Vackert i mörkret

Ett

Mörkret tar mer och mer av dygnets ljusa tid. Många har svårt för det. Samtidigt finns det nu utrymme för aktiviteter som kommit i skymundan under en lång tid. Själv har jag alltid läst mest på höstarna.

Två

Dessa foton togs i förra veckan. I den ljumma kvällen var det inte svårt att trivas. Flera personer hade fortfarande sommarklädseln på sig.

Tre

Även fula byggnader kan bli vackra. Ursäkta räcket som ville vara med på bilden. 😉

Fyra

När jag kom hem från hamnområdet ville jag ha mer. Därför fortsatte jag till fots till de två …

Fem

… svamparna som varit blåa ett tag. Undra vad konstnären ska sätta för färg på dem nästa gång. Hoppas fler kommuner lånar den briljanta idén. Eller vad tycker du? Egentligen vet jag inte vem som var först.

58 thoughts on “Vackert i mörkret

  1. Ja, det är många ganska fula byggnader som helt ändrar karaktär efter mörkrets inbrott och i rätt belysning!

    Visst hör hösten bokläsandet till så nu bunkras det upp!

    Kram

  2. Jag brukar gilla hösten men när temperaturen sjönk drastiskt o det genast behövdes lite mer kläder så blev jag lite låg. Det gick över ganska kvickt!
    Igår tog jag en cykeltur, njöt av luften o kände mig som vanligt igen! Hurra! Höstgöromål är att göra trädgårdsjobb ute, väva o läsa inne, laga mustiga grytor och mysa med levande ljus.
    Skriva ska jag också ägna mig åt i höst…denna andra höst som pensionär.
    Det gäller att kunna se det fina, Bosse, o det gör du! Vattentornen är läckra o det där med ljussättning har kommit starkt de senaste åren.

    • Jag drabbades av samma låghet när det hände och tycker inte om när det går så snabbt. 😦 Min kropp, hjärna och själ hinner inte med i svängarna.
      Igår var det härligt. Hösten när den är som bäst. Jag förstår att du njöt av en cykeltur. Det finns mycket trevligt och nyttigt man kan göra av dessa mörka månader. Sedan gäller det att passa på att sluka i sig den sol som dyker upp under de allt kortare dagarna.
      Det låter som ett spännande projekt, som jag hoppas få läsa mer om på din blogg. Jag har noterat att du har talang. 🙂 De färgade vattentornen är jag mycket förtjust i. Jag behöver bara gå ut femton meter för att kunna notera vilken färg de har. Ljussättning på de rätta ställena och i lagom mängder uppskattar jag. När det blir tävlan mellan grannarna har man gått över styr, anser jag.
      Kram

  3. Jättefina mörkerbilder! Och visst är det skönt med mörkret också. Att med gott samvete kunna gå in, tända lite ljus och krypa ner i soffan med en god bok.
    Ha det fint!

    • Jag har alltid uppskattat att göra det mysigt omkring mig i mörkret. Mamma lärde mig konsten att njuta av ”kura skymning”. Redan nu har jag levande ljus till frukosten. Samtidigt försöker jag var så aktiv som möjligt på dagarna och dra nytta av ljuset. Vi nordbor behöver c-vitaminerna. Idag får det bli en cykeltur.
      Tack. Jag önskar dig detsamma.

  4. Du skrev kura skymning. Jag lärde min av min mamma, som växte upp i Västergötland att man kurade möske. Same but not same.

    Dina bilder var fina, men jag gillar absolut inte hösten. Och det är ju den årstiden vi har framför oss nu.

    Kram/Gilla

    • Kul att lära sig något nytt. Jag får höra med Solveig om hon känner till ordet.

      Om jag leker tävling kommer hösten på fjärde plats hos mig med. Men jag har uppskattat att sommaren, blommor, värmen, ljuset (annat än när jag bodde i Umeå) m.m. stanna kvar mycket längre här söder ut än jag var van vid tidigare. Förra årets höst var extra frostsnäll. Då fanns det fina rosor i trädgårdarna i början av november. Då glömmer jag dimmiga, regniga, blåsiga, leriga kust-dagar i november. 😦 Jag är bra på att hitta på mysiga inomhusaktiviteter. Moment som möjligheter, hobby och fantasi spelar självklart in. Men alla människor behöver ljus och tanka c-vitaminer.
      Kram Bosse som har en härlig sol utanför och precis suttit på altanen i kortarmat och njutit vid fikat och tidningsläsandet.

  5. Kura skymning gjorde vi hemma i mitt barndomshem också. MIn skånske pappa kände först inte till uttrycket, men mamma fick honom att gilla det.
    Mörker och ljus, så vackra kontraster. Vårt lokala vattentorn är belyst men det skulle vara häftigt med lite färg ibland.
    Ha det gott!
    Varm kram
    Gigi 🙂

    • Jag gillar både säga uttrycket högt och vad det innebär praktiskt. ❤ Härligt att sitta där och reflektera över livet och vänta in mörkret. Där ser man att vi män går att påverka positivt. 🙂
      Hoppas ni får färg på ert lokala vattentorn. Du kan föreslå det. 🙂
      Kram Bosse

  6. Så vackra foton, du kan din sak. En del är riktigt magiska. Den blå färgen på svampen är tjusig.
    Att det blir höst och mörkare ute i naturen gör inte mig något, men min man, han verkligen hatar mörkret. Han blir deppig av mörka kvällar och längtar bara till våren.
    Kanske för att han är stadsmänniska, född i Stockholm och alltid bott i storstan, jag är Ångermanländska kommer ifrån de djupa skogarna och är van vid mörker, ingen gatubelysning där inte, i alla fall inte på landet som jag kommer ifrån.
    Kram och trevlig kväll.

    • Tack snälla du! Jag måste erkänna att Solveig stod bakom kameran vid de flesta tillfällena just denna ljumma kväll.
      Det är många människor som blir låga av hösten. Sedan finns det de som blir det av de andra årstiderna också. Lyckost de människor som trivs med alla våra väderväxlingar här på norra jordklotet.
      Jag förstår att du är van vid mörker. Det är en bra erfarenhet du har i ”livsväskan”. Du får försöka komma på knep för att få upp honom över ”vattennivån”. Det är lättare sagt än gjort. Jag har också varit betydligt mer mörk under oktober och november tidigare under flera år. Ändå njöt jag av många septemberdagar med hög klar luft. Nu är det mer kylan jag har ont av. Det värker i händerna om jag inte har på vantar och jag blir stelare i kroppen. Man får vara tacksam så länge man hänger med. ❤
      Kram på dig och tack för att du tittar in. .

  7. Vatten och speglande ljus… wow, så fint. Läsningen ligger lite på is just nu…. skolan tar all tid… men någon helg så händer det att det blir sträckläsning…. nästan dygnet runt. HA det gott, det är fina dagar nu..,,, och fina kvällar hos er i ljus och vattenland.

  8. Allt blir vackert i mörker och rätt belysning. Svamparna är läckra i den blå belysningen.
    Har inte sett det tidigare. Har tyckt bäst om hösten tidigare men sedan jag blev pensionär ¨
    är våren och sommaren mina favoriter. Tycker det är så skönt med frukost ute och det är lite kallt nu. Lunchen har jag ätit ute denna vecka och då njuter jag. Tänk att livet kan vara så skönt när man inte har tider att passa.
    Ha en bra kväll
    Kram Anki

    • Jag roade mig med att samla på foton med olika färger på vattentornen förra hösten och har lagt in dem på bloggen. 🙂 Det är både mysigt, kul och snyggt. Jag saknar redan våra utomhusfrukostar, men är tacksam för att det gått att sitta ute och njuta de sista dagarna av andra måltider. Visst är det skönt att slippa passa tider. Lite ironiskt känns det som om jag haft tider att passa dygnet runt sedan jag fick diabetes ett 1990. 😦 Det hade varit skönt med en veckas paus snart. 🙂 Skönt att läsa att du njuter av ditt nya liv som pensionär. Hoppas du får göra det i många år till.
      Kram Bosse

  9. Vilken trevlig kvällspromenad. Tack för att vi fick följa med. 🙂 Jag tycker att det är rätt mysigt att mörkret kryper sig på nu. Inser att jag är mer kreativ de mörka månaderna. Det är då som både skrivande, fotograferande och renoverande kickar igång för mig (det är jag som står för målande och tapetserande här hemma och i höst ska min skrivarlya få sig en välbehövlig uppdatering). Mörkret, regnet och kyligare vindar… ja, det är det min kreativitet behöver. 🙂

    Lycka till med skrivandet och ta hand om varandra.♥

    Kram Lotta

    • Med andra ord kommer det att hända många kreativa och spännande saker i din del av Skåne under den allt mörkare tid som väntar runt hörnet. Jag önskar dig lycka till och hoppas mest att du får vara frisk för det är du så väl värd. ❤
      Kram Bosse

  10. Det blir en annan stämning i bilderna när det är mörkt ute, belysningen lyser upp så vackert och även det fula blir vackert. Fina bilder, svamparna är läckra i sin blåa skrud, vi har också lite färgad belysning i vårt vattentorn, ska nog gå dit en kväll framöver 😀 Jag tycker om hösten, en solig höstdag när löven börja skifta i olika färger, då är det underbart 😀 Det är lika mysigt att krypa upp i soffan när det blåser rejält och vinden viner utanför och regnet piskar på rutorna. Lite levande ljus, en bra bok och en kopp te blir pricken över i:et en ruggig höstdag. Jag har precis läst klart första boken av Ninni Schulman, tack för boktipset 😀 Kram Susan!

    • Det tycker jag du ska göra så jag får se hur det ser ut hos dig. Jag uppskattar också soliga höstdagar med klar luft och är som du svag för levande ljus, en bra bok och en hett rykande kopp te. Bra att du gillade boktipset. 🙂 Jag längtar till att få välja från högen som finns på biblioteket och väntar på mig/oss. Jag får allt ge mig till tåls till måndag kväll.
      Kram Bosse

  11. Vackra mörkerbilder! Du har verkligen fångat detaljerna! Och visst ser mycket annorlunda när det är mörkt och ed rätt belysning. Svamparna är verkligen fina i sina blå kostymer och visst är det en spännande tanke om de skulle skifta färg efter humör. Vi har något liknande här längs kajen, dock ej svampar, men de skiftar i olika färger och det är riktigt vackert i den mörka kvällen. Visst känns det att hösten är på väg och i år gör det mig inget alls…
    Kram från ett höstvackert Stockholm i kvällsdräkt.

    • Tack Ditte! Solveig höll mest i kameran denna gång. Jag vaktade bilen som stod lite dumt. Inte så att den dinglade med två hjul över kajkanten. 😉
      Önskemål: Vill se de olika färgerna hos dig. Please! Hjälper fjäsk? 🙂
      Bra att du inte känner det tufft. Ännu. Tur du har en reservplan om det blir för regnigt och blåsigt.
      Kram

  12. Jag tycker inte om att det blir mörkt allt tidigare men det blir så fina blå färger när man fotograferar i mörkret. Att kura ihop sig med en bok i höstrusket är en välkommen sysselsättning. För många år sedan i Stockholm hade man Hötorgshusen att skifta i olika färger beroende på hur människorna i staden sa sig må. Ett projekt som jag tror började 2007. Man kan läsa om det på http://www.emotionalcities.com

  13. Jag hajade till lite när jag läste ditt inlägg. Just nu håller jag på och funderar lite på en adventskalender i december. Det var en utmaning att fantisera ihop så många inlägg på ett och samma tema i fjor, så jag måste försöka i år också. Jag har bestämt mig för LJUS i alla former och just igår funderade jag på vad för slags ljus man ser utomhus. Jag gillar dina blå svampar. Kram

  14. Det är väl läge att lysa dem rosa lagom till ”Rosabandet kampanjen”. Jag tycker i alla fall att det är en jättebra kampanj som vi inte kan få för mycket av.
    /P

  15. Dina mörkerbilder kan få vilka mungipor som helst att dra sig uppåt öronen. 🙂 Så nu kan hösten komma. Nu njuter vi av levande ljus inomhus och mörkret och färgerna där ute. 🙂

    Kram ♥

  16. Kors i taket vilka fina bilder du har tagit. Jag bara njuter av härligheten.
    Det kan Värkligen bli jättefina bilder när mörkret faller in.

    Tjusigt tjusigt.

    Ha en jättefin dag nu. Nu är min lunchrast över.
    Undras om någon har saknat mig *LER*

    Kramelikram😁

  17. Härliga ”mörkerbilder”! Som du säjer även det fula kan bli vackert när det är upplyst.
    Det som är härligt med mörkret är att man kan tända levande ljus inomhus och sedan mysa.
    Ha enbra dag!

  18. Precis nu är lusten större at läsa igen. Mitt i sommaren får jag aldrig riktig ro till det om jag inte är alldeles alldeles ensam vill säga. Svamparna är så häftiga och nog är även de vackrare när det är mörkt. Låter skönt med en ljummen kväll. Dom kommer jag sakna. Ha det så gott i mörkret!

    • Min brukar också växa vid den här tiden på året och hålla i sig ett bra tag.
      Jag saknar dem redan. Ofattbart att det var i förra veckan. Igår var det första gången det var ensiffrigt när jag gick min morgonpromenad. Tio grader hade blivit sju. Hoppas frosten dröjer till långt in i november, som hösten 2014. Jag är övertygad om att du får besök av Herr Frost tidigare.
      Tack. Kram på dig.

  19. Hösten har ju sina ”mysigheter”, tända ljus och läsa böcker ( fast just läsandet pågår året om för mig), mysa i soffan, höstgrytor osv. Och är det kallt åker långkalsongerna på, för det är på hösten man har mest glädje av dem, på vintern fryser man ju oavsett klädsel.
    Men det tråkigaste med hösten är att mörkret kommer och det är så jäkla tråkigt att det är mörkt när jag åker till jobbet och det står inte på så är det mörkt när jag åker hem också. Sover jag sedan ordentligt, som man bör göra som nattarbetare så kan jag befinna mig i mörker i flera dar….
    Men man får ta det som det kommer!
    Fina bilder som du eller frugan tagit…

    • Just det du skriver är skälet till att jag har haft så svårt generellt för hösten. Det ständiga mörkret och kylan som tränger in. Förstår att det är extra tufft för dig. 😦
      För mig har det blivit bättre de sista åren och september kan vara en riktig kalasmånad. Helst sedan vi flyttade Ystad. Här är sommaren oftast förlängd.
      Kram Bosse

  20. Mycket fina foton.. härliga färgsättningar i mörkret. Absolut kan man njuta av hösten, mörkret och ljussättningar… får bara önska att inte kylan kommer för fort nu.
    Ha en skön sensommar/höst.

  21. Underbara mörkerbilder! Mörkret är min goda vän och hösten är min egentid! Möjligen blir det lite sämre i slutet november mot Lucia till så kommer ljuset igen. Ljuset bär jag inom mig, iallafall blafrar det 😉
    kram

    • Tack Tove! 🙂 Bra att du tillhör de som gillar hösten bäst. Slutet av november kan bli tufft. Men det är en kort månad om man räknar dagarna på fingrar och tår. När första advent anländer tycker jag det går mot bättre och ljusare tider igen. Ska du vara BloggLucia i år? 🙂 Jag är inte blond så jag får aldrig chansen. Men jag har vart stjärngosse några år i skolan.
      Höstkram Bosse

Kommentera

