Nu lyser den vackert igen

Ett

Fyren ”Ystad övre” som står mellan Bornholmsterminalen och järnvägsstationen firade 150 år i slutet av sommaren. Flera års restaurering och ideellt arbete av eldsjälar ligger bakom att fyren efter att ha varit släckt i 40 år återigen lyser. Fyren är speciell med sin blandteknik – elektriskt ljus och en acetylenlampa som back up, om lampan går sönder.

Två

Bredvid fyren står Pegelhuset. Där mätte man havsnivån i hamnen, fram till 1987.

Tre

Fyra

Mycket trevligt att de valt att låta fyren lysa igen. Skillnaden nu är att den inte lyser som hjälp för fartygen utan istället in mot Ystad.

Fem

157 meter hög. 😉 Jag tror att landkrabban tar över pratet med Lars så får Solveig äran att dokumentera från högre ort.

Sex

Två kända namn. På tal om skrivna ord. En grupp inom Sjöhistoriska föreningen arbetar med att ta fram en bok om Ystad hamns historia. Deras plan är att den ska vara klar till hösten 2016.
Det ska tilläggas att Fyren sedan två år är i kommunal ägo och har fått status som byggnadsminne enligt kulturmiljölagen.

Sju

Åtta

Nu bär det uppåt.

Nio

Långt däruppe kan man till vänster se ett av de nya vattentornen nära vår bostad. Till höger om torget ligger Fridolfs konditori där Kurt Wallander brukar ta en snabb fika. Ystads Konstmuseum och Turistbyrån ligger rakt framför torget. Kommunikation är ledordet inom trakterna runt fyren. Tåg, buss, färjor, taxi och fullt av parkerade cyklar som inte alltid finns kvar när ägaren kommer tillbaka.

Tio

Det gamla stationshuset har tjänat som polishus i några Wallanderfilmer.

Elva

Visst lyser det vackert i mörkret? Jag tycker det ser riktigt mysigt ut. ❤

Tolv

Tack Lars Jeppsson, biträdande Fyrvaktare i Ystad som var en trevlig ciceron och som hade mycket kul och intressant att berätta om.

56 thoughts on “Nu lyser den vackert igen

  1. Alla gamla saker och byggnader som bevaras är värda sin vikt i guld. Just den här fyren verkar vara en riktig guldklimp och trevlig att besöka.
    Kram

  2. Tjusigt! Precis så som man tänker att en fyr ska se ut! Fast kanske oftast en aning större. Men storleken har ju ingen betydelse…? 🙂
    Apropå Ystad så läste jag idag i en av våra lokaltidningar om en författare som bor i närheten av polishuset i er stad. Tillsammans med sin hustru har han har skrivit flera deckare som utspelar sig på 1800-talet i hans uppväxtstad, Karlshamn. Är han månne bekant för er belästa? Första boken av hittills tre om kyrkoherde Simon Eldfeldt heter ”Böljelek”.

  3. Ja, den fyren gick inte av för hackor. Himla snygg och jag anser att det var bra, att den fick börja lysa igen, även om det var mot Ystad.

    Det var trevligt med en liten guidning över Ystad. Det är för länge sen vi var där.

    Kram/Gilla

  4. Vad kul att den lyser igen. 🙂 Måste dock erkänna att jag aldrig sett en fyr i verkliga livet och att en av de första sakerna jag tänker på när jag hör om en fyr är ett avsnitt av mumindalen som jag såg som liten. 🙂

    • Då har du något att se fram emot Erica. En av mina gamla drömmar var att någon gång få bo i en fyr en tid. 🙂 Jag hade läst om det i några böcker och minns att Rickard Sjöberg berättade i en veckotidning, om en mysig weekend på en fyr i Sverige. Det måste vara svårt att möblera. Vi som har så många bokhyllor och älskar böcker. Ibland är det trivsamt att bara få drömma lite. Allt behöver inte slå in. Fyrblink på dig. 🙂

  5. Ser i kommentarsfältet att det är Solveig som ansvarar för nattbilden 😉 som jag tänkte kommentera…. Visst är det något visst med gamla fyrar? Vet inte riktigt varför men de har en förmåga att intressera… och knyta an till historien.

    Ha det fint! och trevlig helg!
    Kram

    • Ett tag var jag riktigt fascinerad av fyrar och var inne på linjen/drömmen att få bo i en fyr. Inte för att vakta. Det var många tankar som gick runt, runt. 😉 Visst är det förknippat med många öden och äventyr genom historien.
      Jag har köpt en del fyrar genom åren, men Solveig säger att ”vi” har slutat samla på dem. Jag förstår inte vad hon menar för tråkigt och helst det betonade ordet VI. 🙂
      Helgkram tillbaka.

  6. Det är en fin fyr 🙂 Jag ska hälsa ”fröken R” från er. Visst ser hon yngre ut! Många år! Själv är jag 90plus idag, fick ryggskott i morse…

  7. ”Det varde ljus!” Vilken tur att det finns eldsjälar som ser till att restaurera och bevara till glädje för oss alla! Det är något alldeles speciellt med fyrtorn och nu kom jag att tänka på mitt besök ute vid Vinga! Och som alltid när du visar foton ifrån Ystad så längtar jag dit.
    Önskar dig en fin söndag!
    Kram, Gunilla

  8. Tack för ditt fyrreportage! Jag är en fyrfantast, men precis som du säger så är det inte alltför många som är i bruk numer. Får jag en chans så vill jag upp och in och titta. nu har jag ännu ett besök att göra i Ystad.
    Utsikten därupp gillade jag också. Fina bilder som vanligt och de ger mersmak.
    Frrliga kramar från Åland.

    • Varsågod. Jag har en nätt samling av fyrar i olika format. Fyrar har jag varit svag för länge. Du kommer att behöva flera veckor i dessa krokar. Kanske bäst att jag slutar fresta. 🙂 Du kommer säkert att hitta mycket på egen hand. Jag gillar att blanda mellan planerat och spontant.
      Aha. Du är kvar på Åland ännu.
      Kram Bosse

  9. Vad trevligt att fyren får ‘leva’ nu och sprida sitt ljus över Ystad.
    Ditt upp måste jag när jag kommer till Ystad, gillar att gå upp i olika fyrar och titta på utsikten.
    Röd och grann är den också. Trevligt för Ystadsborna och alla turister m.m.
    Stationen har vi varit i, även utnyttjat som vandrarhem för några år sedan.
    Tack för trevligt inlägg, kram/ Eva

  10. Fina bilder på fyren. Måste vara en fin turistattraktion…
    Har bara varit en gång i Ystad vid tror jag det hette Grand Hotell?!?
    Var också på något torg där det var loppisar.
    Skulle fika och ni hade massor av getingar kommer jag ihåg:).
    Annars är det genom Wallander man känner Ystad.
    Kram gun

    • Jag gissar på att du syftar på Continental som ligger på Hamngatan. Mitt blogginlägg om Lilla Montmartre var från Österportstorg. Där är det uppskattade loppisbord hela året om.
      De där getingarna minns jag också. De var på semester . Alla kom från Ostkusten. 🙂 Henning Mankell borde ha en gata uppkallad efter sig. Han har betytt otroligt mycket för staden Ystad.
      Kram Bosse

  11. åh vad häftigt att ha en fyr som lyser på sin stad..det skulle jag gilla att ha till min stad..det är underbart att se hur vi tar tillvara gamla ting och gör så att de fungerar igen på nya platser..fantastiskt :-).
    kram Åsa

  12. Usch nu skäms jag. Så fin fyr och jag har ju åkt där flera gånger men inte alls tänkt på att där står en fyr. Nästa gång ska jag minsann ha ögonen öppna.

  13. Vacker fyr och väldigt högt att gå dit upp … Men en så fin utsikt!
    Trevligt att få se något man aldrig sett förr eftersom jag aldrig har varit i Ystad!
    Kram 🙂

  14. Jättetrevligt inlägg! Och jag känner ju igen mig på bilderna … Tjoho 😀 … Det var ju vid gamla stationshuset som vi klev på bussen som sedan åkte på färjan till Bornholm förra sommaren. Kul 😀
    Och som Sjöfartsverkare och sommarseglare älskar jag fyrar. Vet inte hur mycket kort jag har på fyrar utmed ostkusten. Den här var ju lite speciell eftersom de bevarar den på ett annat sätt. Väldigt trevligt 😀
    Kramisar

  15. Tack Lollo! Det är väldigt mycket kommunikation runt det gamla stationshuset som även inhyser ett B & B.
    Inte konstigt att du gillar fyrar. Det gör jag också och har gjort sedan jag var liten grabb. 🙂 De fascinerar mig. Även som vuxen har jag varit intresserad av att bo i en fyr. Ibland köper jag hem en liten fyr när vi är någonstans. Konservöppnare, kylskåpsmaneter och även större som lyser.
    Tisdagskram Bosse

  16. Härliga bilder och kul att få veta lite om fyren, så fin den är och härligt att det lyser i den nu då.
    Så fint det är i Ystad där du bor ett härligt ställe. Kram på dig.

  17. Det är något särkilt med fyrar och jag tycker verkligen det är roligt när äldre byggnader och dess historia bevaras. Kan känna en liten sorg i hjärtat när gamla fina kvarter, stationshus eller vad det nu kan vara rivs, brinner ner eller på annat sätt försvinner. Visst fanns det en fyr med i Fem-böckerna av Enid Blyton eller har jag drömt det? Nu ska jag fortsätta läsa ikapp lite. Kram och ha det så gott!

    • Jag känner samma sorg. Ibland är det anlagda bränder, andra gånger är det politiker som inte tänkt längre än näsan. 😦 Du har inte drömt. Jag har alla 21 böckerna. I någon av dem händer det spännande saker i en fyr. Vi måste ha rätt – du och jag. 🙂
      Onsdagskram Bosse

Kommentera

