En märklig måne

Ett

Tänk att en måne,
i lilla Skåne,
kan uppföra sig
som en fåne.

Det har varit några härliga ljumma nätter där jag inte kunnat sova. Istället har jag gått ut på balkongen eller som i natt på altanen. På något vis har jag och den Skånska månen blivit som nattkompisar. För hur ska jag annars förklara detta på ett bättre sätt? 😉

Två

Månen har börjat skoja med mig. Först bara lite …

Tre

Sedan allt mer vågat och störande för andra.

DSC_37360131

Plötsligt blev jag tråkigt vuxen. ”Nu får du skärpa dig knäppa galna måne. Du skrämmer grannens häst.”

Fem

”Bosse! Vad gör du? Vem pratar du med mitt i natten i trädgården? Varför började du gnägga?”

Sex

”Ingen. Det måste du ha drömt. Jag tittar bara på den fina månen. Kom med ut. Natten är ung och vacker.”

59 thoughts on “En märklig måne

  1. Mångubben trodde väl att ingen såg hans akrobatiska rörelser 😊 Du funkar lite som jag märker jag, balkonghäng mitt i natten är inte så dumt alls 😆

    • Den medicinen har inga farliga biverkningar. Möjligtvis lunginflammation om man fortsätter med natthobbyn om några månader. Jag uppskattar att se på himlavalvet, helst stjärnklara nätter. Samtidigt är det inte så dumt att sova sig igenom en hel natt. 🙂

  2. Herlig innlegg om månen! Ja, den er vakker, og påvirker vårt liv mer enn vi aner. Det er bevist at flere har søvnvansker når det er fullmåne, så jeg pleier også ha problemer med søvnen da. Kjedelig, men sånn er det bare. Kanskje jeg skulle stå opp og prate med månen sånn som du gjør 🙂

    Klem fra Marit

  3. Många som inte kan sova när månen är full, fast mig har den aldrig stört. Men jag älskar att titta upp på den sammetsmörka himlen stjärnklara kvällar, speciellt nu när finns en viss krispighet i luften. Det brukar vara svårt att få till bra bilder på månsken, men du har lyckats bra tycker jag.
    Kramar♥

  4. När jag ser dina vackra bilder på fullmånen så förstår jag varför sömnen varit så orolig med mardrömmar i natt. Jag och många med mig påverkas just av fullmåne. Det var ett spöklikt inlägg 😉

    Ha en skön onsdag
    kram
    Malin

    • Är du också med i den berömda månklubben. Ändå vill jag inte vara utan fullmånen. Hoppas jag inte skrämde dig så du sover ännu sämre i natt. 🙂
      Vilken blåsig onsdag det varit. En härlig blandning av skön sommar och bitande höst. Här i Ystad ändrar vädret ibland karaktär på någon minut. Så fort det är sol passar jag på att gå ut en sväng. Sedan gäller det att ha tur när det är dags för att fika och äta.
      Kram Bosse

    • Välkommen till min blogg Susanne! 🙂
      När jag är extra galen och har inlägg i kategorin LITE GALET brukar jag alltid undra hur nya besökare uppfattar ett sådant speciellt inlägg. Skrämmer jag iväg dem för alltid? Blir de sugna på att vandra runt? Jag kan ändå inte låta bli.
      Kul att du gillade det. 🙂
      Kram Bosse Bus

  5. Månen är speciell på många sätt, även över Wales. Det värsta är när den är full, att den får mej att sova dåligt, med konstiga drömmmar. Blir lite mångalen.
    Härliga bilder från Ystads Montmartre. Gillar Boktavlan.
    För mej är det skönt att var tillbaka hemma igen. Home Sweet Home!
    Ha det bra!

    • Jag älskar att se när den är full, men det är märkligt att det ska vara så svårt att få till sömnen då.
      Boktavlan var tuff. En trevlig marknad. Men den dagliga i Paris är ett strå vassare. 🙂
      Jag förstår det fast jag inser att du är en kvinna full med energi. Det var ett långt arbetspass. Var det Ditte som var den jobbigaste resenären? <3. Hoppas du har en längre ledighet som väntar dig. Kram

    • Tänk om tredje boken blir en poesibok. 🙂 i så fall har du klippt mina vingar. 🙂 Tur min kategori var LITE GALET och att jag inte la in den på SKRIVANDE. Är det sådant som kallas för nödrim? 🙂 Men jag har skrivit en hel del dikter sena kvällar och tidiga nätter. Oj! Det var många år sedan.
      Bra att du hellre läser allt annat. 😀 Hoppas det gått bra med ”huset”.

      • Du får putsa lite på rimmen då 😉
        Tur man kan skoja med dig! Jag har också skrivit en del dikter, de flesta inte så bra…
        Med huset… Tja, sanerarna tyckte det luktade ovanligt mycket, så jag vet inte om det som de tänkt göra räcker till. På måndag kommer iaf byggfirman och börjar bygga upp igen. Hoppas de kommer att trivas igen!

      • Det hjälper nog inte ens om Solveig och Kerstin hjälper mig med putsningen. 🙂
        Jag gick in på din blogg igår kväll för att se om du skrivit något nytt om det ”otäcka”. Hoppas verkligen att de lämnar allt bakom sig. Det borde inte hända igen just i det huset, rent statistiskt sett.

  6. Så paff jag blev när jag såg din måne, jag hade en konstig måne som jag fotade här om kvällen skall kanske gå in och titta hur de bilderna blev, inte så bra som dina för persiennen kom i vägen och det var mörkt ute…. Min måne levde också runt där uppe…. =)

    Kramen ♥

  7. Farligt att sitta och stirra på Månen ,Man kan bli måntagen ..:-) ………..Kjell har vaknat! Du kan få telefonnumret till en bra massör Googla på Åsas hälsokälla i Höör :-)Kram!

  8. Vare sig man är en måne, en fåne, eller från Skåne … så kan det aldrig vara fel med lek … 😀
    Här bjuder du på både ordlek, kortlek, väderlek … 😉
    Kram

      • … eller så kunde Ystad ligga lite närmre Söderköping …
        Ja, du måste bara komma hit. Vi har många idyller i vårt land, och här kring Göta kanal ligger dem tätt.
        Vadstena är nästan ännu ett strå vassare än Söderköping, idyllmässigt sett. Mellan slott, kloster och domkyrka slingrar sig gränder och parker, och det ligger så otroligt fint vid Vätterns strand.
        Har du varit där då?
        Om inte så bara måste du komma upp till våra trakter. 🙂
        Kramisar

      • Söderköping och Trosa har jag varit nyfiken på i många år. Innan skyllde vi på gamla bilar, sedan mycket jobb och ingen fritid, nu är det ingen-är-sugen-på-att-ratta-så-långt. 😦
        Vadstena har jag varit i många gånger sedan barnsben. Vi bodde i Hjo och under några år åkte vi varje maj Vättern Runt med bil. Det blev som en trevlig tradition som vi gjorde på två dagar. Sedan har jag släkt i Jönköping/Huskvarna och min kusin och hennes man har stuga inte så långt ifrån Vadstena. Vissa kvarter i Vadstena påminner om Hjo. Very nice! 🙂

  9. Hoppla då……..Vad har mitt norra ögat skådat?? *LER* En mångubbe som är Mångalen…..en häst som ser vild ut……..Näe….jag tyar inte längre. DU ÄR BARA FÖR ROLIG!!!!!!!!!!
    Tack för morgonens skratt bosse hihihi
    Ps……..passa dig för Mångubben bara. Tittar man för länge så…….

  10. Haha! Nog är du lite mångalen alltid. Men så länge du inte har blivit rädd för vitlök och får ett plötsligt sug efter palt så kan du vara lugn. Vad sen grannarna säger om att du sitter på altanen och gnäggar – det är en annan sak.

    Gnägga lugnt. Nu ska jag strax åka till stallet. Ska jag hälsa?

    Kram

  11. Man blir lite måntagen kan jag hålla med om… 😀 och så minns jag visan som jag sjöng för mina barn inför deras sänggående…
    När månen vandrar sin tysta ban
    och tittar in genom rutan,
    då tänker jag understundom så
    och knäpper sakta på lutan:
    Vad du är lycklig, du måne klara,
    som får så högt över jorden fara
    och blott se på!

  12. Härliga bilder!! Gillar också månen. Stiger ofta på natten då den är full. Ha det bra Bosse!! Är mycket glad och nöjd över min Libre. Dock går 14 dagar alldeles för fort.

Kommentera

