Grattis till Susan Johansson

2

Uppgift två av trettio: Dyrt guld.
Svar: 7 bokstäver
Facit: SAFFRAN
Vinnare: Susan Johansson, 3 minuter.
Fakta om nästa uppgift: Kategori B, klockslag: 18.18

Aktuell tabell:
1. Susan Johansson, 6 poäng
2. Anki Arvidson, 5 poäng
3. Wiolettan, 4 poäng
4. Gunnel Moberg, 3 poäng
4. Signhild Hortberg, 3 poäng
6. Inger Börmark, 2 poäng
6. Ing-Britt Jönsson, 2 poäng
6. Börje Carlsson, 2 poäng
6. Gunbritt, 2 poäng
6. Marie Kristoffersson, 2 poäng
11. Ditte Akker, Åsa Bäcklund, Primrose, RosMarie Danielsson, Maria Bergman, KerstinCecilia, Solveig Svensson, Znogge, Lisbeth ”Lippe” Forsberg, Ezter, Ingrid Levander, Eva Rohlén, Skåningen, Cecilia Ottosson, Minton, 1 poäng
26. Lma, Gunilla Wahlberg, Tant Glad, Per Börmark, 0 poäng
30. Övriga, 0 poäng

Självklart är det bäst att trycka på ”Följ” min blogg – då får du direkt reda på när jag lagt in något nytt. Ordet Följ står på ett par olika ställen. Dels i höger marginal en bit ner. Dels om man trycker på kommentarer och scrollar.

Fast text:
A.Tio uppgifter kommer att dyka upp på klockslagen 07.00, 10.00, 15.00, 18.00,19.00, 20.00 och 21.00.
B. Tio uppgifter läggs in på bestämda klockslag. När? Detta kommer att berättas om här på bloggen (ska bli extra spännande).
C. Tio uppgifter kan komma när som helst under månaden.

OBS! Ibland kan det bli mer än en fråga samma dag. Exempelvis när lekledaren behöver fritid en annan dag. 🙂

EFTER det att en uppgift är stängd kommer jag att föra in en aktuell tabell UNDER uppgiften, lämna rätt svar, tala om vem som har vunnit och berätta om nästa uppgifts kategori, A, B eller C.

 

61 thoughts on “Grattis till Susan Johansson

      • Dessutom leder du sammanlagt. 🙂 Stort GRATTIS. Men det är långt kvar. Jag vet aldrig innan hur det ska gå. Det räcker som nu att någon snabbt skriver ett bra ”felaktigt” svar för att locka med sig andra. 🙂 Det är det som är charmen. Det kan finnas fler bra svar, men det är jag som sitter med facit i denna tävling. 🙂 Ibland kommer det att bli betydligt svårare uppgifter, där det rätta svaret kommer sent eller inte alls. Det sistnämnda hände fem gånger förra året. Jag hoppas det inte händer i år. Däremot skulle det vara häftigt om det rätta svaret kommer precis innan jag stänger uppgiften. Omväxling förnöjer. Som lekledare vill jag att det ska vara jämnt och att tävlingen ”lever” ända till uppgift trettio. Sättet tredje uppgiften läggs in på är helt nytt för både mig och de tävlande. Hoppas jag inte trillar ur precis innan. Smart av mig att ha en reservplan genom att jag bara angivit ett klockslag. Inte datumet. 😀

      • Tack , det var trevligt med tre gladingar, fast jag förstår fortfarande inte hur datorn fungerar.
        Kollade en och två min. över arton, inget. Min dator är snäppet efter på något konstigt sätt. Min mysing tror jag har fel så han ska få vara med mig nästa gång, envis är jag, mycket. Han har varit datalärare och borde ju se om jag klantar mig, fast jag trycker på F5 och så. Jaja, ingen fara på taket, bara lite retligt.
        Hoppas att du har en finfin dag.
        Kram!

      • Bra att du hörde av dig. 🙂 När jag tänkte tillbaka på i söndags kändes det som du gått in på min blogg och sedan satt där och väntade på att det skulle dyka upp en uppgift. Klockan rör sig på datorn, men bilden du tittade på hade jag lagt in fem dagar tidigare. Så länge du inte uppdaterar den kommer inget att hända på den skärmbild du ser. Bästa sättet är att kontinuerligt tycka på HEM som står längst upp till vänster i min blogg. Under min Gotlandsbild. Vit text i den svarta rutan. Som du kanske har läst finns det ett klockslag som gäller för uppgift tre. Först ska du ha din egen blogg öppen så det går att snabbt skicka iväg kommentaren. Sedan kan du befinna dig var som helst på min blogg samtidigt som du håller utkik på tiden på datorn. När tiden är mogen trycker du på ”hemknappen” och hamnar på min startsida. Samtidigt finns det fördröjningar. Jag trycker på lägga in, den hemliga tid jag bestämt mig för, men WordPress ska först godkänna mitt inlägg vilket kan ta några sekunder. Därför får man trycka, trycka, trycka på hem eller har lite tålamod och ge det ”lite tid”. De gånger det är svårare uppgifter blir det en annan tävlingsform. Då klurar alla hos sig. Någon chansar på att ta fempoängaren. 🙂 Det finns flera olika scenario vilket jag uppskattar och som är mitt mål. Mitt största mål är dock att leken ska vara en lek och roa så många som möjligt. 🙂 Det bästa kvitto som jag alltid uppskattar mest är när någon tackar mig och verkligen menar att de tyckt det varit kul att vara med i min tävling fast de på papperet varit bland de sämsta. Just nu gick mina tankar till en grabb som fick vara med i en badmintonturnering som jag ordnade på ett jullov. Han var klart sämst och en ”slagpåse”. I duschen kom han fram och tackade mig för att han fick vara med och undrade om jag skulle fixa mer tävlingar. (han menade varje ord han sa.) Då kände jag att jag nått fram.
        Oj vad lååååång jag blev. Annars hoppas jag att du tryckt på ordet följ i bloggens högra marginal. Då får man mail när jag lagt in något. Perfekt till kategori C. 🙂
        Tisdagskram Bosse som är fikasugen

      • Samma poängutdelning på lingon, men ändå sämre chans med tanke på att det är sex bokstäver i lingon. 🙂 Platina var ett bra svar, men inte samma som domarens facit. Det är charmen med tävlingen som innehåller många spännande moment. En del psykologiska. Vad hade ex. hänt om de två första skrivit SAFFRAN? Troligtvis hade fler hängt på. Samtidigt som en smarting tänkt Platina. Säkert finns det både ett och två andra bra alternativ. Kram från ett dimmigt Ystad. Snart ska jag åka till sjukhuset. Hoppas jag hittar dit.

      • Jag la in exakt klockan 18.00. Du kan se de andras svar. Gunnel var snabbast men hade fel i sitt svar klockan 18.01 liksom Anki 18.02. Sedan kom det rätta svaret 18.03. Vänta lite. Du kan väl inte sitta och titta på min skärmbild ex. klockan 17.59. Då tittar du på en gammal bild när jag lägger in 18.00. Förstår du vad jag menar? Förr tryckte jag alltid på F5 för att få senaste uppdateringen. Var superviktigt när jag skulle vinna en auktion på tradera. Era svar blir heller inte synliga för mig förrän jag tryckt på hem och får sista versionen. Däremot plingar det till precis som på FB och jag vet att det kommer något. Jag kan läsa om det är en känd person eller någon som jag ska granska på en blå stor skylt. Lättast är det väl om du trycker på följ så får du reda på via mail om jag lagt in. Nu måste jag fixa tabellen innan jag somnar i köket. Kram

      • Jag skyller inte på dej … det är väl jag som var i min feberyra och inte var helt klar i knoppen. Vem vet var jag var … Kanske på Ellos reakatalog .. Men till imorgon så är jag nog friskare! 🙂

  1. Där stänger jag dörren för andra uppgiften. Vad spännande det var idag med. Fast på ett annat sätt jämfört med igår. Nu ser jag att det kommer någon och knackar som kommer att lägga sig på rätt sida strecket. Just nu vet jag inte vem. Jag räknar med att inom en timme har gjort mina uppgifter klart. Först delar jag ut fem, tre, två och en glad gubbe som motsvarar de poäng personerna får. Oj nu kom det en till kommentar. Undra om det gick bra. Hej så länge.

  2. Nu jäklar ska jag oxå hänga med i din tävling. Har tryck och tryckt på din länk så jag kan följa dig…men det gick inge bra. Men det hindrar inte mig….jag återkommer.
    Ha det gott kramen

Kommentera

