Kul-tur på café

I förra månaden berättade jag om Lilla Montmartre i Ystad.

Tre

En annan sak som jag uppskattar är att det blir allt vanligare med att det finns en konstutställning på vanliga caféer.

Fyra

Jag tycker det är en trevlig kombination. Fika, umgås, lyssna på samtal och beskåda alster på väggarna. Jag skrev inte smyglyssna. Sådant behövs inte längre. 😉 Dessutom hade vi tur och fick ett fönsterbord med en fin utsikt mot Mariakyrkan och Stortorget.

Sitta och röka på väggarna aja baja

Hallå! Här är rökförbud! Sitta och röka på väggen och dessutom se nöjd ut. Aja baja! 😉 Som straff får du räkna dina vita prickar.

Vått i baken

Frågan är om inte tavlan på toaletten var finast. Jag hade inte systemkameran med på resan. Istället var det mobilkameran som gällde. Eftersom bilden inte blev bra backade jag en bit och nu … gjorde jag min egen tavla, när jag gick emot det stora handfatet. Fy sjutton vad blöt jag blev i baken. 😦 Hade någon badat sitt blöjbarn precis innan mitt besök? Inte kunde det varit för att jag precis tvättat händerna?
Någon minut efter vi gått ut från fiket öppnade sig himlen och vi blev genomblöta. Det är inte ofta jag välkomnat ett rejält lokalt ösregn som var över på tio minuter. 😀
På tal om himmel. Var du ute och såg den blodröda supermånen? Annars är det lugnt. Enligt TT har du en ny chans 2033 att se en månförmörkelse och en supermåne. 😉

42 thoughts on “Kul-tur på café

  1. Vilka roliga tavlor. Jag sitter inte ofta och fikar på fik men jag håller med dej. När jag väl gör det, är det väldigt mysigt att ha något roligt på väggarna.
    Tur det började regna, då blev du ju blöt i vilket fall som. Det gäller att se det positivt.
    /P

  2. Var har du fikat ? Det fiket har jag missat, har vi så många att välja på ? Mitt i natten steg jag upp riggade kameran och önskade att jag haft ett teleobjektiv. I natt var Månen förlåten. Men den kommande vill jag inte räkna får, nu får den gärna bli halv. 🙂 Måndagskram

    • Vi har massor av fik att välja på i den lilla mysiga staden. 😉 Jag hade dumt nog inte kollat vem som var konstnär. Nu råkade jag hitta bilderna i mobilen och tankade över dem. Du ska tänka på namnet på kyrkan. Plocka bort ordet kyrkan. Istället lägga dit ett annat ord. Caféet eller konditoriet. Blev det för svårt? Eftersom jag var trött av månfotograferandet stod det still på hjärnkontoret och jag skippade därför namnet. 🙂
      Jag gissar på att du ändå fick till fina bilder med din kamera. Det gick inte att ta med systemkameran, men Jennifer kunde ta med sin nya kamera. (vad kallt det var ute) När hon tar paus i sitt kemipluggande ska jag be om att få bilderna. Ett teleobjektiv hade inte varit helt fel. 🙂
      Det tycks bli en solig och fin måndag. Kram tillbaks.

  3. Det är alltid roligt att se vilken konst som offentliga platser väljer för sina väggar. De du visar är roliga att titta på!
    Det hade varit roligt att se den blodröda månen men jag var uppe och kollade väl tidigt. Vid 4 steg jag upp för att se om det hänt nåt och då var den väldigt stor och kraftigt lysande – nästan glittrande, på kanterna. Kvart i 6 var förmörkelsen på väg att lämna och det sista jag såg var en vanlig måne som försvann bakom trädtopparna. Jag skulle ju inte lagt mig igen där vid 4! Men sängen lockade och sen var jag i drömmarnas värld och sov över tiden. Vi som hade så klart och så många stjärnor på himlen! Det var perfekt läge .. så där sumpade jag min chans. Nästa gång är det inte tal om att jag får vara med. Tyvärr!
    Ha en solig och fin dag! Det har vi efter en kylig morgon …

    • Det är ett bra win-win system. En konstnär som inte når de stora salongerna får visa upp sig för åtskilliga fikapersoner några veckor. Kanske blir något sålt som kaféägarna får procent på. Nästa steg kunde vara poesi. Ett café visar upp dina fina dikter. 🙂
      Det var en väldigt fin stjärnhimmel i natt. Synd att det inte går att ta kort på dem. Jag har precis fått några bilder av Jennifer. Vi valde att gå ut på gatan eftersom månen snabbt försvann från balkongutsikten. Vad kallt det var ute. Det är inte så dumt att sova heller. Jag tog igen lite sömn när Solveig och Lizette cyklat iväg. Säg inte det. Då skulle du mycket väl kunna leva och vara en krutgumma. 🙂 Själv räknar jag inte med det. Männen brukar inte bli så gamla i min släkt och jag har varit kroniskt sjuk alltför länge. Bäst att njuta av varje ny dag som bjuds oss. ❤ Måndagskram Bosse

  4. Wow vilka glada experimenttavlor – vem har gjort de?
    Det är helt storkulturellt att fika på café och se bilder, det går ju bra att resa sig också och kolla,för ibland ska en bit från tavlan för att se
    Fotade lite måne vid 00 tiden – men sedan sov jag.
    🙂 måndags kram

    • Jag blev glad av att se dem. Det var kruxet. Precis när vi kom in gick ett par som satt vid ett fönsterbord. Då stack jag dit medan Solveig gick och beställde. Tavlorna fanns bakom personer som satt och fikade. Jag skämdes men kunde inte låta bli att ta kort. Några personer såg lite obekväma ut, Jag vågade inte gå närmare och se efter … jag var rädd att få en handväska i huvudet eller pepparspray i fejset. 🙂 Därför hade jag tänkt gå dit och se efter en annan dag. I morse fick jag bara lust att lägga in det på bloggen ändå. Jag tycker de passar ihop med Robban Broberg som var en duktig konstnär också. (tycker jag)
      Jag var upp en runda vid den tiden och tog några balkongkort. Sedan ringde klockan 04.45. Under tiden som jag fixade en tidig frukost fick månen bråttom. Därför fick vi pysa ut i kylan på gatan istället för att försöka få till några skapliga bilder. Jag ska titta på dem snart. I det här läget hade det inte varit så dumt att ha riktigt bra grejer. Hoppas du sov gott.
      Soliga kramar från Ystad

    • Det är ett bra win-win system som fikapersoner kan ha åsikter om. Konstnärer som inte annars når ut till en större publik får chansen och caféägarna kan få procent på en eventuell försäljning. Hade jag haft ett fik skulle jag satsat på detta koncept. Blandat olika stilar och tekniker.
      Solig måndagskram, Bosse

  5. Vilka härliga tavlor, härligt busiga på något vis!
    Jo, nog var jag ute och såg supermånen. Jag och en kompis satt vid havet och fick en kvart med underverket innan molnen tog över himmelen.
    Ha det fint!

  6. God morgon! Ja, nästan….Här var jag uppe och skulle ut och titta på denna exotiska måne, men vad såg jag. Ingenting! Det var moln och åter moln.Jag alltså gick upp i onödan.
    Detta med konstutställningar på caféer är trevligt och jag har sett dessa öka även här i stan. Men hitintills har jag mest suttit ute och då syns inte tavlorna, men snart blir det kanske dags att flytta inomhus och då så…
    Jättefina tavlor som du fotat och trevligt att konsten görs mer allmän.
    Konstkramar!

    • Vilken osis att du befann dig på fel ställe. 😦 Här var det dessutom en underbar stjärnhimmel, men oj va kallt det var.
      Fika och konstutställningar är en bra kombination på flera sätt. Snart väljer du säkert att sitta inomhus. Vi hade ett favoritfik i Laholm som heter Cecilia. Där hade de ofta fina tavlor. Det gäller såklart att det finns utrymme. Jag skämdes när jag tog dessa kort med mobilen och det satt personer precis intill tavlorna. Därför vågade jag inte kolla upp konstnärens namn. istället flydde jag till toaletten och där gick det blött till. 😉 Vad tror du Solveig menar med uttrycket att man bör ha mig i koppel? 😉 Jag har ingen aniiiing.
      Konstkramar var ett bra ord. 🙂

    • På ställen där det passar in är det ett trevligt tillskott.
      Du får en ny chans om några år. 😉 Månen har verkligen varit stor den sista tiden så jag förstår att den befunnit sig närmare än vanligt. Just nu minns inte jag hur vädret var 1982 och vad jag gjorde den natten ”skådespelet” gick att se förra gången. Vissa år har jag inte fört någon dagbok. Det ångrar jag ”idag”.

  7. Svar som jag även skrev i bloggen: Kul att du gillade uppställningen på inlägget ang blommorna. Du frågade om du fick ta idén och det går jättebra

    Vilket härligt inlägg och jag själv som är cafémänniska skulle uppskatta sån färgstark och rolig konst på väggarna. Vilket drama när du fotade bilen 😉 Jag glömde tyvärr bort detta med ”supermånen”

    Ha en skön dag
    kram
    Malin

    • Tittade du på rätt måne? Jag gissar på att du sneglade på Teds istället. 🙂
      Jag tycker månen varit riktigt stor de sista tio dagarna.
      Jag sa till Jennifer när vi satt i solskenet och åt lunch att det var ofattbart att vi samma dag varit ute i mörkret och fotat och tyckt att det var jättekallt. Nu satt vi åtta timmar senare och svettades.

  8. Skrattar gott åt ditt missöde på toan! Förlåt! 😉
    Jag såg tyvärr ingen röd måne igår natt!
    Molnen låg som ett tjockt lock över Stockholm! Typiskt!
    Ha det gott i veckan!

    • Det är helt okej. Det var bara en vanlig Bosse Lidénare. 🙂 Vet inte hur många jag lyckats med genom åren. Tror ändå det var värre när jag var yngre och vildare.
      Jag har förstått att ni runt huvudstaden missade föreställningen. Du får hålla ut till 2033. Då är det er tur. 🙂 Jag minns inte vad jag gjorde den där natten 1982. Kanske bäst att inte … 🙂
      Tack. jag önskar dig detsamma.

  9. Visst är det trevligt med sådana små lokala utställningar och även toalettbesöket bjöd på kultur!

    Ja, jag var ute och tittade på månen. Vaknade helt av mig själv klockan tre och sedan fyra. Alldeles perfekt 😀

    Kram

  10. Du får ursäkta Bosse…….Men du har fått mig att le, från början till slutet . Vilken kul-tur jag har , som har en bloggvän som du.
    De första två blonda damerna ……..kan det vara jag TantGlad??
    En ser väl lite sur ut. Men hon med röda läpparna hon måtte vara jag hon.
    Räkna prickarna?? Oj….Du var en sträng Man. Då får na inte lätt inte.
    Föresten…..undra hur många prickar det är?…hm……
    Om jag börjar räkna nu, och om jag inte har skrivet nåt inlägg hos TantGlad……då vet du, att jag sitter fast här inne i din blogg med alla prickar. Bäst jag kör i gång.
    4…643….==666….789……

    Kram från en minst lika busig bloggvän som bossebus😁

      • Tur du inte bor i Stockholmstrakten. De hade dåligt väder och kunde inte se något. Jag tyckte också det var spännande men rysligt kallt på gatan. Nästa gång 2033 ska jag inte gå ut naken. 😉 En sak fattade jag inte. Efter ett tag var det minst hundra personer på gatan. Ingen tittade mot månen. Alla tittade mot mig. Visst var det mysko? 😀
        Månkram

    • Den var bra. Kul-tur. 😀
      Eller gråter den andra över spillt kaffe som är värre än spillt mjölk. Eller heter det spillt grädde? I så fall kan det vara sur grädde. 🙂
      TantGlad är mycket snyggare. Räknar du dem på ryggen också? Bara de inte smittas och du behöver gå till doktorn för att få tabortprickpiller. Det är inte säkert att doktorn har för vita prickar. I deras lååååååånga utbildning får de bara lära sig om röda prickar tror jag. 😉
      Kram Prickiga Bosse

  11. När man backar oberoende av kropp eller fordon, så se till att det inte finns bakomvarande ting som gör att kroppen eller fordonet tar skada. Antar ändå att det inte var första gången som en liknande händelse kom i dager. 😉 Alltid trevligt att beskåda konst, hur konstigt det än är. 😀

    • Jag brukar försöka variera Bosse Lidénarna som de kallas på hemmaplan. Övriga familjemedlemmar säger ibland att de smittas när de gör något dumt. 🙂 Usch! Nu fick du mig att tänka på när jag backade lite dumt med bilen på Österlen. Men det var inte denna sommaren så det är pres …;)

  12. Jag håller med! Tycker det är fantastiskt kul med konstutställning på kaféer. Det är ganska vanligt här i USA faktiskt att konstnärer och fotografer får ställa ut på lokala platser. Hade jag ägt ett kafé så skulle det definitivt vara fullsmockat med lokala talangers konst!
    Kram!

    • Det är en av mina gamla drömmar. Att få äga ett mycket personligt kafé med endast hembakat, litteraturaftnar, musikframträdande. Givetvis skulle jag ha ett samarbete med lokala konstnärer, poeter, musiker m.m. Jag skulle fixat bokcirklar, musiktävlingar, talangjakter och där skulle ständigt dofta underbart. Man måste få drömma. 🙂 Fixa du ett kafé kunde vi ha Skype-kontakt mellan platserna. Kram Bosse Drömmare

  13. Men vilka rara tavlor, det är såna som man blir glad av, och icke minst, man ser ju vad dom föreställer..*L*..
    Jag tycker det är trevligt med konst , och vad bra att du vågade fota så att vi också fick njuta av den. Sen är det nog att föredra och backa in i ett handfat. Jag backade in i en parkerad bil för ett par veckor sen, hur klantigt är inte det?
    Kram och ha det gott♥

    • Vissa tavlor ser mer ut som en duktig apa har målat. De kan kosta väldigt mycket.
      Vi gör alla våra personliga tabbar som vi ångrar efteråt. Vissa saker sker på ”nolltid”. Det är så himla lätt att vara efterklok och komma på hur man istället skulle gjort. Så länge ingen människa eller djur kommer till skada kan man komma över det mesta. Samtidigt vill man inte punga ut med stora belopp. Hoppas det inte blev för dyrt för dig. Jag backade in i en låg stenmur som inte gick att se från backspegeln. Det var låg fart men på vår bil såg det ut som vi varit med i en stor krasch. Ett roligt minne efteråt. Då var det mer tyst i bilen. 😉
      Kram

  14. Trevligt med bilder på väggarna när man inte behöver se dem varje dag! Ingen måne här, det var mulet, men det gör inget jag skulle ha sovit den tiden iaf. Godnattkram!

    • Bäst är det om de byter konstnär/tavlor varje månad. Sådant märks så klart bara om man är ”stamgäst”. Aha! Ni kunde heller inte se något. Det var likadant för de som bor i Stockholmstrakten. Vi gick ut i kylan och njöt av händelsen som var sevärd.
      Hoppas du sovit gott.
      Kram Bosse

  15. Alltid mysigt med lokala utställningar! När det gäller den röda jättemånen stod jag över, det var så många andra som tittade och fotade åt mig så det känns rätt lugnt.

    • Det förhöjer ofta besöket. Du får en ny chans 2033. Den har dykt upp några hundra gånger på sociala sammanhang. 🙂 Även jag ska bidra, men då blir det på mitt personliga sätt. Ibland har jag svårt för att låta bli att tramsa. Tids nog ska även jag bli vuxen. Fast det finns de som tvivlar starkt. 😉

Kommentera

