En hyllning till en legend: 1 av 10

0010007

Jag vill hylla en av mina idoler som lämnade oss 21 juli i år, 75 år gammal. Robert Zero Karl Oskar Broberg. En personlighet som berörde mig på många sätt. En riktig allkonstnär. ❤

Detta gör jag med en lista på 100 låtar från mina CD:skivor. Under tio inlägg kommer jag att fylla på listan, lägga in ett YouTube klipp och några rader. När listan är klar får du en chans att hjälpa till med att utse Robbans bästa låt. Du får 10 poäng att fördela på så många titlar du vill. Du kan lägga alla poäng på en låt, två, tre eller varför inte en poäng var till tio olika låtar. Detta bestämmer du själv i en kommentar efter mitt tionde inlägg 15 oktober. Söndagen den 18 oktober redovisar jag den slutliga tabellen från mina bloggröstare. Jag vill också vara med och rösta. Hoppas många hänger på ”rösttåget”. Det ska bli spännande att se vilka låtar som kommer på topp-tre. Under resans gång får du gärna kommentera de tio nya låt-titlar som dyker upp eller något annat trevligt personligt minne av Robert Broberg. ❤

Listan: Båtlåt, Mitt lilla fejs och jag, Alla springer omkring och försöker fånga den stora kärleken, Vi har ingen lägenhet, Det som göms i snö, Snoriga Sture, Koftan, Gummimadrassen, Din bild gör mej vild, Maria-Therese, … (fortsättning följer)

Färgförklaringar: Jag lekte när jag lyssnade på låtarna. Titlarna som är blå har fått högsta betyg, fem av mig. De med grön färg har en fyra.

Tillägg: Jag kan redan nu berätta att Månadens tävling i oktober knyter an till ämnet. Den 13 oktober vill jag att du i en kommentar efter inlägget skriver med högst 40 ord vad Robban Broberg betytt för dig. Det bidrag som jag uppskattar mest vinner en lott och en titel. Gillar du inte Robban kan du hoppa den tävlingen. 🙂

34 thoughts on “En hyllning till en legend: 1 av 10

    • Jag undrade vem som skulle bli först med att kommentera på detta speciella tema. 🙂 Nu blev jag nyfiken. Du kommer alltså att gå ”all in” på en låt som betyder extra mycket för dig. Om drygt två veckor vet jag vilken när du ska rösta. Jag kommer att bjuda på 100 låttitlar så det finns rejält att ta av. Men det innebär inte att jag gillar allt som han gjort. Några av dessa hundra låtar gav jag bara 1 poäng. Ändå ville jag ta med dem. Någon annan kanske kommer att ge alla sina tio röstpoäng till de låtarna.
      Vilket väder vi haft sista dagarna, men solen står lågt och det är bara en liten del av vår lilla täppa som är soldränkt.
      Kram

  1. En fantastisk artist! Jag får genast en av låtarna i huvudet som har fastnat mest. Vet inte om du kollar på Dobidoo på SVT men där finns ett inslag där det gäller att sjunga en bit av en låt av en artist där sen lagkompisen får gissa artisten. Alltid intressant att höra vilken låt som poppar upp i huvudet när man inte hinner tänka.

  2. Jag vet vilken jag ska rösta på!!
    Jag såg inte dig och vinflaskan vid stadsgränsen igår men det finns ju såklart mer än en. Dumt att jag inte berättade att vi kom från Simrishamn…. 😉
    Söndagskram

    • Svagt av mig. Grattis! Vad kul att du kände dig så fräsch och att ni tog er hela vägen. Undra vilken väg ni tog. Den mot Hammenhög eller kustvägen. Mätte ni cykelturen? Åkte ni bil hem? (gissar jag på) Jag får kolla på din blogg. I lördags skulle vi egentligen åkt till Kivik Marknad med det kom ett sent mail på fredagskvällen som ändrade den ursprungsplanen. 😦 Istället åkte vi på en härlig tur åt andra hållet i det vackra vädret. Vilken sensommarhelg.
      Måndagskram Bosse

      • Klar vi mätte – knappt 11 mil blev det. Och ja – vi åkte bil hem! Det var Lotta som skötte vägvalen så jag följde mest bara henne. En gång bestämde jag och då blev det katastrof!! Sen fick vår resa ett väldigt snöpligt slut – det kan du läsa om på bloggen idag!

      • Det blev en rejäl tur som antagligen gav ont i rumpan efteråt.
        Ditt lokalsinne har jag läst om tidigare. 🙂 Brist av skulle det kanske stått. Undra vad som hände. 🙂 Snöpligt slut på ett sådant äventyr lät inte hjulkul.

  3. Bosse – nu är det sent på eftermiddagen och jag blir snurr i huvudet mitt av din text 🙂 …
    Robban robbade robbet robbiskt!
    Robba robb robbar robb robb
    Robben robberisk robber robbrask robbrisk robbfirsk
    robbfri robbsättning –
    användbar till de flesta av melodierna … särskilt Båtlaten och Mitt lilla fejs.
    Robb kram

  4. KUl grej, det där med att rösta på låtar. Robban B var ju en riktig ordvrängare, Jag gillar också att få till nya ord, genom att blanda dem lite tokigt. Men inte blir de så bra som Robbans, förstås. Gillar hans tidiga låtar mycket mer än hans senare. Ha det gott! Anna-Lena

    • Roligt att du tycker. 🙂 Det ligger för mig också att hitta på egna ord. Testa nya ordbyggen. Nej. Det är svårt att slå en mästare på ”fingrarna”. När jag själv satt betyg på dessa hundra låtar har jag både femmor och ettor i betyg.
      Måndagskram Bosse

  5. Robban var jättebra tycker jag. Han var en stark personlighet. Hans musik var trallvänlig och uppiggande. Man blev glad av honom.

    Ha det gott. Just nu Äre snart natta. TantGlad är jättetrött. Krama kudden och släcka ner mina två blå är det som gäller nu.

    Natti kram.😁

    • Det är många av hans låtar som kan poppa upp i min skalle och som jag kan börja sjunga på. Hör du vilken jag sjunger nu? 🙂

      Över tio. Hallå TantGlad. Du skulle varit i säng klockan 22.00. Lyssna på FarbrorBosse. Då var du inte uppe och tittade på Supermånen i natt? Jo. Du är morgonpigg och tog säkert kort på den.
      Måndagskram Bosse

  6. Roligt att du börjar med just denna sång, tycker den är underbar. Brukade sjunga den för mina döttrar men ändra texten till deras namn: ”alla blommorna som sen ska ges till de vackraste flickor som på jord kan ses Sarah o Therese”
    Så varje gång jag hör den påminns jag om två små ljuvliga flickor -idag två vuxna ljuvliga kvinnor!

    • Det verkar inte vara så många av mina utvalda hundra låtar från mina CD som finns på tuben. Tur denna kanonlåt var det. Vackra namn döttrarna har fått. ❤
      Jag förstår att denna låt har en speciell plats i ditt hjärta. Den kommer säkert att få många av dina tio poäng när det är dags för röstning.
      Hoppas du har en bra måndag

  7. Jag kan bara hålla med – en fantastisk man på alla sätt och en ordkonstnär utöver det vanliga. Men att rangordna hans låtar, det överlåter jag åt någon annan, jag tycker det finns så många fantastiska texter (och melodier) så jag står över den biten.

  8. Hos mig är Robban en stor och levande artist och kommer att förbli det. Jag har sett och lyssnat på flera konserter och en av de mest missesvärda var för många år sedan på Cirkus i Stockholm spm är en perfekt lokal eftersom den inte är alltför stor och en kommer nära artisterna.
    Maria Therese tycker jag väldigt mycket om. Kanske kommer även en av mina favoriter med på din lista. S Ä F A V…..
    Robban var ju uppvuxen i Solna så detta delar han och jag…
    kram!

Kommentera

