Abbekås och julklappsspelet

Vi har skapat en del familjära julaftontraditioner sista åren. En av dem är att åka iväg och gå en runda efter jullunchen. Denna gång valde vi Abbekås.

Ett

Eftersom sommarcaféet inte var öppet vandrade vi vidare.

Två

Otroligt. Det var flera år sedan sist som jag såg TVÅ brunormar samtidigt. 😉

Tre

Tänk att jag och Solveig satt och fikade på den bänken i slutet av oktober. Det var så skönt i solen den stunden att jag kunde ta av jackan. ❤

Fyra

Någon vinterbadare har jag aldrig varit. Kan bero en del på att jag alltid varit en badkruka.

Fem

Det blev en riktigt lång och uppfriskande promenad. Till slut blev jag törstig. Då kom jag att tänka på Pippi Långstrump. Vilken tur att sockerdricka-kiosken var öppen …

Sex

… bara för mig. 😉

Sju

När vi kom hem fortsatte vi med en annan ny tradition som vi började med förra julen. Julklappsspelet. Denna gång bestämde vi att det var en femma som gällde för att få välja/sno någon av de andras paket.

Åtta

En enda paket av de arton hamnade hos mig. Inte berodde det på att de var elaka mot mig som förra året, då de ofta valde att ta från min stora hög. Nej. jag lyckades med det svåra att inte få en enda femma på alla kast under tio minuter. Ett rekord bara det.

Nio

Vilken tur att jag fick fler efter Kalle Anka när paketen under granen delades ut, utan att en dum tärning bestämde. 🙂 Istället gick det efter vem som varit snällast under året som gått och då vann givetvis … 😀
Undra om den här söta tjejen vill vara med på bild på bloggen?  Dumt att fråga. Risken är stor att …
Tio
Idag gjorde vi som förra året. Ställde klockradion och kom iväg på en stämningsfull julotta i Marsvinsholms stora kyrka klockan 07.00. ❤ Trumpetsolot efter klockringningen var lika magiskt vackert som jag minns det 2014.

Förra året snöade det under bilfärden dit. I morse var det istället en vacker fullmåne som ledde oss hela vägen till alla marschaller utanför kyrkan och vid grusparkeringen. När vi kom hem kröp vi ner i den obäddade sängen igen. Gäsp.
God fortsättning på julen. ❤
Hoppas Solveig snart tar paus från pluggandet så vi kan titta vidare på den engelska filmen.

 

44 thoughts on “Abbekås och julklappsspelet

  1. God fortsättning på den fina familjejulen som ni har hos er! Hela familjen samlad och på promenad och julotta! Och med en pappa som bara fick en present…….det kommer mera, och plötsligt händer det och allt vad det heter!
    Kramar

  2. Trevligt med en lång promenad och tack för fina bilder som du delar med dig av. Vi har slutat med julklappar men jag fick ändå en, ett fint halsband från Indien som sonen och hans flickvän hade med sig.
    Vi orkar aldrig upp till julottan däremot går vi gärna i midnattsmässan. Så igår när alla gäster (dvs syster med familj de ej hemmaboende barnen och min mamma med sambo) hade gett sig iväg promenerade vi till kyrkan och hade en stämningsfull stund där. Idag har vi mest latat oss. Hämtade hem äldsta dottern som är lite sjuk så att hon kan bli ompysslad här hemma.
    Kram

    • Vi försöker komma ut två gånger varje dag under Solveigs jullov. Sista gången är en kvällspromenad innan läggdags.
      Den presenten låter som något fint, som du aldrig kommer att glömma. 🙂
      Vi har kommit iväg fyra år på raken efter att ha tagit ”paus” i två år. Det är trevligt med midnattsmässa också. Jag förstår att det var en mysig avrundning på julaftonsfirandet. Det är både trivsamt och nyttigt att lata sig ibland. Att få bli ompysslad av sin mamma blir man aldrig för gammal för. Hoppas hon blir helt frisk snart. Vi har en som har en ”otäck” hosta.
      Kram Bosse

  3. God fortsättning på er!♥ Ha fortsatt mysiga juldagar tillsammans och även om det hade varit trevligt med lite snö till jul så är det inte så dumt med gröna gräsmattor och snödroppar i rabatterna heller. 🙂

    Ta hand om varandra och god fortsättning!

    Kram Lotta

  4. En motionsrunda efter julmaten är kanske något man borde satsa mera på, eller kanske ta rundan istället för julmaten. Traditioner är saker man skall samla på och ta vara på de tillfällen som ges att samlas alla runt samma bord. Här i Finland har vi tagit det riktigt lugnt, med några enstaka promenader nu som då. Tyvärr så lovade jag bort mig på ett körpass nu på lördagen, men man måste ju tjäna in pengar allt emellanåt. Ha det så bra och ta det lugnt den sista veckan av året.

    • Än så länge har vi lyckats med två promenader om dagen. Den sista precis innan vi ska lägga oss. Riktigt mysigt utom när det kom en skur en kväll. Vattentornen lyser röda, det har varit fullmåne och många har fint (lyser) i fönster och i trädgården.
      Tack ska du ha. Hoppas du får många trevliga kunder och inga kräkkunder.

  5. Så härligt med promenader och nya traditioner. Ni ser ut att ha det ”riktigt” julmysigt tillsamans.

    Själv är jag lite trött, då ”staffan” (stormen) har bråkat med mig halva natten.
    Är både trött och grinig . Tur julafton har varit.
    Jag menar…….inte så bra om tomten skulle sett mitt dåliga humör *skratt*

    Ha en fin fortsättning nu hela familjen.

    En-annan-dag kram från mig.

    • Det har vi när det händer. 🙂 Men vi delar ofta på oss också. Då får jag leka själv.
      Har du haft ett stormigt nattbesök. Staffan borde komma på Lucia och sjunga sin stallesång istället. Jag såg att han hade namnsdag. Jag har en FB-vän som heter så och som jag gratulerade för en stund sedan.
      Det är okej att vara grinig efter julafton för då är det långt till nästa gång och minnet hos tomten är förhoppningsvis kort.
      Tack ska du ha.
      Kram

  6. God fortsättning Bosse! Trevliga traditioner ni har! Vi är också gärna ute och rör på oss och helst varje dag! Ett måste då det slinker ned en del god choklad! 🙂 Uppfriskande foton du bjuder på!
    Ps. När du kikade in på min blogg för att önska ”God fortsättning”, så var jag i färd med att publicera ett nytt inlägg om vårt julbesök i Trädgårdsföreningen Göteborg. Jag tror inte att du vill missa det Bosse…Ds.
    Julkramar, Gunilla

  7. Tack för den fina turen med er ill Abbekås. Jättehärliga bildre, men det är lite svårt att tänka sig att det är december med all grönska.
    Visst är det trevligt med lite nya traditioner! Och tröttnar man kan man finna nya. DEt är ju bara fantasin som begränsar.
    Trist att du blev lite förfödelad i julklappsspelet, men man kan ju inte alltid ha tur. Eller var kanske tärningen manipulerad….
    Jättefina bilder på er alla och ni ser ut att trivas och ha det bra.
    God fortsättning!
    Och Bosse! Jag vann 20 kr på Trisslotten. Jätteroligt!
    Kram!

    • Jag gissar på att du fått uppleva vitt under några dagar. Här har varit alltför mycket regnande de sista dagarna. Men vi trotsar det blöta och går ut minst två gånger om dagen.
      Jag har hellre tur på Lotto eller att Rickard Sjöberg hör av sig. 🙂
      Tack ska du ha för titten.
      Kul att du också vann.
      Kram

  8. Härlig familjetradition det där med promenaden… men vilken tur att det var den typen av brunormar och inte den som bor i Australien.
    Vi spelar också julklappsspelet, men vi kör med två tärningar och man måste få två lika. Jag är urusel på det, men det är lika kul ändå 🙂
    God fortsättning!
    Kram

  9. Fina bilder som du har tagit. Även här har vi börjat med julklappspelet och även jag fick minst paket:). Men tomten kom till mig med så det var ingen fara.
    Här kom snön idag men nu fick vi regn så trist.
    God fortsättning.
    Kram gun

  10. Vad fint och mysigt ni ser ut att ha haft det! Traditioner är på något vis rogivande och det är kul att skapa nya….
    Önskar er fortsatta fina dagar tillsammans!

    Kram Christina

  11. Fina bilder. Vi kör också alltid paketspelet och brukar få paket på 1 och 6. I år körde vi två tärningar så kunde man få turen att sno två paket av sina medspelare. Jag hade inte alls tur och fick bara ett paket detta året men nästa år då ska jag ta många…..

  12. Mysigt ni har och roligt tillsammans ,-)
    Man får så mysigt som man gör sig, det verkar stämma in på er ,-))) Kul med nya traditioner ,-)
    Härlig familj!
    Vinterbad är inget för mig heller ,-))) Det ska vara varmt om jag ska bada ,-)
    Önskar er alla ett Gott Nytt År!
    KRAM Primrose ,-)

    • Detta var andra året och var lika kul som förra gången. Det finns möjlighet att ändra på spelreglerna och skapa variation.
      Kul att du gillar mina Österlenbilder. 🙂 Synd att jag inte hade kamera med mig idag. Vädret var trist men jag såg några häftiga saker i trädgårdar och jag var på en intressant konstutställning med mannen bakom ”Fem myror är ….”)
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  13. Vackra bilder, fasten man kan känna fukten ända hit.
    Paketen blev sparsamma hos oss. En 5-åring tog hem hela rubbet även fast det inte behövdes tävlas.
    /P

Kommentera

