Stockrosfrossa

Ett

Två

På många orter i Skåne är det vanligt att se stockrosor längs med husgavlarna. När det blåser rejält och ösregnar går det hårt åt de fina blommorna med de långa ”ryggraderna”.

Vilken färg tycker du är finast? Jag har kontaktat ”Mr Domare av gröna växter” och hoppas få ett utlåtande, som jag kan lägga in i slutet av blogginlägget. Här kommer en kavalkad av olika färgvarianter.

Tre

Fyra

Fem

Sex

Sju

Åtta

Nio

Tio

Elva

Tolv

Osis! Tyvärr har ”Mr Domare av gröna växter” blivit inlåst. Det går rykten om korruption. Tur att jag har fler kompisar. 😉

Tretton

”Mrs Vis af Uggla! Kan du hjälpa mig med en viktig … ”
Vad konstig jag känner mig i halsen. Rösten stockar sig. Antagligen har en snigel satt sig på tvären. Jag blir inte klok på det här. Bara det inte är en mördarsnigel. Tänk om det är en påföljd av att jag läste en läbbig deckare igår innan jag …” 😉

Fakta: Stockrosor tillhör familjen malvaväxter och kommer ursprungligen från Kina. Den blommar vanligast mellan juli och september. Tyvärr doftar den inte. Den trivs bäst i sol på skyddad plats i kraftig välgödslad fuktighetshållande jord. Stockrosor växer fort och kan därför behöva stöd. Vi har tyvärr sett hur det gått för stockrosor, som inte bundits upp, efter kraftigt regn och blåst. Bäst är det att plantera dem mot väggar och plank. Blommorna kan vara enkla eller fyllda. Växten frösår sig lätt.

70 thoughts on “Stockrosfrossa

  1. Älskar stockrosor, fotar massor när vi är i Skåne ,-)
    Kan inte välja färg, älskar dom alla!
    Har försökt att plantera stockrosor vid vårt sommarhus, men det funkar dåligt.
    Men för att välja så något rosaaktig färg säger jag då ,-)
    Hoppas sommaren varit fin för dig med familj, vi hade två härliga veckor utanför Malmö ,-))))
    KRAM Primrose ,-)

  2. Välja färg är omöjligt de är alla vackra var och en på sitt vis. Hade de inte varit så giftiga skulle jag vilja ha sådana på vår innergård, men med en liten kille på besök då och då så får de va. Idag är det dags att fara över åsen …….. Kram Åse

    • De olikfärgade är fina tillsammans. Jag ser att du fått kommentarer att de inte är farliga, utan på gränsen till nyttiga. 🙂 Hoppas du får det trevligt på andra sidan åsen. Vi ska passera åsen nästa vecka. Då har jag beställt fint väder.
      Kram

      • Ack, ack, man ska nog ta alla kommentarer om både giftigt och ätbart med en nypa salt! Lita absolut inte på allt som står om ätbart heller. En del växter måste processas innan de går att stoppa i sig… Det är så lätt att bli lurad på internet!

      • Så du menar Agneta att det var inte så smart av mig att skiva stockrosor och stoppa i filen som jag intog på balkongen för en stund sedan? Fast jag tog i en nypa salt. 😉 Utan skämt. Vi ska vara rädda om våra barn och husdjur. Internet är på gott och ont. Det skulle behövas någon som städar därinne. Nyss retade jag mig på öppettider till en bank. Uppgifter kan ex. bli gamla fort.
        Vilken fin dag vi tycks få idag med. Ha det gött.

  3. Toppenfina bilder på stockrosorna! Mängden o variationen är det som gör det! Väljer ingen favorit.
    Tacksamma blommor som ofta kommer i springor mellan stenar och växer bra utan gödsel! Se hur de växer längs huskropparna innanför trottoarstenarna t.ex!
    Jag gillar dem skarpt och har en del här i trädgården!

  4. Min närmaste granne har rosa stockrosor som växer så vi också har dom inpå oss och får njuta. Men hans har tyvärr fått nån sjukdom för bladen ser hemska ut. Men blommorna är vackra! Dina bilder är jättefina att titta på och som tur är mycket bättre än de som är på FB. Där ligger ju bilder och text på varann och ”förstör” .. jag fattar ingenting. Allt såg annorlunda ut i morse när jag öppnade sidan och det är inget vidare det dom försökt att fixa till. Hoppas det går att få ordning på. Jag kunde inte skriva nån kommentar där för då skrev jag på bilderna … 😦

  5. Möts av ett glatt & vackert inlägg med färger som kan glädja vem som helst alla är de vackra Bosse & du har fångat dom såå fint 🙂 skåne är vackert önskar dig en härlig lördag kram på dig 🙂

  6. Jag är svag för rosa men just när det gäller stockrosor så tycker jag det är så vackert med blandade färger tillsammans!

    Kram och trevlig lördag!

  7. Hahahaha……..underbart roligt inlägg. Tack för dagens skrattlägg……..skrattinlägg menar jag ju hihi.
    Mr green …..domaren är inlåst. Nämen fy…..Äre du Bosse som sytt in honom eller…??
    Får han vatten och så? Kan ju bli ruskigt varmt där i fönstret.
    Är du säker att det inte är Hulken. Han kanske blir jättearg snart hehe.

    Åh …..stockrosor har jag haft i min trädgård för längesedan.
    Jag tycker alla färger är fina. Tillsamans i alla färger blir dom vackra tycker jag.
    Rosa mot vitt eller gult eller………färgerna och rosorna lyfter varandra liksom.

    Nä…..nu ska jag ut i solen. Vi har så gott hos mig i dag. Sol sol sol den första augusti. Mmm…

    Jättefina rosor bossebus. Tycker alla färger är fina.

    Buskram från TantRos i solen.

    • Jag vågar inte berätta sanningen. Tänk om de låser in mig istället. 😉 Det kan ha varit Hulken, men då borde han ha superkrafter för att ta sig ut.
      Alla stockrosor är tuffa. Augusti har börjat bra. Här är fint idag med. Vi ska ut på bus efter vi ätit lite gott.
      Kram från Bosse som längtar ut till solen och snart …

  8. Underbara blommor! Jag har några olika färgvarianter i trädgården. Den svarta har svårast att trivas här. Jag köpte en planta i den färgen i Simrishamn ett år. I år ser det inte ut som att det blir nån svart.

  9. Jag röstar på den mörka färgen, lila (?), bara för att den är så ovanlig. Jag har iaf inte sett den förut.

    En snigel i halsen. Låter äckligt. Fast å andra sidan har jag ju ätit grillade sådana med vitlökssmör ;-).

  10. Stockrosor är verkligen fina. Jag gillar nog den röda sorten bäst. Sen kommer den mörklila och rosa. Vita är lite mesigare, men de är fina ändå. Jag blir jätteglad av att få se stockrosor överhuvudtaget. Så tack för titten! ❤ ❤ ❤

    Kram/Gilla

    • Det är vackert och somrigt med stockrosor. 🙂
      Jag förstår inte varför jag alltid råkar ut för konstigheter på bloggen. Är det inte löständer på fikabänkar så är det en inlåst MR Green domare. Du drabbades väl inte av en grön mardröm på slutet? 🙂

  11. De färgrika… de som går mot lila tilltalar mig mest, men visst är de alla läckra var och en på sitt sätt!

    Den gröna stockrosen är också vacker… ja, den i fönstret alltså! 😉

    • Den tycker jag är häftig eftersom jag inte sett den färgvarianten så många gånger. Annars gillar jag alla stockrosor. Det har varit ett mycket bra blomår. Med andra ord finns det både för och nackdelar med det svenska vår och sommarvädret.

      Den gröna stackars stockrosen borde jag befriat. 😉

  12. Så vackra bilder! Då jag bodde i hus hade jag framsidan full med stockrosor (rosa)!
    Så härliga för det mesta men fy för då blomman ramlar ner på trappa eller stenpltta så geggigt det blir!
    Så många färger och den mörk är snygg!

    • Välkommen till min blogg! 🙂 Det låter mysigt och romantiskt. En framsida full av stockrosor. Jag gissar på att du saknar dem ibland.
      Nackdelen som du nämner har vi sett lite överallt. Sorgligt och fult. Vissa ställen är mer utsatta vindmässigt än andra.
      Den mörka tycker jag är tuff, mest för att jag inte sett den så ofta.

    • Har du vita? I så fall kan du fuska en natt. 😉 Spraya i en ny färg som ingen annan har sett. Eller blanda olika färger. Du kan ta betalt när det strömmar dit människor från alla hörn för att beskåda miraklet. Jag tar endast 10 % … 🙂

  13. Älskar alla stockrosor! Fotade några fina i Simrishamn som jag inte har. Måste skaffa frön. Jag gillar den som är rosa med illgrönt ”öga”.

    Vad läser du för bok? Eller skojade du? Tänkte att du hade slagit till med en e-bok ”Ur jord är de komna”… 😉

    Kram

    • Jag älskar också alla stockrosor. Även dem i Simrishamn. 🙂 Några av bilderna är tagna i Simrishamn.

      Jag skojar aldrig. Den titeln känns bekant. Du gör väl ingen smygreklam här på min blogg? I så fall vill jag ha 10 % av dig med. 🙂 Jag är en trist konservativ gammal bibliotekarie som varken läser e-bok eller lyssnar på inläsningar. När din deckare kommer ut på vanligt sätt kommer jag inskaffa den. 🙂
      Kram Bosse

  14. Dessa underbar blommor. Min favorit är och har alltid varit den svarta/mörka. Men det fanns en som jag inte sett tidigare nummer 8. Den gillade jag också.
    Kram Minton o Anki

  15. Döm om min förvåning när jag fick se dina bilder… Göran och jag tog oss nämligen över gränsen till Skåne i dag… Båstad, Torekov och Mölle vilken fantastisk resa… och här blev det bilder på många stockrosor kan du tänka dig… Ha ha 😀
    Även en del bilder på båtar förstås

    • Det är rika stockrosnästen, alla tre. 🙂 Tre av mina favoritställen på den sidan Skåne. Jag var väldigt förtjust i Bjärehalvön, men har alltid hävdat att nästa halvö är ännu mer spännande.
      Då räknar jag med stockrosfrossa i din blogg i nästa inlägg. Vad snälla ni var mot båtarna. Hamnen i Mölle är populär. Jag hörde igår att ett rum på Grand i Mölle gick för över tvåtusen spänn natten. Synd att det är så dyrt. Tänk att ha fönster mot vattnet. Vi får väl sätta bilen på parkeringen och sova i bilen. 🙂

  16. Vilka svåra val du ställer en inför. Stockrosor är så vackra och när jag bodde utanför innerstan i vårt hus så hade vi flera stycken och jag kan sakna dem.
    Den vackraste? Men den aprikosfärgade och den krsftigt rosa röda. Men jag tycker om alla.
    Helt underbara bilder!
    Roskramar!

  17. Mycket vackert. Rosor på husväggarna är också typiskt gotländskt. Färgerna ska helst vara olika så att det blir livfullt. Men måste jag säga några så är det så att jag gillar rosor som är vita, gula, orangea. Ja även rosa och blodröda.
    Men du…….det verkar vara ett riktigt allvarligt läge för mr Domare!!!
    Kramis

  18. Ros på stock, jag väljer alla färger! Rosbladen kan ätas, men har ingen smak så de kan med fördel ( ?) kanderas. Färgklick i alla fall. Rot och blad kan användas som läkemedel, gör ett avkok, det blir te också, tyvärr minns jag inte i skrivande stund om vad det skulle kunna läka.
    🙂
    Grön kram o häls kompisarna…

    • Du får välja alla regnbågens färger. Jag hade ingen aning om det var så mycket nyttigheter i dem. Det måste jag berätta för min bloggvän Åse. Hon skulle kunna odla och sälja dyrt här i Ystad. 🙂 Tänk om jag missat något väsentligt. Tycker du att jag ska gnida, koka eller äta de råa för att få bukt med den dumma värken och stelheten i axeln? 🙂
      Grön kram tillbaka goa kvinna. jag lovar att hälsa till Ugglan och Snigeln. Hulken vågar jag inte prata med mer.

Kommentera

