Vi delade paj

P

Det blev stressigt vid lunchen en dag i förra veckan. Jag hade varit på ett läkarbesök som drog ut på tiden. Jennifer hade frågat om vi skulle byta ”kockdag”, men jag hade avböjt.
Min smarta reservplan ser ni på bilden. De smakar inte Solveigs underbara hemlagade pajer, men de är Bossesnabba. 😉 och jag ser till att kompensera med en godare efterrätt.

A

Annars brukar jag ta den vanliga ugnen, men nu blev det mikron av tidsbrist. Under tiden som jag fixade två salladsskålar, fruktsallad (efterrätt), dricka och dukade med levande ljus (döda ljus är så trist på hösten) ropade jag till Jennifer som pluggade på sitt rum.
”Jag delar på mitten så vi får två olika pajer? Du gillar väl båda sorterna?”
”Visst.”

J

Där sitter vi och har det riktigt mysigt. Skönt att ha lämnat sjukhusmiljön, tänker jag tacksamt. Då uppför sig min 19-åriga dotter som om hon var på ett barnkalas. Hon började oväntat gapskratta och …
”Pappa! Du är otrolig.”
”Vad är det som är så roligt? Är pajerna dopade med något?”
”Du som terrar dina bloggvänner med uppgifter varje dag. Klarar du denna svåra gåta. Pajerna är delade på mitten, men jag äter ändå samma pajsmak.”
Jag försökte behålla min manliga värdighet under tiden som jag tog ett smakprov från andra halvan på min tallrik och funderade på att stå fast vid att jag kände två olika smaker.
Vissa ordkrig är svåra att vinna. 😉
”Vad märkligt. Livet är fullt av mysterium. Om du blundar fem sekunder ska du få vara med om ett riktigt mirakel. Bara du inte ramlar av barstolen.”

 

38 thoughts on “Vi delade paj

  1. Jaså du … lyckades du med att dela pajerna och sedan lägga två bitar av samma sort på era tallrikar? Eller kan det vara så, att man känner inte så stor skillnad på smakerna? Den frågan går jag bet på men jag inväntar nästa tillfälle att hugga en fråga! Ha en bra dag! 🙂

    • Jag hade gjort en hederlig gammal Bosse Lidénare. Mina tankar var någon annanstans och mina händer gjorde på sitt sätt. Vi män … 😉
      Du verkar vara på hugget och har vunnit sekundstrider. Sådant jämnar ut sig i längden. Tidigare var det åt andra hållet.

  2. Åh, det var längesen jag tog till sådan här ”nödmat” 🙂 Brukade köpa Felix pajer och de var helt ok, när man inte hade någon annan ”värmemat” till lunch. Jag hugger i igen vid fikatåren. Men förvänta dig inte att jag blir först någon gång i år, Bosse. För många moment innan jag ens kommer fram till frågan. Men svara ska jag göra,så jag får min enpoängare. 🙂 Ha en bra dag!

    • Felix pajer borde jag haft rabatt på. Jag vill helst inte veta hur många hundra jag satt i mig. ”Tröttnar du aldrig?” frågade S ofta. Till slut gjorde jag det. Det blev tvärstopp. 😦 Nu klarar jag av att äta en någon gång då och då.
      Var du beredd klockan 15.00? Nu sitter jag här med min kaffekopp och ska försöka få igång min novembertrötta lekamen med koffeintricket. 🙂

      Du har kommit smygande och har varit på pallen vid tre av de fyra senaste uppgifterna. Den gången du inte var där, var heller ingen annan levande person där. ”Ingen vinnare” slog ju till för andra gången. Nu ska jag läsa klart de sista sidorna av min bok. En mycket läsvärd novemberbok. Du ser titelbilden i min högerspalt i bloggen.
      Jag sitter och funderar på om någon av mina sju uppgifter i denna vecka kommer att gå sekundsnabbt. Själv tycker jag det är sju sköna facitsvar. 😀 ”Ingen Vinnare” räknar med att ta en eller annan seger. Skulle så ske har övriga deltagare haft 180 minuter på sig att greja både en titel och fem poäng. Hitintills har hon tagit 12 poäng som någon annan kunde haft nytta av. 😉

      • Klart jag var beredd kl 15:00. Är man tävlingsmänniska så är man. 🙂 Men jag höll nästan på att trilla av stolen kl 18:00, när jag var först att svara, fast jag fått trycka alla mina moment för att komma till frågan. Hoppas jag inte lurat någon till ett svar som inte är rätt.

        Oj, har jag varit på pallen tre gånger, det har jag nog inte fattat. Men om du säger så, så tror jag på det. 🙂 Nu ska jag kolla om jag hittar vilken bok du läser (du vet att jag är inte så bra på att hitta) Ha en fin kväll, så

  3. Tredje gången gillt? Idag satte jag klockan på alarm….helt i onödan, och nu höll jag på att missa förmiddagspasset. Jag ska sitta här fram till klockan 3 nu. Skriv gärna fler kul inlägg så jag har nåt att sysselsätta mig med. Kram

    • Du var här klockan sju. Med andra ord är du helt frisk igen och är sugen på att vinna en titel. Nästa tid att passa är klockan 15.00. 😉 Därefter är det 18.00, 19.00, 20.00 och 21.00.
      Jag har massor av ”saker” som blivit över i år. Både när det gäller foton och små/långa texter som jag skrivit. Texterna är allt från trams till seriöst innehåll.
      Skulle du ha kvällsbilder av mig till dina decemberinlägg? Oj. klockan är fem i tre. Ska jag sätta på en kopp kaffe eller. 😉 Kram

  4. He he he! Ja du Bosse, så kan det gå när man känner sig lite stressad 😉 Jag tycker att du löste pajdelningen på ett elegant sätt och jag tror inte att Jennifer anade någonting 😉
    Kram, Gigi

  5. Hahaha……säger bara såhär. Du är för härlig du hihi.
    Sitter och ler från öra till öra då jag läser ditt inlägg. Vilken trevlig lunch jag fick idag. Läsa Bosses inlägg.

    Nä ,nu Äre dags, för att ta i tu med resten av dagen ,så att man får åka hem när det blir dags. Jajamen.

    Måndagskram från mig.

  6. Ibland får det bli något snabbt ,-)))
    Mysigt hade ni och roligt blev det, sitter här och skrattar ,-)))))
    Kul ihop verkar ni ha hela familjen .-)))
    Ha det fortsatt fint KRAM Primrose ,-)

  7. Jag gillade de här färdiga pajerna förr i tiden, men nu vet jag inte? Jag har slutat att köpa dem i alla fall och att ni inte kunde skilja dem åt på smaken förvånar mig inte alls, för de smakar i stort sett likadant oberoende av vad det står på förpackningen.
    Ha en skön fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    • Instämmer. Därför har jag haft en lång paus från dem. Men nu klarar jag av att äta dem igen. ICA smakar inte likadant som Felix. Om jag ger Solveigs pajer betyg mellan 8-10 varje gång, kommer dessa bara upp i högst 3 poäng. Det gäller att ha en bra bok eller trevligt sällskap för att glömma bort … 🙂
      Tack Ingrid. Hoppas du hade det bra hos din syster.
      Kram Bosse

  8. Jag köper färdiga pajer också ibland.Favoriterna är västerbottenost och broccolipaj. Jag brukar göra Penne som jag äter med en halv paj enligt ovan. Det är en oväntat bra kombination som jag upptäckte av en tillfällighet.

  9. Köper aldrig dessa pajer, men om blev bjuden, skulle jag inte tacka nej, för jag äter det som bjuds 😉
    Kan bero på att lever själv och fixar min brådska 😉 eller vad jag nu pajar 😉
    Busiga kramar, Gerd

  10. Bra jobbat, Bosse! Och att ha humorn med sig är viktigt! Jennifer så ju också att du var ”otrolig” och det är ju inte varje dag man får höra sådant av sina barn. Nu tänkte jag i positiva ordalag.
    Fniss och skrattkram från mig.

    • Skönt att höra att det finns en tvilling därute i verkligheten. 🙂 En del av mina misstag kommer säkert att ventileras till nästa generation och kanske förändras orden lite, som all muntlig tradition har en tendens att göra.
      Kram från Mästerkocken Bosse

  11. Skönt att det finns nödlösningar att ta till när det behövs. Här hemma är tonåringarnas nödlösning nudlar. Inte speciellt näringsriktigt men en helt ok nödlösning. 😉 Min första måltid på 24 timmar efter min operation i somras var microvärmda crêpes med champinjonfyllning på sjukhuset och jag ska erkänna att det var galet gott. Precis vad jag behövde just då. 🙂

    Ta hand om er i novemberregnet!♥

    Kram Lotta

    Ps. Jag hoppas att du skriver av hjärtans lust dessa gråa höstdagar? Själv känner jag längtan att sätta mig ner och skriva igen så det tänker jag göra. En skön känsla att hitta tillbaka till sig själv igen. 🙂

Kommentera

