Information om november

Inbjudan

Hej bloggläsare!

Välkommen till min Korsordstävling i november 2015, som denna tredje gång flyttar över från Facebook till bloggen. Fortfarande handlar det om TRETTIO uppgifter:

A. Tio uppgifter kommer att dyka upp på klockslagen 07.00, 10.00, 15.00, 18.00,19.00, 20.00 och 21.00.
B. Tio uppgifter läggs in på bestämda klockslag. När? Detta kommer att berättas om här på bloggen (ska bli extra spännande).
C. Tio uppgifter kan komma när som helst under månaden.

Ibland kan det bli mer än en fråga samma dag. Exempelvis när lekledaren behöver fritid en annan dag. 🙂

EFTER det att en uppgift är stängd kommer jag att föra in en aktuell tabell UNDER uppgiften, lämna rätt svar, tala om vem som har vunnit och berätta om nästa uppgifts kategori; A, B eller C.

VIKTIG INFORMATION TILL SÖNDAG DEN 1 NOVEMBER.
Fakta om uppgiften: Kategori A. 07.00, 10.00, 15.00. 18.00, 19.00, 20.00, 21.00.
Ett av dessa sju klockslag dyker 2015 års första uppgift upp. Vem kommer att vinna? En av de nitton som vunnit förr, eller ett nytt namn?

Regler:
Bara ett svar /person vid varje uppgift. Som enväldig domare är det mitt facit som gäller (ingår i charmen).
Varje uppgift är öppen i exakt tre timmar.
Tillkommer det nya personer som jag måste godkänna först, kommer deras svar och tid ändå in rätt i efterhand.
ALLA som har lämnat rätt svar inom tidsramen får 1 poäng. Den som är snabbast får 5 poäng, tvåan 3 poäng och trean 2 poäng. Det betyder att hela 300 fasta poäng ska delas ut, plus alla enpoängare.

Hoppas att det blir en spännande och kul tävling. 😀 Missar du eller inte har tid, kan du alltid ha som mål att samla ihop femton poäng eller ta en seger och därmed ha chans att vinna lotter. Alla har möjlighet att vinna något ända fram till sista uppgiften. Smart va? 🙂
Självklart är det bäst att trycka på ”Följ” min blogg – då får du direkt reda på när jag lagt in något nytt.

Domaren kommer att dela ut åtta lotter denna gång. De tre bästa belönas (två lotter till en person), två av de som vunnit minst en gång och två som har fått ihop femton poäng.
Varje uppgift kommer att ha ett foto överst. Detta har inget med svaret att göra utan är bara en trevlighetsåtgärd. Andra blogginlägg kommer att förekomma under månaden.

Så här kommer det att se ut den första november 2015 när vi kör igång.
(Uppgiften är från 2014)

Uppgift ett av trettio: Har en lurig början.
Svar: 5 bokstäver

Facit: APRIL 

Ni som följt med de andra två åren vet vad det handlar om. Ni andra kan trycka här https://bosseliden.wordpress.com/bosses-tavling/ och se de sextio uppgifter som förekommit under de två tidigare novembermånaderna (ni får scrolla bort fotbollen).

Välkomna hit på söndag klockan xx.xx 😉 då ni möts av ett foto och texten:

Uppgift ett av trettio: X.
Svar: 4 bokstäver

50 thoughts on “Information om november

    • Kul att du uppskattar inbjudan. 🙂 Jag ser fram emot att se hur det kommer att funka på wordpress. Det blev många glada skratt/kommentarer och mycket dramatik under de två gångerna jag körde detta på Facebook. Dessutom slöts det nya vänskapsband mellan de tävlande. Extra kul tyckte jag det var när någon skrev något snabbt som var fel och många andra följde efter med samma felaktiga svar.

  1. Alltso…….törs jag ge mig in i den här tävlingen? Tänk om jag ångrar mitt svar då? *blink* Du fattar Bosse hehe.

    Äh…det ska bli kul. Tur du finns ,och roar oss läsare här i blogglandia .

    Tisdagskram 😃

    • Jag gissar på att du inte är alls aktiv på Facebook. Gå gärna in på Bosses tävlingar och se gamla uppgifter. Jag tror att det här kommer att passa dig förträffligt. Det ska bli spännande att se hur flytten från FB hit kommer att gå.
      Du har väl inte haft en spion utanför mitt fönster som kikat på facit? 🙂
      Häftigt att du är en debutant med tanke på alla andra tävlingar som jag plågat dig med genom dessa drygt tre år. 🙂 Jag tänkte att jag bjuder på antalet bokstäver i första svaret bara för att det var första uppgiften. Så att ni kunde träna. 🙂
      Kram från ett soligt men blåsigt Ystad.

  2. Det här var nåt nytt, men ser att man ska vara riktigt snabb ,-))))
    Men jag hänger på, nu kan jag inte passa alla tider, men så gott jag kan, kul verkar det ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • När det är en enkel uppgift går det ruskigt snabbt. Men det kan också bli tokfel. Det är då tävlingen är som roligast när någon annars duktig tävlare skriver fel och lockar de andra att skriva samma sak. Plötsligt kommer det in ett annat alternativ och de som svarat tidigare ångrar sig. 🙂 Allt är bara på skoj. 🙂
      Kram Bosse

  3. Din blogg är så trevlig med alla tävlingar du ordnar och dina kåserier. Kul att läsa! Idag regnar det här nere i Provence och det ska bli ett riktigt oväder, så nu tror jag nog inte att du vill byta bostad med mig längre, hihi. Kram

    • Vad snäll du är Monica. 🙂 Bara att få vara i Provence lockar. Hur mycket regn? 🙂 Här i Ystad har vi haft sol i fyra dagar på raken. Kan vi inte diskutera vidare när dimman från havet dyker upp om några veckor? 🙂 Först tänkte jag fotografera höstfärger på Stenshuvuds nationalpark.
      Kram Bosse

  4. Kul, då vet man vad man ska göra i november. 🙂 Då måste vi ju snart fira 1-års jubileum. Har ingen koll på datumet, men det har säker du,;-) Ha en fin höstdag denna sista oktoberonsdag!

    • Lämna aldrig ”kontakten” under månaden. 🙂 Jag borde ha koll på när du dök upp som en frisk fläkt. Kan det varit efter 8-10 uppgifter? Hade du varit med från början skulle du definitivt blivit bättre än 3:a som du blev. Du får finna dig i att vara en av favoriterna, men jag hoppas det finns många bloggvänner som inte tävlat på FB som utmanar och att det blir en jämn fight ända in i ”kaklet”. Som tävlingsledare vill jag naturligtvis ha det så. Spännande, trevlig stämning och gemenskap i höstmörkret. Då har jag nått några av mina mål med leken.
      Kram Bosse

    • Kul att läsa. 🙂 Jag har förstått att du verkar vara intresserad av ämnet. Detta kan säkert vara något som passar dig. Ett av mina mål var att få med bloggvänner som inte är med på FB. Glöm inte att tryck FÖLJ så du får reda på när jag lägger in blogginlägg.
      Morotskakan såg god ut.

  5. Hejsan svejsan Bobo! Jag har kommit fram till att det inte blir någon korsordstävlande för min del denna gång. Jag känner att tiden räcker inte till hur kul det än må vara. Stresspåslaget var allt för stort förra omgången. Jag snikte mig till att kolla FB på jobb och överallt för att kunna vara med i den stora fighten… och jag känner redan nu att man skulle kunna gå över lik för att kasta sig in på toan varje timma för att leta på Bloggen om det kommit in någon klurig fråga. Jobbet skulle få stå tillbaka och det passar sig ju inte direkt… Jag är en allt för stor och duktig pedagog för att blotta mig på detta sätt. Hoppas det finns folk därute som har lite bättre förutsättningar för att klara detta. Men nog klarar jag mig inte från att titta till dig då och då under andra förutsättningar. Stora varma höstkramar Ingela

    • Borde inte denna lek ingå i era jobb? 🙂 Som en hederlig gammal rökpaus. Du kan väl inte hjälpa att du drabbats av en månadslång ”kissperiod” för att du suttit och frusit på en klippa i Tjuvahålan en oktoberkväll och behöver uppsöka toalett lite då och då? Jag vill inte missa vitaminkicken Ingela som kom på trettonde plats 2013 och sedan avancerade till plats sex året efter. Tänk om du skulle gjort samma framsteg denna säsong. Då skulle du bli minus etta. 😀 Kommer inte regerande mästaren och tillika din make att försvara sin titel heller?
      Jag hoppas att mina bloggvänner som inte är inne på Facebook av olika anledningar kommer att gilla flytten hit. 🙂
      Tänk om du tittar in i exakt rätt tid. Kommer det inte att klia i Ingelafingrarna då? 🙂
      Vem ska berätta Nakenscener nu? 😀
      Kram på dig.

  6. Härligt med lite hjärngympa!
    Jag är, som du kanske sett/läst, nybliven valpmatte till 5 små bedårande goldenvalpar. Så min hjärna är lite så där härligt ”grötig” som den kan bli när man är mitt upp i euforin!
    Men nu ska jag skärpa till min hjärncell och se vad jag går för. 😉

    Höstkram från mej

  7. Så påhittig du är med dina tävlingar. Själv är jag ingen tävlingsmänniska men jag önskar alla här som ska tävla Lycka till!

  8. Hoppsan det blir en utmaning… Men lite kommer man att missa med dina tider. Jag jobbar och jag tror inte mina kollegor skulle uppskatta att ha mig sittande vid datorn, surfplatan eller mobilen:).
    Spännande.
    Kram gun

  9. Spännande med tävlingar, lek och tävlingar har jag hållit på med sedan barnsben, men denna verkar klurig. Jag läser och läser men lite rörigt blev det allt i mitt lilla huvud, få se om jag klarar detta. Har ej FB.
    Läste en gång till. Nja, vi får se hur mycket jag begriper.
    Korsordstävling?
    Kram!

    • Du och jag delar flera samma intressen. 🙂 Det blir mycket information som måste med i inbjudan. Den är mest inriktad till er som är mina bloggvänner, men som inte deltagit de andra sextio gångerna som jag haft samma tävling på Facebook. Om du trycker på den blå länken kan du se hur enkelt allt verkar när man har alla uppgifterna och alla svaren. 😉 En del är så snabba så det är bara att härma det svaret som man tror är rätt så får man minst 1 poäng om man svarar inom tre timmar. 🙂 När det är tävlingsdags är det bara två saker att hålla reda på. En uppgift/fråga och hur många bokstäver svaret ska ha.
      Kvällskram Bosse Lekfarbror

    • Nu får du chansen att vara med. Själva tävlingsmomentet är lätt. Siktar man inte på en seger gäller det att hålla reda på vad de andra har skrivit och dra nytta av det. Eller så är alla deras svar fel. 🙂 Första kommentaren kommer ofta inom en minut.
      Kram Bosse

    • Du kommer kanske på ett fint besök och visar var skåpet ska stå någon dag. 🙂 För de som siktar på seger varje dag blir det intensivt. Annars har jag skapat möjligheter med att tio uppgifter får exakta inläggningsklockslag och att jag ökat från en timme till tre timmar, så det passar de som är nöjda med en poäng varje gång.

  10. Vilken kul ide:)
    Om det inte hade varit för min kaotiska livssituation just nu så hade jag gladeligen deltagit. Ska följa tävlingen på avstånd iaf och se hur den fungerar. Du är så himla bra, Bosse! Kram

    • Tack Stina! 🙂 Om jag ska vara ärlig skulle jag inte vilja byta med dig just nu. Jag hoppas den ena ”saken” får ett slutdatum och att du slipper ifrån den andra ”saken” och du gallras bort som de andra två gångerna.
      Kram.
      Ps. Jag sitter och undrar hur många timmar det skiljer på min klocka och din klocka.

  11. Oj, det var mycket att tänka på! Jag ska se om teflonet har försvunnit från min arma hjärna. Kommer jag ihåg det så ska jag försöka hänga med! 😉 Kram

    • Bäst är det om du trycker på FÖLJ bloggen. Själva tävlingsbiten passar säkert dig. 🙂 En kort korsordsuppgift och sedan en rad där jag berättar hur många bokstäver svaret ska ha. Kan man inte direkt kan man tjuvkika på de andras svar. Alla som har rätt svar inom tre timmar får en poäng.
      Kram

  12. Så roligt att du hittar på spännande tävlingar. Ser fram emot den med skräckblandad förtjusning. Men jag ska verkligen försöka hänga med. Förra gången lyckades jag inte så bra men skam den som ger sig. Ha en fin helg och höstkramar 🙂

    • Ha ha! 🙂 Jag sa just det till Solveig när vi åt frukost klockan kvart över sex. ”Tror du det finns några som är på hugget klockan sju?” 🙂 Förhoppningsvis var du inte ensam. Jag tror det fanns några till som tänkte slå till snabbt och som är sugna på de stora poängen och en bra start på årets tävling.
      Vilken härlig inställning du har som debutant. 😀 Sådant gillar tävlingsledaren att läsa. 🙂 Fortsätt med det Gunnel. Det kan ge många poäng i denna ordlek.
      Söndagskram Bosse

  13. God Morgon!
    Vi gick en lång promenad, åt frukost och sedan skulle jag tävla, men tji fick jag. Får kanske möjlighet senare idag.
    Trevlig söndag önskar jag dig och din Solveig.

    • God morgon! När gick du/ni upp? Vi åt frukost klockan kvart över sex. Idag hoppade jag morgonpromenaden. Vi ska ta söndagspromenaden efter lunch.
      Roligt att läsa att du också var på hugget. 🙂 Det är rätt inställning för att både ha kul och att lyckas i denna ordtävling. Antagligen var jag lite feg för att välja första tiden av de sju vid denna första uppgift. 🙂 Nu har jag bara sex tider kvar att ge er årets första uppgift som jag tror är ganska lätt. Blir det klockan 10, 15, 18, 19, 20 eller 21? 😉 Söndagskram till dig.

  14. Strax efter sex vandrade vi ut för att kolla ljusen på Duvbo kyrkogård.
    Jag har inte uppfattat dig som feg förut, men, men.
    Du har ju i och för sig rätt, alla ”sjusovare” har ju bättre chans nu.
    Eftersom ni ska ta en promenad efter lunch så kan jag räkna ut när första frågan kommer. Får se om jag lyssnar på gudstjänst då.
    Kram igen.

    • Vad mysigt. <3. Vi tog tåget till Simrishamn igår kväll. Vår yngsta dotter Lizette sjöng på Stora torget. På Österlen har de en årlig tradition sedan länge, något som heter "Österlen lyser". Det var så mysigt att sitta på tåget och åka förbi de små orterna och se alla marschaller de hade i centrum. Överallt pågick det aktiviteter av olika slag. Ett vackert sätt att lysa upp höstmörkret. Vi satt även inne i Simrishamns kyrka en stund. Det rann tårar på min vänstra kind när Lizette sjöng solo. Syntes inte i mörkret. Undra om det har med ålder att göra. Förr grät jag aldrig offentligt.
      Jag är inte feg utan vågar ta ut svängarna, men hela tiden följa spelreglerna. Jag har tidigare lagt ut klockan sju både på vardagar och helgdagar, men tänkte vara snäll mot alla sovande personer – denna första gång. 😉
      Jag har de andra två åren varit försiktig med att berätta vad jag ska göra under november. Inte berättat om inplanerade föräldrasamtal, tandläkarbesök, doktorsbesök, utflykter m.m. 🙂 På Facebook har jag ibland varit riktigt "busig". Varit inne och skrivit saker och kommenterat. Genast har personer sett att den gröna lampan lyser och då har de trott att jag ska lägga in en uppgift om fem-tio minuter. Sedan har de börjat skoja med varandra om detta när det inte dykt upp något. Det var en härlig stämning och de deltagande lärde känna nya vänner. Tyvärr nådde jag inte mina bloggvänner som inte är med på FB. Det var huvudskälet till att jag ville testa tävlingen här.
      Vi får se om du har rätt i din gissning. 😉

Kommentera

