Livet gick för fort

Bobo minns

Jag minns kroppskontakten som fick oss båda att tappa andan. Tiden var vintern 1980. Platsen Scandinavium i Göteborg. Då var jag en oslipad diamant som gick mina egna vägar. Hon redan ett världsnamn. Jag hade i flera år haft henne som en idol. Inte kunde jag drömma om … inte ens i en mardröm, att vi skulle träffas så tight på vår första date.

Det var vemodigt i söndags när Solveig berättade att Linda Haglund dött i cancer. En av de berömda 56:orna har lämnat oss. Det enda kvinnliga bidraget till den kända kvintetten med Björn Borg, Ingemar Stenmark, Frank Andersson och Thomas Wassberg, som glatt oss idrotts älskare så många år och gånger. ❤

Linda Haglund var Sveriges stora kvinnliga sprinter som deltog i tre OS, kom fyra i Moskva 1980 och tog silver på 100 meter i EM 1978. Fortfarande har Linda svenska rekordet på utmärkta 11.16.
Den berömda idrottssagan fick sig en törn vid dopingkontrollen på SM i Skövde 1981. Enligt Arne Ljungqvist är Linda den första som fälldes med motiveringen ”att det är den enskilda idrottaren som bär huvudansvaret för doping”. Linda har alltid hävdat att det var hennes finska tränare som försåg henne med tabletter som hon inte visste om var förbjudna att inta. Hela sanningen kommer vi aldrig att få reda på.
På senare år deltog Linda i Let´s Dance och Mästarnas Mästare.

Tillbaks till mitt personliga minne. Jag var glad för att jag klarat kvaltiden på 100 m och fick ställa upp i SM i Göteborg, eller kallades det Riksmästerskapen då? I ett mellanheat fick jag till och med se ryggtavlan på Christer Garpenborg, Sveriges snabbaste man och under några säsonger en världssprinter av klass.
Vi tävlade på ishockeyrinken ( inte på is). Uppvärmning fick vi klara av i fönsterfria gångar under jord. Det var under en rush i en skarp kurva som det hände. Jag vet inte vems fel det var. Vi såg inte varandra på grund av betongväggen. Plötsligt sprang jag rakt in i en brun träningsoverall och en massa yvigt självlockigt hår. Det var först när vi låg där på marken som jag insåg vem jag golvat, Em-silvermedaljören på 100 m, min ungdomsidol. Jag hann bli livrädd innan jag såg leendet och hörde den gulliga repliken som gjorde att jag kunde sätta på charmen. Artigt tog jag henne i handen och drog upp henne på fötter.
Skönt att minnas att hon inte blev skadad. Som vanligt vann hon i finalen. Vi skojade om det efteråt när vi båda höll på att jogga ner efter tävlingen. Hon visade inte den minsta divighet trots sin stjärnglans. Sådant uppskattar jag mer än alla rekord, priser och medaljer. ❤

 

Fast text: Detta får bli en ny kategori 2016, som jag tjuvstartar lite lätt med. Eventuella kommentarer besvaras med en symbol. Jag har i skrivande stund inte bestämt mig för vilken riktning mitt liv kommer att ha 2016 på sociala medier.

38 thoughts on “Livet gick för fort

  1. En av mina stora idoler då det begav sig! Tragiskt, ledsamt och sorgligt att hon skulle drabbas av denna hemska sjukdom. Vilket fint minne du har av henne i alla fall 🙂
    Nu blev jag lite fundersam på hur du tänker kring det här med sociala medier… vilken riktning? Hm… hoppas ändå du behåller bloggen och det gör du nog när du nu tjuvstartar med en ny kategori 🙂
    Kram

  2. Jag är inte någont speciell idrottsfantast, har aldrig varit det utom i skolan där jag var duktig på att springa och ”ta lyra”, en hand, min specialitet.
    Men, 56-orna känner jag till och har njutit många gånger av deras insatser.
    Fint minne du har av stjärnan.
    Inriktning 2016? Hoppas att du är kvar på bloggen i alla fall.
    Kram!

  3. Kanske behöver du sålla lite. Det kan lätt bli för mycket.
    Vilken härlig och sorglig anekdot.💕
    Du skriver målande och mina inre bilder ser henne, Linda, som en söt ekorre le mot dig där i den randiga utomhusarenan. Underbart och lite otippat. Kram!

  4. Ett minne för livet .. även jag som inte är så stor fantast inom idrottsvärlden känner till 56:orna och jag blev också ledsen över Lindas hastiga bortgång. Du ligger bra till i din planering … 🙂
    Kram!

  5. Trevligt minne du plockar fram, trots att det rör sig om en krock. Hårburret och den bruna träningsoverallen, vänligheten, spontaniteten – det är fint att ta fram ibland och le åt.
    Den som inte låter berömmelsen stiga sig åt huvudet trots framgångar, är en verklig ”storhet” och värd respekt. Enig med dig där. Apropå dopingen, så har den blivit mer sofistikerad – men har tyvärr aldrig försvunnit. Tragiskt när doping tar udden av prestationen.
    Du var en lovande sprinter men fick ”sadla om” pga otur med sjukdom. Det blir kullkastade drömmar och omdisponeringar. Så’nt e livet 😦 Men inte så dumt ändå, att vara här, som Laleh sjunger.
    Antar att du ska se Matchen ikväll… som nästintill varenda ”kotte” 🤖👽? Det blir en höjdare.
    Själv ska jag påbörja vinterdopingen med vitaminer – om jag minns att ta dem.
    2016 ligger långt bort, så gåtan du tydligen grunnar på, KryptikBosse, hinner nog klarna tills dess. Ha en bra da’! /🙃

  6. Nog minns man dessa duktiga 56:or! Cancer är en skitsjukdom som tyvärr drabbar många både direkt och indirekt. Men din och Lidas drabbning gjorde du till ett fint minne!

  7. Livet är skört. Hemskt att det kan ta slut så oväntat. Blev också så ledsen när jag hörde om Linda. Vilket fint minne du har av mötet med stjärnan och du berättar så målande att jag kan se det för min inre syn.

    Spännande med den nya kategorin. Känner också att jag funderar runt sociala medier men eftersom du har en ny kategori så hoppas jag att det betyder att du fortsätter med bloggen😊

    Tack också för den spännande tävlingen. Ha en fin onsdag och kramen❣

  8. Hej tack för att du kikade in på min blogg, 🙂 håller med om att vissa går bort för tidigt. Jag har jobbat i vården i 40 år och man blir aldrig oberörd, då man står inför faktum att någon ung människa ska gå bort i cancer.
    kram från Sandviken o kicki

  9. Åh, det var tragiskt och oväntat med hennes bortgång. Jag tycker inte det var längesen hon var med i Mästarnas mästare. Jag beundrade henne otroligt mycket, och det är så synd att det där med dopinganklagelsen la sig som en mörk skugga över hennes fina prestationer.
    Kramar♥

  10. Åh vilket roligt minne! Ja, hon var så duktig. Så tragiskt att hon dog alldeles för tidigt. Såg henne i Mästarnas mästare. Hon verkade lite sliten tyckte jag då.

    Garpenborg kommer jag ihåg. Mötte honom en gång på stan. Men vi krockade inte :-D!

  11. En riktig stjärnsmäll, så att säga! Så kul att fått träffa henne och att krocken avlöpte väl.
    Jag blev uppriktigt förvånad när jag läste om hennes bortgång det måste ha gått väldigt fort. Så sorgligt!

  12. Oj vilket möte du berättar om, Bosse! Jag blev starkt berörd när jag läste om Linda Haglund och den cancer som segrat över henne. Jag minns så väl när hon var kändis och hennes prestationer inom idrotten. Intervjuerna med henne. Så tragiskt när livet rycks undan alltför tidigt.

    Kram

  13. Det är alltid tragiskt när människor dör alldeles för tidigt. Det blir så mycket som förblir ogjort då… Visserligen hann hon med mycket under sin livstid, men jag är övertygad om att hon hade mycket kvar. Visst var hon en oerhört duktig idrottskvinna som många av oss minns, synd bara att det hela slutade som det gjorde. Det hade varit intressant att veta hur snabb hon hade varit utan ”syntetisk hjälp”…

  14. Det kan man verkligen undra vilken riktning livet ska ta 2016 både när det gäller sociala medier och på andra områden. Men idag bestämmer jag mig för att inte lägga energi på att fundera mer över det. Vilket fint minne du har av Linda. Minsann inte alla som krockat med henne men tror nog hon visade sitt rätta jag. Har alltid upplevt henne som en fin och mjuk människa. Nu önskar jag dig Glad Advent och tyvärr har jag inte haft energi för alla dina tävlingar men bilderna brukar jag njuta av när jag är på besök hos dig då och då. Adventskram! Maria

Kommentera

