Månadens tävling – Författare & Meningar

Den femte kvinnanDSC005220010
Para ihop de tolv svenska författarna med de tre första meningarna i en av deras böcker. Den som har flest rätt först vinner en skraplott. Vem ska bli årets sista Månadsmästare? Kommer trenden att hålla i sig även denna sista gång – med olika segrare varje månad? Skriv ex. A-5, B-3, C-12, D-7, E-11, L-1 osv.
Många har mycket att ”stöka med” och är därför inte inne så ofta på Blogglandia. Därför pågår tävlingen till klockan 22.00 den 21/12. Jag kommer att skriva hur många rätt varje deltagare har, men inte vilka svar som är de rätta. En chans var. Lycka till! 🙂

Sex kvinnor och sex män. Levande och döda författare. Blandat mellan deckare och skönlitteratur.
A. Annika Bengtsson
B. Karin Boye
C. Mari Jungstedt
D. Anna Jansson
E. Karin Brunk Holmqvist
F. Ulla Trenter
G. Ulf Lundell
H. Tomas Arvidsson
I. Henning Mankell
J. Bosse Lidén
K. Vilhelm Moberg
L. Håkan Nesser

  1. Tiden är en tjuv. Den stjäl våra liv. Äter våra dagar, kunde man påstå, och frossar på våra nätter.
  2. Dagen var nyårsafton. Tiden var sexton och fyrtiofem. Platsen var Kalmar.
  3. Jag sitter på dårhuset. Varken mer eller mindre. Det är resultatet av en lite väl spännande sommar.
  4. Det var en varm dag i maj och hon promenerade ensam genom Milanos gator. Efter en stund hamnade hon vid en vidsträckt, stenlagd piazza framför en kyrka. Torget var fullt av duvor.
  5. Tolv ljus. Fler blåstes aldrig ut. Endast ett fåtal dagar återstod.
  6. Än var det inte för sent. Hon kunde köpa en biljett och sätta sig på nästa tåg hem. Låta livet fortsätta som det var menat.
  7. Knarrandet från utdragssoffan i köket vittnade om att en ny dag hade börjat. Elida Svensson sköt in bädden exakt 07.10 så som varje morgon. Elida var äldst av de båda systrarna.
  8. Söndagen var något mer än halvliden, och nu frampå eftermiddagen var helgdagsron i gården fullständig. På förstubron låg huskatten ihoprullad och solade sin päls; hon låg där stilla som en död. I kållandet vid södra husgaveln hade hönsskocken grävt ner sig i balar; på denna förbjudna mark dåsade hönsen i behaglig ro, skrockade och viftande med vingarna, så att det fina stoftet stod som en rök kring dem.
  9. Den bok jag nu sätter mig ner att skriva måste verka meningslös på många – om jag alls vågar tänka mig, att ”många” får läsa den – eftersom jag alldeles självmant, utan någons order, börjar ett sådant arbete och ändå inte själv är riktigt på det klara med vad avsikten är. Jag vill och måste, det är alltsammans. Allt mer och mer obönhörligt frågar man efter avsikten och planmässigheten i vad som göres och säges, så att helst inte ett ord ska falla på måfå – det är bara författaren till den här boken som tvingats gå motsatta vägen, ut i det ändamålslösa.
  10. Sensommaren låg som en vemodig skugga över barndomens fiskeläge. Vassruggarnas vaksamma spröt fångade viskningar från havet och från strandängens vissnande gräs. De uråldriga stenarna i muren runt den lilla stenkyrkan mumlade lågmält, samtalade om tiden före människorna.
  11. Jag lät blicken stanna kvar vid de gåtfulla raderna i den uppallade tidningen medan jag serverade mig en andra kopp te. När jag bredde min andra smörgås, förirrade den sig ut genom det öppna fönstret där vinden som förde gardinerna i lustiga ojämna valsturer luktade vår. Det var den andra maj, snön hade motvilligt dragit sig undan från Södra bergen och solen sken så ihållande som om hon ville göra bot och bättring.
  12. Nånting har han glömt, det vet han med säkerhet när han vaknar. Nånting han har drömt under natten. Nånting han bör komma ihåg.
47 thoughts on “Månadens tävling – Författare & Meningar

      • Känner mig lite orolig…..borde ju veta vilken text som hör ihop med den stora författaren Bosse Lidén då jag har båda böckerna men……FÖRLÅT.

    • Fy Annika. Sätt dig och skäms. 🙂 Har du varit och hämtat boken på återvinningsstationen och bläddrat fram och insett att du skulle skrivit 12 ihop med det författarnamnet? 😉 Vet du. Jag såg aldrig igår att du hade just DET felet. Vi skulle åka iväg och hade bråttom. Men nu vet jag var jag har dig. 😀
      Nu ska jag gå upp och fixa adventsfrukost och tänka lite extra på dig.
      Bosse kram
      Ps. Undra vad de andra svarat. Blädder blädder. Alla fyra har köpt just den boken av mig. Inte värt att kolla facit nu. Någon knorrar om att HON väntat på frukost jättelänge.

  1. Tittut….
    Som sagt…Jag oälskar ju tävlingar, och detta kan jag nog inte. Törs inte ens chansa. För det kan ju bli hur galet som helst Bosse.

    Tror de flesta har fullt upp med julestök just nu. Hinner själv knappt med bloggen, och ännu mindre hinner jag med bloggpromenader.
    Men jul Äre bara en gång per år. Mycke ska fixas och hinnas med.
    Själv försöker jag att vara jättesnäll de sista dagarna. Barn som har varit lite extra snäll, skulle få lite fler julklappar hörde jag . Hörde åxo , att det gällde även vuxna barn. Såna som mig. Själv tycker jag att jag är lite ovuxen hehe.

    Buskram från Tjejen som vägrade bli stor.

    • Tingeling …
      Vad är det som hänt på denna blogg. Först ett evigt tävlande varje novemberdag. Sedan försvinner bloggaren iväg på hemliga äventyr. När han återkommer är det med en ny tävling. Hoppas han får tävlingsförbud under 2016. 🙂
      Vet du var gränsen går mellan att vara extra snäll och fjäsksnäll? 🙂
      Trist! Så tror jag det är att vara vuxen på heltid. Sådant ska jag aldrig bli.
      Buskram tillbaka från Grabben som vägrade att bli stor.

  2. Oj du, Bosse Liden. Man har inte roligare än man gör sig. Här ett försök. 🙂
    1L 2H 3G 4F 5J 6A 7E 8K 9B 10D 11C 12I
    och om jag gnällt över att min bokhylla är för full så är det alldeles tvärtom. :))

  3. A – 6
    B – 9
    C – 4
    D -10
    E – 7
    F -11
    G – 8
    H – 3
    I – 12
    J – 5
    K – 2
    L – 1

    Såna här kluriga tävlingar har vi (jag) egentligen inte alls tid med i dessa dagar. 🙂

    Trevlig helg!

    • Va! Vart har din tävlingsinstinkt tagit vägen? Okej. Jag vet. Du var ju svårstartad förra gången också. 🙂 Men den här gången blir det inte en hel månad fylld av ett pusslande mellan författare och deras böcker.
      Tack ska du ha. Vi hade det mysigt när vi tände fyra ljus vid frukosten. Sedan skulle Solveig klippa mig. Då gick strömmen i hela Ystad. Nu fick vi precis tillbaka den. Någon ropade att Klippstugan öppnat. Bäst att ila dit. Hoppas jag slipper få något klipp i örat.
      Adventskram från Bosse

  4. Bosse! Jag återkommer! Mycket att klura på här och jag är på G. Antar att man inte kan ta delsträckor….En häftig utmaning och sådant gillas.
    Kram!

    • Hej du! Jag har levt i en annan ”värld” i december, men jag antar att du återvänt till Sverige igen.
      Delsträckor ger inga poäng och dessutom tror jag att det finns en vinnare redan. Jag har bara inte hunnit rätta. Vi har varit borta. Strömmen har varit borta. Snart ska jag hitta en lucka i verkliga livet och redovisa. Hoppas allt är bra med dig.
      Adventskram Bosse

  5. Hej Bosse! Tittar in här för att önska dig och familjen en riktigt trivsam jul! 🙂 Hoppas att allt är så bra som det bara kan! >3 Och så önskar jag alla tävlingssinnade människor god tur och god jul!
    Kram, Gunilla

  6. Du är duktig med att knåpa ihop trevlga rtävlingar Bosse! Jag hoppar tävlingen men vill bara önska dig och din fina familj en riktigt God Jul och allt gott för det nya året!
    Varm och julig kram,
    Gigi

    • Tack ska du ha. Kanske inte rätta månaden eller tidpunkten för denna variant av tävling. Jag har själv fullt upp med andra trevliga saker och ”städiga” saker. Samtidigt vill jag alltid göra rätt för mig. Har jag bestämt mig för att ha en månadstävling under 2015 gör jag det. Den där envisheten är både bra och dålig.
      Jag önskar dig detsamma.
      Kram Bosse

  7. Oj, tänkte jag, så skoj, en tävling, den måste jag vara med i. Men så såg jag vilka frågor det var och då avstår jag för jag kan ev. bara tre av dessa och det blir det ingen vinst av. Än om jag har läst en bok så har jag mycket svårt för att komma ihåg hur de börjar.
    Men tack Bosse för att du gör tävlingar, det gillar jag.
    Önskar dig en trevlig helg, i sommar värmen. Vi har plus 12 grader här idag.
    Kram!

    • Även pussel med tolv bitar kan vara svåra att lägga. Men Gunnel lyckade bra med uppgiften.
      Tack för att du uppskattar mina tävlingar och jag är glad för att du deltar.
      Det känns fel på något vis att vi har så varmt. Ända har jag ingen lust att klaga. 🙂
      Kram och God Jul tillbaka.

  8. 1. Håkan Nesser
    2. Tomas Arvidsson
    3. Ulf Lundell
    4. Marie Jungstedt
    5. Bosse Lidén
    6. Annika Bengtsson
    7. Karin Brunk Holmqvist
    8. Vilhelm Moberg
    9. Karin Boye
    10. Anna Jansson
    11. Ulla Trenter
    12. Henning Mankell

Kommentera

