Triss i svenska filmer

Tjugo dagar ledigt. Det lät mycket, men tiden står inte stilla. Solveig började jobba igår igen. Vi hade det som vanligt trevligt på Solveigs jullov. På kvällarna var vi hurtiga och tog nästan varje kväll en uppfriskande promenad. Ibland spelade vi sällskapsspel med våra döttrar där priserna var chokladpraliner från askar med kända företagsnamn.
Jag hade förberett i december och köpt hem DVD filmer av olika genre.

Här är tre svenska filmer från 2014 som föll mig på läppen. På en skala från 1-10 ger jag två filmer 7 poäng och en film 8 poäng. Alla var klart sevärda. Men smaken är alltid delad. Vill ni se vad de handlar om är det bara att googla titlarna.

Micke och Veronika

Jag tycker att regissören och producenten Staffan Lindberg till de tre filmerna ”Sommaren med Göran”, ”En gång i Phuket” och den senaste ”Micke & Veronica” har lyckats skapa handlingar där jag blir road och får skratta några timmar. Större krav ställer jag inte på en svensk komedi för att få ihop 7 poäng och som roar mig för stunden. Ber någon mig att gräva djupare skulle jag ha fler åsikter.

Nu går jag ju inte längre på DRAMA-TEATER-FILM linjen där jag blev rätt trött stundtals på att plocka ner varje film och pjäs i minsta lilla sekvens. Skådespelarmässigt är det de äldre rutinerade som bär filmen och höjer nivån. Suzanne Reuter (briljant), Philip Zandén och Dag Malmberg som ofta spelar kufiska roller gör det med glans. David Hellenius är nertonad till rätt nivå, men en riktig förälskelse har jag svårt att se i relationen mellan snickaren Micke och läkaren Veronica. Jag sväljer det i genren komedi, men aldrig i ett drama.

Hallonbåt

Jag hade hoppats på att Suzanne Reuter hade en större roll i denna skruvade komedi. Antagligen finns det olika åsikter om Jonas Karlssons skådespeleri, men jag tycker han sköter det utmärkt. Mig roade han ordentligt och det blev en hel del skratt. Filmen är inspelad i Uddevalla och Trollhättan. Det tog några sekunder innan jag kopplade ihop en blond kvinna i Solsidan med en mörkare låtsassyster i denna film. Josephine Bornebusch gör en bra prestation och ser snyggare ut i denna film.  🙂
Vid några tillfällen tycker jag filmen haltar och mina tankar går till att jag måste besöka bibblan och låna romanen av Miika Nousiainen. Jag tror även det är klokt att läsa boken efter filmen, för att inte bli besviken. Min gissning är att boken vinner med någon hästlängd. Hade jag fått bestämma skulle jag klippt och ”klistrat” lite mer.

Min så kallade pappa

Här handlar det om ett drama, men ändå med komiska inslag som lättar upp det mörka. Jag tycker Ulf Malmros har gjort detta briljant. Michael Nyqvist och Vera Vitali glänser i huvudrollerna. Den realistiska förlossningsscenen kommer att bli klassisk. Det finns några andra scener som jag har frågetecken runt. Möjligheten att ex. sova på sin skola/arbetsplats tror jag blir svårt med tanke på larm och bevakningsbolag. En mycket tänkvärd film med djup som lämnar bestående intryck. 8 poäng.

Det finns en likhet mellan Hallonbåtsflyktingen Mikko och skådespelaren pappa Martins skolgång i denna film. Det laddade temat MOBBING.   😦
Jag upptäckte även flera andra likheter mellan Mikko och Malin i denna sista film. Intressant att hitta beröringspunkter när man ser två olikartade filmer tätt inpå varandra.

Ps. Vi har inte hunnit se alla filmer ännu. Jag köpte även några TV-serier. Än så länge har vi bara stött på ett magplask. Då var det bara jag kvar i soffan till slut. (övriga droppade snabbt av) Beror på att jag kan vara envis och ville se hur skräpfilmen slutade. Men jag fick använda mig av taktiken – en bit i taget. Ibland stod jag upp med myror i benen. Eller pausade och gick iväg en stund. Filmens titel? Vill du ha reda på det? Skrev jag inte det? Okej! Jag får lägga till en punkt. P.S.  🙂
Det finns säkert någon annan som skulle gett filmen tio poäng. Hos mig hamnar den på hyllan sälja/skänka.

Jag ”redovisar” de utländska vid ett senare tillfälle. Nu börjar Tour de Ski om fem minuter. Jag har ett tufft program som supporter. Imorgon tror jag att TJ och MS kommer att nå alptoppen först. Den som tippar emot mig skulle kunna tjäna stora pengar på Svenska Spel.

 

44 thoughts on “Triss i svenska filmer

  1. Som lite kuriosa kan jag informera att den realistiska förlossningscenen blev just så realistiskt tack vare en av mina kollegor. Hon var med som ”expert” o fick på köpet en liten roll som läkare i nämda scen.

    • Kul Marie! 🙂 Att jag fick ett kvitto på att jag upplevde det korrekt. Genom åren har jag sett ett antal filmer när någon kvinna varit i det läget. Ofta tycks de valt att lägga in skämt för att ”skymma” känslan av äkthet. I det verkliga läget har jag ju bara upplevt det två gånger men hört andra mammor/kvinnor verbalt delge sina ”äventyr”. ”ALDRIG MER” är en fras jag kommer ihåg att flera sagt. 🙂
      Har du någon aning om hur många förlossningar du varit med om? Tack för att du tog dig tid och stack in med informationen. 😀 Vem vet. Din kollega får kanske fler filmroller i framtiden. 🙂

  2. Men var tog ditt PS vägen? Vill ju veta vilken film/serie det var som var så dålig/tradig :-).

    Jag har bara sett den första filmen. Men var inte jätteroad. Tyckte att den var en aning gammalmodig i sina konflikter, alltså gestaltade klassproblem och dam/herre-problem som jag har sett en gång, minst, för mycket. Men lite trevlig var den.

    Håller med dig vad gäller MS och TJ, men IOE (eller IÖ, vet inte hur man får norskt ö på tangentbordet) kommer starkt. Jag håller på henne, hon har en liten chans om hon klättrar snabbt.

    • Filmen heter P.S. 🙂 Jag borde kanske förklarat det tydligare i texten. Ah! Ibland får man vara lite vag.

      Bäst är det när man inte har några förväntningar. Det hade jag inte om den filmen. Tänkte bara att den skulle vara smårolig och att rollistan var spännande. Klassproblem i en sådan relation är svår att undvika. Jag skulle inte velat vara Micke. Humorn i filmen är mer traditionell om man jämför med den skruvade i Hallonflyktingen som är roligare, men samtidigt befinner sig farligt nära gränsen för när jag tycker det blir för overkligt och på gränsen till platt. Jag kan också störa mig på barn som blir stereotypa. Veronicas son är ett exempel på det.

      Jag vill ha dramatik men vet hur överlägsen den lätta och urstarka Johaug är i klättringen. Jag unnade verkligen Heide Weng att få kliva överst för första gången idag. (komiskt när hon åkte fel förra månaden och trodde det var målgång) Oj vad jag saknar den långa sträckan från Cortina där Cologna åkt ifrån de andra. Längs den gamla järnvägssträckan finns dessutom flera vackra vyer som jag njutit av som tittare. Märkligt att det inte finns snö längre i de trakterna. Klimatförändringar. Trist trist. 😦
      Idag lärde jag mig en ny sak som jag önskade att jag visste förut. Jag har retat mig på alla reklamavbrott i Skidskytte sedan TV 4 fick rättigheter. Idag råkade jag hamna på dansk TV 1. Inte sjutton kunde jag ana att Danmark sände skidskytte. Jag blev både glad och irriterad på mig själv som inte tänkt tanken på dessa sista år. Härligt att se ett helt lopp. 😀 För inte slutar de skjuta eller åka bara för att vi ska se samma, samma, reklam igen och igen.

      • Jaså, haha 🙂 hette filmen PS. Fattade ju inte jag…

        Vad bra att du hittade dansk TV 1! Vilken rolig grej och så skönt att slippa reklam. Jag har mer eller mindre börjat riktigt avsky reklam (vill inte använda ordet ”hata”). Ser mycket sällan på reklamtevekanalar. Orkar inte.

        Men… vet du vad som hände Cologna igår? Blev helt chockad när han plötsligt försvann långt ner i placering. Gillar honom!

        Håller med om det här med frånvaro av snö. Bara konstgjord snö i banan. Tråkigt.

      • Jag skrev lite luddigt. 🙂 Sorgligt. Idag sa de (hörde du säkert) att han trodde det var någon form av muskelbristning av något slag. Det kom oväntat och jag som höll på honom blev ledsen. Konstigt att han inte bröt direkt.
        Jag har samma inställning som du till reklamen, men vill inte betala för att slippa den.
        Igår såg jag en film som varade i tre timmar. Tur det var på DVD och inte på en reklamkanal.

  3. Fattar inte riktigt, jag har inte sett någon av dem! Varför?
    Det har varit ett rörigt år med lite tid för annat för oss. Skyller på det och ska nog streama hem något till ikväll. Käns som om det är en bra lördagsunderhållning.
    /P

  4. Jag har inte heller sett någon av dom och jag vet inte varför! Kanske för att jag brukar tycka att svenska filmer är…….nu gäller det att hitta rätta ordet, jag vet inte…..jag hittar det inte. Jag tycker nog mer om stilla små filmer som är lite trista, tror jag. Äsch, jag vet inte, jag är svår att roa kanske!
    Kram

  5. Min så kallade pappa såg jag på bio. Blev tagen av den. Det svikna lilla barnet. Relationen som senare reparerades då pappan blev sjuk. Hallonbåtsflyktingen läste jag och blev inte direkt imponerad. Ingen lust att se filmen. Kramis

    • Det är den av de tre filmerna som jag gav högst poäng och den som stannar kvar längst i minnet. Jag tyckte att Ulf Malmros skötte den svåra uppgiften på ett trovärdigt och skickligt sätt. En mycket tänkvärd film med djup.
      Ska bli spännande att se vad jag tycker om Hallonbåtflyktingen som bok. Du kan se en snutt av filmen när den kommer på TV. Då är det lätt att ”stänga” av.
      Söndagskram

  6. Micke och Veronica har jag sett, men minns ingenting ifrån handlingen! Kan bero på att jag är rysligt gammal med dåligt minne eller att den bara gladde mig för stunden! 🙂
    Film är bäst på bio, men det är inte så ofta som vi kommer iväg, men nu under min ledighet var vi på bio två gånger på en vecka! 🙂 Vi såg ”45 år” och ”En man som heter Ove”, båda filmerna alldeles utmärkt bra! 🙂 Maken och jag letade i mina dagböcker när det sist begav sig med ett biobesök och det var 2013!!
    Kram, från en förkyld Gunilla

    • Den utspelade sig en hel del i vackra Bohuslän där de skulle ha semester, var det tänkt. Det visade sig svårare än planerat. 🙂 Inte bara för att de har var sitt barn från ett tidigare förhållande med sig i ”resebagaget”. Jag skulle gissa på att du skulle ha mest behållning av filmen ”Min så kallade pappa”.
      ”45år” har jag aldrig hört talas om. Är det en svensk film? Vi var på Ove-filmen i måndags. Jag skulle kunna ge filmen 10 poäng. (maxpoäng). Det snyftades flitigt i salongen hörde jag.
      Du. Detta var första gången som vi gick på bio i Ystad. Möjligtvis var vi på bio i Laholm, Båstad eller Halmstad 2010/2011. Jag har också svaret i en dagbok. Det är lätt att bli bekväm när man blir äldre.
      Krya på dig kram

      • Tack för hälsningen! ”45 år”, en engelsk dramafilm, där paret ska fira sin 45-åriga bröllopsdag. Men så kommer det ett brev på posten till mannen, där man har hittat kroppen till hans ungdomskärlek…Fantastiska skådespelare! En film där skådespelarna verkligen med gester, mimik, tystnad, handling visar alla känslor! Här i Gbg går den fortfarande på bio, men den kommer säkert på dvd. Tror att några kan uppleva filmen som långsam…men maken och jag tyckte inte så! Lysande!
        Ove – filmen klart en 10 poängare!
        Kram, Gunilla

      • Jag uppskattar nästan alltid engelska filmer. Ofta bra karaktärsskådespelare, regi, foto m.m. och jag tror inte att jag skulle ha problem med ett långsamt berättande. I rätt film är det snarare kvalitetshöjande. Tack för tipset. Det låter mycket intressant. 🙂
        Hoppas du mår lite bättre redan idag.
        Kram Bosse
        P. Nu har jag skrivit in titeln och ditt namn i ett speciellt block som jag har för tips av olika slag. Det är trevligt att samla på sig ”braiga” och intressanta saker.

  7. Jag ser mycket på film. Har sett allla du visar, och skriver om.

    Ja , nu är även mitt lov slut. Det går fort då man har roligt.
    Promenader och film på en ledighet är mysigt det. Fast då det hos mig varit mellan 20-25 minus har jag hellre suttit inne och kurat ihop med den varma filten, och med den varmaste tröjan på.

    Ps…….en sak till. Tänkte på din lilla tävling om
    mästare. Herregud….jag har ju en ”målarmästare” här hemma. Min gubbe. Fast nu lever ju han som tur är.

    Tjingeling och ha det gott.

    Kramkram

    • Vilken film tyckte du var bäst i trion?

      Vi skulle också ”banga” om det var 20-25 minusgrader. Det låter alldeles för tufft. igår hade vi plusgrader igen och det tog direkt på snön.

      Inte dumt att ha en mästare på hemmaplan. Helst när det är en livs levande figur. 🙂 Han ska du vara rädd om.
      Söndagskram

  8. Den första har jag sett men tack för två bra tips. Jag gillar att se svenska filmer så nu har jag några att avverka. Vilket bra lov ni verkar ha haft!

    Kram

    • Vi har sluppit bacilusker, men haft tekniskt strul istället. Några kyliga helgdagar när värmepumpen strulade. Nu har vi istället bastuvarmt. Till våren hoppas jag de inser att den ska bytas. Vi köpte en ny spis som inte gick in ”hålet” eftersom det finns ett tjockt rör under en trägömma. Pinsamt. Chauffören fick hämta in vår gamla trotjänare från sin firmabil. På tisdag kommer vi att ha tre spisar här ett tag. 🙂 Igår valde vi en annan spis med en högre sockel.
      Jag önskar dig en fin vecka.
      Kram Bosse

  9. Nu är jag lite dålig på att titta på film. Det är inte riktigt min grej. Fast när jag tänker efter blir det en
    och annan ändå, tecknade oftast 😀 Favoriten just nu är Insidan ut, en helt fantastisk film som jag
    tycker att du ska se!
    Kramen
    Pia

  10. Min så kallade pappa såg jag på bio. Tycker det är mysigt att sjunka ner i en biofåtölj
    med lite godis och titta på en film.
    Nu är mina lediga dagar slut och i morgon är man tillbaka på jobbet.
    Här regnar snön bort och jag som tänkt göra snöänglar med barnen:).
    Kram gun

    • Se en bra film i en skön fåtölj i en biograf är härligt. Tyvärr gör jag det alltför sällan numera. Tidigare var det ibland en veckohobby. En gammaldags nickel, en påse Ahlgrens bilar två saker jag ofta hade med mig i fickan.
      Då hoppas jag du får en bra start på det nya arbetsåret. Synd att snön försvinner. Kanske kommer det ny igen. Trist när det svänger fram och tillbaka. Bättre att det blir liggande några veckor. Roligare för barn. Bättre för oss andra. Det är samma blöta hos oss nu.
      Kram Bosse

  11. Förstår att ni haft en fin ledighet tillsammans, just som man önskar. Men vardagen är här…
    Tack för dina filmtips! Tyvärr ser jag numer sällan film hemma och det är inte så ofta jag gör det på bio heller. Ska ändras, har ångavstånd till en bra bio. Och tv-filmer ser jag helst om de går i svt1 eller 2. Gillar inte reklam mitt i. (Men ibland blir det fyran…)
    Filmen ”Micke och Veronica ” har jag sett och instämmer med dig i tyckandet. De övriga två filmerna har jag antecknat. Kan vara bra att ha…
    kram!

  12. Den första har jag sett, så bra! Men de två andra är nya filmtips, ska skriva upp dem. Är själv sjukskriven, så för mig fortsätter min vardag här i sängen, så nya filmtips är alltid tacksamt att få.

    Kram!

      • Tack Bosse! Glad jag hittade ditt krypin här i bloggosfären av en gemensam bloggvän. Båda filmerna kommer att ses, redan denna vecka. Vilar för att läka större delen av mina dagar, både filmer, böcker, ljudböcker och serier håller mig sällskap delar av dagarna. Kram❤️

      • Det låter som en bra taktik. Man ska göra det som man mår bäst av. (Eller minst dåligt). Om du trycker på min kategori Filmtips kanske du hittar andra filmer som är ännu bättre. 2014 berättade jag om femtio filmer som ligger mig varmt om hjärtat. Antagligen har du sett de flesta, men kanske kan du hitta något nytt guldkorn som du missat. Må så gott du kan. Kram Bosse

  13. Jag har inte sett någon av dessa filmer, det är åratal sedan jag var på bio och köpa eller låna hem har inte heller blivit av.
    De verkar intressanta alla tre men helst skulle jag vilja se Micke och Veronicka. Gillar David Helenius och tycker om att se Susanne Reuter, hon är så suverän med sin humor. Nu vet jag ju inte om hon får visa den sidan i denna film förstås.
    20 dagars jullov, inte dåligt, så många har inte ens jag. Tiden går så fort, nästan alltid, men mest vid sådana här ledigheter.
    Roligt detta med att du sitter kvar i soffan till slutet, måste se slutet, så´n är jag också medan min mysing går tröttnar fortare.
    ”Den är ju inge bra”, säger han. ”Ja, jag vet, men jag måste se hur det slutar”, så heter det ofta hemma hos oss.
    Tour de Ski har jag inte följt men däremot såg jag igår den jobbiga strapatsen uppför backarna. Hu så arbetsamt. Blev riktigt spännande där med Kalla, roligt att hon blev fyra ändå.
    Kram till dig.

    • Jag gillar också David och Susanne. Mitt gamla jag hade haft superkul privat ihop med David tror jag. Susanne fick glänsa i den rollen, till skillnad från den andra filmen.
      Jag tycker tiden går fortare och fortare ju äldre som jag blivit. I natt låg jag och funderade extra på det och kunde inte somna. 😦
      Då har vi det lika, du och jag. 🙂
      Detta var tionde gången som Tour de Ski arrangerades. Första gången tyckte jag det lät löjligt när jag läste om att de skulle åka fel håll. Upp istället för nerför en störtloppsbacke. Vilket dumt jippo. Det kommer säkert bara att ske en gång. Jag hade fel. Det har varit riktigt spännande att följa. Men jag saknar att det finns rikligt med snö i de länderna så de kunde ha kvar de långa sträckorna där de skidade förbi mysiga kyrkor, hus m.m. längs med den gamla järnvägen från Cortina. Nu blir det bara runt konstsnö, flera varv på samma slinga och så är det barmark vid sidan. Klimatförändringar som skrämmer mig. Hur kommer världen att se ut efter oss? Det verkar ha gått så fort.
      Roligt att Kalla fick bli fyra. 🙂
      Kram

  14. Många filmer har jag sett denna jul men inte någon av de du presenterar. Har inte sett dom innan heller men. Ler lite när du berättar att du gärna velat klippa och klistra lite i Hallonbåtflyktingen om du fått bestämma. Tänkte något liknande när jag såg ”Så som på jorden” nu i jul. Det är roligt med film. Allt gott och den här gången ska du få dig en rejäl snökram. Har skottat mest hela dagen, tung härlig blötsnö. 🙂 Kramsnö, nej snökram var det ju!

  15. Jag har faktiskt inte sett någon av de här tre filmerna, men jag har sett att någon av dem i alla fall har gått på Rondo i Klintehamn. Jag tror att det var Micke o Veronika, men jag missade den.
    Ha det gott!
    Kram, Ingrid

  16. Jag har bara sett Hallonbåtsflyktingen på bio och den var kul,
    gillar skådespelaren Jonas Karlsson han spelar bra.
    Kan tänka mig se Mikael Nyqvist, han brukar leverera bra.
    Vi var på bio Annandagen och såg ‘En man som heter Ove’, Rolf Lassgård spelar alltid bra.
    Det kommer att bli några fler bio besök till som vi vill se framöver.
    Som tur har Smål-stenar en biograf, den heter Klämman, det ordet passar bra på den lokalen.
    Hade inte rivit den ‘gamla’ hade den säkerlgen blivit ‘K’märkt, den var alla tiders bra.
    Men det området skulle rivas – punkt och slut och bion följde med i ett nafs . . . . grr . . .
    Flera måndagar i månaden kan man gå på bio kl 14, det är väl mer ‘lugna’ filmer för oss pensionärer, hi hi . . . efter bio slut bjuder de på kaffe med dopp. (inte dåligt)

    Tack för tipsen Bosse, må väl kram/ Eva

    • Jonas Karlsson är suverän. ”Min så kallade pappa” är klart sevärd. Nykvist gör sin roll riktigt bra. Vi såg Ove filmen förra veckan. Den ger jag full poäng. Tio stycken poäng. Vad bra att kunna se film klockan 14 och få fika efteråt. Vad det måste ha hänt mycket i S-stenar sedan vi var där sist. En tid i mitt liv trodde jag att jag skulle bo i just den orten och jobba på bibblan. Undra hur många gånger som jag fikat på Göstas konditori. Vilken häftig lägenhet de hade ovanför fiket. Gösta var min mammas kusin.
      Kram Bosse

Kommentera

