Två starka fyror på deckarhimlen

Vår egen lilla hemlighet
Detta är Ninni Schulmans fjärde kriminalroman om journalisten Magdalena Hansson och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund, som kan vara hennes starkaste i serien. Den stegrade spänningen på slutet uppskattar jag mycket.
”Vår egen lilla hemlighet” är en kriminalroman om makt, utsatthet och om det fruktansvärda som kan ske bakom lyckta dörrar.
Ninni Schulman är skicklig på att göra verkligheten spännande och att skapa många misstänkta personligheter. Någon äcklar mig mer än andra. 😦 Samtidigt belyser hon vårt samhälles mörka sidor på ett realistiskt sätt. Detta ansåg jag redan under läsningen av debutboken ”Flickan med snö i håret”. Schulman har satt lilla Hagfors på deckarkartan och jag ser med spänning fram emot ”femman”.

Betyg 4 av 5

Paula Hawkins

”Kvinnan på tåget” är Paula Hawkins thrillerdebut som farit fram som ett expresståg över topplistorna och är den snabbast sålda debutroman någonsin med sina 2 miljoner exemplar på tre månader.
Denna psykologiska thriller med bra driv berättas från tre kvinnors synvinkel. Jag log över att jag hade gissat rätt när det gällde ”finalen”.
Det ska bli spännande att se filmen, för filmrättigheterna är redan sålda. Hoppas det är i brittisk regi. 🙂

Betyg 4 av 5

40 thoughts on “Två starka fyror på deckarhimlen

  1. Jag tillhör förmodligen en av få som aldrig läser deckare…kanske dags att börja så jag också kan vara med i den stora ”deckarklubben”, som bara tycks växa och växa! Men bara ”kanske!” 😉
    Ska se om dessa rekommendationer är något för mig…Tack!
    Kram, Gunilla

  2. Jag har beställt båda böckerna och åtminstone Ninni Schulmans borde varit kommen, redan igår. 😉 Fastnade direkt för henne, när jag läste hennes tre första böcker år 2012.

  3. Bra betyg där. Att njuta av sin bokläsning och kunna gissa sig fram till upplösningen har sina poänger.
    Tänk så många deckare jag läste förr. Jag köpte eller fick pocket böcker, billigare så, och läste. Men, nu, förstår ej, men jag har lite svårt för dessa, i mitt tycke, tuffare och hårdare deckare, så det blir inte av att jag ens testar längre.
    Jag har blivit ”blödig” på gamla da´r.
    Kram!

  4. Gillade också Kvinnan på tåget. Kändes lite nydanande med tre olika ”jag” i boken. Ingen avancerad ”plot”, men det enkla är det svåra. Så är det absolut!

    Schulman har jag inte läst. Släkt med Alex?

    • Det var en intressant teknik. Jag har kommit på en annan teknik. Fast den är hemlig. 😉 Om jag inte kan låta bli att testa kommer jag helt säkert att bli totalsågad. 🙂 Det är då jag blir frestad att pröva.

      Hon har varit gift med hans bror och tydligen behållit efternamnet.

      • Nu blir jag ju nyfiken på din nya uppfinning vad gäller perspektiv. Ett helt nytt kanske? Eller menar du en helt annan skrivteknik?

      • Jag svarar JA på båda frågorna medan min gamla svenskalärare på gymnasiet skulle sagt NEJ. 🙂 Det blev inte mycket sömn den natten för mig. Sedan gör jag det bästa som jag kan göra med en sprutande nattlig flowperiod. Stoppar undan tankarna HELT under några dagar för att ta fram flödet på ett nytt sätt. Se efter om ramarna håller. Jag är bra på att stänga av.
        Idag dök tillfället upp. Då är jag analytikern som är stenhård mot mig själv. Tonar ner drömmar och fantasi/flumbitarna. Jag älskar att vända och vrida på alla stenar. Den enda stenen jag inte vänt på är avslutningen. Om det går att hitta ett accepterat slut. Läsaren ska inte bli lurad av läsupplevelsen. Bara nyfiken, road, skrämd, upphetsad, välmående, bladvändarsugen och lite till. 😉
        Lena Sanders har också en story till att berätta. Hon kommer inte till tals förrän jag kontaktat ytterligare experter för att få grönt ljus från fler håll. Mer kan jag inte skriva offentligt om det. 🙂 För nu stänger informationsbanken. 😀 Skrivkram

    • Varsågod! Det är två helt olika typer av upplägg som jag tyckte var intressant att läsa efter varandra. ”Kvinnan på tåget” borde gå att göra som en riktigt bra psykologisk thriller.

      Om tre timmar ser jag tredje delen av ”Broadchurch”. 🙂

    • Har du läst Peter May? Om inte så börjar med ”Svarthuset”. Gillar du den fortsätter du med ”Lewismannen”. Snart kommer del tre på svenska. Om du inte gillar böckerna har vi inte samma smak. 🙂 Allvarligt talat gillar jag olika slags deckare. En del läser jag bara som lite förströelse. Ibland är det platsen som lockar mest. Medan jag ställer betydligt högre krav på vissa författare.

    • Vilken tur du har som har en ekorre i familjen. 🙂 Det är verkligen två helt skilda typer av spänningsböcker, men jag gillar båda uppläggen. Hoppas du får tag på ”Kvinnan på tåget”. Kan inte fästmön börjar spara något nytt? 🙂 Kram

      • Fast egentligen är det jag som är ekorren i familjen – när det gäller böcker. I början på sommaren införskaffade jag tre (3) bättre begagnade, höga bokhyllor till mitt hem… Det var bara så roligt att skriva att Fästmön samlar på just denna författares böcker. 😛 Jag kanske kan övertala henne att börja samla på Paula Hawkins också?!
        Kram Bosse Bus!

      • Nu kom jag ihåg dina inköp. Det har jag läst om på din blogg. Här är det jag som är ekorren, men jag har överraskat med att klara av att slänga, skänka sälja sista åren. Men det brukar bli en hel del gliringar, pikar och frågor om jag är frisk. 🙂
        Lägg ner charm eller list så lyckas du säkert. Jag gissar på att du kommer att gilla boken. Kram

  5. Jag har läst (eller lyssnat egentligen) båda böckerna. Kvinnan på tåget är ju sjukt bra! Såg förresten att den komer som film också.
    Just nu betar jag av samtliga av Jussi Adler-Olsen. Rekomenderas om du inte läst dem.

    Kram

    • Varsågod! Det ska bli spännande att läsa och se var du varit. Hoppas du varit i min favoritstad Umeå. 🙂 Som vanligt ”samlar” jag ihop några inlägg åt gången.
      Om du varit i Ume passar det bättre att jag skickar Björkkramar till dig. 🙂

  6. Det kan bli ett par böcker att läsa i framtiden. Just nu har jag en hel ICA-kasse nästan full med böcker, som jag ska läsa först.

    Kram/Gilla

Kommentera

