En Selma eller en Astrid?

Ett

Vad tycker du om de nya sedlarna som vi fått? Uttrycken guldtia och Selma har använts i många år. Både muntligt och skriftligt i ex böcker. I böckerna kommer det att bli en osynlig gräns för hur gammal en bok är när ”en Astrid” tar vid. Jag tror att jag kommer att få höra ”en Selma” även i framtiden då sedeln är borttagen.

Två

Det finns många åsikter om Mr Bergman. Han måste ha varit en speciell man på många sätt och alla de människor som jobbade ihop med honom kommer säkert aldrig glömma bort det. Jag tror att det är färre personer som känner till att han gjort riktigt bra komedier i sin långa karriär.

Tre

Eftersom Gotland är min favoritö i Sverige uppskattar jag baksidan. 😀

Jag besvarar eventuella kommentarer med en symbol. 🙂 November är en spännande, kul, men intensiv period på året för mig sedan jag startade med korsordstävlingen 2013. Därför haltar vissa saker efter. Jag har inte riktigt tid för ex. bloggvandringar denna månad. Sitter jag inte och pular med uppgifter, statistik och annan tävlingsinformation vid datorn försöker jag istället göra aktiviteter utanför de sociala medierna. Gärna vill jag trotsa vädret och få en nypa frisk luft vid havet en stund varje dag. Det är då jag laddar batterierna. Det är även då jag bearbetar livet och framtiden. Smått som stort. Inomhus blir det mycket levande ljus och mysstunder. Igår började jag läsa en rolig och mysig bok som Solveig rekommenderade. (Jag har inte lagt in fotot till höger ännu.)
Nu har jag bara en chans kvar för årets influensaspruta. Den får jag inte missa. Har du ”fått” sprutan?

40 thoughts on “En Selma eller en Astrid?

  1. Jag har lite svårt att förstå varför vi måste byta sedlar, vad är anledningen? Har inte riktigt fått klart för mig det. Måste ju bli onödigt mycket pengar som har kunnat gå till annat, än nya pengar.
    Ännu så länge har jag bara sett 20:.sedeln. Ser ut som leksakspengar i mina ögon.
    Jag har ännu inte tagit sprutan eftersom förkylningar har kommit och besökt oss.
    Lycka till idag och ha en skön dag.
    Kram!

  2. Jag har bara hunnit se en enda ny sedel… en Astrid! Låter konstigt, men man kanske vänjer sig 🙂 Skulle gärna se en Bergman, eller blir det en Ingmar?
    Influensaspruta har jag aldrig tagit och lär nog inte göra det i år heller…
    Ska bli spännande och se om dagens uppgift i kategori C kommer idag eller en annan dag 🙂
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

  3. Eftersom vi inte ska ha kontanter, fattar jag inte vitsen med att byta ut de befintliga. Än så länge har jag bara stött på Astrid. Lite Monopolkänsla får jag nog. Ingen aning om att Bergman gjort komedier.

    Här blir det nog att försöka se bra ut igen, efter Frejas härjningar i helgen. Hinner nog putsa ännu en gång till före advent, men det skiten som är borta, är borta. 🙂

    Ha en skön stund vid havet!

  4. Jag har fått både en tjuga och femtilapp i min hand och tycker att det ser ut som leksakspengar. Förstår inte heller vitsen med denna kostnad att byta ut sedlarna. Vi ska ju som Åsa säger inte gå omkring med kontanter …
    Influensasprutan hoppas vi kunna ta imorgon då min förkylning borde vara ännu bättre eller kanske nästan borta. Den är envis …

    Ha en bra dag och hoppas du får den energikick som en stund i den härliga höstluften ger.
    Kram

  5. Hej, det är inte så ofta jag använder mig av kontanter och när jag väl behöver några, ja då gäller det att hålla utkik efter närmsta uttagsautomat… 😆 Ha en fin finonsdag!!!

  6. Jag förstår inte heller varför vi ska lägga ut så mycket pengar för att skapa nya pengar, nu när vi strävar efter ett kontantlöst samhälle, men det är mycket man inte begriper 😀

    Förstår att du har fullt upp med november-tävlingen, och jag är glad att du lägger ner så mycket tid och energi på detta, så det är okej att andra saker halter. Det är första året som jag är med, och jag tycker det är riktigt roligt 😀 Tack för ditt engangemang, ha en bra dag, kram Susan!

  7. Säger som övriga. Varför ny sedlar som har kostat massor när de så kallade bankerna inte hanterar kontanter. Sysslar med hantverk på hobby nivå och det är hopplöst att växla till
    olika valörer . Måste ha detta när jag står på någon marknad.
    Slut gnällt
    Kram Anki

  8. Jag brukar inte ta influensavaccinet.
    Har tyvärr inte sett dom nya sedlarna ännu ,-)
    Men dom ser jättefina ut.
    Ser att jag har ett poäng i tävlingen ,-))))
    Får väl försöka ta 1 poäng till ,-)
    Det var väl din dotter Lizette på bilden, så otroligt vacker hon är!
    KRAM Primrose och ha det fint ,-)

  9. Egentligen förstår jag inte, varför vi skulle byta sedlar och mynt, eftersom alltfler använder sig av enbart kort. Men det var ingen som frågade mig och då blev det som det blev… 😉
    Jag har bara sett en Astrid än så länge och det var mest nyhetens behag. Helt OK för min del. Pengar som pengar 😉
    Ja både jag och käre Mannen i Mitt Liv har vaccinerat oss. Visst har vi fått en släng av influensa ändå vid några tillfällen och varit rätt dåliga. Men hur dåliga hade vi blivit utan sprutan, kan man ju undra.
    Vill bara tillägga att dina och Solveigs två döttrar är ena riktigt skönheter! jag förstår att ni är otroligt stolta över dem.
    Varm kram,
    Gigi 🙂

  10. sprutan hoppar jag över, pengarna ser ut som de man använder när man spelar monopol men det får de gärna göra, spelar inte så stor roll, min plånbok är inte så bevandrar med kontanter. Njut av dagen. Kram Åse

  11. Sen vi flyttade hit för 13 år sen har jag varit förkyld en enda gång. Alltså ska jag prata med min onkologläkare och höra om det är vettigt eller inte. Det kanske inte ”går ihop” med cellgiftet. Å andra sidan så kanske det vore katastrofalt om man blev förkyld just nu!? Dessutom så träffar jag ju på en massa ”hostisar” på vårdcentralen, det gjorde jag ju inte tidigare. Men hemsjukvårdarna i helgen slipper jag numera. Rolle ska lägga om både morgon och kväll då. Han lägger ju om en gång om dagen nu (till sängdags) och det fungerar perfekt. Han är faktiskt duktigare än en del ovana hemvårdare och det ska bli jätteskönt att slippa passa in deras tider! Det går framåt…..
    KRAM
    Susie

  12. Jag fattar ej varfor vi behover byta, men nagra andra bestammer och sa blir det sa, man far inte ens rosta om det, men kvitt vilket man far val bara hanga med ……
    Haller med dig om ‘guldtia’ och ‘ Selma tjugan’, sa blir det sakert.
    Nagon influensa spruta har jag inte tagit sen aret 1965 (tror jag det var), men da blev jag fruktandsvart sjuk i tre veckor. Det kanske rackte for mig, ville aldrig ta den mer, sa blev det.
    I sa fall, ma influensan komma, lat den ga, lat den aldrig stilla sta, du fattar …..
    Ar i Polen och spraket har inte de tre sista bokstaverna i alfabetet, det blir mkt lustigt ibland.
    Ha de fint, kram/ Eva
    evas kvarnaro

  13. Jag har bara sett sedeln med Ingemar Bergman så här långt. Den var vackert, tyckte jag.

    Influensaspruta tar jag ingen. Har aldrig tagit någon och jag tillhör ingen riskgrupp än så länge. Men det är bra att den finns för människor som behöver extra skydd.

    Sprutor och jag, ja, du vet, Bosse, inte min favoritgrej, precis. 😉 🙂

    Kram och ha en bra kväll! /Anna-Karin

  14. Jag har aldrig sagt en Selma, så jag kommer inte att säga en Astrid heller. Jag tycker de är okej, men ställer mig också undrande till behovet av nya sedlar och mynt? Ingen vill att vi ska använda kontanter, vad ska man då lägga massa pengar på att göra nya för? Tror du, med tanke på kommentarerna, för ta ett eget inlägg för det!

  15. Jag tycker att de nya pengarna är jättefina. Det är nästan lite leksakspeng over dem tycker jag. Jag tycker att det är bra med förnyelse. Nya pengar I nya tider.
    Ha en underbar dag!
    🙂

  16. Tyvärr har jag ännu inte fått någon ny sedel, men jag har ju å andra sidan inte varit hemma de senaste fem veckorna. Jag tycker sedlarna ser fina ut, men har förstått att de kan kännas lite som låtsaspengar.
    Är glad för att Astrid fonns på 20kr sedlarna. Hon är en stor favorit hos mig.
    Vad gäller Selma hör hon ju till, men har inte ännu lyckats bli en favorit hos mig.
    Gotland är ju så speciellt så roligt att det landskapet finns med. Vackert, är det!
    Och trevligt att MR Bergman också finns med.
    Kram!

Kommentera

