Världen & Vardagstankar: 16 av 30

Kommunikation

  1. När trivs du som bäst? Om du ska se platser i din närmiljö. Vilket är ditt absoluta favoritsätt att förflytta dig under sommaren? Motorcykel, cykel, till fots, bil, buss, tåg, rida eller är det något annat sätt? (Det är tekniskt möjligt att ta sig till ALLA platser.)

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en sammanfattning i en fristående kommentar, strax innan nästa fråga.

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

37 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 16 av 30

  1. Tidigare så tog jag/vi oftast cykel men numera så är det bilen som gäller. Men vi promenerar på lagom avstånd i ny långsam takt .. allt för att få njuta! 😉

  2. Jag trivs bäst när jag till fots strosar runt, med kameran runt halsen, på en ny spännande plats – dit jag kanske har tagit mig antingen med bil eller buss 😀

  3. För min del är det till fots, som gäller, när det är kortare sträcka.

    Om vi ska lite längre blir det bilen.

    Men om vi ska ner till stan, blir det buss. Vi har gratis buss för 75plussare. Det gäller visserligen inte hela dan utan vid de tillfällena som det inte är högtrafik.

    Kram/Gilla

  4. Absoluta favoritsättet att förflytta mig under sommaren är cykel utan tvekan… 😀 när det gäller närområdet.. gillar dock även att förflytta mig till fots med kameran är i högsta hugg. 😀
    Hinner du njuta av sommardagarna? kram Ingela

  5. Det beror förstås på. Jag tycker det är ganska trivsamt att åka tåg. När jag pendlar till Stockholm åker jag alltid tåg, då kan jag antingen läsa, titta på folk på tåget, kan vara rätt roligt, många olika typer samlas där 🙂 Åker man bil ska man hålla ögonen på en motorväg bara….Men, annars gillar jag att promenera också

  6. Det beror på vart jag ska.
    Vill jag uppleva nåt som ligger långt bort går det bra med bil. Jag är snabb att sätta ner foten på bromsen om jag vill fota något. Jag tycker jag upplever mycket genom en bilfärd. Cabbat är bäst.
    Men…..Jag gillar att cykla åxo om jag bara ska Lagomt långt bort. Klart jag upplever naturen bäst då, då jag cyklar.
    Hmm……..Jag väljer nog min röda cykel. Med den får jag både upplevelser av, och en massa härlig motion. Benen blir starka och fikat ligger i korgen. Kan det bli så mycket mysigare??

    Cykeln Bosse😄

    Torsdagskram

  7. Till fots blir mitt svar. Då kan jag stanna utan bromssträcka och utan att först leta efter parkeringsplats när jag ser något intressant. Dessutom strävar jag ju efter att komma upp i 10 000 steg per dag. Kram

  8. Någon form av cykel tänker jag spontant så det får bli motorcykel för det funkar både för det som finns på nära håll och flera mil bort. Jag bor ju liksom inte så nära allt. Allt gott! Maria

  9. Det beror förstås på avståndet. Oftast blir det en kombination av bil cykel och till fots. Med cykel kommer man liksom längre och jag älskar cykelturer. Men är det inne i en stad så vill jag gå och ljuvligt är det att få vandra i fjäll, skog, nära havet, vidder…ja var som helst!
    Kram, Gunilla

  10. Har man hund så finns det bara ett alternativ; Till fots! Och då helst på en solig strand med lite fläkt från havet, eller i en doftande tallskog med lagom skydd för blåsten och den stekande solen!! Men…i år har det bara lyckats bli en prommis på 50-75 m sen i maj. Inte kul – så just nu är det bil med AC som gäller! *fniss*
    KRAM
    Susie

  11. På fotosafari till fots eller per cykel – då trivs jag allra bäst.
    En runda utan direkt mål, bara njuta av omgivningarna – dofter, fågelkvitter, blommor….

  12. Tack för lämnade kommentarer. 🙂 Det verkar som de flesta föredrar lugnare förflyttningar. Helst till fots eller med cykel. En kombination är många gånger att föredra. Jag tycker det är intressant att jämföra en sträcka som man åkt massor av gånger med att förflytta sig samma sträcka med cykel eller promenera. Vad mycket mer man ser. De små detaljerna blir skarpare och får en chans att visa upp sig.

  13. Man ska ha husbil…! I alla fall om man ska lite längre sträcka. Annars föredrar jag apostlahästarna… att i sakta mak strosa runt i en folktom stad en tidig morgon… eller i skogen… eller på en öde strand… ljuvligt!
    Kram

Kommentera

