Tour de Ski eller norska mästerskapen?

Annars brukar jag titta på Tour de Ski vid den här tiden på året. Något måste ha blivit fel. Jag måste ha hamnat på en kanal där de visar norska mästerskapen i skidor. Sedan finns det några efteråkare i andra dräkter. Bilden är kornig så jag ser inte om det är norska juniorer eller miniorer.

Nu ska vi inte vara avundsjuka eller elaka. Jag tycker inte om när jag läser sådana här skyltar. Varför vara taskiga mot våra grannar i väst som är så duktiga?

One

Jag tycker allt att man kan få åka minst tio varv. Det stör mig inte alls. 🙂

42 thoughts on “Tour de Ski eller norska mästerskapen?

  1. Ha,ha….jo det är så sant att varför ska vi vara dumma med våra grannar. De får väl åka hur många varv de vill. Hos oss får man åka skidor på konstsnö denna vinter. Men både slalombacken och ett av längdskidspåret är öppna ändå. God fortsättning på detta nya fräscha år.
    Kramelikram.

  2. Nei, hvorfor skal en være ekkel mot sine naboer? 😉
    Det er sånn på denne siden av grensen også, det er mange som liker svenskevitser 😉
    Jeg skal nå sette meg og se på Tour de Ski, med eller uten svenske deltagere. Dere kommer helt sikkert tilbake!

    Klem fra Marit

    • Det tog några år innan jag förstod att ni hade liknande vitsar om svenskar. 🙂
      Jag elsker att se på skidor och har många favoriter bland de andra killarna och tjejerna från olika länder. Petter N tillhör icke dem. Men det är roligast om inte någon är för duktig redan andra dagen. Då försvinner lite av spänningen.
      Klem fra Bosse

  3. Nå banker mitt norske hjerte; i rundkjöringa så kan du kjöre så länge du vil, helt til du kommer dit du skal! Alltså kör du så länge du vill tills du kommer dit du vill! 🙂
    Norska vitsar är omtrent = nästan lika med de svenska. Som norska i Värmland fick en stå ut med mycket skämt – och tvärt om.
    Hvorfor går normenn så stille forbi Apoteket?
    De vill ikke vekke sovetablettene.
    Hvorfor si gurka når en kan si agurk?
    Olabuksepurken = civilpolis i jeans …
    Kram på dig!

  4. God fortsättning Bosse! Och visst är det norska mästerskapen som gäller. Kanske vore det en god idé om de svenska deltagarna på Touren tränade lite mer. Alla har ju samma före, men från de svenska deltagarna kommer ganska många bortförklaringar…..
    Kanske svenskt?
    Och kanske är det just för att man kan köra så många varv i rondellen man tränar uthållighet och styrka….En tanke bara.
    Tack för ett gott skratt!
    Kram! Och ”Heja Norge”!

    • Jag blev glad när det blev dramatik bland tjejerna idag för jag vill ha spänning hela vägen. Sedan vet jag att Therese Johaug kommer att flyga uppför backen på söndag. Hon är otrolig denna säsong. 😀
      När det gäller ex. tennis, skidor och skidskytte spelar det inte så stor roll från vilket land de tävlande kommer från. Jag har massor av egna personliga favoriter. Ofta går jag efter om de verkar trevliga, roliga, söta (tjejer) Men allra mest efter om jag är säker på att de inte är dopade. Då blir jag imponerad av olika saker. Tyvärr är jag uppväxt med att ha sett öststatsprodukter krossa sina konkurrenter i EM. Även Finland, Österrike och Kina har gjort att jag tappat tron på idrotten.
      Jag hittade denna lapp i en låda i förrådet. Saker jag sparat från förr. Idag passade det bra att den scannade bilden fick vara med på bloggen. 🙂 Nästa gång blir det gravallvarligt. 🙂
      Klem fra Bosse

  5. Varför ska man vara taskig och dum för??? Nej nej………dumma skylt.

    Man ska glädjas åt de människor som gör något bra. Varva runt Bara……kör så det ryker.

    Ha det gott nu.

    Söndagskram från mig.

  6. Den där bilden är ont förtal om vårt kära grannland. Däremot har jag mött två poliser som stoppade varenda bil i en rondell på E18 en söndagsmorgon. Det var promillekontroll! Det var nog den enda gången jag får uppleva något liknande! 😉

    • Jag hittade bilden i en minneslåda i somras när jag städade. Ett pojkminne. Redan då scannade jag bilden och la den i ett worddokument med namnet ”Lite galet inför framtiden”. Idag passade det att jag la in det med tanke på Tour de Ski som jag följer varje år.
      Det var en ovanlig plats för kontroll. 🙂 Jag tror inte du kommer att få uppleva det igen.
      God fortsättning på det nya året.

  7. Det händer väl alla ibland, att det blir ett extra varv i rondellen. Var inte bitter Bosse, de har mer snö i Norge, så de kan vara bäst 😉

    • Det har hänt i forntiden att jag tagit någon extra vända, mest för att reta någon passagerare. 🙂 Som tur är har jag många favoriter i de flesta sporter som jag tittar på. En del har blivit som mina kompisar genom åren. Då spelar det ingen roll från vilket land de kommer. Fast jag håller aldrig på Svarte-Petter.

    • Det behövs ibland. Fast nästa gång gör jag en kovändning och byter tema. Kanske är det något som passar dig och din mysing.
      Tack ska du ha. Vi gillade inte den kyliga vinden som vi hade i ansiktet under vår promenad idag. Därför skippar vi kvällspromenaden. Inomhus är det också kallt. Något är fel med värmepumpen. Vi har ”levt” på ugnsvärmen under dagen.
      Kram från en frusen Bosse

  8. Det känns konstigt, när jag idag under damernas 5 km satt och hurrade för att en ANNAN norska vann över Johaug. Då har det gått långt :-).

    God fortsättning önskar Ethel! Kram.

  9. God fortsättning Bosse! Det är bara att gratulera våra kära grannar…de är helt enkelt bäst…just nu! 🙂 Sedan kan vi ju alltid skratta åt varandras historier, för som det påpekas så skojas det från båda hållen…och så länge det är skoj så är väl allt lugnt!
    Kram, Gunilla

  10. Ja de där Norgie historierna är roliga men inte lika kul kanske när de byter ut norrmännen till Svensken i historien för de har nog precis samma historia om oss.

  11. Eftersom skidåkning är min bästa gren – på tv alltså – blir man lite sint av alla dessa norrmän. Även jag har bloggat om detta idag. De segrar nog ihjäl intresset för sporten. Om inte Johan Olsson kommer tillbaka, och det snarast.

  12. Man ska vara snäll… annars får man inga kompisar. Alltså så ska man vara snäll mot våra grannar i väster också 🙂 Visst svider det lite i den svenska själen att Norge är såå otroligt överlägset… men vi är bättre i ishockey i alla fall 🙂
    Kram

Kommentera

