Sex mil hemifrån; etapp fyra

Ett Fjärde resan gick väster ut mot Söderslätt. Vi valde vackra, slingrande väg 101 från Ystad. Första stoppet blev vid Bröddarps mölla som är en Stubbamölla, vilket innebär att en vertikal stock bär upp byggnaden. När det var dags för malning vreds hela möllan mot vinden. Kvarnhjulen drevs av vingarna. Vid gynnsamt väder maldes 300-400 kilo fodersäd per timme. Två Bröddarps Mölla som ligger mellan Västra Ingelstad och Arrie i Vellinge kommun uppfördes 1840-1841 och var i bruk till 1967 då den skadades av den kraftiga oktoberstormen. En storm som jag minns väl. Taken på hyreshusen bredvid min skola i Halmstad blåste sönder och vi skickades hem tidigare från skolan. Jag tyckte att det var både otäckt och spännande att kämpa mig hem i kastvindarna. Minns du stormen? Knepigt om du inte var född. 😉 Åter till Broddarps Mölla. Den sista möllaren, Ludvig Nilsson, skänkte möllan till en hembygdsförening. Kvällstid är möllan belyst. Det sistnämnda låter mysigt. ❤ Tre Klockaredösen i Södra Åkarp är en stenkammargrav från yngre stenåldern. Den består av ett stort takblock, ett gavelblock och tre sidblock. Vad svårt det var att välja finaste bilden. Jag tvekade länge om jag skulle ta denna eller den där jag hade lyft bort takblocket och släppt in mer ljus. 😉 Vellinge ett Vårt tredje besök hade mycket lockande att bjuda på. Vi har under de fyra år som vi bott i Ystad med jämna mellanrum fått reklam från Vellingeblomman. Nu hade vi en bra anledning att åka dit. Vellinge två På deras hemsida finns flikarna utställningar, trädgård, krukväxter, möbler, inredning, zoo och café. Vellinge tre Deras tomteby med 5000 kvm julutställning skulle kunna bli vårt nästa besök. För helt klart kommer vi att återvända. Vellinge fyra Vi delade på oss som vi gör ibland. Jag satte mig ner och såg att det fanns riktiga fiskar i den lilla dammen. Vad spännande. Solveig ser inte om jag sticker ner ett finger och hälsar på dem … vilket vågskvalp. Vad är det som händer i dammen! HJÄLP!! Velinnge Var kom den ifrån? Den såg hemskt arg och hungrig ut. ”Solveig! Undrar du varför jag är blöt? Du skulle sett kro … du skulle ändå inte tro mig. Kom så går vi och fikar på Farmor Idas café. Jag torkar i solen.” Fika ett Fika två Eftersom solen kom på besök valde vi att sitta ute i Caféträdgården. Det fanns bord lite överallt i den trevliga miljön. kyrka ett Skivarps kyrka är vacker och ligger högt i den lilla orten. Vi såg en man som jobbade på kyrkogården. Han kunde dessvärre varken svenska eller engelska och kunde därför inte hjälpa oss till ”Bibliska trädgården” som jag läst om på nätet. Kyrka två Solveig fortsatte letandet medan jag la mig på en soffa för att hitta nya spännande kameravinklar. Efter ett tag började det se mörkt ut. DSC_34210013 Precis lagom tills jag såg det lilla blå i det grå kom Solveig och berättade vart vi skulle. Kanske hade det varit smart att ha en skylt från grusvägen och samtidigt gjort reklam för en vacker och rogivande plats som kunde fått många fler besökare. Kyrk tre Trädgården består av 36 olika växter som omnämns i Bibeln. Förutom fikon, äppleträd och libanonceder går det att se busken Vinruta. En mycket trivsam oas. Charlotten Skåne är rikt på gamla fina slott. Synd att Charlottenlunds slott är privatägt och inte öppet för allmänheten. Slottet ligger 8 km från Ystad. Det är byggt 1849 i Medeltidsromantisk stil. Byggherre var Arvid Posse. Det ägs av familjen Lachmann.

Fast text: Solveig kom på en idé i våras som jag snabbt nappade på. Vi bestämde oss för att nollställa trippmätaren och åka iväg sex mil hemifrån. Några önskemål har vi förberett, andra får dyka upp spontant längs med de skånska vägarna. När vi nått sex mil vänder vi bilen och gör stopp längs med hemvägen. Du som läsare får jättegärna ”låna” min nya kategori. Det hade varit intressant att se vad du upplever sex mil hemifrån dig. 2

50 thoughts on “Sex mil hemifrån; etapp fyra

  1. Vilken härlig tur , skivarpskyrka där är jag både konfirmerad och vigd. Han från Halland fick liksom bara hänga med säga ja och söka skånskt visum. 🙂 det gick ju bra, förutom den där bokstaven R den har han fortfarande inte anammat, men allt blir inte som man tänkt 🙂 kram

    • Då förstår jag att den kyrkan har en speciell plats i ditt hjärta. <3.
      Tyvärr öppnades inte dörren när jag tryckte ner handtaget. Antagligen låst eller jag för svag. Vi från Halland är så medgörliga. 🙂 Vissa språkliga principer måste man få hålla på. Kram

  2. Jag hade hellre sett en bild som Solveig skulle ha tagit på dig precis när du lyfte stenen! Det hade varit grejor det!! 🙂
    Den där ”Bibliska Trädgården” såg verkligen vacker ut. Den skulle jag gärna ta en tur till.
    Några 6 mil kan ju inte vi stjäla idén till, då hamnar man ju i havet hela tiden. Men väl 2 mil skulle vara OK.
    Fast jag har kommit på att vi nog sett det mesta ”hemmavid”, vi får börja ge oss av norrut för att hitta nya småvägar (som är roligast att åka in på och sen ta en okänd vägprommis med Santos). På söndag t.ex. efter mitt besök på vc i Visby ska vi återigen ta oss till Gothem som ligger norröver på andra sidan ön. Vi ska till den mexikanska restaurangen där jag firade min årsdag. Den här gången bjuder vi dock inte och det är med några vänner som verkligen gillar mexikanskt och själva bestämt att åka dit. Kan bli riktigt trevligt….. 🙂 🙂
    KRAM
    Susie

    • Jag var rädd för att någon hembygdsman skulle bli sur. Därför vågade jag inte välja den bilden. 😉
      Sex mil på Gotland skulle bli våta problem för dig. Annars kunde du lånat kategorin och kunnat bjuda på många fina tripper. Det är inte långt mellan spännande saker på din fantastiska ö. Lova att du aldrig blir hemmablind.
      I Gothem har vi varit. Hoppas ni får det trevligt idag och har soligt som jag har det just nu.
      Kram

  3. Mysig tripp och så många härliga foton. Bra att se några idylliska foton från Vellinge. Den kommunen ger mig annars en bismak i munnen pga deras ovilja att ta emot flyktingar.
    Ett par kompisar reste en sommar runt i Mellansverige och besökte bruksorter. Nästa år åkte dom också i Mellansverige och tittade på slott. Det var också en rolig idé.
    Kramis

  4. Det är ju en trevlig idé att göra en sån resa hemifrån. Dina bilder visar ju bra, hur det var där ni stannade. Kul att få följa er på resan.

    Tur att du inte visade bilden, där du hade lyft bort stenen. Den bilden hade inte varit lika spännande att se på.

    God fortsättning på era 6-milaresor.

    Kram/Gilla

    • Det var en trevlig idé som Solveig kläckte i våras. Men imorgon börjar hon knega igen och min sommarkompis försvinner.

      Jag har mest kvinnliga läsare och ville inte framhäva mina muskler hur som helst. 🙂
      Tack. Nästa resa har jag precis skrivit text till och valt ut foton.
      Kram

  5. Ja jag minns stormen. Tak flög av hyreshusen på området vi bodde i Helsingborg. Tyckte också det var spännande. Nu för tiden är storm otäckt tycker jag!

  6. Vilken rolig idé med sexmilaresor! Så fina och inspirerande bilder du tagit på er lilla tur.
    Hälsningar
    Louise

    • Välkommen till min blogg Louise! 🙂 Tack för dina snälla ord. 🙂 Eftersom ditt namn är ”svart” gissar jag på att du inte har någon blogg som jag kan besöka. Men jag såg på din mailadress att du har samma efternamn som jag hade en gång i tiden.
      Kram Bosse

  7. Vilken rolig idé att resa som ni gör och vilka trevliga platser ni hittar. Fantastiskt fina bilder också. Alla etapper lika intressanta och visar många olika sidor av vackra Skåne. Ha en fortsatt fin resesommar och soliga kramar😊

    • Vi gillar upplägget själva. Fördelen är att det finns många vägar i krokarna och väldigt kort mellan ”smultronställen” och andra platser. Om vi inte hinner så många till i år, kanske bloggen finns kvar nästa säsong. 😉
      Tack.
      Kram på dig

  8. Trädgård med bibliska växter låter som en spännande idé. Den platsen vill jag också åka och kolla in vid något tillfälle, så nu får jag googla reda på vart den finns…

    Ha det gott! Kram

  9. Härlig tripp vad jag kan förstå. Många vackra bilder.
    Skåne har jag varit till en enda gång i livet. Undrar om jag inte ska försöka få till en liten Skåneresa, finns mycket att se och uppleva där.
    Tack för din snälla kommentar.
    Trevlig helg och varm kram.

    • Tack Wiolettan. 🙂 Jag gissar på att du kommit hem från din långa resa mot norr.
      En annan gång får ni ta och vända på skutan och åka neråt istället. Sedan kan ni jämföra. Båda landsändarna har sina för och nackdelar.
      Det var så lite.
      Söndagskram Bosse

  10. Härliga bilder. Måste dock säga att jag har varit på Vellingeblomman vid jul men inget som jag känner att jag behöver se igen. Dock skulle jag vilja dit när det är halloween då blir både den ena och den andra skrämda.

  11. På Vellingeblomman köper jag hundmat till våra fyrbenta vänner så det blir ett och annat besök där! Tomtebyn är en klassiker men även utställningen till Halloween uppskattas av många 🙂

    Kram

  12. Tack för allt fint du visar. Fina bilder med trevligt berättande text.
    Oj……stack du ner fingret i dammen?? Du är modig du. Ingen tuffe Viktor men väl tuffe Bosse. Han kan han å.
    Solveig ser ut att mysa i solen. Förstår ni haft det gott. Jag gillar såna här utflykter.
    I morgon så ska jag berätta om vår utflykt till Gudmundstjärn vid liden. Inte vid Lidéns hihi.
    Det kommer att bli spännande Bosse. Men jag har såååå många bilder då jag lekte papparazzi där, så jag får dela upp det i två inlägg.
    Jättefint slott. Slott är intressanta .

    Mysiga utflykter du och Solveig gör.
    En lördagssolkram från mig

    • Tänk om den nafsat i sig några av mina fingrar. Då skulle jag ryckt ut några gaddar som hämnd. Vad jobbigt det måste vara för krokodiler när de ska gå till tandläkaren och vad dyrt ett besök … eller äter de upp tandläkaren och slipper betala? 🙂
      Då får jag göra ett besök på din blogg och se vad detta är för spännande. Papparazzi. Nu har du skruvat upp spänningen några hundra varv. Lekte du gömme i rummen på slottet?
      Kram Bosse

  13. Det blev ingen Skåneresa i sommar men jag njuter av dina härliga reseberättelser och alla fina foton. Tänk att man kan hitta så mycket intressant genom att åka några mil hemifrån. Kul ide som jag kanske tar efter. Ha en mysig lördag och jag ser fram emot nästa resa ni gör. Kram ☺️

  14. Det är så roligt att läsa om dina 6 mils utflykter, nästa år kommer det dylika kåseri från Halland… är min tanke…
    Vad fin den Bibliska trädgården var. Man kanske inte vill skylta för att vara säker på att de som hittar den verkligen vill dit o är rädda om den…
    Tänk att du är så stark, det har jag liksom inte tänkt mej, men det är kul att bli överraskad 😉

    • Jag ser med spänning fram emot dina kåserier och gissar på att jag kommer att känna igen vissa platser. Längta efter dem. Samtidigt kommer du att lära mig nya saker.
      Jag har tänkt vidare på det med. Bara för att det gick att läsa på nätet är det inte säkert att de vill ha en stor publikanstormning. Då skulle det kunna gå från oas till kaos. Tänk vad det kan bli om lägger till en bokstav och byter plats på två stycken. 😉
      Med tanke på mina strulande axlar ligger det ungefär 50 % önsketänkande och 50 & drömmar/fantasi. 😉
      Kram Bosse

  15. Härligt fina bilder, goa kameravinklar. I dag gillar jag bäst vindflöjeln 😀 Även kakan ser smarrig ut. 6 mils utflykterna är ett nöje att följa. 😀

  16. Jodå, den stormen kommer jag ihåg en del från, men mest kommer jag ihåg alla förmaningar om att inte närma oss rotvältorna när vi var i skogen och lekte. Himla kul med er 6-milasemester, det kan vara så att jag stjäl idén till nästa år (eller varför inte i höst).

  17. SÅ jättefina foton! Jag känner inte till Skåne så värst mycket, bara lite grand mycket 😉 men visst har landskapet en speciell karaktär, lite som Danmark, naturligt nog.
    6 mil bort från mig? Ja, då kommer man en bit utanför Falköping, Skövde eller Mariestad (5 mil) eller så till Trollhättan.
    En kul idé!
    Lördagskram 😉

    • Precis som du skriver finns det likheter mellan Skåne och de danska öarna.
      Vad kul det skulle vara om du lånade ”Sex mil hemifrån”. Det hade framför allt min fru uppskattat, eftersom hon är från de krokarna. Där finns många fina ställen runt om i Västergötland.
      Söndagskram tillbaka.

  18. Trevlig utflykt ni gjorde.. Skåne är ett harligt lann……………………………Men… varför hörde du inte av dej??? Du hade så gärna fått pommes av mej! Kram!

  19. Jätteroligt att få ta del av era utflykter! Underhållande att läsa, skrivna med humor, värme och jag lär mig samtidigt en del nya saker. Många caféer verkar det finnas överallt. Det är jag avundsjuk på.

    Nej, stormen 1967 kommer jag konstigt nog inte ihåg. Men jag kommer däremot ihåg stormen hösten 1969. Av någon underlig anledning associerar jag stormen med Judy min vän som Tommy Körberg vann svenska Melodifestivalen med samma år. Måste ha hört den samma kväll. Kommer ihåg hur jag stretande och sakta tog mig till bussen. Hade varit hos min dåvarande kille och var på väg hem. Konstigt med minnen. Jag bodde då i Västmanland och där var vi helt chockade. Blåste ju aldrig annars!

    • Fikaställena växer upp som svampar på sommaren. Jag tror vi skulle kunna gräva ännu djupare och hittat smalare ställen. Men det gäller att begränsa sig. Jag låter er slippa både x antal stopp och ett hundratal foton varje gång. 🙂
      Antagligen var du nykär i någon just den hösten 1967 och minns inget annat som blåste omkring. 🙂 Jag skulle gissa på att den jag minns var som starkast på västkusten och den du minns svepte högre upp. Det är festligt det där med att man sätter ihop händelser med ex. musik. Jag är likadan. 🙂
      ”Judy min vän” gillade jag skarpt. Jag minns däremot ingen av Tommys konkurrenter det året.
      Soliga kvällskramar

  20. Ni gör så trevliga saker, jag har sagt det tidigare och jag säger det igen! Roliga och mysiga tripper (det där lät ju nästan lite psykedeliskt…..) och är så pålästa så att det blir intressant. Vellingeblomman har jag hört talas om och det verkar, förutom växter, också vara fullt med vad min man kallar ”lovely things” (= affär man inte bör gå in i….). Den bibliska trädgården var oerhört intressant att läsa om. Alltså, jag säger bara det, bloggar är så värdefulla med så mycket nyttig och rolig information! Sen jag började läsa bloggar behöver jag inte prenumerera på så många magasin, faktiskt sant! Din fru är så söt! Ni är ett vackert par! Sug åt er!
    Kramar

    • Jag gissar på att du hade trivts på Vellingeblomman, men frågan är om du inte hade uppskattat femte etappen ännu mer. 🙂
      Jag håller med dig. Dessa tre år som bloggare och bloggvandrare har varit berikande på många sätt. Vågar jag säga det till henne? Tänk om hon blir mallig.
      Tack för de snälla orden. ❤
      Kram

  21. Tack, Bosse för ännu en fin ”njutflykt” i dina trakter. Jag tycker det är toppen med era ”sex mila turer” och jag är så glad över att få följa med och lära mig nya saker och bli berikad av dina vackra bilder.
    Vad gälller Skåne har jag mycket kvar att se och lära mig.
    kram!

Kommentera

