Söta och syrliga tjejer

Flickäpple

Min tanke och koppling till Robert Broberg när vi besökte Kivik Äppelmarknad var inte hans låt ”Utskitet äppelmosblues” utan ”Tjejer” som han gjorde tillsammans med Lasse Hallström. Här kommer några äpplen som fått flicknamn. Signe Tillisch var min mammas favoritsort. ❤

Agnes

Ingrid Marie

Frida

Linda

Mammas

Patricia

Sandra

Siv

Detta får ingå i samma tema.

Husmoder

Dessutom fanns det ett unisexnamn. Vet du att mitt namn Bo också är det. Minns någon skådespelaren/skådespelerskan Bo Derek? Själv föredrog jag Kim Basinger. 😉

Unisexnamn

Igår kväll hittade jag ett förlupet tidningsurklipp där det stod om ett tiotal äppeltryckare som de kallas. De som skapar bilden på Äppeltavlan enligt Emma Karp Lundströms anvisningar.
Årets äppelmarknad ska sprida kunskap om det svenska äpplet, om dess historia, odling och användning i matlagningen. De vill också sprida budskapet att svenska äpplen finns året om. (Artikel från YA).

40 thoughts on “Söta och syrliga tjejer

  1. Nästan så man måste slicka sig runt munnen när man scrollar längst din sida i dag. Alice var min favorit i min gyllene äppelträdgård uppe i Västra götaland, här ingick även husmoder mfl som du visar upp här…. Vi hade 12 äppleträd plus ett päronträd i vår fantastiska frukt och grönsaksträdgård, samt hönor som gick runt fritt och pickade. Barnen älskade att klättra i dessa träd men just Alice var jag lite extra rädd om . 😀

  2. Älskar de vackra och goda äpplena! Jag har aldrig lyckats äta svenska äpplen året runt! Men jag tror att man jobbar på det. Minst ett äpple om dagen går det åt o jag vill helst undvika de importerade. Vissa tider går det inte och då längtar jag efter Aroma och flickorna!
    E
    Med äppelröda kinder skickar jag kärnfulla hälsningar!/A

  3. Tänk så många äpplesorter det finns. 🙂 Jag minns att jag och döttrarna stod och letade upp våra namn när vi senast besökte Kiviks Musteri och blev lite småmalliga över att det finns äpplen med våra namn. 😉 Fast själv är jag dålig på att känna igen olika sorter. Några få klarar jag. Men äta dem klarar jag av, oavsett namn. 😉

    Ha en fin söndag på er.♥

    Kram Lotta

  4. Jag hann inte mer än tänka! ”undrar om det finns ett äpple som heter Sandra?” förrän det dök upp i bild. 🙂
    Vi hade fem äppelträd i Skåne, nu har vi inget och jag saknar att smyga runt i trädgården och sniffa på iskalla äpplen. Får nöja mig med att stoppa ner näsan i affärens äppelcider.
    Hoppas att du har en fin söndag.
    Kram från Gävleskånskan.

  5. Oj så många äpplen med flicknamn det finns. Jag föredrar ju vårt gamla gotlandsäpple. Stenkyrkeäpplet, som är gott både till mos, äppelkaka och att äta.
    Ha en skön fortsättning på söndagen!
    Kram, Ingrid

  6. Tänk så många äppeltjejer det finns! Men är detta verkligen jämlikt? Man kan ju undra…
    Och Robbans låt ”Tjejer” är härligt!
    Äppelkramar!
    Och kanske kan ett nytt äpple få heta Bosse.

  7. Där var ju flera äppelsorter jag aldrig hört talas om! Men Ingrid Marie känner jag till, kanske en av de mest kända, men också för att vi har den i trädgården!
    Bo Derek minns jag, och tyckte att det var konstigt med en tjej som hette så!

  8. Som du frestar oss, med alla spännande äpplen. Alla ser goda ut Tycker jag. Men smakat dom alla……..de har jag inte gjort.
    Jag tycker äpplet ”Husmoder” ser godast ut…..tror jag. Svårt det där. Svårt att veta om man inte smakat dom alla.

    Kim Basinger är en tjusig skådespelare. Bo Derek med.

    Ha en fin ny vecka .
    Söndagsäppelkram från mig.

  9. Vilka söta vackra tjejer, jag dreglar över att få bita i några som ser saftiga ut, *fniss*
    Hi hi det låter lite fräckt va ?!
    Ja vi bör verkligen värna om det svenska äpplet. . . .
    Kram / Eva

  10. Signe Tillisch är verkligen gott! Köper enbart svenska äpplen. Gillar inte andra, oftast för sötsliskiga. Cox Pomona är nog mitt favoritäpple, fast det är väl kanske inte ett flicknamn ”Cox”? Bo Derek kommer jag ihåg. Kim Basinger är även Kjells favvo. Förstår inte alls varför ;-).

  11. Hej där o hoppas allt är väl, gör ett försök till en liten comeback 🙂
    Finns det inga pojkäpplen 🙂
    Eller vi kanske får hålla oss till päron 🙂

    ha en bra vecka

  12. Ja hade hoppats att dina bilder på äpplen med tillhörande namn skulle hjälpa mig att namna två av mina äppelträd. Men icke.
    Inget ser ut som dom! :/
    Typiskt.
    Ha det gott i höstmörkret.

  13. härligt med alla äpplen. Fast här jag kräsen. De enda äpplen som går att äta är hårda, syrliga äpplen med vitt fruktkött. Kalla Ingrid Marie vet jag är gott.

Kommentera

