En dag att uppmärksammas

Bild 5

Idag är det en speciell dag för mig och mina vänner runt om i världen. Vi som har diagnosen diabetes ett. Det är nämligen Världsdiabetesdagen. Orsaken är att den kanadensiska fysiologen Frederick Banting var född 14 november 1891. Om sex år är det 100 år sedan insulin upptäcktes. Tidigare gick de insjuknande smärtsamt mot döden. Tänk om botemedlet och den definitiva orsaken kunde vara kartlagt lagom till 2021. Jag lovar att inte tjura om det sker lite tidigare. Dagen till ära lyser vattentornen i Ystad i blått liksom många andra byggnader runt om i världen. Den blå färgen står för himlen som sammanför oss alla, samt att det är FN:s flaggas färg.
Det finns ca 50 000 personer med diabetes ett i Sverige. Varje år får 700 barn i åldern 0-14 år sjukdomen, samt 400 personer mellan 15-34 år.
Redan 1990 lärde jag mig att Sverige och Finland toppade i världen när det gäller antalet insjuknande per år. Så är det fortfarande. Vad tror du är orsaken till det? En del gissar på den höga kaffekonsumtionen, andra kylan/klimatet i norr. Sanningen tror jag är en olycklig kombination av flera orsaker. Både medfödda och införskaffade på annat sätt. Jag hade gärna forskat om ämnet som ligger mig varmt om hjärtat. Det skär även i mitt hjärta när små barn drabbas. Älskade barn ska bara vara söta på utsidan. På tal om kombinationen fylla år och barn. Allas vår älskade Astrid Lindgren skulle fyllt 108 år idag. Själv håller jag tummarna för att någon svensk kommer att få smeknamnet ”Danskdödaren” om några timmar. Det kan inte bli ”Så mycket bättre”. Det skulle i så fall vara uppgift sexton. 😉 Den kommer ”Ingen Vinnare” inte att lägga rabarber på.
Jag önskar alla mina bloggbesökare en trevlig lördagskväll.

34 thoughts on “En dag att uppmärksammas

  1. En dag värd att uppmärksammas och att lära sig förstå så gott det går. Jag har i alla fall förstått att forskningen gått framåt och att det idag finns bra medicin och övrigt som behövs för att hålla sjukdomen i schack. Dock är det inte utan ”besvär” och den drabbade får nog tampas en hel del med sin sjukdom. Önskar dig en skön kväll och jag förstår var du ska hålla till … är det match på TV så har du en till här som fastnar där. INTE jag!! Kram

  2. Äsch…..ser att min kommentar inte kom med. Så jag skriver väl en ny. Det är bra att vi som är så lyckligt lottade och inte fått denna dumma sjukdom får lära oss om den och att de forskar vidare. Ha nu en riktigt mysig Lördags kväll.
    Kramelikram.

    • Sorgligt när de små barn får det tidigt i livet. Allt blir mer komplicerat när man inte växt färdigt eller har ”förstånd” att förstå varför man drabbats men kompisarna inte.

      Det såg lovande ut när det stod 2-0. Det kommer att bli tufft på tisdag.

  3. Diabetes ett är en tråkig sjukdom för en 7-åring, men mycket har förändrats sedan jag för 40 år sedan fick börja sticka insulin åt sonen med ganska tjocka nålar, tills han klarade att göra det själv. Många tårar, tunga stunder och dagligt bekymmer livet igenom och bot finns inte ännu…
    Kram ❤

  4. Ja det låter som ett mycket intressant forskningsområde. Blev väldigt nyfiken då du berättar att det är mer vanligt i just Finland och Sverige än andra ställen. Om det beror på klimatet, så varför inte Norge? Kram

      • Jag äter både fisk 3-4 ggr i veckan och Omega 3 tabletter varje dag. Tabletterna tar även våra två döttrar sedan flera år. Enligt två oberoende seriösa undersökningar i Norge och USA fick ingen som hade en nära anhörig som hade diabetes ett sjukdomen om de åt kapslarna. Undersökningen hade pågått ganska länge. Men det gäller att det är rätt ”saker”. Vissa tabletter är det inte mycket med, trots ett högt pris. Om man har en pappa som har diabetes finns det 6 % chans att få ärva den trista sjukdomen. Om mamman har det är siffran 1.5 %. Kram Ps. Jag tar inte kapslarna för att slippa sjukdomen utan för att slippa andra medsjukdomar som är kopplade dit.

  5. Diabetes är nog tuff. Alla mina anhöriga har den sjukdomen. Så jag vet att det ÄR tufft.
    En speciell dag har lördagen varit på alla sätt och vis. Tänkte på Frankrike och den otäcka terrorism som finns runt om i världen.
    En tung helg känns det som. Så tyvärr blir min kommentar lika tråkig och tung.

    Ha en jättefin söndag nu!
    KRAMELIKRAM!

  6. Skönt ändå att det numer finns medicin som gör att man kan leva vidare, trots denna besvärliga sjukdom. Hoppas forskningen kommer en ännu bättre lösning på spåren, så att sjukdomen kanske kan botas en gång i framtiden.

    Spännande och se om det är idag 16:16… eller kanske i morgon 🙂
    Önskar dig en fin söndag!
    Kram ♥

  7. Jag har under de senaste tre veckorna arbetat med undervisning av invandrare och i den gruppen hade övervägande delen just diabetes. Enligt en av dem så är även stress en utlösande faktor, vet inte om det stämmer, men det kan väl låta rimligt.

    • Då gissar jag på att du menar diabetes två. ”Vanlig” stress och inre stress på grund av något ”hemskt” som drabbat en människa som bär på anlag kan göra att sjukdomen utlöses. När det gäller typ två kan det också vara en biverkning till en medicin man tar varje dag.

  8. Dagen hamnade lite i skymundan för allt tråkigt i Paris. Går ju inte riktigt att jämföra men så är det ju.
    Såg du Diabetsia på TV4? Hon bloggar om sitt jobb med sjukdomen och allt som berör runt omkring. Allt från hjälpmedel och kläder till hur hon mår. Hon pratade så bra och enkelt. Hoppas det når ut. Hon jobbar också för en gala. Uppmärksamhet föder kunskap. Det tycker jag är bra.
    /P

    • Det skulle vara dödandet av oskyldiga. Diabetes ett börjar som du känner till med ett inbördeskrig. Rena terrorn i magen. 😦
      Jag såg inte Diabetsia på TV, men jag är vän med Sofia på Facebook och har ”pratat” med henne några gånger. Dessutom följer jag med stort intresse hennes blogg. Sofia är en viktig och bra förebild som har gjort många vettiga saker sista året.

  9. Tack Bosse, för all bra info om diabetes.
    Ja, en speciell dag blev detta och inom flera områden. Många tankar hos mig om hur världen ser ut med krig, sjukdomar och död.
    Vad gäller diabetes så hoppas jag också att både botemedel och orsakerna kan klargöras snarast. Extra intressant är att Sverige och Finland är hårt drabbade men inte Norge och i Asien och Afrika så är sjukdomen ovanlig.
    Jag har också funderat på varför så många små barn drabbas av diabetes. Många frågor och svar hoppas jag kommer…
    Kram!

  10. Diabetes 1 och 2 skrivs det mycket om. Men idag har de kommit fram till fler sorter. Jag har något som heter Lada eller 1,5. den fick jag vid 60. Först trodde dom de tvar 2 men efter några månader blev jag dålig och vid en kontroll på sjukhuset fick jag diagnosen. LADA står för Latent Autoimmune Diabetes in Adults och som namnet anger är den, som typ 1 diabetes, en autoimmun sjukdom. Skillnaden är att patienterna är äldre när de insjuknar och att sjukdomsförloppet är långsammare och mildare.Det största problemet är väldiga svängningar Från högt till lågt.
    Ha en trevlig vecka
    Kram Anki

Kommentera

