Månadens tävling: 23 flicknamn

DSCN4466

Här kommer augusti månadstävling:
Gissa mina 23 favoritflicknamn på dessa 23 bokstäver.
(ledtråd 14 st namn slutar på a)

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
Y
Å

Regler: Den som får flest rätt först vinner en Skrapkryss-lott och blir dessutom månadens mästare.
Jag kommer att skriva in hur många rätt de som lämnat bidrag har, så fort jag ser kommentarerna (om jag är hemma).
Tävlingen stängs klockan 22.00.
Detta är årets åttonde tävling. Än så länge har jag haft sju olika segrare. 🙂
Som vanligt får du bara lämna en kommentar.
LYCKA TILL!
Ps. Skriv gärna en namnkedja: Alberta-Britta-Christel-Dora- osv.

76 thoughts on “Månadens tävling: 23 flicknamn

  1. En timme har gått av denna femtontimmartävling. Än så länge är det Bosse Lidén som har både månadstiteln och lotten i sin ägo. Det räcker förstås att någon gissar rätt på ETT namn för att ta ledningen. 🙂 Jag hoppas att augusti-vinnaren klarar av minst tio rätta flicknamn. Så här ser namnflätan ut för de sju segrarna än så länge under 2015: Susie-Gunnar-Tove-Eva-Bosse-Gunilla-Znogge. Kommer det att bli en man eller kvinna som vinner? Det handlar ju om flicknamn … 😉 Extra snygga tycker domaren. 😀

  2. Oj det var ingen lätt uppgift. Jag provar får vi se: Anna- Beatrice-Cecilia-Dagmar-Elin-Fanny-Greta-Helga-ingela-Jenny-Karin-Lisa-Monica-Nancy-Olga-Petra-Rakel-Signe-Tilde-Ulla-Veronica- Ylva -Åsa

  3. Annie-Birgitta-Charlotte-Diana-Elin-Frida-Gunilla-Hanna-Ida-Jenny-Karin-Linnéa-Marie-Nina-Olivia-Pia-Rebecca-Sara-Tilda-Ulrika-Wiveka-Yvonne-Åsa

  4. Anna-Birgitta-Camilla-Desiré-Elisabet-Fanny-Gunilla-Henrietta-Ingrid-Jennifer-Karolina-Linnea-Madeleine-Nelly-Ottilia-Petronella-Rebecca-Sara-Therese-Ulrika-Viktoria-Yvonne-Åsa

    Inte lätt alls men jag slängde in våra döttrars namn för skam vore väl om de inte fanns med 😉

  5. Ja, det var svårt. Finns ju många spår att välja! Och jag hittade för många namn som slutar på a. Men har man fel på några så blir det ju färre! 😉

    Amanda – Bianca – Cecilia – Doris – Emma – Felicia – Gabriella – Helena – Isabelle – Jennifer – Kajsa – Lizette – My – Nathalie – Olivia – Pia – Rebecka – Sofia – Tindra – Ulrika – Vilma – Ylva – Åsa

    Ha det fint!

    • Anna Birgitta Camilla Diana Emilia
      Frida Gunilla Helena Ingela Julia Kristin Linda Mathilda Nathalie
      Olivia Petra Rebecca susanne
      Tindra Ulrika Veronica Ylva Åsa
      Det finns många namn att välja mellan
      Dessa blev mitt förslag !!
      Trevlig Helg 😃☀️
      Ingbritt

    • 7 rätt. Ny ledare igen. KerstinCecilia. Undra hur länge den trenden kommer att fortsätta? Det är intressant att färglägga med gul färg på mitt facit, när de rätta namnen droppar in. Än så länge ska jag inte redovisa hur många rätta namn ni (fyra) har prickat in. Undra om alla 23 facitnamn kommer att bli gula?
      Hoppas ni ska göra något kul i helgen. Vi skippar en tur med bastubilen till Tosselilla imorgon. Annars hade vi fått fyra biljetter av Rickard Sjöberg. Det ska bli skönt att få bilen förhoppningsvis fixad på måndag.

      • Stackars Rickard, att ni nobbar hans gåva! 😉

        Tänk om er Vita Fara gjort som Svarta Blixten (som bara kylde sin förare, men aktivt kokte alla andra), som nu plötsligt börjat fungera igen. Men ni har väl redan förbrukat er tur på biljettvinsten… 🙂 Och Blixten ändrar sig nog snart igen…

        Den här helgen (fredag inräknat) blir det bland annat Holmen, Hojtarpremiär och Holmgång mellan Nättraby och FK Karlskrona (förhoppningsvis besannas inte det sista H:et fullt ut, men match ska det bli).

        Namnleken är som ett avancerat Master Mind – men utan svarta och vita ”pluppar” till hjälp. Ska bli roligt att se lösningen så småningom! 🙂

      • Äntligen trodde jag att jag skulle få komma till detta drömställe och få göra ett blogginlägg om det. 🙂
        Tog du till listiga eller hårda ord till Svarta Blixten? Jag tror inte Blixten vågar busa mer med dig.
        Det låter som tre trevliga H-aktiviteter. 🙂
        Vi får se hur länge din ledning står sig. Min gissning är att vinnaren kommer att ha tvåsiffrigt. 😉

  6. Amanda-Beatrice-Charlotte-Doris-Elisabeth-Frida-Gunhild-Henrietta-Isabelle-Jennifer-Karin-Lisette-Maria-Nina-Ofelia-Petra-Rebecka-Stina-Therese-Ulrika-Victoria-Ylva-Åsa

  7. Så svårt ,-))) men kul ,-)
    Anna – Bernadette – Cornelia – Daniella – Eleonora – Filippa – Gabriella – Hanna – Ida – Jennifer – Katarina – Lizette – Magdalena – Nathalie – Olivia – Petra – Rebecka – Susanna – Terese – Ulrika – Veronika -Yasmin – Åsa-

    Kram Primrose ,-)

  8. Anneli, Beatrice, Camilla, Desirée, Elisabeth, Florence, Gisela, Helena, Ingela. Jennifer, Karolina, Lena, Maria, Noemi, Olivia, Patricia, Rebecka, Solveig, Terese, Ulla, Viktoria, Ylva, Åsa.
    Mitt förslag. Det var svårt eftersom det är så personligt med namn. Roligt med tävlingar.
    Varm kram till dig.

  9. Ja då får jag med försöka …
    Anna – Berit – Charlotte – Desireé – Elisabet – Felicia – Gisela – Hanna – Isabelle – Jennifer – Kristin – Lizette – Maja – Natalie – Olivia – Petronella – Rebecka – Solveig – Tilda – Ulrika – Viktoria – Yvette – Åsa

    Dessa ”tror” jag du gillar! Det gör jag i alla fall! Kram!

    • 9 rätt. Vi har en ny ledare igen. Hur ska det här sluta. 🙂 Jag tänker på när jag och Solveig satt i Hjo med var sin pojk och flicklista på 90-talet. Vi skulle skriva upp tio flicknamn och tio pojknamn. Endast Axel och Gustav hade vi gemensamt på grabblistan. Det skulle kunnat bli kris om vi fått en son. Däremot hade vi många gemensamma flicknamn. Egentligen har jag säkert 45-50 flicknamn som jag tycker är ljuvliga att ”smaka” på. Jag gillar att testa med att säga de högt för mig själv.
      Fredagskram till dig.

  10. Så här tror jag (namn som iaf jag själv gillar :-):

    Alice, Beata, Colette, Dina, Elsa, Freja, Göta, Hedda, Ines, Julia, Klara, Liv, My, Nora, Olivia, Peggy, Regina, Svea, Tindra, Una, Vega, Yrsa, Åsalill.

    • 2 rätt. Men jag måste skriva grattis för du var först med att få in ett namn. Vilket kan jag inte berätta nu. 🙂 Festligt. Fast du hade så få rätt skulle 7-8 av dina namn kunna vara mitt andraval på bokstaven. Men jag har aldrig hört talas om någon Åsalill. 😉 Så det var inte ett av dem. Njut av helgen.

      • Alla sätt att utmärka sig på är bra. 🙂

        Man vet aldrig. Det är bäst att njuta och tänka att det är sista. Då blir de andra bonus i september. Kram på dig Åsalill. Nu ska vi se vad som hänt här sedan jag rättade sist.

  11. Här kommer en delrapport med en namnledarkedja och en rätt-antal-lista.
    Gunnar-Bengt-Znogge-KerstinCecilia-Primrose-Signhild. 🙂 Än så länge sex ledare. Hur många rätt kommer vinnaren att ha? Nio eller fler?
    2-4-6-7-8-9 rätt. 🙂 Personligen trodde jag innan jag la in tävlingen att segraren kommer att ha tvåsiffrigt. Vi får se om jag har rätt eller fel. Jag gissar på att Signhild håller tummarna för det sistnämnda. 🙂
    Så här är läget när jag tar paus för att vara kock. Sedan blir det motionspass och en date vid något utomhuscafé. Det är så skönt att den kraftiga vinden som vi hade i flera dagar försvann igår. Fortfarande är det ljuvligt sommarväder. Hoppas du läsare också har fint augusti-väder. Vi hörs senare idag. Hoppas jag då fått in många fler gissningar. Det skulle vara kul om HELA mitt facit blev gult när jag kontrollerat allas svar. 😀 Än så länge kan jag konstatera en mycket intressant sak. 😉

  12. God middag! Så har jag då vaknat till liv och kommer med mina kvalificerade gissningar. 🙂

    Alice-Berit-Cecilia-Denisé-Elsa-Felicia-Gisela-Henny-Ida-Jennifer-Kajsa-Lizette-Moa-Nora-Olivia-Pamela-Rebecka-Saga-Tanja-Ulrika-Wilma-Yvette-Åsa

    • 6 rätt. Du missade bara sjutton stycken. 😉 Egentligen hade du ganska många som jag hade haft som ”andranamn” på bokstaven. Det finns så många vackra tjejnamn. Jag har betydligt svårare att hitta pojknamn. Tur vi fick två tjejer.
      Du får ha en bra helg.

      • Men det var väl bra kämpat. 😉 Ska bli intressant att se de rätta svaren. För jag hade lite andranamn, jag också. 🙂

        Ha en fin helg!

      • Jättebra kämpat. Tänk om du satt och valde fram och tillbaka mellan ditt första och andraval på flera av alternativen. Det kan göra skillnad på många poäng. Jag sitter och undrar om alla 23 namnen kommer att hittas av er tillsammans. Jag är lite överraskad av att vissa ”vita” namn finns kvar. Undra om någon försöker göra ett pussel av allas lämnade svar och försöker hitta ett mönster. Dustin Hoffman i rollen som ”Rainman” kanske skulle klarat av det om det kom in femton svar till. 🙂

        Tyvärr har vi bara bastubilen denna helg också. Jag skulle gärna åkt iväg på en ”Sex mil hemifrån” tripp och imorgon hade vi fyra biljetter till Tosselilla som vi gav bort idag. Det är inte kul att köra omkring i 90 km med nerfällda rutor. I-problem. Vi får njuta på hemmaplan. Ha det gott.

  13. Anna-Birgitta-Christina-Doris-Elisabeth-Frida-Gerd-Hedvig-Ingrid-Jessica-Kristin-Lena-Molly-Nora-Olga-Petra-Rosa-Stina-Tyra-Ulrika-Viktoria-Ylva-Åsa

    Solig kram 😀 Gerd

  14. Anna, Bianca, Cecilia, Daniella, Ester 🙂 , Felicia, Grace, Hedvig, Isabella, Jennifer, Klara, Lizette,
    Monia, Nora, Olivia, Petra, Rosanna, Sandy, Telma, Ulrika, Vera, Yrla, Åsa

  15. Long time no seeing 😉 Men nu är jag här och har kommit ikapp! Ni verkar ha haft en härlig sommar! Så till tävlingen. Amanda, Beatrice, Cecilia, Daniella, Elisabeth, Felicia, Gisela, Helene, Isabelle, Jennifer, Karin, Lizette, Magdalena, Nelly, Olivia, Pia ;), Rosa, Solveig, Tuva, Ulrika, Veronica, Ylva, Åsa
    Många solvarma Kramar
    Pia

    • 5 rätt. Kul att ha dig tillbaka. Du verkar lite ringrostig. 🙂 Jag som trodde att du skulle nå tvåsiffrigt. Frågan är om du fick något poäng på Pia. 🙂
      Det har varit en fin sommar 🙂 trots att jag haft mycket ont på nätterna och inte ens kan ta på mig en jacka själv. 😦 Tur det inte behövs någon jacka ännu.
      Kram från Lilla Bosse Krigare. Hälsa den STORA Krigaren.

  16. Nu har ju så många svarat, så man borde ju kunna göra någon typ av statistik för att kunna räkna ut vilka namn som är de rätta, men jag chansar vilkt i stället. Här kommer mina förslag:

    Agneta-Barbro-Cecilia-Diana-Ester-Fredrika-Gunnel-Harriet-Ingrid-Jessika-Klara-Lisbeth-Margareta-Nora-Olga-Pernilla-Rebecka-Solveig-Tyra-Ulla-Veronika-Yvonne-Åsa

    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

  17. Hej Bosse. Hoppas du myser nu när du får tid att skriva igen. Sommarlovet är ju slut och det är ändå inte höst än. Ja du, detta var inte lätt.. men roligt och lockande, tror jag chansar på namn jag själv gillar: Anne, Bonnie, Cecilia, Desirée, Emelie, Freja, Gerda, Hanna, Isabelle, Jennifer, Kristina, Lizette, My, Nora, Olivia, Petra, Rebecka, Solveig, Tuva, Ulrika, Veronika, Yrla, Åsa🔚 Äntligen får man pusta i värmen igen!
    Hoppas bilfläkten slutar rossla 🌀 och börjar snurra igen, så att ni kan ta en tur i helgen!
    Laxsjöhälsningar

    • 5 rätt. Nu är det bara jag och Jennifer kvar. Vi ska kampera ihop under det närmaste läsåret.
      Var det rätt eller fel taktik? Hur många rätt hade du haft om du gått efter vad du tror jag gillar mest? Skulle det gett 0 rätt eller 10 rätt? 🙂 Kommer Skrivmoster att behålla sin ledning? Svaret finns där om 2 timmar och 45 minuter. Spänningen är ooooolidl …… 🙂
      Bilbastun har vi undvikit. Den har vi bara tagit till veckohandlingen och några andra korta ärenden. På måndag ska bilen lämnas in. Vi får hålla oss på ”hemmaplan” denna varma helg. Cykla kan vi alltid göra. Hoppas vädret är bra även nästa helg. Då laddar vi för familjeutflykt. Jag är även sugen på fler ”Sex mil hemifrån” som vi startat i sommar här på bloggen. Hälsa till min namne.
      Kram Bosse

      • De tre inom familjen är självskrivna, antar jag – eller har du kanske en 🐺 bakom örat? Tja, trillar det inte in fler förslag, så vinner Skrivmoster, hon brukar ju ha tur. För övrigt väl unnat! 😄
        Så bra med Jennifer som sällskap vid lunchen och du behöver bara fixa maten varannan dag, super👌!
        Bilkrånglet avundas jag inte, men det går lyckligtvis att reparera. Tror däremot att du skulle velat byta med mig i morgon. Då blir det 🍰🍰 för namnen och mig. Hälsat var’e tebaks! 😉

  18. Gissa namn…. vdu har då en massa idéer…..
    Anna, Britta, Christina, Dina, Emelie, Fredrika
    Gina, Helena, Isa, Johanna, Kristina, Lina, Moa, Nina
    O? Petra, Rebecca, Solveig, Tina, Ulla,
    V? Yvonne, Åsa

    Ha det toppen 🙂
    Kram

  19. A Alva, B Beatrice, C Christina, D Diana (såklart), E Emelie, F Felicia, G Gunny, H Hannah, I Isabelle, J Josephine, K Klara, L Linnéa, M Marie, N Natalie, O Olivia, P Petra, R Ronja, S Susanne, T Tova, U Ursula, V Vera, Y Ylva, Å Åsa

  20. Men Bosse….Vilken svår uppgift. Bara att gissa gissar jag.
    A. Anne-christine * blink*
    B. Beatrice.
    C. Claudine.
    D. Diana.
    E. Elleniora.
    F.fia.
    G. Gunvor.
    H. Hedvig.
    I. Inga.
    J. Jane.
    K. Karin.
    L. Lena.
    M. Mariana.
    N. Neta.
    O. Olivia
    P. Petra.
    ?????????????????????????????????

    Sablans så svårt. Ger upp.

    Ha en fin kväll herr lekpojke.
    Kram.
    G.

  21. Anna-Birgitta-Cristina-Daga-Eva-Fanny-Greta-Helena-Inga-Jenny-Karin-Lisbeth-Maria-Nelly-Olga-Petra-Q ?-Rosita-Stina-Tanja-Ulrika-Vera-W ?-X ?-Yvonne-Zandra-Åsa-Ä ?-Ö ?
    Ett bra försök i alla fall. Kram på dig.

  22. Anna
    Beatrice
    Camilla
    Diana
    Eva
    Fanny
    Gunilla
    Hannah
    Ingrid
    Jennifer
    Karin
    Lena
    Marie
    Nelly
    Olivia
    Pia
    Rebecka
    Sara
    Tove
    Ulla
    Vera
    Ylva
    Åsa

    Sådär ja, när kommer lotten? 🙂

    Kram ♥

  23. Anette-Birgit-Cecilia-Dorotea-Erika-Fanny-Gunilla-Hanna-Ingrid-Jennifer-Katarina-Lizette-Maria-Nilla-Olivia-Petra-Ronja-Sigrid-Terese-Ulrika-Viveka-Yvonne-Åsa. Vilka svåra tävlingar du hittar på. Jättekul!

  24. Tjugo minuter kvar tills jag stänger månadens tävling. Nu ska jag se efter så det inte finns kommentarer som jag måste godkänna, från nya besökare. Signhild! Är du vaken? Biter du på naglarna? Asch! Du är en segervan kvinna så du är säkert inte nervös. Kram Retstickan Bosse

  25. Ursäkta! Jag trillade ur lite dumt. Det plingade till tre ggr på slutet, men det verkade röra sig om andra blogginlägg. Härmed stänger jag ”Månadens tävling” och tackar för er insats och kommer imorgon att redovisa och gratulera den åttonde segraren 2015. Det gjorde du bra Signhild. 🙂

  26. Anna, Bodil, Camilla, Diana, Elinor, Fiona, Gerda, Henrietta, Irma, Josefin, Katrin, Lena, Mona, Nina, Olivia, Paula, Rita, Solveig, Therese , Ulrika, Viola. Ylva, Åse, Älva,

  27. OOOOOch vad tog mitt inlägg vägen? jag skrev vid 20 tiden och det svaret är bara borta???? svarade från telefonen och det funkade tydligen inte … hmmmm mycket tråkigt 😦

    • Eller gjorde du som Lizette har gjort minst två gånger när hon säger att hon skickat lång önskelista till mig. Den där bo.liden med en teliaadress verkar inte vara någon snäll jultomte. Det kan röra sig om en före detta fotbollsmålvakt i Umeå. Han är i alla fall inte pappa till min dotter. Min adress var bosse.liden. osv.
      Vilka flicknamn hade du skrivit? Ingela var inte rätt. 🙂 Nästa gång är det bättre att NovemberMästaren Göran hjälper dig. 🙂 Kram Bobo

      • hmmmm nä, jag skickade verkligen en lista med kola favorit namn till dig… men listan finns ju inte med … tråkigt och synd… Syrran undrade så vad jag gjorde när vi satt och grillade. 😀 Jag sa skickar bara ett tjusigt inlägg till BOBO! Göran flinade åt syrran min och sa… det är han med de stora bruna ögonen med glimten i 😀 Japp, just han sa jag… ❤

      • Jag som ville ärvt pappas blå ögon. 🙂 Du får ta revansch om jag kör pojknamn någon gång. Vet du om att jag egentligen skulle heta Göran som var mina föräldrars förstaval? Hade inte en pyroman som gäckade polisen länge i södra Sverige och på Öland hetat det namnet … det fick duga med Bo. Svårt att stava fel. Kram från Bobo 😉

    • Det hade varit samma problem för mig om du haft en tävling. Jag läser det mesta du lägger in, men oftast i efterhand eftersom jag inte är ”varjedagsbloggare” längre. Vem vet. Pojkarna får kanske en chans en annan månad. Ha det så skönt i helgen. Kram

  28. Jag är faktiskt lite glad att jag är för sent ute. Hade jag knåpat ihop RN namnlista hade jag prickat in 0 rätt och varför göra bort sig?
    Ha en skön helg!
    /P

    • På mina månadstävlingar gör ingen bort sig. 🙂 i det här fallet är smaken så olika. Jag tycker det finns otroligt många vackra flicknamn. Däremot har jag större problem att välja bland pojknamn. Därför borde jag ”träna” på det. 😉
      Tack. Hoppas solen lyser på Gotland.

Kommentera

