En rullande klassiker

Bild ett

DSC_35180164

I 40 år har de nuvarande ägarna, från april till skolorna börjar, drivit det anrika stället Fritidsbaren i Ystad. (Hatten av för det). Ägarna siktar på att fira 50 år. Många återkommer troget varje säsong för att fika eller äta hos Ingvar ”Hallå hallå!” Persson och hans familj.
Annars är det ingen riktig sommar, anser de trogna stamgästerna.
Trots att Fritidsbaren har mycket att välja på står fortfarande deras omtalade wienerbröd (hemligt recept) och köttbullarna för 70 procent av beställningarna.
Idag var det vår tur. 🙂

DSC_35270155

Medan köttbullarna skulle rullas och rödspättan nappa på kroken gick jag och Solveig en vända längs strandavenyn. Endast några grabbar var ute i vattnet.

DSC_35280154

DSC_35200162

Solen lekte kurragömma. När den kom fram var det behagligt. Annars isande kallt i vinden. Till och med stugorna verkade ha krympt ihop under den kyliga sommaren 2015. 😉

DSC_35220160

Den här bilden är jag extra förtjust i. Detta är sommarlov för mig som grabb. Notera sandalerna framför cykeln. 🙂

Hallå

”Hallå hallå! Lidéns mat är klar.”
Eftersom solen var framme för tillfället valde vi utomhusbord.

mat på fat

Efter den goda maten beslutade vi oss för att gå in i Strandskogen, där blåsten inte kom åt. I skogen ligger många fina sommarhus i olika storlekar. Jag tror inte många av dem bebos hela året om. Festligt att det känns som man är i en djup skog fast vi bara var högst hundra meter från havet.

DSC_35530132

DSC_35540131

DSC_35500134

Den täta trafiken från Österlen, antagligen hade en färja precis lagt till, fick mig att välja att köra ut från Ystad istället för att köra vänster mot centrum. Oväntat hittade jag en smal spännande väg en liten bit bort. Efter några slingrande kilometer var vi tillbaks mot Ystad igen. Snart såg jag gamla vattentornet. Vi var nöjda med vår utflykt fylld med frisk luft, god mat, glass och både skogs och havsenergi. Dumt nog tog jag den närmaste vägen hem. Då åker man genom tre rondeller och är hemma på fem minuter. Precis när jag körde in i den första rondellen noterade jag att ett par bilar framför började köra sakta.
Då var det redan försent. 😦
Med vajerstaket mellan vägbanorna fanns inget alternativ. En timme tog det oss att komma hem. Vi hade ingen aning om vad som hänt. Ibland kunde vi flytta oss fram femtio meter. Gubben i bilen bakom oss satt och läste en tidning samtidigt som han rullade efter vår bil. Det är inte bara kvinnor som har simultanförmåga. Själv satt jag och väntade på att han någon gång skulle missa och plåtkramas. Detta hände aldrig som tur var.

polis

Äntligen nådde vi andra rondellen. Då fick vi köra en ny omväg där jag hittade småvägar som tog oss ner till havet väster om staden. Vad skönt det var att komma hem lyckligt och väl. Vilken kontrast det är mellan de två sista bilderna. Så lite man vet vad framtiden har att bjuda på. Inte ens nästa sekund har vi full kontroll på. Det spelar ingen roll hur mycket den lilla människan planerar. 🙂

Fakta: Det var en lastbil som blivit stående i Sjöborondellen i Ystad strax efter 12.00. Haveriet orsakade stopp i trafiken och det blev långa köer från alla håll. Flera bilar och en lastbil försökte ta sig förbi genom att köra över gräsdelen av rondellen, vilket orsakade ytterligare kaos i trafiken. Två bilar krockade. Först vid 15-tiden var lastbilen bärgad och trafiken kunde rulla på som vanligt.

40 thoughts on “En rullande klassiker

  1. Vilken mysig utflykt! Jag gillar unika ställen, som har en särskild anda och som går sin egen väg. Maten ser god ut! Det är värdefullt att komma ut på små äventyr och finna nya stigar. Trafiktrassel är sånt man kan vara utan.
    Fortsätt ha sköna och innehållsrika dagar! Tyvärr tar ledigheten slut för en del medan vi andra kan njuta vidare. Även om det mest är på hemmaplan …
    Kram till er båda! 🙂

    • Utflykten var mysig på många sätt ända till den tog tvärt slut. Tur det inte dök upp ambulanser och polisbilar i fullt ös på en vägsträcka som det är svårt att flytta bilen i sidled. Räcken åt båda hållen. Nu har värmen ändrat om aktiviteterna. Idag hade vi inte kunnat göra samma utflykt. Istället åkte vi på småvägar där inte så många turister hamnar. Hoppas ni har det bra däruppe. Kram

  2. När jag läste rubriken så undrade om hela fritidsbaren skulle börja rulla, insåg snart att huset stod med fötterna på jorden och kunde slappna av. 😀

    En fin ny vecka till dig Bosse!

    Kram ♥

  3. Du visar så myckert vackert från ”over there’ det känns som att du befinner dig på jordens vackraste plats då jag tittar på dina bilder. Jättefina…..”tumme upp’ skriver ordet istället för att skicka en figur. Mina figurer som gubbar, smileys å annat krymper hos dig. Fattar inte…….Hmmm????
    Dom blir tillplattad liksom. Eller så är det bara som det ser ut.
    Härlig bild på cykel och sandaler. Men vart tog pojken vägen???
    Jo…..Vilken fin servering. Förstår folk vill återvända till ett sånt vackert ställe. Det skulle jag med göra.

    En busig solig KRAM från mig.❤😁👀

    • Hi hi! En gång i våras när det var dåligt väder gjorde jag tvärtom. Vi åkte till en tråkig plats och tog kort på alla trista ställen vi såg. Tyvärr kom annat mellan. Annars skulle jag lagt in det på bloggen. Jag får ta det en annan gång. 🙂
      Vart pojken tog vägen ska jag berätta någon annanstans. 😉
      Tisdagsbuskram

  4. Köra över gräsrondellen?? Oj! Var med om något liknande igår när vi skulle åka hem från landet. Vi tog en annan väg inåt landet eftersom det varnades för köer på kustvägen. Ett plötsligt stopp. Brandkåren. Skylt med olycka. Fick stå en stund. När vi väl kom förbi låg en Volvo i diket. Och det var ett djupt dike. Bilen syntes knappt.

    Fritidsbaren, ligger den vid Ystad havsbad? Där tältade jag ofta som barn tillsammans med min familj (har jag nog nämnt tidigare). Ofta. Alltid iskallt i vattnet. Och mamma som annars lagade all mat, öppnade konservburkar med kalops. Och jag och min syster handlade godis i kiosken. Mmmmm.

    • Samma smarta tanke som vi hade ändå blev det fel. 🙂 Hoppas den/de i Volvon klarade sig.

      Den ligger inte långt ifrån stora hotellet. Nära Jaktis och minigolfbanan. Tänk om man kunde få se filmer från den tiden då du och din syster befann er där. Jag har aldrig gillat kalops. Fick vi fem gånger i veckan i skolan. 😉 Men godis …

  5. Vilken mysig utflykt! Den här sommaren gäller det verkligen att ta tillvara de dagar då det är väder för ”utesittning” och det verkar ni verkligen ha gjort – härligt!

    • Vi satt och pratade om det i morse när vi intog frukosten på balkongen. Det gäller att anpassa sig. I år har vi inte suttit där och på altanen lika ofta som de andra fyra somrarna. Ändå har vi haft tur flera gånger då det börjat regna rejält omkring oss och hållit uppe när vi varit ”tvungna” att vistas utomhus.
      Hoppas ni haft det lika fint skönt denna augusti start. Jag gissar på att du sticker iväg om några veckor.

  6. Jag känner igen Fritidsbaren, vi cyklade förbi där. Hade jag vetat om att de hade så gott fika och mat så hade vi nog stannat till där. Om inte annat för att värma oss. Gillar stranden i Ystad utom lukten från alger och tång. Vi har ju inget sånt här i norr. Ha nu en skön kväll för jag tror det har vänt nu.
    Kram.

    • Det ska bli spännande att se och läsa var exakt ni befann er. Alger och tång. Det låter som ni cyklat längs med stranden mer väster ut. Jag skulle också kunna tänka mig att slippa den sura doften. Ännu mer Solveig 🙂 Skönt för er att slippa.
      Augusti har varit riktigt trevlig än så länge.
      Kram

  7. Det är sällan vi har köer här, eller nu ljuger jag. Det är köer överallt i stan men inte bilköer. Visby undviker jag mellan 1 Juli och 20 augusti.
    /P

    • Om man vill slippa köer har du precis rätt taktik. Vi kör också med en del specialare och anpassar våra viktiga ärenden till ”rätt” tider. Du missar en del roliga saker också. Det beror såklart på vad man är intresserad av. När skolorna börjar får ni ha er vackra ö mer för er själva.

  8. Oj oj du visar så många fina utflyktsmål att jag har god lust ge mig iväg mot Skåne på störten. Men nu är det ju jobb som gäller en vecka till och sedan planeras en kort kort mc-tur kanske åt Halmstad till så Skåne får bli ett framtida projekt. Men man ska ju ha något att se fram emot. Du är en bra fotograf må jag säga och visst är det något särkilt med cykelbilden. Men var är badbyxorna som ska hänga över styret på sommarlovet. 🙂 Det var tider det när man slängde sig iväg på cykeln för att njuta av sommar och bad och ledighet. Nu hoppas jag vi får lite mer sol och kanske också lite värme att njuta av i år. Ta väl hand om dig o kram! Maria

    • Det finns mycket fint att se och göra i Halmstadtrakten också. Så du åker snabbt på två hjul. 🙂 Eller glider ni omkring och myser?
      Tack Maria! Jag känner mig bara som en glad amatör och tycker mest att mina bilder blir dåliga.
      Augusti har bjudit på både värme och sol än så länge. Vi har precis kommit hem från en mysig tur där vi lyckades gäcka turisttrafiken skapligt där det gick.
      Kram

  9. Tack för ännu en vacker och händelserik tur med dig och Solveig. Vackra bilder och medryckande text gör att jag för ett tag också befinner mig i era trakter.
    Och jag gillar verkligen det jag ser. Att titta in på Fritidsbaren och njuta av deras goda mat verkar klart lockande.
    Stor kram från huvudstaden som även den har sol idag. Men det fanns moln….Illasinnnade.

  10. Det var ett troget ägarpar! Så trogen blir nog aldrig jag!
    Resten av veckan kan vi nog hoppas på lite mindre isande vindar! Idag tog jag t.o.m av mig sockarna, vilket inte har hänt allt för många dagar den här sommaren! 🙂

    • Annars läser man mest om nya ägare och nya planer. Det är trevligt när en verksamhet fungerar och uppskattas av många.
      Mina sockar åkte också av igår igen. Idag var det lika fint väder. Augusti har börjat bra. Sommaren 2015 har varit speciell. 🙂

  11. Härlig utflykt, och fina bilder… min favorit är också cykeln med sandalerna framför, och bilden på stugorna gillar jag också 😀 Skönt att ni kom hem välbehållna!

  12. Ja, det där med att köa – det har man helt och hållit glömt bort sen man flyttade hit. Blir det fler än 5 bilar i en fil på Hemse som blir man nästan chockad. Utom nu under semestertider. Då får man t.o.m. cirkla runt parkering flera varv innan man får en P-plats! Gissa om man har blivit bortskämd!! *fniss*
    När jag läste om matstället så påmindes jag om att vi varje år åker ner till Storsudret och Holmhällars Pensionat och äter lunch, Rolle nått med kött. t.ex. köttbullar och jag alltid rödspättan. Den är helt underbar…smakar som hemlagad och verkligen nyfiskad!
    Men idag är det vc 15.15 som gäller, så nu ska jag fixa till mig lite och så åker vi…..Rolle handlar medan jag blir omlagd.
    KRAM
    Susie

    • Jag förstår att det är inget som du saknar från gamla livet. Men i Visby måste det vara riktigt trångt vid den här tiden på året.
      Rödspätta gillar jag också. Det tar jag ganska ofta när vi äter ute. Men den här gången var det Solveigs val. Hon sa att den var utsökt. Hoppas du och Rolle kommer iväg till Pensionatet denna säsong också. Hoppas även att det gick bra idag med omläggningen.
      Kram

  13. Ni ser verkligen ut att ha haft en trevlig utflykt och att få sitta ute och äta en god lunch är väl nästan det bästa som finns på sommaren. Heder åt ägarna till Fritidsbaren som hållit ut så länge.
    Ha en skön fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    • Vi försöker även på hemmaplan att äta ute så mycket som möjligt. Gärna frukosten på balkongen eller altanen. Denna sommar har det blivit mer sparsamt med detta jämfört med de andra fyra somrarna vi bott här.
      Tack Ingrid! Jag önskar dig detsamma.
      Kram Bosse

  14. Vet faktiskt inte om jag varit på fritidsbaren men tror jag har varit där en gång. Dock väldigt längesen. Denna sommaren har man inte precis suttit o grillat på stranden för kvällarna är väldigt kalla. Idag hamnade vi i en lång tråkig kö. Lägger asfalt mellan Sjöbo och Hörby med vakter så där stod vi i 20 minuter pust. Då ska man undvika den vägen resten av veckan.

    • Jag har saknat de varma kvällarna 2015. Augusti har dock börjat bra. Låt oss hoppas att det fortsätter i den stilen.
      Tack för tipset. 🙂 Vi får ta en annan väg i veckan. Trist att stå stilla av den anledningen. 😦 Men det är trevligt när asfalten är på plats.

  15. På fritidsbaren – där har vi inte stannat till vid våra besök i Ystad. Ser mysigt ut! Men Strandpromenaden är obligatorisk då vi är där! De färgglada sjöbodarna gillar jag och även de stora och gamla träkåkarna som ligger en bit inåt.
    En fin utflykt ni gjorde, förutom den där sita biten då! Å andra sidan kom ni välbehållna hem!
    Kram, Gunilla

    • Det kan ni kanske ta nästa gång. Vi gillar också att gå en runda där då och då under alla årstiderna. Om några veckor kan man även cykla där. 🙂 Det finns många intressanta hus i Sandskogen.
      Det är så mycket trafik på en relativt liten yta här under sommaren. Konstigt att det inte händer mer. Snart har vi Ystad och Österlen mer för oss själva. 🙂
      Kram

  16. En riktig nostalgitripp för mig. Den skogen har jag sprungit och lekt i många gånger, och då tyckte man att den var jättestor. En man med simultanförmåga!?!?! Är du säker på att du såg rätt? Kram

    • Jag förstår att du känner extra för denna trakt av Ystad. Fast jag tänkte på dig när vi gjorde ”Sex mil hemifrån” förra veckan. allt var mer spännande och större när man var liten. Synd man inte kan göra ett återbesök någon gång då och då.
      Det kan inte varit solsting för vädret var rätt molnigt. 😉 Jag såg aldrig att gubben tittade upp mot vår bil.
      Kram

  17. Underbara bilder igen… verkar som någon har varit otroligt badsugen och hoppade ur sina badskor så där fort att de ligger åt alla håll. Härligt!
    Vad det gäller händelser, sjukdomar och olyckor så är livet rätt grymt! Det gäller att ta’ vara på varenda minut. Vi vet inget om morrondagen. Som tur är!
    Tidigare i denna veckan har en min svägerska tillika min goda vän tagit emot sitt cancerbesked, idag opereras hon för andra gången på en vecka. Vi håller nu bara tummarna för att det ska gå bra.
    Njut varje dag… Kram på Er! ❤

    • Det måste ha varit någon av de två grabbar som jag såg bada. Fullt ös. Inte missa en endaste bus-sekund.
      Håller med. Bäst att inte veta något.
      Vad sorgligt. Jag tycker det har funnits nog med cancer i din vänkrets. Måtte det gå bra.
      Kram ❤

Kommentera

