Det svenska äpplet i centrum

ett

Vi besökte även i år Äppelmarknaden i Kivik under eftermarknadsveckorna. Betydligt mer svängrum och fotomöjligheter. I like it. 🙂

två

När årets hemlighet avslöjades, efter det att det röda skynket fallit, visades konstnären Emma Karp Lundströms äppeltavla upp. Hon hade skapat en äppellund med tre personer i full färd med skörden.

tre

Ett äpple med ett blottat kärnhus fanns i centrum på denna fruktiga skapelse.

fyra

Ungefär 35 000 äpplen sätts upp på ca 70 000 spikar. Det är tur att Emma har flera duktiga medhjälpare.

fem

Äppelkonst på hög nivå.

sex

sju

I utställnings tältet visas bland annat svenska äpplesorter från a-ö upp, bilder från tidigare Äppeltavlor och mycket annat spännande.

Dator

Moderna datoräpplen blandas med …

Film

Sago

… klassiska filmpersonligheter och Astrid Lindgren-figurer.

Tungvrickare

Detta tungvrickarnamn skulle jag inte våga välja i en fruktkiosk.

Bismak

Inte heller detta äpple med en mysko bismak. 😉

Populärastjustnu

Enligt en av knallarna skulle detta äpple gå bäst i år. Ska ha en väldigt bra smak och lång hållbarhet. Vilket svenskt äpple är din personliga favorit?

Fint namn

Det finns alltid de som känner sig lite mer blåa i fruktköttet …

Gravröd

… medan andra inte kan bli mycket rödare.

Diabetesäpple

Äntligen hittade jag ett äpple för oss diabetiker. Jag såg att det fanns en koppling till Robban Broberg i utställningstältet. Kan du gissa vad jag syftar på? Mer om det i ett annat inlägg.

58 thoughts on “Det svenska äpplet i centrum

  1. Konst i alla ära men så länge det finns folk som svälter och barn som aldrig får frukt tycker jag att det är slöseri. 35000 äpplen, det är många det.

    Och så undrar jag varför det finns så väldigt dåligt med ekologiska svenska äpplen? Trist att behöva köpa importerade om man vill skippa alla gifter…

    Att du har tagit fina bilder och skrivit om det har inte med det att göra, det hoppas jag att du förstår Bosse.

    Trevlig helgkram

    • Tanken ligger givetvis nära och jag tror jag fick en liknande kommentar förra året av någon. Det är dubbelt så många spik skulle man kunna vitsa till det. Seriöst tänkt tycker jag det går att vrida åt ett annat håll. Detta är ett ypperligt sätt för alla äppelodlare i den rika regionen härnere, att på en kort tid få visa upp sig och kanske få besökarna att tänka till och förhoppningsvis välja svenskt även under resten av säsongen – där/när det är möjligt.
      I min familj pratar vi mycket om alla onödiga resor som frukt och annan mat gör. Vilket slöseri av jordens resurser. 😦 De ekologiska äpplena är väldigt dyra och utbudet är oftast snålt. Däremot köper vi ekologiska bananer varje vecka sedan ett par år tillbaka.

      Klart att jag förstår. 😀 Hasse och Tages film ”Äppelkriget” låg rätt i tiden. Hösten 1987 gick det visst hett till i svenska massmedier då en häftig giftdebatt rasade. Den gick också under namnet ”Äppelkriget”.
      Helgkram från Bosse Äppelskrutt

      • Jag väljer alltid svenskt när det går och är obesprutat. De svenska äpplena brukar ha samma (höga) pris som de utländska ekologiska. Tyvärr. Är det så tt det som sparas i transport äts upp av svenska löner och skatter?

      • Det gör du klokt i. 🙂 Snart får vi importera mjölk. Ett litet företag kan ta åt sig äran av det. 😦 Vi kunde fortfarande varit i det närmaste självförsörjande av många produkter om det ”resonerats” på annat sätt inom många sektioner. Om man tänker på vilka resor en glass ingredienser gjort i världen kan man bli riktigt dyster. Då vet jag inte om jag ska skratta eller skaka på huvudet. Ingen hänger tyvärr på tåget att bojkotta att köpa ”legoglass”. Vilket häftigt ord jag kom på. 🙂
        Nu ska jag ägna mig åt Robban Broberg för min pluggande fru har inte tid att leka med mig. 🙂

  2. Det är en stor upplevelse fast man ”bara” får se det på bild. Men du har tagit fantastiska bilder!
    Min favoritsort bland äpplen … finns flera … Alice, Katja, Discovery och nån mera som jag inte minns nu. Just nu doftar köket av äppelpaj för jag fick äpplen av vänner igår. Vet inte vilken sort men de är gröngula. Lite ”syrliga” nu men passande i en paj.

    Hoppas min hänvisning gör att flera kommer och läser hos dig! Kram och trevlig helg!

    • Tack! 🙂 Den doften gillar jag och framför allt äppelpaj. 😀 Jag var bara inne en snabbis på FB och gratulerade alla Inger och Ingrid idag, men jag såg att du fått fina äpple. Vissa äpple gör sig bäst i paj. Solveig brukar välja Aroma.

      Har du delat att ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” fyllde 1 år igår? Tusen tack i så fall. 🙂
      Helgkramar tillbaks

  3. Nog är det många äpplen som ruttnar ute i trädgårdar så några kan man använda till konst också. Tyvärr så är det inte så lätt att skeppa mat till de behövande. Fint att se om än ”bara” på bild.

    • Vi brukar tänka så med. Förra året läste jag om en kvinna här i Skåne som ringde på dörren hos de som hade mycket äpple på marken. Hon fick mängder av äpplen som hon sedan gjorde marmelad av och sålde vidare. Själv ägnade jag i tidig ålder stunder åt att palla frukt fast vi hade fina äpplen hemma i trädgården. Mest spännande var det när vi blev jagade. Förbjuden frukt smakar bäst. 😉

  4. Tittar och tittar men kan inte hitta nåt som jag kopplar ihop med Robban Broberg mer än äpplernas röda färg. För jag tror att han gillade färger och då framförallt rött. Kan inga namn på äpplen så jag tycker att Rubinola är ett bra val. Ser väldigt gott ut dessutom. Häftiga tavlor och en trevlig tradition där i Kivik. Njut nu av helgen.
    Äppelkramen

  5. Men oj så mycket äpplen!!!! Så häftiga tavlor mm.!
    Nej..Broberg och äpplen…det var ju tjejer han gillade!! ..och en och annan båt..och vatten…
    Favvoäpplen ….Transparante blanche…mums, det var längesen jag fick ett sådant äpple!
    Brukar köpa Royal gala-äppplen i butik, men de är väl inte svenska?
    Trevlig Helg!

    • Det var klart det var tjejer han gillade skarpt. Där tog du ett stort bett av svaret på min fråga. 🙂
      Smyg smyg. 😉 Nej Royal Gala är inte speciellt svenska utan kommer från många olika länder. Jag är den enda i familjen som gillar dem. (oftast) och jag får en och annan pik om dessa äpplens resor i världen och om giftet.
      Tack.
      Helgkram tillbaka

  6. Så många äpplen .-))) Dom får väl göra äppelmos av allt dagen efter ,-)
    Har precis börjat äta äpplen, nyttigt är det, men det har inte varit min grej förut ,-)
    Fint konstverk ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  7. Kan man inte sova en natt kan sticka dit och räkna äpplen istället för får. Bäst att sätta sig ner på marken så man inte ramlar omkull när man somnar. 😉 De stora fåglarna sägs kalasa vilt där på nätterna. Äpplen ska vara nyttiga för magen. Jag äter några stycken varje dag. Godast är det med paj.
    Helgkram Bosse

  8. Kul namn på äpplen, men det är inget jag sett i vår butik. Hur länge tar det innan fåglarna kalasat klart på den stora tavlan? Äpple är också min favoritfrukt…och särskilt gott är det klart i paj. Trevlig helg.

  9. Ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen. Älskar äpplen och åt mycket av den goda frukten förr, tills gallan inte ville gilla det längre.
    Vilka dekorationer eller konstverk, vilket jobb har det inte nedlagts för att få det så här snyggt och prydligt. Skulle vara roligt att få vara där på plats.
    Det finns många olika slags äpplen, med olika röda färgnyanser.
    Robban och äpplen, nej jag hittar inte någon koppling men det är väl något lurigt som vanligt då det kommer ifrån dig. Spännande.
    Ha det så bra det går.
    Kram!

    • Synd att din galla inte vill lyssna på den kloka doktorn. Hoppas du hittat någon annan nyttig frukt som fungerar istället.
      De har slitit i många timmar och verkar vara ett skönt team som återkommer år efter år.
      Robban har gjort många låtar med tjejnamn. Jag noterade att det finns väldigt många äpplen med flicknamn. Så det var kopplingen. 🙂
      Jag önskar dig en fin helg.
      Kram Bosse

  10. Tavlan är vacker Men.. så mycket frukt som går till spillo. Vad jag tyckte om var all info om olika äpplesorter….SVAR: Man får inte samma röda stjärt av att åka 30 mil i en bil :-)Kram!

  11. Fina bilder och många intressanta namn på goda frukter. Här i Enskede händer det ofta att de som får mer frukt än de behöver ställer ut en låda på trottoaren där förbipasserande kan förse sig. Vi har också sedan några år ett musteri i ett garage några kvarter bort där man kan lämna in av sitt överflöd och få tillbaka god äppelmust. Där är det bråda dagar så här års. Den lite förnäma oraniern är en favorit liksom den betydligt ”bonnigare” åkeröäpplet. Vi äter alltid äpple på nyårsafton till champagnen för att hålla doktorn borta kommande år. När det gäller koppling till Robert Broberg går jag bet. Kram från Enskede

    • Vilken bra initiativ. Jag är uppfödd på att dela med mig. Min mamma ringde sina väninnor och de kunde komma och hämta nyplockade bär och frukt.
      Jag förstår att det är fullt ös i garaget just nu.
      Tack för att du delade med dig av nyårstraditionen som jag aldrig hört talas om. 🙂
      Kopplingen mellan Robban och äpplena var tjejnamn. 🙂
      Lördagskram Bosse

  12. Tack för de vackra bilderna på årets äppeltavla i Kivik, verkligen trevligt att få se den.
    De är så duktiga på att göra konst utav äpplen och sen få se många ovanliga äppelsorter och provsmaka dem. Sen är det mycket som händer på Kiviks äppelmarknad, väldigt bra arrangerat av dem tycker jag, hoppas jag kan resa nästa år.
    Även om alla Kiviks äpplen hade levererats till svältande barn i andra länder hade det inte kunnat stoppa svälten. För den kommer aldrig att ta slut, det kommer alltid att finnas fattiga och rika människor.
    De äpplen som sen tars ner från ‘tavlan’ kanske görs till äppeljuise sen.
    Tyvärr fick vi inte ett enda äpplen i år på våra träd, (bara de gamla sur äppelträdet hade frukt).
    Men så är det här ibland blir vi utan andra år väller de på träden.

    Trevlig helg. kram/ Eva

    • Varsågod Eva! Hoppas du kommer dit något år. Detta var väl 28:e marknaden så de har hållit på ett tag med att visa upp svenska äpplen.
      Någon rättvisa varken i världen eller i vår eget land lär vi inte få. De med makt jobbar inte åt samma håll.
      Konstigt att det inte blev några äpplen hos dig. Tur du har Polen. 🙂
      Tack. Önskar dig detsamma.
      Kram

  13. Helt fantastiskt! Det här är sannerligen kreativt och äppelkonst på hög nivå. beundransvärt att få ihop något sådant! Tjusiga bilder dessutom. Tack för att du delar med dig!

    Ha en fin helg! Kramar

  14. Nog är det ju vackert och intressant med äppelkonst, men…
    Kan inte låta bli att fundera på alla dessa tiotusentals frukter… Slängs de sedan?
    Jag har som lärare varit väldigt försiktig med matkonst. Inte ens använt potatis till stämplar.
    Hm.
    Nåja, min åsikt skiner kanske igenom 🙂
    Ha en fin helg du! Kram

    • Det har stått i tidningen något om det någon gång, men jag har glömt vad de gör av tavlan. Fåglarna lär kalasa på frukten. Österlen är en region som är mycket lämplig för äppelodling. Syftet med ”skördefesten” är förhoppningsvis att få besökarna att välja svensk frukt.
      Tack.
      Kram från en lärarman. 🙂

  15. Jisses Amalia. Det var många äpplen på en å samma gång.
    Jag trodde att mitt äppelträd och alla äpplen som hänger där var de mestaste jag sett…..Men nope. Här kommer du med bilder över tusentals äpplen. Man kan ju nästan bli bäpplig (vinglig) ett nyskapat ord av TantGlad.
    Ett kanske slösaktiga konst?? Men….man kan ju inte vända och vrida på allt. Få dåligt samvete eller så för att det slösas.

    Bit inte i det sura äpplet nu……ta det där goda.
    Bäpplekram från mig.

  16. Härliga bilder från Kivik och många fina äpplen. Jag har upplevt Äppelmarknaden i Kivik en enda gång och det var en upplevelse. Nu är det så att jag inte har någon äppelfavorit, eftersom min mage och äpplen inte är kompatibla. Men jag gillade ju Cox orange på den tiden det begav sig, men den är ju inte svensk.
    Kram!
    Gigi 🙂

    • Du var där säkert på någon av de rätta dagarna. Jag gillar inte längre att trängas. Annars kan man i historien läsa om att många kända artister som uppträtt där. I år var det Hasse Andersson. Drottning Silvia kom på besök när marknaden firade 20 år. Trist att din mage strejkar. 😦 Är det gallan som det var för en annan kvinna som lämnade kommentar?
      Kram Bosse

      • Ja, jag och Mannen var där de rätta dagarna. Vi åkte med en bussresa 2006, så vi slapp att leta p-plats i alla fall, men visst var det trångt och långa köer vid de ställen där ätbart fanns att köpa. Vi hade tur med vädret och många barn passade på att ta ett dopp. Tommy Körberg underhöll.
        Jag vet inte om det är gallan som spökar, men det är möjligt. Den protesterar mot både äpplen och kaffe, men latte macchiato går bra – det är andra sidan mest mjölk i det kaffet.
        Ha en fin söndag!
        Kram Gigi 🙂

    • Själv fuskar jag när jag äter de i handen och får mina pikar då och då på hemmaplan. 🙂 Annars älskar jag dem i pajer. Jag är uppvuxen med en äppelträdgård, men tyckte det var mer spännande att se hur äpplen smakade i andras trädgårdar. Den hobbyn var jag inte ensam om. Tur jag växte ifrån den och skaffade mig andra intressen.
      Kram

  17. Tack för att jag fick följa med hit! Faschinerande med alla dessa konstverk av äpplen och så vackra.
    Dina bilder är verkligen härliga, likaså texten. Kivik har jag besökt, men utanför äppelsäsongen.
    Men ska jag vara ärlig och i ett blindtest får svenska äpplen som provas mot utländsa skulle jag kanske gå bet. Och tror inte jag är ensam…
    Klart att jag i Sverige vill ha svenska äpplen men är jag utomlands håller jag till godo med det landets äpplen.
    Äppelkrigskram, en av mina favoritfilmer. Och det håller än…

    • Kivik är en populär plats på Österlen. Vi har inte varit där speciellt många gånger heller. Någon gång när det inte är högsäsong ska jag ge Kivik en chans. Det ligger vackert vid vattnet.
      Jag är heller inget bra föredöme som äter mina Royal Gala från många olika länder. Däremot gillar jag svenska syrliga sorter i pajer. Min mage har tyvärr numera svårt för svenska ogifta 🙂 äpplen av det syrliga slaget om jag äter dem direkt i handen. Övriga i familjen älskar dem.
      Hasse & Tage var bra på ironi och att roa om allvarliga saker.
      Kram

  18. Oj, så vackert! Helt otroligt, faktiskt. Hoppas äpplena kommer till användning också. Skulle vara trist att de blev förstörda, sen. Men, hur mycket äpplen ligger inte och ruttnar i alla våra trädgårdar?
    Jag ska i alla fall plocka av några idag, på vårt enda äppleträd. Sen får det bli en äppelkaka.
    /P

  19. Vilken fantastisk utställning… klarade du av att inte smaka? Saliven rinner till och man vill gärna ta sig ett bett eller två. Minns min egen äppelträdgård… där man i skördetid kunde få besök av älgar… barnen blev lite rädda att gå ut om det låg en berusad fulltaggare ute i trädgården och sov under ett av träden när de skulle gå till någon kompis. Många äppelkakor, mos, krämer och sylt har det blivit gjort, de år barnen var små. God härliga minnen! 😀

  20. Jag har sett en äppeltavla ”live” i Kivik en gång, vilken fantastisk konst det är! Och ändå kan jag inte låta bli att tänka att ”så mycket ätbart som går förlorat”! Det får man väl försöka låta bli att tänka på antar jag, för konstens skull!

  21. Åh, jag tycker äppeltavlan är magi.. förgänglig magi. En dag ska jag åka till Kivik och få se årets tavla, konst på ett annat vis. Sen älskar jag svenska äpplen så det passar alldeles utmärkt. Varm kram och tack för att jag fick uppleva det genom dig
    Liv

Kommentera

