En hyllning till en legend: 3 av 10

0020006

Jag vill hylla en av mina idoler som lämnade oss 21 juli i år, nyss 75 år fyllda. Robert Zero Karl Oskar Broberg. En personlighet som berörde mig på många sätt. En riktig allkonstnär. ❤

Detta gör jag med en lista på 100 låtar från mina CD:skivor. Under tio inlägg kommer jag att fylla på listan, lägga in ett YouTube klipp och några rader. När listan är klar får du en chans att hjälpa till med att utse Robbans bästa låt. Du får 10 poäng att fördela på så många titlar du vill. Du kan lägga alla poäng på en låt, två, tre eller varför inte en poäng var till tio olika låtar. Detta bestämmer du själv i en kommentar efter mitt tionde inlägg 15 oktober. Söndagen den 18 oktober redovisar jag den slutliga tabellen från mina bloggröstare. Jag vill också vara med och rösta. Hoppas många hänger på ”rösttåget”. Det ska bli spännande att se vilka låtar som kommer på topp-tre. Under resans gång får du gärna kommentera de tio nya låt-titlar som dyker upp eller något annat trevligt personligt minne av Robert Broberg. ❤

Listan: Båtlåt, Mitt lilla fejs och jag, Alla springer omkring och försöker fånga den stora kärleken, Vi har ingen lägenhet, Det som göms i snö, Snoriga Sture, Koftan, Gummimadrassen, Din bild gör mej vild, Maria-Therese, Universrum, Elisabeth, Ingela, Ulla-Trapid, Carola, Mariga Mary, Uppblåsbara Barbara, Jag måste hejda mej, The Pling & Plong-sång, Gugge Röd, Huppegupptäcksfärd, Järnvägsövergångsång, Ingen BH under blusen, Redan när vi sätter oss till bords, How do you feelmjölk idag?, Det finns ett tomrum, Att ha det taskigt med sej själv i Paris, Lyckan tänder en i sänder, Vill du vara mitt sexualobjekt ikväll?, Ensam i den stora bussen … (fortsättning kommer)

Färgförklaringar (till de tio nya låtarna): Jag lekte när jag lyssnade på låtarna. Titlarna som är blå har fått högsta betyg, fem av mig. De med grön färg har en fyra.

Kort fakta: Robban Broberg släppte sin första singel ”När jag står vid en bår” redan 1961 och visade tidigt prov på en väl utvecklad förmåga att leka med ord. Det var i vår enda Tv-kanal 1965 hos Lennart Hyland i det populära programmet ”Hylands hörna”, som Robban hittade ut till en större publik. Det ena ledde till det andra. Han gjorde ex. succé i en revy på Gröna Lund med sin låt ”Koftan”.

Tillägg: Jag kan redan nu berätta att Månadens tävling i oktober knyter an till ämnet. Den 13 oktober vill jag att du i en kommentar efter inlägget skriver med högst 40 ord vad Robban Broberg betytt för dig. Det bidrag som jag uppskattar mest vinner en lott och en titel. Gillar du inte Robban kan du hoppa den tävlingen. 🙂

16 thoughts on “En hyllning till en legend: 3 av 10

  1. Mr Robban skrev helt genialiska texter. Gränsen mellan genialitet och ren galenskap är trådtunn och Robert Broberg balanserade helt klart på den tråden. Vissa av hans texter kan jag lyssna på om och om igen utan att tröttna. Båtlåt är en av dem. Jag är fortfarande lite sur på mig själv att jag inte tog tillfället i akt att tacka honom för hans musik då vi satt mitt emot varandra ganska länge på väg till ändstationen i en skakig gammal tunnelbanevagn en kväll för många år sedan. Han satt där med sin gitarr i famnen, en lite sliten man i sina inte längre bästa år, helt vanlig och uppenbarligen ganska trött. Lycka till med ditt projekt! Det ska bli roligt att följa.

    • Mycket bra analys av dig. 😀 De flesta av de stora konstnärerna” pendlar inom de zonerna och har många mörka stunder i sin ensamhet. Zeroperioden var en sådan då jag trodde att han skulle gå ner sig helt och vad som helst skulle kunna hända. Robban var unik på många sätt. Det är fantastiskt att vissa texter och låtar håller för otal lyssningar. Jag tröttnar heller inte. Samtidigt finns det vissa låtar som jag gett en etta i betyg.
      Det är lätt att ångra saker i efterhand. Det känns för mig som han kunde behövt dina ord just då. Jag har också hamnat i sådana situationer där jag i efterhand blivit ”sur” på mig själv för att jag inte gjorde det jag tänkte göra. Vissa saker får man bara en chans för. Lite läbbig tanke om man tänker för djupt.
      Tusen tack för att du delade med dig av minnet.
      Kram Bosse

  2. Robert Broberg var här på Gotland för många år sedan och företaget jag jobbade på då bjöd alla anställda på en föreställning. Han var helt fantastisk och jag fick verkligen ett minne för livet.
    Ha en skön dag Bosse!
    Kram, Ingrid

    • Det måste ha varit mer intimt än ex. Globen. Han var så mycket mer än en artist som ”drar” igenom sina sista hits på en konsert och något litet löst mellansnack. Jag förstår att det blev ett minne för livet för dig och dina arbetskamrater.
      Tack för att du delade med dig av detta. 🙂
      Kram från ett soligt Ystad där jag och Jennifer precis ätit lunch på altanen.

  3. Jag har alltid gillat att se och lyssna på honom. En favorit ända sedan första shufflegnidet på tvättbrädestiden.
    Han träffade rätt in i hjärtat. Var inte perfekt, snarare spontan, inte ”lastgammal” heller. Kunde varit min kompis, kändes det som… nära i tid och tankar. Och han bjöd verkligen på sig själv, var ”sig själv” även på scenen. Jag tyckte om sättet han halvsläntrade över scenen på, var lite lurigt disträ, fick fatt i den röda tråden.. Gillade hur allt hängde ihop… vare sig det handlade om livet, besvikelser, misslyckanden eller lyckoögonblick.
    Ja, det var högtidsstunder framför teven – tur man fick se honom där, eftersom jag aldrig hade chansen live. Tänker på alla dessa härliga, finurliga ordvändningar och oväntade grepp! Trist att han skulle dö så tidigt.

    • Då ligger du ett steg före mig. Jag såg honom antagligen för första gången hos Lennart Hyland. Sedan älskade jag hans egna show på tv. 😀
      Igenkännande och trevligt skrivit om honom. Du får spara detta till Månadens tävling. 🙂 Jag var också oftast förtjust i det, men som yngre gillade jag inte alltid när han slutade mitt i en stämningsfull sång för att börja prata.
      Synd att han var dålig i flera år. Annars kunde vi fått ta del av fler uppslag.

  4. Yngstas lärare (frun känner du), han sjöng massa Robert Broberg-låtar med eleverna, annars är han kanske inte så känd i den åldersgruppen. Yngsta har tom en skiva 😉

  5. Jag hänger på… Robban är och förblir en favorit. Och den låt du hade med idag var dte länge sedan jag lyssnade på.
    Minns Robban med glädje som den ordkonstnä roch kompositör han var. Men på slutet var det ingen lycklig människa….
    Kram!

    • Det gäller att minnas de goda stunderna. Det sista jag såg offentligt var uppträdandet vid hans 70-årsfirande. Rösten var sig lik, men energin och ”studsen” på scenen var redan ett minne som jag tänkte på med vemod. Jag visste om Mr Parkinson, men hoppades länge att tabletter kunde hålla sjukdomen i schack. Sedan läste jag om att han trillat ner i en tom(?) simbassäng. Jag kan tänka mig att det blev extra tufft att drabbas av sådan trist sjukdom om man heter Robban Broberg och har en sådan kreativ personlighet.
      Kram Bosse

  6. Är inte heller den som lyssnat så mycket på Robban men några låtar har jag tyckt varit fina.
    ”Låt mig värma din frusna själ” är en. Ett litet tips från mig 🙂
    Ha en fin kväll
    Kram

Kommentera

