    Att vänta i kö, känns så motigt numera, så jag förstås att ni väljer att återvända till Kafferosteriet, när turistströmmen dämpat sig något.
    Östewrlenkryddor blev en klar favorit för oss vid vårt besök för ett par år sedan. Vi kom dit innan lavendelfälten slagit ut i full blom, men vi kunde ana – och vet ju hur vackra , väldoftande och välsmakande dessa örte är. Vi köpte bl.a. Pantoffelsalt. Libbsticka och Grisakrydda med knorr. Jag kan rekommendera dem alla 🙂
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram,
    Gigi 🙂

    • Kul att läsa att du besökt kyrkan. Det klart det gills. 🙂 Bornholm är en trevlig ö och påminner mig om Gotland på vissa ställen.
      Köer har jag verkligen tröttnat på. Tidsödande.
      På Österlenkryddor finns många spännande saker att köpa. 🙂
      Tack. Jag önskar dig en fin söndag.
      Kram

  18. Härliga bilder och lavendeln är helt underbar….
    Du tycks ha bättre väder än vad jag har. Här öser regnet ner.
    Hoppas ni får en fortsatt fin helg.
    gun

  19. Så vackra foto du bjuder på och intressant tillhörande läsning! Verkligen ett trevligt initiativ det där med att vara turist bara 6 mil hemifrån. Snart så kommer även jag att anamma dessa trevliga tripper.

    Ha en bra fortsättning på kvällen!

    Kram

  20. Tänk vad mycket du får se tack vare att din fru kläckte denna braiga idé!!
    Och tack för att även vi får se!
    sv: Jag var 1000 gånger värre som tonåring än vad någon av mina ungdomar är så jag ska väl egentligen inte klaga 😉
    Kram

    • Hon har sina ljusa stunder. 😉 Jag var inte svår att övertala.
      Hoppas du inte berättat allt för dem. 😉 Så de inte utnyttjar det under framtidens ”diskussioner”. Jag har tagit det slow och ger små ledtrådar då och då. Jösses vad mycket spännande jag varit med om. Vågar nog inte skriva på bloggen om ”allt”. 🙂
      Kram

    • Tack! Jag gissar på att du varit på de flesta platserna någon gång. Det svåra är att gallra både när det gäller antalet stopp som ska med i blogginlägget och att välja ut bilder. Egentligen stannar vi på fler ställen och sist hade jag mer än tvåhundra bilder att välja bland när vi kom hem. Österlen är magiskt. Men det är mycket vackert sex mil bort åt andra håll också. Vi får se vilket väderstreck det blir nästa gång. Nästa blogginlägg blir något helt annat. Månadens kåseri. Denna gång i en seriös anda. Jag gillar att variera och har inga problem med att vandra mellan springnota, stalker, skyddsänglar, matförgiftningar, träskidor och post till de döda. 😉
      Hoppas du får en fin söndag.
      Kram

  21. Vilka härliga äventyr vi får följa med på. Den där hjärtskålen i keramik blev jag helt förälskad i och jag förundras över alla fantastiska hantverkare som finns i detta land. Din ide om att göra såna utstickare inom en viss radie ska jag definitivt ta med mig in i någon semester, den är underbar. Kramen och önskan om en fin söndag.
    Liv

    • Jag är också svag för alla hjärtan i olika färger. Jag läste att en av mina bloggvänner hade gått in på Thomas ”hemsida” och köpt ett blått hjärta. Min favoritfärg. Framför alt sommaren är hantverkarnas tid att visa upp sig. Österlen är tätt med duktiga konstnärliga personer.
      Ofta behöver man inte kånka iväg långt för att få uppleva något. Långa sträckor kostar energi.
      Tack. Hoppas du har en trevlig söndag. Kram

  22. Tack för ett mycket trevligt inlägg! Så intressant! Vad kul att upptäcka närområdet, alltför få gör det. Jag tror faktiskt att jag har sett och vet mer om närområdet här i Wales än vad de allra flesta som bott här länge har gjort.
    Du är en bra ambassadör för din nuvarande hembygd!
    Förresten är det tillåtet också för stora pojkar att leka med bilar! Oftast kanske bilarna är lite större och kostar tusen gånger mer än leksaksbilen! Men leken är den samma, hi,hi!
    Ha en trevlig söndag!

    • Tack Lena! 🙂 Jag förstår att du är tillbaka i Wales igen. Det är så himla lätt att bli hemmablind om man bor för länge på samma ställe.
      Tack! Då har vi det gemensamt du och jag. 😀 Du är dessutom en expert som har lång yrkeserfarenhet i gebitet.
      Jag har många idéer om vad jag har lust att göra på bloggen. Men grunden är att jag älskar att skriva och det är svårt att få tiden att räcka till allt.
      Skönt att veta att det är tillåtet. Det ska jag säga till Solveig när hon låtsas att hon inte känner mig. 😉
      Kram

  23. Du har Värkligen glimten i ögonvrån buspojken.
    Jag skulle absolut leka med bilarna där inne. Hade du låtit som en Ferrari eller en bubbla om du hade valt.
    Jag hade valt en snabb bil. Dom vet jag hur dom låter. Wroooooooooooom säger man på två sekunder så här man låtit som en snabb bil. Blink blink.
    Å du…..Du och Solveig hittar då mysiga platser att stanna till på. Tycker alla stop ser mysiga ut.
    Bossebus……jag vet hur det känns då man kör bil och vill fota allt möjligt. Jag är EXAKT likadan som du.
    Rätt som det är, så ser jag nåt jag vill fota och då bara måste jag stanna.
    Raka körsträckor kan det ju finnas massor av roligheter att fota om man är skarpsynt och vaken.
    Jag bläddrade ner från första bilden till tjugonde för att se vad ni köpt. Jättefint tyckerjag.

    Tack för mysiga söta och trevliga inlägg bossebus.

    Buskram från……..Tantiluntan😁

    • Ferrrariiiii såklart! 😀
      Det har sina fördelar att vara ensam för då kan man stanna precis var som helst. Hm! Kanske jag borde vara lite mer försiktigt ibland och inte låta spontaniteten styra. 😉
      Du fuskbläddrade alltså. 😉 Nästa gång vill jag ha ett blått hjärta. <3. Blått skrev jag. 😉
      Kram

  24. Lavendelfält är ju bara så underbara!
    …och jag håller med ovanstående kommentar vad gäller lek med bilar, man får vara ”barnslig” ibland och leka med bilar eller vad man nu kommer sig för… lek och skratt förlänger livet och varför vara allvarlig och göra som alla andra när man kan förgylla dagen med lek 🙂

    Ha det fint! Kram

    • Det här var första gången som vi noterade att den stämde helt. Allt grått och regn försvann och ersattes först av uppehåll och till slut av strålande sol. 🙂 Vi sköt upp vår tripp en halvtimme och allt blev hellyckat.
      Andra gånger har vi tvivlat starkt på prognoser.

  25. Oj så många härliga utflyktsmål ni har på nära håll! Massor med fina bilder… du är en duktig fotograf!
    Leif Handlare ser ut att vara en affär i min smak… och lavendeln… WOW!!
    Tack för din kommentar… känner mig förstås glad över berömmet, men tycker nog du är lite för snäll! Du ser precis lika mycket detaljer som jag… vilket dina foton ständigt bekräftar 🙂
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
    Kram

    • Tack Anki! 🙂 Det har blivit mycket mer bilder på min blogg och kanske har jag höjt ribban en aning, men jag är långt ifrån din klass. 🙂
      Det var mitt första besök i affären, men definitivt inte mitt sista. Jag diggar sådana affärer.
      Jag är tacksam så länge vi har lavendel i trädgården. ❤ Från mitt fönster ser jag hur humlorna jobbar.
      Numera har jag väldigt många bloggstationer att stanna till vid. När jag då gör återbesök och inser att … wow … vilka bilder. Det var så jag kände sist hos dig. Plötsligt fastnade jag och började bläddra tillbaka i din blogg. Vi verkar gillar ungefär samma saker. (förutom svamparna) Nu kom jag att tänka på något annat. Jag saknar Rigmors bilder och härliga humor. Är inte hennes bloggpaus slut snart?
      Tisdagskram Bosse

  26. Att ha varit i södra Finland och Åland har fått mig tänka på Österlen dvs dina bilder flera gånger. Inte är det riktigt lika frodigt och fint här, men rätt så fint ändå! Jag kanske ska satsa på att cykla därnere nästa sommar, 6 mil är ju vår rekord på en dag. Tack för dina fantastiska bilder.

    • Åland tycker jag verkar vara riktigt fint. Ditte har visat många lockande bilder. Om du cyklar 6 mil på en dag på Österlen gör du ”slut” på området väldigt snabbt. 😉 Österlen är bara bitvis cykelvänligt. Det är därför vi valt att cykla mot andra hållet, västkusten, Trelleborgshållet. Men tar man cyklarna på bilen kan man välja ut godbitarna.

      Om du vill åka på en suverän cykelö ska du ta färjan från Ystad och åka till Bornholm. En underbar ö. De gjorde cykelbana ( asfalterad) av den gamla järnvägen när den lades ner. Bornholm påminner mycket om Gotland. Vädret kan vara nyckfullt. Det slår snabbt om. Bornholm har ett spännande landskap. Där finns den vita milsvida stranden. Men även klippiga stup. Mysiga småstäder. Skog. Kultur och mycket mer. Det var kul när vi åkte dit förra sommaren. Jag nollade trippmätaren. När jag rullade av från färjan stod det 3 km på mätaren. Vi har nära till färjeterminalen från vår bostad. 🙂 Någon gång borde jag testa Polenfärjan.
      Kram

  27. Noterar att det är mycket sol på dina bilder och blir lätt avundsjuk! Och jag tror nog att han var lite stressad av att sitta där själv och vänta och inte veta när frun (?) skulle komma med fika.
    Jag skulle jättegärna köpt med mig en skål hem från ateljé Brännorna, (men skulle sannolikt vara för snål för att verkligen göra det). Din vas är jättefin!
    Fina omgivningar du bor i! Just nu funderar jag för fullt vart vi ska åka till helgen på 6 mils-radie-resa. Eller om vi ska packa ryggsäcken med fika och bara gå, det ska tydligen vara uppehåll i helgen!

    • Med tanke på att det ösregnat hela natten och var skitkasst väder hela förmiddagen får man säga att vi hade tur på den trippen, att det klarnade upp.
      Tänk om man kunde höra vad folk tänker. Asch! Det hade blivit jobbigt i längden. Nu kom jag att tänka på en film med Mel Gibson som plötsligt hörde allt kvinnor sa. 🙂
      Jag är extra förtjust i hans hjärtan. Jag skulle vilja ha ett i varje färg.
      Efter Öland har du säkert fått blodad tand. Är det säkert att det ska bli bättre och framför allt stabilare väder till helgen? Det längtar jag efter. Du får ha det så gött.

      • Vädermässigt är ingenting säkert! 🙂 vi hade egentligen tänkt oss att åka till Stockholm i helgen för det skulle ju vara okey väder där. Men senaste prognosen säger att det ska regna ordenligt där hela lördagen, så därför har vi avstyrt den resan. Här hemma ska det vara sådär 15° och växlande, så det passar med en vandrings- eller cykeltur. Men vem vet, kanske blir det strålande i huvudstaden och regn här hemma och då står vi där med våra våta huvuden! 🙂

  28. Vilka fina bilder, och den där lilla butiken/museum skulle jag allt velat se irl. Ni skulle också kunna ta bilen, och köra krona eller klave vid varje korsning, krona för vänster och klave för höger, sedan bestämma hur lång körtid…typ 1 timme, tänk, ni kanske inte ens lämnar hemmaplan 😀

    • Tack Maria. 🙂 Du verkar ha en snabb bil så du kan väl lätt köra dit på några timmar. 😉 Ha ha! Det där lät kul. Jag älskar att leka och tävla. Någon gång ska jag i ett kåseri berätta om hur jag tog mig med bil till Umeå för första gången. Det var ett spännande äventyr och där jag var den stora förloraren. 😀

  29. Vilka fantastiska ställen ni besökt. Dit skulle jag vilja åka själv. Du har även tagit så snygga bilder

    Ha det bra
    kram från
    Malin

Kommentera

