En hyllning till en legend: 9 av 10

Här är Robban 60 år när han sitter med sin blåa gitarr. Hans mamma dog för tre år sedan. Till Aftonbladet säger han efter han sjungit låten Tänk om det finns nåt mer. ”Ja, vem är säker på det. Tänk om det gör det! Jag har ingen aning om det, jag ställer bara frågan. Man kan väl få bli lite nyfiken, inte sant?”

Jag vill hylla en av mina idoler som lämnade oss 21 juli i år, nyss 75 år fyllda. Robert Zero Karl Oskar Broberg. En personlighet som berörde mig på många sätt. En riktig allkonstnär. ❤

Detta gör jag med en lista på 100 låtar från mina CD:skivor. Under tio inlägg kommer jag att fylla på listan, lägga in ett YouTube klipp och några rader. När listan är klar får du en chans att hjälpa till med att utse Robbans bästa låt. Du får 10 poäng att fördela på så många titlar du vill. Du kan lägga alla poäng på en låt, två, tre eller varför inte en poäng var till tio olika låtar. Detta bestämmer du själv i en kommentar efter mitt tionde inlägg 15 oktober. Jag vill också vara med och rösta. Hoppas många hänger på ”rösttåget”. Det ska bli spännande att se vilka låtar som kommer på topp-tre. Under resans gång får du gärna kommentera de tio nya låt-titlar som dyker upp eller något annat trevligt personligt minne av Robert Broberg. ❤

Listan: Båtlåt, Mitt lilla fejs och jag, Alla springer omkring och försöker fånga den stora kärleken, Vi har ingen lägenhet, Det som göms i snö, Snoriga Sture, Koftan, Gummimadrassen, Din bild gör mej vild, Maria-Therese, Universrum, Elisabeth, Ingela, Ulla-Trapid, Carola, Mariga Mary, Uppblåsbara Barbara, Jag måste hejda mej, The Pling & Plong-sång, Gugge Röd, Huppegupptäcksfärd, Järnvägsövergångsång, Ingen BH under blusen, Redan när vi sätter oss till bords, How do you feelmjölk idag?, Det finns ett tomrum, Att ha det taskigt med sej själv i Paris, Lyckan tänder en i sänder, Vill du vara mitt sexualobjekt ikväll?, Ensam i den stora bussen, Du har Pinochet i garderoben, En resa jorden runt, Jag skall inte ligga lik, Ingenting är evigt, Jag älskar dej ditt helvete, Lockrop, Upp igen, Tom top, Jag har aldrig varit lyckligare än nu, Vatten, Låt mej värma din frusna själ, Barhopping (tårar på min kudde nä nä nä), Här i min skrivmaskin, Likbil, Hjärtats fågel, Bredaschlade tanter, Dansa! Dansa! Dansa!, Beachparty, Kärleksaffär, Vinna eller försvinna, 1983 års ängel, Ta på dej den röda jumpern baby!, Målet är ingenting – vägen är allt, Öken, Solen, Bara idag, Kom och killa mej på ryggen, Utskitet äppelmosblues, Somna (aldrig O-) sams, Får jag doppa min mjukglass i din strössel?, När du kammar ditt hår, Jag tror på kärleken, Om kärleken va´ stadsminister, Bättre vara ute på hal is och ha det glatt (än att gå i lera och sörja!), Ett stort glas vin, På fri fot!, Spring inte så fort pappa, Mitt rock´n´roll home i Stockholm, Mitt galleri finns det inga galler i, Målarock, Varför flög jag inte på dej där i snabbköpsbutiken?, Franska naturen, Woulle wou mon change e´vieux?, Hur kunde du säga nej, Flygeltur, Nyhetens behag, Gud vad jag saknar dej, Fri, Man kan inte låta bli, När verkligheten blir sagolik, Stockholm-Malmö t.o.r, När vi omfamnar varran (felstavat med vilje?) , Soulbränna, Ljud i himlen!, Säg, Tågblås, Bank! Bank! Bank!, Våt å Go´ i H 2 O, Om man aldrig vågar lämna land, Så länge jag älskar är jag ung! … Sista låtarna kommer imorgon.

Färgförklaringar (de tio nya låtarna): Jag lekte när jag lyssnade på låtarna. Titlarna som är blå har fått högsta betyg, fem av mig. De med grön färg har en fyra.

Kort fakta: 1990-talet bestod av flera succéer. Robert fyllde Globen med showerna ”Höjdare” och ”Målarock”. Han drog på turné över hela landet. Han tilldelades Stockholms stads Bellmanpris 1997. Vilka underbara låtar han snickrade ihop. Dessutom får man inte glömma bort att han även var en verksam, utbildad konstnär. 1998 hade han sin första egna utställning på galleri Händer i Stockholm. Sorgligt nog drabbades han av en ovanlig form av Parkinsons sjukdom och jag hörde inga ”nya” toner av honom de sista fem åren. Nu hoppas jag att han håller musikhov i himlen. ❤ Jag tror att hans fyra döttrar var mycket stolta över sin pappa.

14 thoughts on “En hyllning till en legend: 9 av 10

  1. Ska bli kul att se vem som vinner, det är många jag inte hört och många jag verkligen gillar,-)
    Hörde en på radion som var så vacker, missade titeln ska leta efter den bland alla titlar du har ,-)
    Nej åldern finns inte, och det stämmer nog att man är ung om man älskar, sen vad man älskar har ju ingen betydelse ,-)
    En fin låt till mamma med charmigt prat, ”den är väl uppe” ,-)))
    Jag tror på ett liv efter det här jag är säker på av vi kommer till en annan dimension ,-)
    Och kan vara med dom vi vill på den här sidan ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • En del av juryn har inte läst de sist inlämnade ännu. 🙂
      Förhoppningsvis är låten med där. Han körde med sin egna speciella stavning.
      Låten om hans mamma hade jag inte hört sedan jag såg showen på Tv en gång.
      Jag tror också på ett liv efter detta. Annars skulle allt vara meningslöst på något vis.
      Höstkramar Bosse

  2. Vilket fint klipp, det med sonen i den blårutiga skjortan! (En sådan skjorta, eller mycket lik den, hade dessutom min far.) Mycket känsligt och vackert. Han vågade verkligen vara djup mitt i allt lattjo han hittade på.

    • Jag blev glad att jag hittade det klippet för den låten är den enda som egentligen inte är med på mina skivor. Jag blev överraskad av att det fanns så ”få” saker med Robban på Tuben. Jag trodde ”allt” fanns dokumenterat.
      Han höll en bra balans vilket inte är lätt. Tur att det hade gått tre år. 🙂 Sådana skjortor är mjuka och härliga att ha på sig. Jag har haft några riktiga favoriter genom åren. Förstår att du blev extra berörd.

    • Nästa vecka tänkte jag fortsätta med Henning Mankell. Hyllning 1 av 99. Varje gång blir det en text från en bok så ska bloggbesökarna gissa vilken bok. Skojar bara.:) Risk att jag blir ensam på bloggen. 🙂 Han hade tydligen en svår variant. Annars brukar man kunna hålla den i schack under flera år med många dagliga tabletter, till skillnad från ALS. Sjukdomar borde förbjudas eller inte drabbar människor innan de fyllt 100 år.
      Du får återkomma i morgon och stödja Vatten när jag kör igång röstningsprocessen. 🙂
      Kram

  3. Speciell, han var så speciell Robban och då blev låtarna också speciella. Jag måste erkänna, att fast jag tycker mycket bra om Robban och hans humoristiska sätt att framföra dom så finns det flera i din samling som jag inte har hört. Men så är det. I en tid av mitt liv blev det inte så mycket som jag lyssnade på visor.
    Jag tror ju att det finns ett liv efter detta jordeliv, våra själar lever vidare. Som jag skrivit förut så är jag barnslig i min tro, ja hela mig, kanske…
    Trevlig kväll.
    Kram!

    • Egentligen har han gjort många fler som jag inte har på skiva. Han hade en lång karriär. En lång tid när han var Zero följde jag heller inte honom.
      Var sak har sin tid. När man tittar i sin egen backspegel kan man se mönster över vad man ägnat sig åt.
      Vi är nog rätt lika där, du och jag i vårt tänkande med en ”barnslig” tro. ❤
      Kram

  4. Jag var och lyssnade på honom i Halmstad, med syföreningen (vi sydde aldrig, bara åt och pratade) med bl.a. Läraren och Lärarfrun 🙂 Läraren var enda mannen, han var lycklig att vi ville ha honom med!

Kommentera

