En hyllning till en legend: 6 av 10

Jag vill hylla en av mina idoler som lämnade oss 21 juli i år, nyss 75 år fyllda. Robert Zero Karl Oskar Broberg. En personlighet som berörde mig på många sätt. En riktig allkonstnär. ❤

Detta gör jag med en lista på 100 låtar från mina CD:skivor. Under tio inlägg kommer jag att fylla på listan, lägga in ett YouTube klipp och några rader. När listan är klar får du en chans att hjälpa till med att utse Robbans bästa låt. Du får 10 poäng att fördela på så många titlar du vill. Du kan lägga alla poäng på en låt, två, tre eller varför inte en poäng var till tio olika låtar. Detta bestämmer du själv i en kommentar efter mitt tionde inlägg 15 oktober. Söndagen den 18 oktober redovisar jag den slutliga tabellen från mina bloggröstare. Jag vill också vara med och rösta. Hoppas många hänger på ”rösttåget”. Det ska bli spännande att se vilka låtar som kommer på topp-tre. Under resans gång får du gärna kommentera de tio nya låt-titlar som dyker upp eller något annat trevligt personligt minne av Robert Broberg. ❤

Listan: Båtlåt, Mitt lilla fejs och jag, Alla springer omkring och försöker fånga den stora kärleken, Vi har ingen lägenhet, Det som göms i snö, Snoriga Sture, Koftan, Gummimadrassen, Din bild gör mej vild, Maria-Therese, Universrum, Elisabeth, Ingela, Ulla-Trapid, Carola, Mariga Mary, Uppblåsbara Barbara, Jag måste hejda mej, The Pling & Plong-sång, Gugge Röd, Huppegupptäcksfärd, Järnvägsövergångsång, Ingen BH under blusen, Redan när vi sätter oss till bords, How do you feelmjölk idag?, Det finns ett tomrum, Att ha det taskigt med sej själv i Paris, Lyckan tänder en i sänder, Vill du vara mitt sexualobjekt ikväll?, Ensam i den stora bussen, Du har Pinochet i garderoben, En resa jorden runt, Jag skall inte ligga lik, Ingenting är evigt, Jag älskar dej ditt helvete, Lockrop, Upp igen, Tom top, Jag har aldrig varit lyckligare än nu, Vatten, Låt mej värma din frusna själ, Barhopping (tårar på min kudde nä nä nä), Här i min skrivmaskin, Likbil, Hjärtats fågel, Bredaschlade tanter, Dansa! Dansa! Dansa!, Beachparty, Kärleksaffär, Vinna eller försvinna, 1983 års ängel, Ta på dej den röda jumpern baby!, Målet är ingenting – vägen är allt, Öken, Solen, Bara idag, Kom och killa mej på ryggen, Utskitet äppelmosblues, Somna (aldrig O-) sams, Får jag doppa min mjukglass i din strössel?… (fortsättning kommer)

Färgförklaringar (de tio nya låtarna): Jag lekte när jag lyssnade på låtarna. Titlarna som är blå har fått högsta betyg, fem av mig. De med grön färg har en fyra.

Kort fakta: Början av 1970-talet gick i humorns tecken. Det fanns ett bus och glitter i Robbans ögon som jag älskade när jag såg honom i The Pling & Plong Show eller ”Tjejer” som han gjorde tillsammans med Lasse Hallström. Vad hände sedan? Var orsaken något speciellt? Eller växte allvaret och mörkret fram succesivt?

Tillägg: Jag kan redan nu berätta att Månadens tävling i oktober knyter an till ämnet. Den 13 oktober vill jag att du i en kommentar efter inlägget skriver med högst 40 ord vad Robban Broberg betytt för dig. Det bidrag som jag uppskattar mest vinner en lott och en titel. Gillar du inte Robban kan du hoppa den tävlingen. 🙂

28 thoughts on “En hyllning till en legend: 6 av 10

  1. Robban var Värkligen skojig och lyssna på. Finurliga och härliga låtar.
    Men…….jag och tävlingar går inte ihop.

    Ha en jättefin fortsatt söndag.
    Söndagskram.

    • Du har tio poäng som du bestämmer över och det går utmärkt att ge tio låtar en poäng var. 🙂 Den taktiken tror jag att jag själv ska ta till. Men det är svårt ändå. 🙂 Däremot kul att se vad ni bloggbesökare tycker.
      Måndagskram Bosse

  2. Jag har lyssnat på dagens låt och det var länge sedan jag hörde den. Jättebra och väldigt tänkvärd.
    Och jag får fnula på min formulering till den 13/10.
    Robbankramar!

  3. Känner igen idén med låten, min Pusselbit sa ofta ”Resan är målet” när vi körde omkring med vårt lilla hus Kabelina.
    Robban var en av mina stora idoler. Även mammas, hon gillade skarpt ”Det som gömts i snö…”
    Ha det fint, kram ❤

  4. Otroligt alla låtar han har skrivit och gjort musik till. Så många roliga titlar! Jag kommer ihåg att när Carola spelades som mest delade jag studentlya med en tjej som hette just Carola. Hon var inte alls road. Tyvärr en ganska tråkig rumskamrat. Vi trivdes inte alls tillsammans.

    • Vilken tur att jag begränsar det till endast hundra låtar att rösta på. 😉 Det är klart att hon tröttnade på att du gick och vrålade ”Carooooola” både dagar och nätter. 😉 Hoppas du inte bodde för länge ihop med henne och istället fick en trevlig ”Ingela” som du kunde vissla på. 🙂

      • Nej, det blev inte så länge. Carola och jag hade alldeles för olika idéer om hur man skulle leva livet ;-).

        Tack för fin kommentar på min blogg! Kram från Ethel

      • Ibland kan omaka passa ihop i vissa sammanhang, men oftast inte på en begränsad yta dygn efter dygn. Jag vet att du håller på med olika ”skrivövningar”. Ofta när jag kommer till dig så går jag tillbaka och börjar läsa där jag var sist. Det är svårt att kommentera och jag inser att ni är en grupp som ”jobbar” ihop. Därför har jag tonat ner mina skriftliga spår. Det märks att du har en fallenhet för att skriva. Tydligast är det när jag går in och tänker direkt. Jag vill veta mer om den fiktiva personen. Ett kvitto på att du når fram till mig som läsare. Det var lustigt sist för jag hade precis läst ett stycke i min Grisham bok och tyckte att din berättelse tog vid där jag slutat. Samtidigt gick min slutreflektion åt en annan herre. Mr Hemingway.
        Blås inte bort idag.

  5. Som du kanske minns skrev jag också om honom på bloggen, då när han hade gått bort.
    Kändes i hjärtat under de dagarna. Lyssnade mycket på klipp med honom och gick även igenom flera av avsnitten från ”The Pling & Plong show”
    Den spjuveraktiga blicken hade han genom hela livet … även när han blev allvarligare. Han kunde inte lägga av den helt. Och hans lek med text och ord var det inte många som kunde mäta sig med.
    Jag tror att det var han som kom på följande, som är en av mina favoriter …
    ”Det är bättre att gå på hal is och ha det glatt, än att gå i lera och sörja” … 😉

    • När jag läste om din hyllning tänkte jag i hemlighet vad jag ämnade göra på bloggen. Visst kändes det i hjärtat. Det gjorde det igår med när jag fick reda på att Henning Mankells cancer vunnit den orättvisa kampen. 😦
      Den där spjuveraktiga blicken hos RB var jag svag för. Kände lite igen mig själv från förr. Tänk om man kunnat leka så med ord.
      Den var bra. 🙂
      Kram Bosse

  6. Robban var faktiskt ingen favorit för mig. Men, smaken är som baken 🙂 Min käresta diggade honom däremot, och vi blev stoppade av tv i sthlm i somras, då blev det internvju och med i tv, för särbon, de är nog mitt största minne av Robban. Texterna var bra, men jag gillade inte rösten..

  7. Trevligt! Jag kommer definitivt att gör ett inlägg eftersom Robban och jag hade ett speciellt förhållande. Tyvärr fick Robban aldrig veta min beundran 😍
    Ha en bra dag!
    Kram

  8. Du kan inte göra såhär! Jag vill ge 10 poäng till hela karln och det inkluderar samtliga låtar såklart! Han var ett geni och inget annat den gode Robban! ❤ 🙂

Kommentera

