Charmiga gatuskyltar i Ystad

Gata ett

Gata två

Gata tre

Jag blev förtjust i flera av Ystads gatunamn redan när jag var här första gången, sommaren 1990. Samtidigt blev jag nyfiken på skälet till att en gata heter just så. Är det en slump eller en sann saga? Är det fritt fram att sladdra om man bor på Sladdergatan?

Gata fyra

Gata fem

Bor man på dessa gatuadresser i fullständig lycka och harmoni? Ända tills Kurt Wallander kallas hit för att utreda ett knepigt mord …

Gata sex

Gata sju

Kan bli tjatigt och enformigt i längden även om man släpper väder … väderämnet. För variationens skull går det självklart utmärkt att diskutera Åsa Bodéns ben eller John Pohlmans alla hyss när han presenterade åskfronter och solstingschanser. Fördelen är störst, om man var med på den goda tiden. Annars finns nya stjärnor i den rollen på flera kanaler nuförtiden.

Gata åtta

Gata nio

Måste man leva upp till gatunamnet? Stackars alla tysta gubbar med skoskav i öronen och nykterister. Blir de mobbade på de här gatorna?

Gata tio

Gata elva

Hellre kultur än kulörsorterande.

Gata tretton

Gata tolv

Gata fjorton

Här i Ystad har vi bara tre årstider. Vinter, Sommar och Häst. Den sistnämnda är min personliga favorit. Det är då jag tankar hästkrafter, viftar lojt med svansen och tar en slurk nypressad hovjuice medan jag vinkar med tårna från manmattan. 😉

Gata femton

När vi flyttade hit 2011 hade jag en plan. Jag ville lära känna alla stadens gator och få min slitna karta grön. Övriga familjemedlemmar tröttnade ganska snart på leken och jag fick åka själv till slut. Det var ett utmärkt sätt att få koll på sin nya hemstad och hitta alla smultronställen.

Gata sexton

Gata sjutton

Vilket är bäst? Ska man bo kvar på Hospitalsgatan eller flytta till Hälsogränd för att bli kurerad snabbare?

Gata arton

Måste kolla om det är sant. Nåväl. Alla vägar bär till Rom. Där har jag aldrig varit. Ha en bra söndag. ❤

 

 

66 thoughts on “Charmiga gatuskyltar i Ystad

  1. Gatu- och kvartersnamnen i Ystad är såväl roliga som finurliga! Min favorit i ungdomsåren var Supgränd men det berodde på att min stora kärlek hette Paul…

    Hoppas du slipper regnet som just nu verkar ha parkerat sig här!

    Kram

  2. Morsomme navn på gatene i Ystad! Den byen forbinder jeg bare med Kurt Wallander etter å ha sett utallige episoder med god svensk krim 🙂
    Genvëg er vel det vi kaller snarvei, og det er jo kjekt å ha 😉

    Ha en fin søndag!

    Klem fra Marit

  3. Teatergränd låter som en plats för mig 🙂 En promenad på harmonigränd och varför inte ett kort stopp på supgränd (om det är helg vill säga, annars får det vara).
    Härliga skyltar, Ystad verkar himla mysigt! och jag gillar er teater 🙂
    Ha det fint! Kram

  4. Jag gillar också namnen på många gator i Ystad o kände nog igen alla,! Är också en som vill veta var jag bor s.a.s. Ditt småprat emellan är trevligt o stilen börjar kännas smått familjär, ha det gott, Bosse!/A

  5. Tänk så roliga gatunamn det finns. Här hemma kan jag inte så många annorlunda gatunamn, men jag glömmer inte att det finns en fiskaffär på Ålgränden.

    Kram/Gilla

  6. Vilken bra idé att grönmåla alla gator man besökt. Den idéen ”lånar” jag av dig. Min faster bodde på Tobaksgatan och jag antar att du varit där också. Kram

    • Låg där flera tobaksaffärer när hon bodde där? Vilken sida om Jennygatan bodde hon? Det finns en Lilla Tobaksgatan också. Mysiga gatuhus.
      Det är klart att du ska låna idén av mig. Fast jag tycker allt att du ska hålla dig till orange färg. 😀
      Kram

  7. Hahaha…..Klart dagens bästa och roligaste skyltning.
    Skrattar och har en rolig stund här hos dig i din härliga blogg.
    Sladdrande kärringar …….vintergator och sommargator…..hästar och tvätt torg hihi.
    Du är som en dektetiv Bosse. Du nosar upp allt som är roligt du.

    Tack för ett jätteroligt underhållande busroligt inlägg.

    Skrattkram från TantNöjd

  8. Intressant om man lyckas luska fram varför gator, gränder, stadsdelar osv har fått just det namn de har. Det är historia det, som nog kan göra många intresserade just av ämnet historia!

    • Framför allt alla gatunamn i de centrala och äldre delarna. Där tror jag det finns mycket intressant forskning att leta reda på. Nyare kvarter är mer givna. Många har ett tema. Skapar en god grund för gästerna när de letar runt. Vi har bär, frukter, blommor, kryddor och Astrid Lindgrenböcker.

  9. Vilka häftiga skyltar!!Tänk att sätta sig i en Taxi och säga kör mej till Vintergatan!!!………SVAR:Tänk om vi människor hade varit lika superkloka som Nalle Puh! Då hade världen sett annorlunda ut!! Kram!

  10. Vilka roliga, finurliga och kluriga gatunamn Ystad kan stoltsera med. Indrar om dte ingår att en ska passa in på gatan där en bor. Intressant tanke!
    Tack, jag fick flera goa skratt! Undrar var jag skulle passa in…
    Söndagskram!

  11. Vilken härlig skyltkavalkad! Beslutsfattarna verkar ha haft ett sinne för humor när namnen bestämdes. Det finns enstaka sådana här och där men jag undrar om nån kan tävla med antalet.

  12. Dom där gula skyltarna med svart kant var ursnygga – och vilka härliga underbara kluriga namn! 🙂
    Här på Gotland finns det ju ett och annat konstigt namn (dagens understatement), men eftersom vi bor ”på landet” så får vi nöja oss med vanliga vägskyltar. Av dom finns det några man kommer ihåg speciellt. T.ex. Uggarderojd med sin fornlämning där vi brukar ta långa prommisar ibland. 🙂 Eller Puttersjaus som ligger långt norröver. Likaså Busarve där jag gärna hade velat bo tills jag upptäckte att det inte var speciellt busigt eller fint där. 😦
    Så det blev nog bäst som det blev; Stjärnarve passar mig perfekt! 🙂 🙂
    KRAM
    Susie

    • Extra trevligt att de även skriver ut kvarterets namn. 🙂
      Vilka konstiga namn. De är rena grekiskan för mig. Jag antar att man måste uttala dem på rätt sätt också för att någon ska begripa vart jag vill åka. Namnet Busarve lockar, men är där varken fint eller busigt avstår jag också. Stjärnarve är helt perfekt. Kram

  13. Genvägen finns här också 🙂 De andra var helt nya gatunamn för mig. Kul när de har haft fantasi och tänkt till lite. Lätt att snöa in på det gamla invanda. Roligt att du faller in på lite olika ämnen. Det gillar jag. Ha en bra vecka. Kram Katarina 🙂

    • Det är roligast när man upptäcker helt nya gatunamn när man åker någonstans.
      Ibland dyker det upp nya uppslag och jag har många foton och texter på olika worddokument.
      Tack. Jag önskar dig också en fin fortsättning på andra delen av september.
      Kram Bosse

  14. En gata som heter Hästgatan har vi i Visby också, men de andra tror jag inte finns här på ön. Jag gillar att de stavar Käringgatan med ett r. 😉
    Kram, Ingrid

  15. Fantasirika Ystad 😅😅 Jag kan berätta att vägen som går runt himmet där jag arbetar heter BÄTTRINGSVÄGEN 😊 Jag tycker att det är ett fint namn med tanke på alla de äldre som bor där. Vägen används flitigt av oss personal när vi går på promenad med di gamle 😊😊

  16. Som barn var jag helt besatt av att läsa kartor och var inte gammal alls när jag kunde varenda gata i Södertälje. Hade nog till och med kunnat köra taxi om jag haft körkort… 😀

    Kram

Kommentera

