Världen & Vardagstankar: 21 av 30

Tjugoett

  1. Det är bestämt att du ska börja med avel av hundar. Vilka tre raser skulle du satsa på? (Favoritraser är ämnet. I fantasin kan alla raser umgås.)
    Ska bli spännande att se vilka raser som är populärast hos mina bloggbesökare.

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en sammanfattning i en fristående kommentar, strax innan nästa fråga.

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

Ps. Idag kommer det TRE frågor för att skynda på kategorin, eftersom den tog sommarlov. Det gjorde vårt internet igår också. 😦

43 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 21 av 30

  1. Mina favorithundraser utan tanke på vad just de raserna har för behov:
    1. Border Collie 2. Siberian husky 3. Golden retriever.
    Det ska bli roligt att se vilken hundras som ”vinner” här.
    Kram,
    Gigi 🙂

  2. Min Milouu var av rasen Australisk Silkyterrier, så det blir nr.1. Santos var en Bichon frisée så det blir nr. 2 och som nummer 3 hade jag valt Labrador. Kram

  3. Jahapp, det var ju naturligtvis jättelätt – det är ju dom renrasiga jag haft under årens lopp; Strävhårig tax, Lancashire Heeler och så det vi har nu Podengo Portoguise.
    Fast jag har också haft en underbar liten blandrashund, en finsk spets och västgötaspets!
    KRAM
    Susie

  4. Jag har haft collie, lättlärd ras och tillsammans har vi haft en lapphund, väldigt smart och vaktinställd, åtminstone vår… Grönlandshundar, tåliga och dragvilliga och samojed, underbart söt som valp med den mjukaste päls man kan tänka sig och som ser ut, som om det är julafton varje dag, alltså glad. Vår senaste hund var av blandras: grönländare/samojed. Inte lika ivrig som draghund men trivsam och sällskaplig, stor och med mjuk, härlig päls.
    I framtiden skulle jag kunna tänka mig att ha en stor hund igen, t.ex. Berner Sennen: ”stor, lojal, trofast, intelligent och tillgiven” står det om man googlar och så tycker jag att den har en fin päls. Kunde rädda mig om jag gick vilse i snöyran, den är ju från Alperna. Eller ska jag kanske hellre välja en lite mindre, som t.ex. silkestax, lätt att ta med i bilen? Eller varför inte en pigg, arbetande och aktiv hundras, som beagle… måste förstås ha ordentlig med motion, så man skulle bli tvungen att gå ut och gå med den flera ggr/dag. Njaä, så lindrigt slipper man nog inte undan, den ska helst nosa upp spår under jakt. Jag har blivit bekväm med tiden och jagar heller inte, äger bara ett luftgevär och en vattenpistol 😏😕😟 Det får nog bli får istället, gräs och slåttermark finns det runt knuten – då får man ju dessutom lite ull att spinna. 😃

  5. 1. Femvägskorning: Labrador-schäfer.dobermann-rottweiler-golden.
    2 Bichon Frisé
    3. Trevägskorsning: Shih tzu – Lhasa Apso- Cotton de tuléar.

  6. Jag som har massa pälsdjursallergiker runt mig måste välja min egna ”älskade Fonzie” ras Chinese Crested powder puff men gärna även den nakne varianten. Denna underbara hundras är aktiv, tillgiven och sällskaplig ras. Rasen är vänlig, lekfull och gladlynt men kan vara lite reserverad mot främlingar, framförallt den nakna varianten. Denna ras passar mig som handen i handsken.
    Dvärgpudlar gillar jag lite… de är också bra då de är pälsdjurs-vänliga. Den tredje sorten får bli en valpart… hundarna förblir valpar hela livet… eller oooo no! Jisses vad jobbigt. det får alltså bli en hederlig mops. Små hundar är bäst… tar inte så stor plats och man kan mysa med dem i knät.

  7. Åh, hundar, det har jag aldrig haft någon, men skulle gärna vilja ha om det var möjligt.
    Labrador, Långhårig Collie, och Mellanpudel, dessa känner jag för speciellt eftersom jag har haft och har, syskon och vänner som jag har fått lära känna dessa hundar hos.
    Kram!

  8. Finsk lapphund blir absolut nummer ett sen kanske det får bli en Berner sennen och sist och faktiskt minst ( för att matcha mina egna korta ben, 153 cm i strumplästen) får det bli en tax.

  9. Tre raser …hm.
    Tror jag väljer ”Griffon, sant Bernard, och såndär liten hund som har liksom skägg fram.Den är jättesöt. Kommer inte på vad den heter.

    Ja, det var mina val hihi.

    Fredagskram från lufsen.

  10. Airdale terrier (för att vi hade en i min barndom)
    Rhodesian Ridgeback (för att de är så ståtliga, men jag skulle aldrig våga ha en)
    Bulldog (för att de är fulsnygga)

  11. Älskar hundar och har en liten blandras idag.
    Favoriter 1. Irländsk Setter en underbar och vacker hund. Har haft en som var fantastisk och känner flera av denna ras.
    2 Tibetansk spaniel lite söt och trevlig hund. En bit av min lille blandis. Har träffat renrasiga och gillar dom.
    3 Irländsk Varghund. Stor och ståtlig hund med massor av utstrålning. Den är rufsig och fulsnygg.
    Kram Anki o Minton
    PS han håller med mej

  12. 1. Engelsk springerspaniel och spansk vattenhund (underbar kombination, är gudmatte åt Esther som är av den sorten).
    2. Pudel
    3.. sen vet jag inte faktiskt eftersom jag är kass på hundar och egentligen är en kattperson… men en snäll, personlig, mysig och klok hund, gärna blandras och inte för stor så den inte går ut och går med mig istället för tvärtom.
    Kramen igen

  13. Tre raser som vi haft och av dem blir valet så här: engelsk bulldog är min favorit… men av den lite äldre modellen innan de förstörde rasen med alltför korta nosar… boxer, en rolig hund som hängde med på precis allt.. och bullmastiff, en stor mysig och väldigt barnkär hund.

  14. Tack för alla härliga svar och alla hundraser som jag inte ens visste om att de fanns. Vår egen lilla älskling Texas som var en Coton de tuléar fick vara med på en trevägskorsning. 😉 Nästan 40 raser fick jag ihop på min kladdlapp. Labrador får kallas för bloggvinnare, men många andra raser tassar precis bakom. 🙂 Jag önskar er alla stort LYCKA TILL med er avel. 😀

Kommentera

