Skarven mellan två sommarmånader

DSC_34580047DSC_33700131

En snigel i blomman är inte samma sak som att ha en snigel i ögat. 🙂

Veckan som snart gått har innehållit en skarv mellan två sommarmånader. Min hjärna har svårt att inse att tiden rusat iväg. Det är en smula vemodigt att mörkret kommer snabbare på kvällen.
Sommaren 2015 har varit en speciell sommar på många sätt och vis. Våra döttrar har prövat sina egna vingar under sina utlandsresor. De far iväg hit och dit och ibland känns det som om de bara mellanlandar hos oss. Däremellan jobbar de på sina sommarjobb. De är duktiga tjejer båda två och vi älskar dem gränslöst. Visst låter jag neutral? 🙂
Jag och Solveig har gjort många mysiga saker på tu man hand.
Libra har förenklat mitt diabetesliv, medan min ena axel har jobbat hårt på att försvåra mitt liv. Det ska tydligen kännas att man lever. 😦
Solbo Förlag har ”vilat” till skillnad från de två tidigare somrarna. Jag vet hur intensivt Solveig kommer att få det under de två kommande terminerna och jag har värnat om att hon ska varva ner och samla energi inför slutspurten.
Om en dryg vecka kommer jag att börja fundera på min egen framtid. Det finns många vägar att gå. Än så länge hemliga till och med för mig själv.
Denna vecka bjöd jag på ett seriöst kåseri och lät er få en inblick i ett sorgligt minne med en stjärna som slocknade alltför tidigt. ❤
Jag har hunnit göra flera bloggvandringar och tittat in hos ett par hundra bloggar. Både gamla mysiga bekanta bloggar och nya trevliga bekantskaper. Det är spännande att se vad ni sysslar med. En del bloggare är fantastiska på att ta foton. Andra roar mig högtidligt på andra sätt. Jag är ledsen för att några är sjuka eller nedstämda av olika skäl. Flera har blivit som mina kompisar, fast vi aldrig träffats. Ni lär mig hela tiden nya saker och jag får tips som jag skriver ner, (jag är en antecknande person). Jag hinner inte kommentera alla inlägg jag läser. Den tiden finns inte längre. När jag stannade vid denna bloggstation, en blogg med hög fotonivå och välskrivna inlägg, blev jag givetvis extra glad. 😀

http://inghar.blogg.se/2015/july/sa-antligen.html.

Glad blev jag också för ett tag sedan när jag fick reda på att en skola i Skåne använt sig av min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta” som studentlitteratur. Det känns både overkligt och smickrande.
En kväll och en natt i veckan var jag riktigt dålig. Jag kunde knappt för egen maskin ta mig upp på grund av yrsel. Det var svårt att ligga i sängen eftersom min axel värkte. Om jag vände mig åt andra hållet snurrade rummet. Min vänstra vad höll på att krampa flera gånger. Istället för att tycka synd mig själv låg jag där i mörkret och lyssnade på Supertramp på Spotify. För att lura hjärnan att tänka på positiva saker lät jag Lena Sanders röra på sig genom Sverige medan Sebastian Rosander befann sig på en läkarkonferens i Seattle under tre veckor. Inte trodde jag att jag var så mordisk. 😉 Dessutom var jag säker på att jag klippt banden till mina två skötebarn.
Eventuella kommentarer besvaras med en 🙂  😦  😀 ❤
På torsdag kör jag igång med andra halvlek; Fråga 16 av 30 av Världen & vardagstankar.
Jag önskar dig som läst detta inlägg en fin söndag. Njut av dagen – för den kommer aldrig mer tillbaka. ❤

42 thoughts on “Skarven mellan två sommarmånader

  1. Jag ler när jag läser om hur era flickor ”flyger och far” och minns hur det var här, när det gick upp för oss, att sönerna blivit vuxna och skapade sig egna liv. Plötsligt är man tillbaka på ruta ett, där vi var två! Kroppens olika bekymmer kunde man vara utan. Den inre känslan innefattar inte dessa störningsmoment. Yrsel … ja oj så jobbigt! Har själv drabbats ett antal gånger och t.o.m. tappat kontrollen helt i försök att gå upp. Även jag har en trilskande axel efter ett fall. Lider med dig som har så ont. Hoppas det ska ge med sig.

    Låter spännande med nya hemliga vägar! Här traskar vi på de vanliga upptrampade stigarna men ibland kommer en liten tanke om att prova de ännu otrampade! Hoppas att er sommar fortsätter att vara fylld av små utflykter och annat som gör en mulen dag så solig!

    Varm kram!

  2. Roligt att dina böcker blir uppmärksammade!
    Jag känner igen perioden med barnens mellanlandningar även om det var några år sen vi hade det så hemma.
    Sommarmånader? Tja.. Augusti började bra med ett härligt väder. Sol, vind och inte alltför varmt heller.
    Dagen har börjat i regn och kyla här men kanske blir det bättre framåt dagen.

  3. Vilken känsla, att boken använts i undervisning. Fantastiskt. Jag kan inte låta bli att undra i vilket ämne :-)?

    Håller du på att planera en deckare med Lena Sanders och Sebastian Rosander som huvudkaraktärer? Låter mycket spännande!

    Nu blir det en löpartur. Vädret är perfekt för det. Svalt och risk för regn.
    Önskar dig också en skön söndag! Än är det inte höst.

  4. Det är en tid med blandade känslor när barnen blir ”stora” och själv vill upptäcka saker och ge sig iväg långt bort. Jag uppmuntrade alltid mina barn att göra vad de kände lust för och resa ut i världen och se så mycket som möjligt. Det finns så många möjligheter och man ska testa allt. Tyvärr måste jag ha varit lite otydlig, för jag minns inte att jag sa nåt om att man inte skulle kunna bo i Sverige när man provat på allt kul. Nu är vi inne i min favoritmånad och om några dagar har jag alla ”rymlingar” hemma. Kram

  5. Härligt att du i tuffa tider (när du har ont, menar jag) använder dig av positiva tankar och transformationer som kan underlätta och göra din vardag mer rogivande. Det är ett fantastisk sätt att få mer positiv energi i sitt liv till vardags utan att det kostar på så mycket. Dessutom smittas det kanske av till din omgivning… ❤ kram

  6. Du skriver med vemod om tider i förändring. Flygfärdiga underbar tjejer som har två fina föräldrar som gett de ett hem i kropp och själ och ett hem att komma hem till!
    Hösten är för många jobbig, själv har jag förmånen att få vara just höst. Årets sommar har blivit – och är en transportsträcka för min del.
    Smärta som du har är stressigt för kroppen. Du gör det bra som lurar hjärnan och tänker positivt, men även det sliter lite.
    Spännande vad du väljer för egen del! Det gör så gott å läsa om din omtanke för Solveig!
    Kom på besök då du kommer, en kommentar är alltid uppskattat, men så även att bli läst!
    Nu ska jag läsa veckans kåseri som jag inte hunnit än.
    Tack för finstämd inlägg här!
    God kram av större mått – hälsa S och önska lycka till med hennes!

  7. Njut av dagen då denna alldrig kommer igen. Visst är det så. Att kunna njuta är ju åxo på något sätt att bara vara,. Att känna harmoni i nuet. Känna att…….allting är som det ska precis nu.
    Vad kul att du hittade en bloggvän som gjort sån fin reklam för dig och Solveig.
    Det är ni värda.
    Visst är det trevligt med alla bloggvänner. Även om man bara är bloggkompisar ute i cyberrymden och kanske alldrig ens träffat varandra så är det sååå kul med alla bloggvänner.
    Man känner omtanke för varandra liksom.

    Jag önskar dig bäste bloggvän en riktig härlig och fin söndag.

    Jag var inte så busig i dag Såå…………jag skickar dig en helt vanlig söndagskram😁

  8. Hur väl känner jag inte igen flickor som flyger och far och minns med en viss fasa när yngsta dottern började arbeta i Egypten. Men de kan mer och klarar mer än vad man tror även om föräldrar oroar oss. Men det hör liksom till yrkesrollen 😉

    Kram och go’ söndagskväll!

  9. Ibland känns det konstig när barnen blir så stora och bara ”mellanlandar” hos en..fast ändå ändrar man livet så man får ett skönt liv för sig själv utan att behöva tänka. Livet som det just är.
    Hoppas du blir bättre i axeln och mår gott i sommar Sverige.

    Kul att få din bekantskap i bloggvärlden

    Kram Kajsa

  10. Så bra du tycks hantera det när hälsan sviker. Själv blir jag så störd av det och vill alltid förtränga det tills det inte går längre utan att jag måste söka hjälp eller ta mediciner. Ja nu är vi inne i vemodets tid när sommaren vissnar så sakta och dessutom i år utan att slå ut i full blom. Känner mig nog likadan… Det känns när ens barn flyger ut ur boet och prövar sina vingar, men jag brukar tänka ”vem vill ha en 35-åring sittande vid frukostbordet och undra var mjölken är”? Ibland kommer de på retur ett tag för att sedan ge sig ut igen. Har haft äldste sonen till låns en dryg vecka och till veckan kommer mellansonen hem. Yngste finns fortfarande på orten men är nog flygfärdig till annan ort snart. Så fint att du tänker på din fru så där. Ja ja, Friherren gör det också för all del. Han har visst hittat på något till helgen för att min ångest ska skingras en aning…
    Kram / RosMarie

  11. Tack för din lilla berättelse. Värk och diabetes är inga roliga sjukdomar. Men är man positiv och tar vara på alla hyfsade och bra dagar brukar det fungera. Sen gäller det att ha något roligt att syssla med.
    Ha en trevlig kväll så hoppas vi på fortsatt bra väder
    Kram Anki

  12. Hej igen. Har nu varit som Nils Holgersson ett tag och har lite att ta igen här i Blogglandia. Det är blandade känslor när barnen flyttar hemifrån och gör egna saker utan oss. Men även lite roligt då vi får rå om oss själva och göra sånt vi själva gillar. Solvleig och du verkar ha haft det riktigt mysig. Så roligt att de använder din bok i skolan. Grattis. Låter riktigt spännande om att du har nåt nytt som väntar och som du inte själv riktigt vet vad det blir…Hoppas att du får må bra nu fortsättningsvis och slipper värken och annat elände.
    Kramen från Norr.

  13. Så är det att ha ungdomar de far hit och dit…
    Vad kul att de använder din bok i skolan. Känn dig stolt!
    Hoppas du mår bättre nu.
    Läste även om stockrosorna och de är så fina tycker jag. Finns så vackert
    med stockrosor i Visby.
    Du, jag hade inget dåligt samvete när jag åt mina 4:a bullar min
    kompis smäckte 7 bullar den kvällen:).
    Jobbar man i trädgården med allt vad det innebär så kan man unna sig godsaker
    utan att vara rädd att vågen går åt fel håll:):)….
    Kram gun

  14. Nu kommenterar jag för övanlighetens skull. Som sagt, det är så mycket att läsa och att kommentera allt blir omöjligt. Man ska ju skriva själv också 🙂 Det där med att ha ont känner man igen. Jag tror att vi fått värk för att bli påminda om att vi inte är här för evigt. För att ta vara på de dagar vi får. Kanske. Jag har också ont i ena axeln. Kanske är det något som går 😉 Hoppas du får till ditt nya ”hemliga” liv på bästa sätt. Kram!

  15. Och jag som fortfarande inte har läst boken! 😜 Den står på min lista. Jag läser endast böcker av författare som jag dykt på i cyberspacen (vilket dumt ord egentligen). Många har det blivit. Det är kul och inspirerande.
    Maken o jag fick testa ”levaensamlivet” när sönerna var på läger. Tomt och tyst och lite skönt. Men mest tomt. Bra att öva lite då och då. Skönt att natta dem båda igår kväll igen som vanligt. 😙
    Hoppas ditt onda ger sig och att du får en skön avslutning på sommaren. Vi ”ses”!
    Kram 💜

  16. Flickorna flyger och far, provar sina vingar och ser om de bär och en ny period för dig och Solveig närmar sig.
    Vad roligt att höra att en skola nappat på ”Mina fotsteg i ditt Hjärta” och kanske fler gör det. Jag önskar och hoppas- kanske vill några också använda novellsamlingen. Jag hoppas! verkligen.
    Och förstås att dina läsare köper båda böckerna. Härlig och givande läsning.
    Jag tycker det är trist att din axel ställer till sådana besvär för dig och önskar att du kan få adekvat hjälp och smärtlindring.
    Augusti har just börjat och jag önskar dig och Solveig många fina sommardagar även denna månad.
    Solig kram från Stockholm.

  17. Så klöka ni var som lät SolBo få lite semester och verkligen omtänksamt av dig att tänka på Solveig så. Hoppas ni har hittat ny inspiration och energi och även om sommaren närmar sig sitt slut så kan det bli många fina dagar än. Hösten är ju vacker på sitt sätt men den tar vi då. Ha det nu riktigt gott! Kram.

Kommentera

