Gubb-klimakteriet slog till med full kraft

Förra lördagskvällen tog Solveig och jag Pågatåget mot Simrishamn. När tåget hade vänt i Tomelilla och nått ljusbyn Lunnarp, drabbades jag av årets första nostalgiska julkänsla som sedan återkom i byarna Smedstorp och Gärsnäs innan vi nådde slutstationen Simrishamn. Gatorna i centrum var kantade av hundratals tända marschaller och träden beklädda med färgade ljuskonstruktioner av alla de slag.

Fem

Österlen lyser är en trevlig återkommande ljusfest som pågått sedan 2005. Fler än 40 byar lyser upp höstmörkret under tre dagar och det är fullt av aktiviteter.

Oväntat kom vi in i ett meteoritregn.  Eller så var orsaken den att inställningen kvällsmörker på systemkameran inte var rätta valet denna kväll. Du som tror på det sistnämnda får ha dina egna åsikter. 🙂 Du som tror mer på Bosse Lidén får ha dina. 😉

Fallande meteoriter

Vi tog skydd inne i Simrishamns fina kyrka. Där var det lugnt och rofyllt. Vi satt en stund på en bänk och samlade oss.

Ett

Det är en vacker kyrka. Jag tror att det är vanligt att ha ett skepp hängande i skånska kyrkor vid kusten. Är det så på andra kustställen också? Säkert vid Bohuslänskusten och ute på skärgårdsöarna.

Två

Vårt mål var att få en bra plats på stora torget. Precis när startskottet gick bakom våra ryggar för Österlen Marathon fick tydligen Solveig en ljus idé. Inte kunde jag drömma om att det syntes så tydligt. Ser ni ovanför hennes mössa?

Tre

Tydligen fick den sällskap av många andra briljanta kanonidéer. 🙂 Från att ha varit imponerad började jag bli allvarligt rädd. Nu måste Solveig börja tänka på annat … 🙂

Fyra

Huvudskälet till vår resa var att vi ville lyssna på Nova Academys kör och vi hoppades att Lizette skulle sjunga solo. Hon var själv inte riktigt säker. De skulle uppträda i fler byar och därför delade de upp soloframträdandena mellan sig. Vi hade tur och ni ser hur Solveig spelar in framträdandet på sin mobil.

Det var då det hände. Från ingenstans kom ett lokalt regn som drabbade min vänstra kind. Det rann ner vätska som jag inte torkade bort. I mörkret syntes det ändå inte bland allt folk att en stolt gubbe läckte från ögonvrån. Jag var så stolt över dig Lizette. Du sjöng så tonsäkert och vackert. <3. Snart måste du och Jennifer göra något tillsammans. Det är vår julklappsönskan. Era stämmor är olika och kompletterar varandra förträffligt.

Sju

40 thoughts on “Gubb-klimakteriet slog till med full kraft

  1. Vilken upplevelse ni var med om! Jag tipsade min väninna att gå ut och lyssna men vet inte om det blev så. Vem skulle inte vara stolt över en så fin dotter med vacker sångröst! Du har begåvats med TVÅ!! Här rinner det över ofta … det är lätt att spela på mina känslosträngar. En stolt far fäller tårar! Kram!

    • Har du en väninna i Simrishamn. Världen är liten. 🙂 När vi sitter alla fyra och ser en film har det hänt flera gånger att vi sitter där alla fyra och river hushållspapper. Sådant har jag aldrig gjort förr med killkompisar. 🙂 eller på bio.
      Söndagskram

  2. Ser ut som det blev en väldigt trevlig utflykt och det är klart du är stolt… och det med rätta!
    Många ljusa idéer där i Solveigs huvud… kanske var det meteoritregnets förtjänst 🙂
    Votivskepp lär finnas i ca. 200 svenska kyrkor – lite ynkligt mot de 1300, som visst finns i Danmark… och jodå, jag var tvungen att googla 🙂
    Önskar dig en fin söndag!
    Kram

    • Tack Anki. Jag hade inte tid men tänkte göra det senare för jag är en nyfiken person. Intressant med Danska kyrkor. Det hade jag ingen aning om. Hur är det på din kust?
      Har du firat ditt liv som ledare av ”Korsordstävlingen 2015”? 😀 Eller väntar du med partyt till ett senare läge? Många uppgifter återstår. Allt kan hända och är möjligt, men ingen kan ta ifrån dina poäng. De är guld värda under hela resan.
      Söndagskram Bosse som inte längtar ut just nu

    • Tack Gunnar! 🙂 Ovädret slog till med full kraft när vi satt och såg på ”Så mycket bättre”. Vilka kraftiga skurar och vindstyrkan var inte att leka med. Vi höll oss vakna till sent på natten för att åka och hämta Lizette vid stationen. Tur att Tågatåget gick. Ofta brukar det bli problem vid dåligt väder och vid många andra orsaker. Det saknas ex. dubbelspår och tågtabellen är tät. Många tåg ersätts av buss mellan Simrishamn och Ystad. På sikt är detta ohållbart. Pendlare kommer att välja bil. Regnet har upphört nu men blåsten slår till med full kraft då och då.
      Du får ha en bra söndag … och du. Jag som trodde du var en korsordslösare av rang. 😉 Än är det inte för sent att hänga på. Hon som kom trea förra året gick med först vid uppgift elva.

  3. Vad mysigt det verkade – och inte blev det sämre för att en MYCKET stolt far grät en skvätt! Tvärtom, jag hade också en lättrörd pappa, vilket jag älskade honom för. Även om det kunde bli lite pinsamt ibland i tonåren…..
    STOR KRAM
    Susie

    • Synd att jag inte kunde dela med mig av finare bilder och sången.
      På hemmaplan sitter vi alla fyra och gråter när vi ser någon bra stämningsfilm på DVD. På bortaplan var detta min debut på ett torg. 🙂 Förstår att det var pinsamt för dig.
      Kram Bosse från ett mycket blåsigt Ystad.

  4. Så vackert med alla ljusen i höstmörkret. Stämningsfullt och känslosamt med skönsjungande dottern. Att fälla en tår är aldrig fel i såna sammanhang. Som överkänslig händer det titt som tätt för mig. Ha en skön söndag till dig och din familj. Kram 🙂

    • Du skulle sett det på plats. Bara att sitta vid fönstret på tåget och se alla tända ljus var mäktigt. ❤ Jag har alltid haft en ventil vid offentliga sammanhang och haft mina knep när jag känt att jag vacklat. Ex. tänkt på något helt annat för att lura mig själv. Manligt drag tror jag. Det är bara med flickvänner och numera familjen som jag släppt/släpper in och ut helt och hållet. Nu kan jag lägga till på mitt CV – Simrishamn torg i mörker. Vad ska det bli nästa gång? 🙂
      Kram

      • Förstår att det var mäktigt. Såna upplevelser lever man länge på. Jag brukar också försöka hålla mig i offentliga sammanhang men det lyckas inte så bra 🙂

  5. Fint inlägg som tar tag i hjärteroten. Klart att du är stolt och lycklig över dina döttrar roligt att de kan sjunga också Sången ädla känslor föder och ibland så rinner de ner för kinderna som tårar, även på ”gubbar”. Jag har ju inte i min vildaste fantasi tänkt dig som gubbe förstås.
    Härliga och vackra bilder också.
    Idag är det inget uteväder precis, i alla fall inte hos oss, det regnar och blåser och vi är lite förkylda. Annars hade vi kanske varit till Centrumkyrkan här och deltagit i en gudstjänst som sänds direkt i Radions P1 kl. 11.
    Kram!

    • Tack ska du ha. ) Så länge man har nära till barnet inom en kan man hålla sig ung hela livet, tror jag. Det gäller att ha tur med hälsa såklart.
      Känner ni er inte helt kuranta gör ni rätt som stannar inne idag om ni har en släng av det dåliga vädret som vi haft sedan igår kväll. Men nu har vi sol istället för kraftiga skurar. 🙂
      Synd att ni missar radiogudstjänsten. Ni fick istället lyssna hemma, gissar jag.
      Kram

  6. Underbara bilder där ljuset krumilurar sig på det sättet – nu har jag läst och läst och till slut bestämde jag mig för att rubriken om gubbklimakteriet helt enkelt eller helt svårt beskriver regnet på din vänstra kind – en långsökt rubrik som ger kortsök gäckar fantasin och vidgar vyerna … Skriva kan du Bosse stor kram och varför inte både ett 🙂 och ett ❤

  7. Snälla Bosse, det är inte gubb-klimakteriet – det är bara uttryck förren och skär lycka och stolthet över LIzettes vackra sång. Sådana känslor för de egna barnen och deras framgångar har ingen ålder och kommer att följa dig hela livet.
    Varm kram!
    Gigi

  8. Vilken fin tradition detta med ljusfesten. Det är så fint att se och höra människor som vågar visa känslor. Lennart kan gråta då han hör ljudet från en kultändare…..han skulle nog gråta även om han hörde mig sjunga….men då är det nog inte för att det låter vackert. Ni har fantastiskt fina tjejer och som sjunger så otroligt fint. Du är dessutom en skicklig fotograf som fick med Solveig ljusa idé på bild. Ha nu en skön Söndagseftermiddag.

    • Det är både mysigt för betraktarna och ekonomiskt givande för verksamheter under den minst turistvänliga tiden på året. win and win. 🙂 Så med andra ord fick Lennart hörselkåpa i farsdagspresent idag. 🙂
      Som fotograf blandar jag och ger. Blir det pannkaka får man smita iväg till tramslådan en sväng.
      Det blev sol och mindre blåst till vid gick ut en vända på hemmaplan.

  9. Det är nog tämligen vanligt med skepp i kyrkorna och finns även här. Inte så konstigt med tanke på närheten till havet och vad det betytt och betyder för människorna.

    Kram och glad söndag!

  10. Vilken härligt utflykt och den där känslan av stolthet när ögonen blir fyllda av tårar det är en fin och känslosam känsla. Kram Åse

    • Det var riktigt trevligt att slippa köra bil. Nu fanns det utrymme för att njuta som ett barn från tågfönstret när vi närmade oss en by.
      En speciell känsla som rymmer hela dotterns liv på något vis. Allt vävs ihop och det svämmar över. Kram Bosse

  11. Ser underbart ut med alla ljus och aktiviteter. Just sånt vi behöver nu och förstår att du blev rörd när du lyssnade på din fina dotter. Jag har också lyckats fånga meteoritregn på bild 😉 Ha en fin söndagskväll. Kram

  12. Tack Bosse för att jag också fick vara med om detta via dina härliga bilder. Jag blundade och försökte tänka mig Lizette sjunga där på torget och jag tror jag lyckades. Jag är så lättrörd att jag här kan känna en tår bränna bakom ögonlocken. Jag förstår er lycka och stolthet. Njut av den!
    Stor lyckokram!

  13. Jag är också lättrörd i såna sammanhang. Det är härligt att bli berörd och väldigt normalt. Det har hänt att jag har börjat gråta när okända människor agerar eller sjunger eller gör något annat för en publik.
    Härlig utflykt ni gjorde och vilken tur att er dotter fick sjunga solo just där!

    • Så länge man inte helt tappar konceptet är det en fin tillgång, tycker jag.
      Det var en chansning att åka tåg, denna gång gick det hem. Vid de andra tillfällena som vi bott här, har vi varit bortresta den helg som ”Österlen lyser” pågått. Detta var en debut som gav mersmak.

  14. Det finns tillfällen då det är svårt att hålla tillbaka tårarna och jag förstår att just det här var ett sådant tillfälle. Och visst är det underbart att vara stolt över sina barn!

Kommentera

