Mästare av olika slag

1

På de nya gravstenarna tycks det inte vara så vanligt längre att det står vilket yrke personen haft. Skälet till detta kan jag själv komma på några anledningar till.
På äldre kyrkogårdar finns det däremot mycket ”spännande” att läsa. Om jag sätter på jämställdhetsglasögonen känns det tydligt att det varit männens skyltfönster genom århundranden.

I dagens blogginlägg ser du elva stenar med personer som haft en titel som MÄSTARE av något slag.

2

3

4

5

6

En del av dem är gamla yrken som inte är så vanliga längre. I Sverige ex. försvann Borgmästartiteln 1971. Oftast fanns det två borgmästare i en stad, men det förekom att städer hade fyra borgmästare med olika uppgifter. I Göteborg fanns det en handels – och politieborgmästare ända in på 1960-talet, samtidigt som staden också hade en justitieborgmästare. (enligt Wikipedia)

7

8

9

Tunnbindaremästare

11

Det tar fortfarande ett bra tag att bli skomakaremästare. Först ska personen ha ett gesällbrev, som är ett bevis på att han eller hon uppfyller kraven på yrkeskunnande inom branschen. Idag är det möjligt att ta sitt gesällbrev inom ungefär 75 yrken. Sedan bör det gå minst två år innan gesällen kan ansöka om ett Mästarbrev, som är det högsta beviset på yrkesskicklighet inom hantverksyrket.

Ryttmästare och tunnbindarmästare står det på de två otydliga stenarna.

Det lär finnas ”åtskilliga” ANDRA yrken som slutar med ordet MÄSTARE.
Vill någon bloggvän leka med mig? Alla med blogg och fotomöjligheter är välkomna.

DIN FÖRSTA UPPGIFT kommer här:
A. Ge dig iväg på en uppfriskande tur till en kyrkogård och fota TRE ANDRA YRKEN som slutar på ordet MÄSTARE (inga ”lånade” bilder från Google.)
B. Lägg in ett inlägg på din blogg med de tre bilderna.
C. Skriv därefter ner  de tre yrkesnamnen i en kommentar i detta inlägg. (Då vet de som kommer efter dig att yrkena redan är tagna. Du måste göra B före C. Annars gälls inte din kommentar)
D. Jag kommer att gå in på din blogg och kika. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” i kommentaren hos mig kan både jag som domare snabbt se ditt blogginlägg och andra av mina bloggkommentarläsare kan också nå din blogg snabbt. Därmed kan du få nya bloggvänner.
E. Den som är först med ett yrke (du får inga poäng för mina val eller om någon annan hann före dig) får poäng i mitt svar på din kommentar. Maxpoäng denna gång är tre.
F. Jag lägger in en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd.
G. Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in. Bara jag kan se bilderna och läsa de tre yrkena på stenarna.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Varför inte någon ”äldre” som har svårt att ta sig till kyrkogården på egen hand. Då förenar du nytta med nöje. ❤

OBS! Du får alltså bara använda egna bilder tagna med mobil eller kamera. Här är de redan tagna mästaryrkena: Tunnbindarmästare, smedmästare, skomakaremästare, stenhuggaremästare, kvarnmästare, borgmästare, bagaremästare, sämskmästare, skeppsbyggmästare, körsnäsmästare, ryttmästare, muraremästare, fyrmästare, verkmästare, vågmästare, byggmästare, kyrkovaktmästare,  hofslagarmästare, fältskärarmästare, bokbindarmästare,  källarmästare, trädgårdsmästare, tågmästare, tullvaktmästare, tingsvaktmästare, stadsvaktmästare, stationsmästare, sotaremästare, målarmästare, (29 st)

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Varje uppgift pågår tills jag lagt in en ny (men minst i en vecka). Först då stänger jag förra uppgiften. Just nu vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott.

Tabell: (efter noll avslutade uppgifter)
1.  Ethel Hedström, 3 poäng
1. GunBritt, 3 poäng
1. Ditte Akker, 3 poäng
1. Wiolettan, 3 poäng
1. Gunilla Wahlberg, 3 poäng
1. Eva Rohlén, 3 poäng
7. Övriga  0 poäng. 🙂

Första uppgiften är ÖPPEN – minst till 11 januari. Det skulle vara kul om några nappade på denna udda och lite dolda ”lek”, som jag kom på mitt i en blogginläggsmening. 🙂

Här finns blogginläggen från de sex första som lyckats hitta tre egna mästare: (gör gärna ett besök hos dem)

http://tittelina.blogspot.se/2016/01/bosses-tavling.html

http://lillafridhem.blogspot.se/2016/01/mastare-av-olika-slag.html

http://akker.blogg.se/2016/january/hugget-i-sten-2.html

http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/01/06/11245995-hugget-i-sten/

http://gunwah.bloggo.nu/Mastare-pa-Kyrkogarden/#comments

http://eva49.bloggo.nu/Mastare-fran-forr/#comments

89 thoughts on “Mästare av olika slag

  1. Hm… tävling på G… då vaknar tävlingsgenen som legat i träda sen i november – nu ljög jag… legat i träda sen julafton skulle det vara (julklappsspelet :))
    Om jag åker in till sta´n kan jag kanske hitta några mästare, men här mitt ute i ”ingenstans”, här finns nog inte många från det gamla skråväsendet… och bara för det så får jag väl se efter 🙂
    Ha det gott!
    Kram

      • Ser att några nappat… det har ju jag också, men med en halvmil till närmaste kyrkogård och 10 grader kallt, så kanske jag inte kommer iväg idag heller… får se om jag måste till affären för då kan jag ju ta bilen med gott samvete 🙂
        Kram

      • Vad kallt. Ta det försiktigt bara på vägarna och vänta tills det är tomt i kylskåpet. :)Här snöar det vackert och jag ska ut och skotta efter lunch. Det blir första passet denna säsong. Egentligen hade jag tänkt att åka och ta foto till en annan ny kategori som jag ska börja med. Men nu vill jag inte ut på kustvägarna i onödan. Istället ska jag ställa in bilen i garaget.
        Snökramar från Ystad.

  2. Käre Bosse, jag är visserligen lekfull men har fullt upp att få tiden att räcka till så jag avstår. Kyrkogårdar är avtryck av sin samtid o det finns intressanta skillnader mellan då och nu. Ha det bra o hoppas du får många intressanta svar!

    • Jag har alltid varit fängslad av att läsa på gravstenar och fantisera runt personerna som levt före oss. I det här fallet räknar jag inte med något eftersom jag inte skyltar med tävling. Inlägget skulle jag ändå lägga in. Det andra kom jag på efteråt.

  3. jag funderar starkt på att nappa och ge mig ut på en tur lite senare i dag nämligen, Husse har i skrivande stund bilen så det får vänta,

    Kram och god förmiddag!

  4. Vilken kul vinkel på gravstenstitlar! Skickligt folk som burit dem när de levde. Ja, man vet ju inte med borgmästarens yrkesskicklighet i och för sig, men han var väl duktig på att ta sig uppåt i karriären åtminstone. 🙂 Med det namnet kunde man ju annars ha tänkt sig ett annat mästare-yrke… 🙂
    Hade gärna gått och kikat på kyrkogårdar, men definitivt inte idag – är hemma från jobbet och snorar istället.
    Hoppas ni slipper hålla på med sånt!

    • Han hade säkert en stabil stege och var inte höjdrädd.
      Där var du riktigt rolig. 😀 och det yrket borde gå att hitta någonstans.
      Trist att du är snorig. Men du har fler dagar på dig. Minst en vecka. I din del av Sverige skulle jag kunna tänka mig andra mästare.
      Lizette har haft en del skräp. Hoppas inte Ove smittar mig ikväll. 😉 när vi ska iväg på bio. Hälsa övriga familjemedlemmar.

  5. Vilken rolig tävling!!! Spännande gå runt och fantisera på en kyrkogård. På Östra kyrkogården i Göteborg finns det nog mästare av alla de slag. Tyvärr hinner jag inte dit men kanske jag gör ett besök på en närmare mig i morgon. I så fall återkommer jag. God fortsättning och varma kramar 🙂

    • Jag tryckte på det blå Eva för att se om det var den Eva jag gissade på. En poäng till mig. 🙂 På Östra kyrkogården i Göteborg kan man säkert hitta hur många som helst. Mina bilder har jag tagit från två ställen i Ystad. Nya och gamla kyrkogården. Du är så välkommen tillbaka om du hittar tre som inte är tagna.
      Tack ska du ha. Bossekram. Ps. Dessutom blir det fler lekar/uppgifter under året.

  6. Om jag tillfrisknar från influensan innan den 11 så kanske jag ger mig iväg till Skogskyrkogården och letar. Där borde det finnas en och annan mästare.

  7. Du inleder det nya året med påhittighet! Undrar om du var lekledare i ditt förra liv? 😉 OM jag åker till kyrkogården de närmsta dagarna kanske jag nappar. Förresten har jag haft orientering på Norra begravningsplatsen, en av Sveriges största begravningsplatser. Det du!

    Hoppas att du får ett riktigt bra 2016.

    Kram

  8. Kan detta vara en Skånegrej? Visst vet jag att det står en del titlar på gamla gravstenar på ”vår” kyrkogård, men det där med mästare är inget jag tänkt på. Vi har varken borgmästare, körsnärsmästare, smedmästare, skeppsbyggarmästare eller ryttmästare här på landet. Kvarnmästare skulle kunna funka, men har aldrig sett, Däremot finns det många lantbrukare eller hemmansägare…. och någon folkskollärare på gravstenarna. Ska ta mig en närmare titt för detta var en intressant fråga.
    Vad det gäller jämställdshetstankar, så har jag vid några tillfällen – var några år sedan- fått mig brev till Mrs Claus-erik Larsson, från de amerikanska släktingarna. Kommer ihåg att min mamma fick svenskskickade brev adresserade till fru Ejnar Jonsson. Snacka om patriarkat! Ha det så gott i det nya året. Anna-lena

    • Jag älskade att gå på rofyllda kyrkogårdar redan i barnsben. Då var det i Halland och Småland. Det var spännande att läsa yrken och räkna ut hur gamla personerna varit. Jag vet inte exakt skarven när titlarna började försvinna. Men det var samma sak i telefonkataloger. Förhoppningsvis fick frun eller fästmön plats med sitt namn istället. Jag har tagit mina foton på både gamla och nya kyrkogården i vår stad. På den gamla ser man en klar gräns mellan det äldre området och det nyare. När det gällde det sistnämnda hittade vi bara ett fåtal yrkesbenämningar. Det är intressant att stanna till vid en ”ny” kyrkogård och där lära sig en del av den ortens historia. Här finns det många som jobbat på havet, med jordbruk och sockerbruk.
      Tack ska du ha.

  9. Kul idé! Jag går ofta på kyrkogårdar och njuter friden samt det du skriver om läsa in titlar och nämn. Varje nytt ställe jag har flyttat till så bekantar jag mig med kyrkogårdarna – (och turistbyrån)
    för att utse där jag vill vila då livet tar slut och skriver in i det i mitt arkiv. Deltar inte i leken men följer den 🙂

  10. Det var en spännande tävling. Skall ta Minton med på en tur till kyrkogården. Tvivlar på att det finns någon mästare i Smålands skogarna.
    Kram från skogen

  11. vilken spännande tävling du bjuder på i början av året med ett intressant tema, jag undrar om jag skulle hitta någon gravsten med ”hemmafrumästare” eller ”husfrumästare”…
    kram Åsa

  12. Åhh, vilken rolig tävling, jag nappar absolut, men hinner inte förrän till helgen, så då kanske alla mästartitlar redan är tagna, om det nu funnits några mästare i Ljungby 😀 Även om jag inte får några poäng så tycker jag det är en roligt idé. Tack Bosse, blir glad av dina tävlingar 😀

  13. Hinner inte ge mig iväg till någon kyrkogård. Annars spännande att gå omkring, titta på gravstenarna och försöka föreställa sig hur de levde. Så inga foton kommer. Men tänkbara yrken är väl postmästare, polismästare. Ja även verkmästare men en lite modernare titel så den står nog inte med på gravstenar. Men tänk så udda det skulle vara att hitta en gravsten där det står att där vilar Styckmästare Anna Gustafsson och hennes make Einar. Kram

  14. Jag nappar absolut. Jätteroligt! Men är sen i starten. Imorgon bär det av ut och börjar här med ”kändiskyrkogården, Katarina.
    Kram!

    • Du verkar lite sugen i alla fall. Gör nu inget dumt. Stick inte ut i natt med mobilen. 🙂 Då kommer kanske någon gravmästare och skrämmer dig.
      Just nu är jag helt tagen av ”En man som heter Ove” filmen. Jag trodde aldrig att den skulle kunna leva upp till boken. Jag älskar att ha fel. 😀

      • Såklart jag är sugen. Älskar att gå omkring på kyrkogårdar och fantisera om gravstenar jag ser. Men jag lovar att någon gravmästare inte ska få skrämma mig. Undrar däremot när Anna (Emma eller ngt annat namn) styckmästare ska dyka upp?

  15. Härligt med alla napptötstiga lekdeltagare….men eftersom jag både är nappotörstig och inte leksugen (tyvärr) så bidde det inget Napp från mig.
    Först trodde jag ,att nu är världens ende kommen……såg ju min gubbes namn bland alla stenar .
    Men så lyfte jag blicken….lite till , å lite till.
    Det var ju mitt i en tävling jag har hamnat i.

    Sådär ja…….lugnet har kommit över mig, och nu låter jag alla andra leksugna leka i stället.
    Må den bäste vinna.

    Ha det gott. Tur för många att lek-Bosse är vi farten på det nya året , som bara är tre dagar ung.
    Hur ska detta sluta hihi.

    Kram från TantBus iallafall.

    • Det var bara en slump att jag förlängde mitt inlägg med att kombinera det med en ny lek/tävling som kommer att bli mer lättsam och inte så intensiv. Om man tar det på rätt sätt kan det bli kul för de som nappar på det. De har ett skäl att komma ut i friska luften, kombinerat med ett hemligt uppdrag. De kan känna sig som agenter på uppdrag. James Bond på svenska. 😀
      Snökramar från söder.

  16. Ojojoj, här var det skoj på gång. Gillar dina lekar och tävlingar.
    Men, du började på fel dag, mitt förmaksflimmer gjorde att jag inte kunde vandra ut i går morse. Sedan kom vårdcentralen, röntgen av ett knä och lite annat i mellan, men skam den som ger sig. Än är det väl inte kört för mig, eller? Fast vad jag ser så är ju de flesta mästarna redan funna.
    Ha en bra dag. Nu är det skönt ute, minus 9 grader och snöflingor i luften och några cm snö på marken, snart känner jag mig som Ångermanlänning hemma här, i mitten av Sverige, nästan.
    Kram!

    • Jag som hade bestämt att du INTE skulle ha besvär med förmaksflimmer detta år. Inget får jag bestämma. Jag kommer själv precis från sjukhuset efter mitt årliga besök hos min diabetesläkare. Oj, vad här snöar.
      Det är inte kört. Jag tror det finns många mästareyrken kvar och jag har fler uppdrag att dela ut. Det är bara på skoj. Samtidigt kan man förena det med motion och frisk luft. Dessutom lär man sig både nytt och friskar upp gamla kunskaper. Fast på nya gravstenar står det nästan inga yrken längre.
      Jag förstår att du har mycket snö i ditt minne från förr när du bodde längre upp i vårt avlånga land.
      Snökramar från Bosse. 🙂

  17. Kul idé, men i det här vädret (-10) så ger jag mig helst inte ut. Är en riktig ”frysskit” och vill helst ha 22,5-24 grader inne, så Rolle fick höjda värmen nyss. Det var bara 21,5 när vi vaknade…..
    GOD FORTSÄTTNING
    Susie

    • Stanna du inne och värm dig med att planera ditt svartmålade växthus. 🙂 Vi hade under några dagar 18 grader i sovrummet. Värmepumpen funkade inte. Igår var här en kille och jobbade ett bra tag med det tekniska. Han berättade att den låter ansträngt så vi bör byta den när det blir varmare utomhus. En av fördelarna med att bo i en bostadsrätt. Det är inte vi som pröjsar. Jag gillar heller inte och vantrivs när det är för kallt inomhus. Vi sov med både filtar och överkast några helgnätter.
      Kram

      • Förr brukade jag ha femton grader som gräns om jag skulle ha kortbyxor på mig. När det gäller det andra är vi inte alls lika. 🙂 Jag är en badkruka och vill ha minst 20 grader i vattnet för att fundera på att bada. Tacka vet jag badkar och stekhett med massor av skum och väldoftande grejer i. 🙂

  18. Glömde att tala om att när det är trädgårdstider då kan jag sitta på altanen eller hålla på i nån rabatt när Rolle kommer och påpekar att det bara är 15 grader ute! DÅ fryser jag inte ett dugg!!
    Likaså badar jag gärna ända ner till 15 grader – och njuter av det – men där går gränsen!!!
    KRAM
    Susie

  19. Bosse! ”Mission completed”. Nu är mitt blogginlägg klart och jag bidrar med följande mästertitlar.
    ”hofslagarmästare”, ”bokbindarmästare” och ”fältskärarmästere”. DEssutom har jag med tre egna mästare men av annan art.
    Kram!

    • Det är säkert tillåtet. Jag hittade bara 2-3 bland alla nya gravstenar. Ett av skälen kanske är att många byter arbetsplatser och titlar oftare under sin yrkeskarriär. Jag skulle i alla fall vilja se kvinnors titlar. De har jag saknat sedan barnsben. Jag tänker på egna kvinnliga släktingar som hade fina utbildningar och jobbade, innan barnuppfostran blev deras ”plikt” och huvudsyssla. Nu står det maka eller hustru inristat i sten.
      Tack ska du ha. Undra om du har mycket snö hos dig.

  20. Så påhittigt och roligt. Dessutom nyttigt. Får se om morgondagen skulle kunna innehålla en utflykt till några kyrkogårdar här omkring. Kan inte hjälpas men promenad på en kyrkogård kan vara väldigt intressant. Framförallt i äldres sällskap. Men imorgon blir det att borsta snö …? Trevlig trettonhelg!

  21. Hej! Hittade dig gm Ditte. Intressant att läsa här om din diabeteshistoria. Är i samma situation sedan drygt 50 år. Var elva år när detta hände i mitt liv. Jättebra med pump, har haft sådan i ca 25-30 år. Naturligtvis är det en hel del pumpmodeller som passerat under årens lopp. Jihde har ju nu fört fram diabetesen i massmedia (tv4 och Instagram) på ett nytt sätt. Bra tycker jag , även om man inte kan hålla med om allt. //biress

    • Hej! Vad trevligt att du skriver till mig. Välkommen till min blogg. 🙂 Vilken erfarenhet du måste ha av diabetes. Det måste ha varit tufft för den elvaåriga flickan att drabbas av detta. 😦
      Då var du tidigt ute med pump. Jag är bara inne på min andra ”kompis”. Jag gnäller betydligt mindre på ”Melissa” än på ”Bianca”. Fördelarna med pump är mycket större än pennorna. Det märkte jag snabbt.
      Tyvärr har jag en instabil variant av sjukdomen som aldrig gått att ställa in tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Ändå har jag än så länge klarat mig från de fruktade senkomplikationerna. Igår var jag på årskontroll och fick reda på provsvaren.
      Sedan i våras använder jag Freestyle Libre som jag kallar för ”Libra”. Det tycker jag slår ut pumpen när det gäller framsteg. Vilken lyx och frihet det är att få reda på blixtsnabbt vad jag har i blodsocker utan att behöva tvätta mig, sticka mig, handskas med blod m.m. Nu kan jag var som helst när jag är utomhus se efter vart mitt BS är på väg. (Libra funkar genom min tjocka vinterjacka). Hoppas verkligen ALLA i Sverige får tillgång till detta under 2016. Nu har det varit riktigt orättvist sedan starten. Jag har haft tur som bor i Skåne. Personerna/Företaget bakom produkten hade aldrig väntat sig denna framgång. De har haft svårt för att hinna med att leverera i tid.

      Oftast är det bra om kända personligheter gör reklam för vår sjukdom. Det blir en helt annan genomslagskraft. Samtidigt gäller det att viktiga ”saker” klargörs på rätt sätt. Annars tror ”alla” fel saker. Det har hänt att jag träffat på okända människor som inte själva har diabetes som anser att de vet mer än jag om något för att de läst/hört något. 😉
      Nu ska jag ut och skotta snö igen. Det är så vackert och lyser upp så fint. Först ska jag njuta av något sött. Man måste passa på och förena nytta och nöje när möjligheterna ges. Du får ha det så bra.
      Kram Bosse

  22. Nu har vi varit ute och kollat och det var otroligt så många Mästare vi fann.
    Men de vi har tagit med här är de som vi tyckte var de vanligaste av dom som inte är nämnda tidigare i din blogg.
    Källarmästare, Trädgårdsmästare och Tågmästare.
    Ha en bra dag.
    Kram från mig och mysingen.

  23. Tack Bosse för den roliga tävlingen som passar mig perfekt. Jag har hittat; Tullvaktmästaren, Tingsvaktmästaren och Stadsvaktmästaren. Kram 🙂

  24. Har hittat tre mästare på Skogskyrkogården i Kungsbacka;
    Stationsmästare, Sotaremästaren och Målaremästare

    Tusen tack för att du hittar på så roliga tävlingar. Ha en fin torsdag och varm kram 🙂

  25. Spännande det där att strosa omkring på gamla kyrkogårdar.
    Det gör vi ofta när vi är ute och reser. Jämställdheten lyser med sin frånvaro
    mest överallt.
    Kul tävling du kom på där. Tyvärr räcker tiden inte till för mig just nu att delta. Jag som gillar
    utmaningar av alla de slag…

  26. Ja, du Bosse… som du förstår så lämnar jag ”walk over” 😦 Ogärna, men vädrets makter tillsammans med förkylning gör att jag måste.
    Nu väntar jag med spänning på nästa uppgift! 🙂
    Kram

    • Det var inte rätta tidpunkten att ”lura” ut er i snö och kyla på kyrkogårdar, men när jag la in uppgift ett var det mer höstväder här i Ystad. Sedan fick vi snabbt riktig vinter med busväderkaraktär. Fast ska jag vänta på att vintern är över i Norrland får jag vänta till påsk. 🙂
      Tanken är att låta uppgifterna glida in i vanliga inlägg. Därför kommer jag inte att skylta i rubriken med ordet tävling. 🙂 Men om det går för långt mellan gångerna får jag göra små sammanfattningar på mitt personliga vis. 🙂 Jag tror säkert att detta passar ex. dig förträffligt.
      Trist med förkylning. Hoppas du kurerar dig från den snabbt.
      Kram Bosse

Kommentera

