Tomtar på loftet

Jag trodde att jultomten var stressad den 21 december. Istället stod han och solade sig hela tiden som jag såg på.Ett

Även för tomtar är det rökförbud inomhus.

Två

Handlade det om vänsterprassel eller om en smitning från notan på Hotell Continental?

Tre

Det var spännande att se balkongtomtens val av väg.

Fyra

Jag blev så paff att jag inte hann ta kort när han likt Tarzan svingade sig över till andra sidan med hjälp av lianen. Du tror väl mig? 😉

Fem

Borde det inte varit tvärtom? Stjärnorna utomhus på himlen. Rosorna inne i stugvärmen.

Sex

Utanför klostret i Ystad blommade japanska körsbärsträdet för tredje gången i år.

Sju

Vackert, men känns ändå fel i tiden. Vad tycker du?

Åtta

Vad söt. Vill du följa med hem?

Nio

Jag gillar julen, men längtar efter ljuset ska komma tillbaka. När jag ser tulpanlökarna blir jag varm inombords. ❤

DSC_38160002

Jag önskar dig läsare en GOD JUL!

 

66 thoughts on “Tomtar på loftet

    • Tack för lotten! Den kom idag. Jag kunde bara skrapa fram ett ord, nämligen BUS och det var väldigt passande eftersom det var du som köpt lotten. Det var första gången jag skrapade den här typen av lott, men det var betydligt roligare än de gamla vanliga…även fast jag inte vann. Kram

    • Tack ska du ha. Vad kul att de fick vara med bland dina trevliga luckor. 🙂 Hade jag väntat några veckor kunde du fått den röda också. Jag gissar på att det känns en aning tomt för dig när du inte ska lägga in en lucka idag. Så brukar det kännas för mig när jag plötsligt slutar med novembertävlingen. Nu har du så klart fullt upp ändå med allt annat. Kram Bosse

    • Tack Gun! 🙂 Det blir mysigare för varje år att få se hur allt börjar gro. Redan när man plockar ner julsakerna och rester en matta kan man känna den där speciella känslan i luften. Helst om det är en klar dag. Snart. Snart kommer allt jag längtar efter tillbaka.
      Kram Bosse

  1. Tomtarna kan allt möjligt !! 🎅🏻
    De var nog ute o kollade att alla var snälla nu..
    Lite konstigt är det allt när det knoppas o blommar nu i denna årstid .. Lyssnade på ett radioprogram där det fanns en kvinna som var expert på blommor .. Hon sa att det var ingen fara för blommorna men vad jag förstod så var det viktigt att det blir kallt en period för all växtlighet,
    Längtar till våren !! Då jobbet börjar i växthuset..
    Önskar hela familjen
    God Jul o Gott Nytt År
    Julkramar Ingbritt 🎅🏻🎄🎉🎁🎉🎄🎅🏻

  2. Ja du ser vad tomtarna kan, man vet aldrig var man har dom. Vilka härliga bilder och visst är det fint men som du säger det stämmer inte riktigt. Men i vilket fall som helst så vill jag önska er en riktigt god jul. Kram.

  3. Ett underbart roligt och mysigt (som vanligt) inlägg, härliga du.

    Nallen är ju sååå söt. Han fick väl följa med hem Bosse?

    Önskar dig och de dina en varm skön jul.

    God Jul och Julkramar

    • Söt men olydig. När vi åkte ut sa jag till på skarpen. Nu sitter du blickstilla och är snäll när vi åker iväg. Du vet att vi har larm. Då går det inte att någon klampar omkring med varken rena eller smutsiga fötter. Lydde han? Njet. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Nog för att jag gillar en snöfri vinter men när det påverkar växtligheten så då är det inte lika rätt. Nåja, vi får hoppas att det inte ställer till det i vår.

    Kram och God Jul!

  5. Rosor som blomma nu är lite fel.Tittade i trädgården idag och massor med krokus och snödroppe har kommit upp. Fortsätter värmen blommar dom snart. Vill ha lite vinter med snö och minusgrader.
    Kram och God Jul

      • Idag har vi fått vinter ca 5 cm snö och
        -1 grad.Det är så fint men dom har lovat regn i eftermiddag. Det blir soffan och en bok idag också eller trädgårds planering inför våren.
        Ha en bra dag
        Kram Anki o Minton

      • Hoppas din snö får ligga ett tag. Trist när det blir regn direkt efter. I sällskap med en fängslande bok eller film spelar det ingen roll om det är gråväder ute. Samtidigt är det skönt med en nypa frisk luft mellan varven. Då är det bra att vara matte eller husse. 🙂

  6. Jag tror inte det påverkar växtligheten så mycket i det långa loppet. Vi får glädjas åt blomningen igen bara 🙂 Jag läste i dagstidningen om en som hade tusenskönor i sin gräsmatta.
    God jul till er alla!

  7. Tack för ”julsagan” Tack för fina inlägg hos Bosse Bus seriös och varmt snäll, skriver bra! Även om jag inte deltar så mycket i dina tävlingar så får du tumme upp åndå!
    Jag gläder mig över hur jag hittade hit för två år sedan – tror det var genom gunwah – Gunillas. Din bok som jag har själv och gett bort i presenter är uppskattat. Kåseriboken på samma sätt. Naturligtvis väntar jag på en bok till! God finstämd jul till dig och din familj!
    Stor kram!

    • Vad gullig du är Tove. 🙂 Du är alltid välkommen hit.
      Ibland funderar jag också över det. När var det första gången jag kommenterade på en blogg. Vissa kan jag ”spika”, men i takt med att det blivit många trevliga bloggstationer blir det svårare och svårare. Eller så är det mitt minne som
      blir segare och segare. Ständigt gräver jag efter namn som jag glömt. Igår var det ett skådespelarnamn. Helst vill jag inte googla utan komma på det själv. Jodie Foster var svaret. 🙂
      Hoppas du också haft en fin start på julen.
      Kram Bosse

  8. Härlig tomtekavalkad här hos dej! Själv har jag inte sett till så många tomtar, däremot hörde jag talgoxen drilla på sin vårsång idag. Ur led är tiden, men jul blir det ju ändå…..så……..
    en riktigt GOD JUL till dej med!

    • Det är bäst att jag passar på. Mannen bakom tomtarna och ”påsksakerna” som varit så uppskattade av tusentals människor i vår stad har blivit ”utköpt” av kommunen av något hemligt skäl. Sorgligt tycker jag utan att veta om någon ”sanning”.
      Tack ska du ha Cissi.
      Kram Bosse

  9. Kikar in och önskar God Jul och Gott nytt år, visst är det knasigt när det knoppas, vi har midsommar temp och samtidigt så är det faktiskt jul 🎄… 😆

  10. Vilka läckra kontraster! Tomtar på loftet/hotellet/balkongen;tänk att de kan förekomma på så många platser. Det visste jag inte och dessutom klarar de sig ju utan släde.
    Tomte som möter våren känns bra. För visst är den på väg.
    God Jul!
    Stor kram!

  11. Önskar också dig och de dina en riktigt God Jul. Jag tror att den där tomten drabbades av tillfällig sinnesförvirring pga värmen, solsken och blommor…..
    Kram

  12. Tiden är ur led, brukar man säga, ja för det är ju december och man ser att det liknar vår i Ystad.
    Även här i Småland visar sig tusenskönorna i gräsmattan och fästingarna har börjat bita sig fast i Sixten. Det är inte roligt alls, varken med tidig vår eller fästingar . . . .
    Men vackert lyser blommorna på körsbärsträdet.

    GOD JUL önskar jag dig Bosse.
    Kram/ Eva

  13. Fina tomtar. Helt tokigt att det japanska körsbärsträdet blommar nu. För länge sedan hade vi ett sånt här utanför porten. Det blommade så fint varje år. Men när vi renoverade huset var vi tvungna att såga ner trädet. Trädet överlevde renoveringen och växte. Det tog några år och ingen tänkte på att det inte längre blommade lika fint som förr. Så en höst upptäckte vi till vår förvåning att det japanska körsbärsträdet hade fått fina goda plommon. Det tog ett tag innan vi klurade ut hur det hade gått till. Kan du gissa hur?
    Önskar dig och de dina en riktigt God Jul.

    • Vilken klurig julnöt du bjuder på. 🙂 Jag skulle behöva en livlina. Vem ska jag ringa eller fråga? Ensam är klokast. Det måste ha med ympning att göra. Att ursprungsträdet var ett plommonträd. Är jag ute och reser? Har det blivit fruktkompott av mitt resonemang? 🙂
      Visst är de japanska körsbärsträden fina när de blommar och blommorna finns på trädet. Vi hade ett precis vid dörren till vårt porslinsmuseum. Maj månad var vår intensivaste månad. (Många sällskap är ute på bussresor). Då var det inte så kul om jag inte hann få väck alla rosa blommor innan nästa buss anlände. Som jag stressade vissa dagar då det blåste rejält.
      Tack ska du ha. Kram. Ps. Extra tack för din härliga anekdot. Sådant gillar jag.

      • Helt rätt, körsbäret var ympat på ett plommonträd och vi hade sågat av det nedanför ympstället. Du klarade det utan livlina, själv var jag tvungen att ta hjälp av en granne för att få rätsida på det :). Nu är tyvärr både körsbärsträd och plommonträd borta (men grannen bor kvar). Så spännande att ni haft porslinsmuseum. Du har visst många strängar på din lyra. Kram och God Fortsättning.

      • Jag kan se det framför mig hur förvånade ni måste ha blivit. 🙂
        Det är bra när man kan använda flera av de ”strängar” man skaffat sig. Jag kunde använda mig av mina utbildningar som ex. bibliotekarie och fritidspedagog. Sysslorna var likartade. Orsaken var annars att vi lovat min svärmor. När hon fick cancer kändes det som givet att vi skulle hålla vad vi lovat och förverkliga hennes stora dröm. 3 333 st olika kaffekoppar visade vi upp. 333 kaffekannor, osv. Vi lekte med siffrorna. 33 kr för vuxna och 11 kr för barn i entréavgift. Vi öppnade den 3/3 varje säsong. Synd att vi inte hunnit ge ut ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått på SolBo Förlag. Böckerna hade vi lätt kunna sälja vid disken (utan portokostnad). Fast när skulle jag haft tid att skriva dem? 🙂 Jag jobbade sju dagar i veckan. Allt har sin tid. Så brukar jag se på det mesta i livet.

  14. Vaknade alldeles för tidigt idag så jag hinner med en bloggrunda innan det är dags att köra till jobb! Får som om även jag ser några tokiga tomtar på vägen dit!! GOD JUL ♥

  15. Vi går redan mot ljusare tider! Kanske är det därför naturen blommar mitt i vintern, den lyssnar på vår längtar efter vårblomster och ljus. Tack för dina fina bilder!

    Klart att jag tror på att tomten svinga sig över i lianen, hur skulle han annars komma över 🙂

    God Jul till dig och de dina!
    Kram Christina

  16. Ja vad ska man säga om blommor och blader men människan kanske behöver lite extra mycket ”love” just nu i denna värld som råder kanske 🙂
    Ha en fin och underbar fortsättning på julen
    Kram

  17. Kikar in för att önska dig en god fortsättning. Oj, så synd att du inte hann ta en bild på Tomten då han svingade sig över till andra sidan….Ingen bild bevis alltså. Hmmm….
    Vaknade i morse och det regnade. Det är ju Juldagen och då ska det INTE regna. Men det blev ju Jul ändå och en riktigt fin dessutom. Så nu ska jag fortsätta att mysa med de mina.
    Julkramen till dig och familjen.

    • Det grämer mig något otroligt. Var inte alls beredd och han var supersnabb. 🙂
      Uppe hos dig borde det vara förbjudet att regna vid den här tiden på året.
      Så ni körde med en trea på er tärning och du hade tränat på det hela hösten?
      Kram Bosse

    • Ja det är både oroligt och otroligt. 🙂 Hoppas det blir blomning när det ska också. Det hade varit ett trevligt vårtecken. Men nu känns det riktigt vintrigt (fast utan snö) Här blåser svinkallt och därför känns det som många fler minusgrader än vad det egentligen är. Dessutom fungerar inte vår värmepump. Jag fryyyyssser.

Kommentera

