Världen & Vardagstankar: 22 av 30

Tjugotvå

  1. Vilka tre kända personer skulle du vilja fika med? (Du får även ha med personer som inte finns i livet längre.)

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en sammanfattning i en fristående kommentar, strax innan nästa fråga.

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

Ps. Idag kommer det TRE frågor för att skynda på kategorin, eftersom den tog sommarlov. Det gjorde vårt internet igår också. 😦

61 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 22 av 30

  1. Det skulle vara trevligt att fika med Birger Malmsten, som jag beundrade i tidiga tonåren. Jag skrev faktiskt till honom och bad om ett signerat foto – och det fick jag. 🙂
    Sedan skulle jag gärna vilja fika med min mamma och pappa, som dog redan på 60-talet – men eftersom de inte är kända får de stykas från önskelistan.
    Då får det bli ”Cello” Olle Carle som säkert skulle förgylla fikastunden med sin träffsäkra hiumor och som nummer tre väljer jag språkekvilibristen Robban Broberg, som har bjudit mig på så många goda skratt.
    Synd bara att de alla numera dricker sitt kaffe på de himmelska ceféerna 😉
    Kram,
    Gigi

  2. Angela Merkel verkar vara en intressant person att fika med, liksom Agatha Christie. Henne skulle jag velat intervjua hur hon bar sig åt för att fundera ut sina intriger. Den tredje ”kaffemostern” fick bli Coco Chanel, en mycket spännande dam, vars mode jag gillar skarpt. Kram

  3. Oj, vilka ska man välja här!? Nu fikar ju inte jag, men dom andra kan gärna få göra det bara jag fick höra deras prat!! 🙂
    G.W.Persson är den första – jag gillar hans underfundiga humor och hans böcker. Det finns ju vansinnigt många författare jag skulle vilja träffa, men jag väljer nått annat nu. Det får bli en politiker, Winston Churchill. Vilka stories man skulle kunna få höra! 🙂 🙂
    Sen måste man ju bara ha en kvinna med, men vem av alla skulle kunna ta för sig i det här sällskapet? OK, det får bli en författare till: Selma Lagerlöf. Vilket sällskap det skulle bli! 🙂 🙂 🙂
    KRAM
    Susie

  4. Tyvärr är de alla döda. Eller lever Jesus från Nasaret ännu på något sätt?
    Jag skulle vilja sitta vid bordet för att se och lyssna på honom. Fåfäng tanke men så underbart, om det hade gått…
    Sara Lidman för hennes försvarstal mot USA under Vietnamkriget. Skulle vilja höra henne berätta om personer hon mött och om uppväxten i Missenträsk.
    Och Ernst Heming Hardenberg, SS-soldaten under invasionen av Frankrike 1940, som vägrade att på kommando skjuta en sårad afrikansk/fransk krigsfånge. Vilket mod!
    Eller kanske få träffa ”den okände soldaten” – alltså vilken som helst av alla dem, som tvingades att offra sina liv i ett hopplöst krig.

  5. Jisses! De två första var lätta men den tredje fick jag allt fundera på ett tag…
    Dalai Lama, solstrålen: min mamma tillika ängel som vakar över mig, och till sist….
    Ja, varför inte…. trumsolo….
    Alice Tegnér

  6. Astrid Lindgren, för att höra alla hennes kloka ord igen.
    Gunilla Hasselgren, för jag tror vi har samma humor.
    Kronprinsessan Victoria, för att önska henne lycka till med sin graviditet.

    Rena slumpen att det blev tre kvinnor. Kunde ju lika gärna blivit tre män, som dessa. 🙂

    Leif GW Persson, för jag gillar hans humor.
    Lasse Kronér, för jag gillar hans humor.
    Ingvar Oldsberg, för jag gillar han humor.

    Bonuspar vore så klart Solveig och Bosse Lidén, för att höra var de får alla kuliga idéer ifrån. 🙂

  7. Rolf Lassgård – den riktiga Wallander enligt mig.
    Kronprinsessan Victoria – verkar så trevlig. Och det skulle nog bli fint kaffebröd, om hon bjuder.
    Selma Lagerlöf – favoritförfattare. Fikar gärna på Mårbacka.

  8. Det finns många som jag skulle vilja dricka en kopp the med.
    Men för att nämna tre då,
    Barack Obama, han ser så snäll och god ut och verkar vara en mycket skärpt person som vill det bästa.
    Marilyn Monroe, som en del har sagt att jag liknade som yngre och som verkar ha varit en ensam själ inombords.
    Elvis Presley, så att han kunde sjunga för mig för hans röst var helt underbar.
    Nu blev du förvånad, eller hur?
    Kram!

  9. Mathma Gandi, Hans Rosling och Sting. Det känns som en spännande blandning av fikagäster. kanske vi får anpassa menyn och även servera lite te men det är helt ok för min del. Som tilltugg blir det hemlagad äppelpaj, passar bra så här på hösten.

  10. Min farmor som jag aldrig fick träffa eftersom hon dog 1949.
    Carlos Ruiz Zafón eftersom jag gillar hans böcker skarpt, men han kanske visar sig vara en tråkig typ :-).
    Gary Cooper för att han är (var) så jäkla snygg.

  11. Helt klart skulle jag vilja fika med min underbara farmor min helt fantastiska farfar som båda dog innan jag hann ställa alla frågor som jag nu vill ha svar på ❤ Någon som jag också gärna skulle vilja fika med är Prinsessan Viktoria ;D

    Trevlig fredag!

    Kram

  12. Oj det var svårt men min Pappa som dog när jag var 12 och underbar.
    Elvis Presley som gärna får sjunga något för oss.
    Anna Jansson vars böcker jag gillar.
    Kram Anki

  13. Albert Einstein (vi är födda på samma dag och han har en del citat som fascinerar mig så jag skulle vilja ha ett samtal om livet och personlig utveckling med honom), föreläsaren Klas Hallberg (för att jag tycker han är fantastiskt klok och kan kombinera allvar med skratt) och Matthew B James (för att ha ett samtal om den hawaiianska filosofin Huna, han kan förenkla det komplexa så jag förstår samtidigt som han är uppvuxen med det). Kramen från Liv som läser ikapp bloggar

  14. Professor LGWP väljer jag, föga oväntat först.
    Ingrid Bergman. Skulle jag aldrig ha valt innan jag såg filmen om henne i går. Blev så fascinerad av hennes sätt att leva på precis det sätt hon ville, så henne skulle jag vilja prata med.
    Håkan Nesser. Honom har jag redan träffat så om det inte vore för att jag vill ställa honom till svars för hans senaste bok, så skulle jag inte välja honom.

  15. Skulle gärna fika tillsammans med Astrid Lindgren, Hans Rosling och Leif GW. Om det inte var kända personer du frågade efter skulle jag gärna fika ihop med min farmors mormor… jag ska visst vara lik henne, sa alltid min farmor 🙂

  16. Elvis är självskriven om man får drömma. Jane Austen och Colin Firth vill jag också ha runt fikabordet. Intressant höra om det var så Jane tänkte sig den stiliga och svårmodiga Mr Darcy. Han är min favorit skådespelare så jag tror nog att hon skulle vara nöjd också. Vi får säkert en mysig fikastund ☺️

  17. Bosse du vet hur du ska få igång tankeverksamheten 😉 Fick fundera ett tag men jag vill fika med Olof Palme, Astrid Lindgren och Bruce Springsteen. Olof med civilcurage och talets gåva, fina Astrid med massor av klokskap och humor och så Bruce som jag tycker är outstanding. Säkert ett oförglömligt möte 🙂

  18. Wow! Vilken härlig lång lista med 59 namn som jag fick ihop. En salig blandning av kungligheter, presidenter, fredsmäklare, skådespelare, författare, musiker och mycket mer. Tove hade visst krav på att det måste vara män som heter Lars. 🙂 Själv skulle jag kunna tänka mig att träffa väldigt många av de namn ni föreslog. Astrid Lindgren fick 5 röster och ”vann” kändislistan. ”Pappa” fick också 5 röster och vann er ”privata” lista. Tänk om detta gick att genomföra. Vilka fikastunder ni hade att se fram emot. 🙂

Kommentera

